CES-mässan förgyllde konferensrummen i Las Vegas förra veckan, och som sig bör presenterades tonvis med intressanta hårdvarunyheter. För gamers kretsade förhandssnacket till stor del om en mer högupplöst version av Oculus Rift, virtual realityhjälmen som tagit spelvärlden med storm (och gjort den illamående) det senaste året. #Valve var också på plats för att presentera sin storskaliga men fortfarande rätt spretiga satsning på Steam Machines, ett försök att ge spelarna enkel tillgång till pc-spel från tevesofforna.

Sweclockers bevakade CES-mässan på plats och deras redaktör Emil Åkered står vänligt till tjänst med svar när vi ber honom stilla vår nyfikenhet kring några av mässans och framtidens hetaste hårdvara.

Vilka gamingprylar var hetast på årets CES-mässa?
– Om jag plockar tre - #Nvidia G-sync, Oculus Rift "Crystal Cove" och Steam Machines. Alla tre har skapat ett fint buzz på mässgolvet, även utanför skaran av hårdnackade entusiaster. Nvidia fick dessutom lite draghjälp av bland annat Asus, vilka presenterade en skärm med 2 560 x 1 440 pixlar och G-sync i början av veckan.

Hur är den högupplösta versionen av Oculus Rift?
– Nya prototypen "Crystal Cove" är ett stort steg framåt, både jämfört med ursprunliga "skidmasken" och med utvecklingsenheterna. Förändringen som syns direkt är övergången till en AMOLED-skärm med 1 920 x 1 080 pixlar, vilket minskat (dock inte eliminerat) "pixligheten". Tillsammans med teknik #Oculus kallar "low persistence" är både latenserna och rörelseoskärpan betydligt lägre, vilket dets ger klarare bild, dels motverkar "simuleringssjuka".

– Den andra stora nyheten är IR-dioder monterade på enheten, vilka tillsammans med en kamera framme vid skärmen ger möjlighet att registrera rörelser i rummet, inte bara huvudrörelser. Man kan alltså titta runt, bakom, under, över och närmare objekt på ett helt annat sätt än tidigare. Det ger helt klart ett extra djup och mer naturliga rörelser i simuleringen.

– Kort och gott, "Crystal Cove" är ett stort steg framåt. Jag skulle inte säga att enheten är perfekt eller ens redo för massproduktion, men skillanderna mot vad som fanns för ett år sedan är väldigt stora.

Vad säger ni om Valves satsning på Steam Machines, Steam Controller och Steam OS? Hur känns kontrollen?
– Satsningen lämnar oss lite delade. Tanken är ju som bekant att lansera system som ska vara lika enkla att komma igång med som konsoler, vilket ska få "gemene man" att välja Steam-plattformen. "Problemet" är dock att många Steam Machines känns precis som vanliga datorer, vilka går att plocka upp hos valfri handlare. Exakt hur Valve med partners ska lösa själva lanseringen, utrullningen och paketeringen verkar de helt enkelt inte veta själva ännu, utan det är något de jobbar på.

– Kontrollen är det svårt att säga mycket om, vi testade bara några få minuter. Det är väldigt ovant med pekplattor istället för analoga spakar, och bitvis känns det som att spela på en laptop. Antaligen varierar det stort mellan olika spel dock, där vissa titlar går bättre än andra.

AMD demar Freesync, som ska vara ett gratisalternativ till Nvidias G-Sync. Vad har ni för uppfattning om dessa två?
#AMD demonstrerar tyvärr Freesync bakom stängda dörrar, och vi hade inget möte med företaget inbokat under mässan. I allmänhet är det dock extremt intressanta tekniker, och jag uppmanar alla som kan att försöka se en demonstration. Nackdelen med G-sync, vilket är tekniken närmast redo för leverans, är framför allt att det bara fungerar med Geforce-kort samt det rätt saftiga prispåslaget. Kan AMD Freesync göra samma sak billigare och mer kompatibelt ser jag bara fördelar.

Böjda skärmar och 4K får mycket uppmärksamhet på mässan. Något för gamers att börja spara till?
– Böjda skärmar verkar vara lite hata eller älska. Det känns faktiskt lite som det är "nya 3D" i någon mån, alltså en sak tillverkarna kör stenhårt på för att det ska hända något nytt. Visst blir bilden mer omslutande, men samtidigt är effekten inte direkt enorm och många menar att bilden istället uppfattas felaktigt. Köpsugna gamers kanske helt enkelt bör ta sig till en butik under våren och testa lite själva!

– När det gäller 4K är det ju helt klart framtiden på ett eller annat sätt. I dagsläget är det dock svårt eller omöjligt att driva spel vettigt i den upplösningen, speciellt för konsolerna. Tillverkarna pratar sig varma om sina uppskalningstekniker, men jag tror att slantarna för gamers antagligen är bättre investerade i en riktigt bra full hd-tv än i en saftigt prissatt 4K-variant (vi kommer att testa två 50-tummare med 4K-upplösning senare i veckan, reds anm).

Ögonspårningstekniken Eyex ska släppas i år. Hur hett är detta i spelsammanhang?
– Hett, men ändå inte. Demot på CES visar att tekniken fungerar, men det krävs att spel byggs efter ögonspårning i grunden. Att lägga på lager i efterhand tror jag aldrig kommer bli helt bra, utan mest lite klumpigt. Med andra ord, #Tobii och #Steelseries måste få snurr på utvecklingen i spelhusen, annars tror jag tekniken aldrig kommer ta fart.

Slutligen: om ni fick ta med er en valfri sak från CES-mässan, vad skulle det vara?
– Oculus Rift "Crystal Cove", utan tvekan. Jätte-tv och annat i all ära, mässan bästa halvtimme var med VR-headset på huvudet.