Trots obefintlig prislapp och ständigt större användarvänlighet har Linux fortfarande inte slagit igenom hos gemene gamer. Men, ett storspel är allt som krävs för att sälja in det fria operativsystemet på bred front, det säger Lars Gustavsson på #Dice till Polygon.

– För den första Xboxen tog det ett #Halo för att lyfta, säger Gustavsson. Vanligen behövs en "killer app" eller ett storspel, sen är folk mer än villiga att anamma den. Det är inte svårt att komma igång med Linux, det behövs bara ett spel som motiverar dig att gå den vägen.

Att ett sånt spel dyker upp vad det lider finns det hyfsade chanser till efter att #Valve nyligen tillkännagav SteamOS (som bygger på Linux), Steam Machines och Steam Controller, tre produkter tänkta att ta Steam och pc-spel till vardagsrummet. #Half-Life 3 skulle vara uppgiften vuxen. Kanske också #Battlefield 4, om det skulle hitta på att släppas till Linux direkt eller dyka upp till SteamOS. Men det är ännu inte officiellt aktuellt.

I samma intervju berättar Lars Gustavsson om svårigheten att hitta balans mellan att göra Battlefield-spelen tillgängliga för nybörjarna utan att göra upplevelsen för enkel för veteraner. Och svårast är att inte bli för hardcore.

– Uppriktigt sagt är vårt problem inte att komma ihåg hardcore-spelarna, säger han. Det är snarare så att vi är så många som jobbat med Battlefield sedan 1999 eller 2000 att vi måste hindra oss själva från att bli för hardcore, vi måste hela tiden dämpa oss. Hardcore är vår naturliga drivkraft. Vi måste påminna oss själva om att göra spelet för alla.

Hur stor explosion det blir av Battlefield 4 på pc, 360 och PS3 märks den 29 oktober. Fler smällar blir det när det dyker upp till PS4 och Xbox One, den 29 november respektive nästa år.