Facebooks miljardköp av #Oculus Rift berör stora delar av spelbranschen, och även finanssektorn intresserar sig för virtual reality-fenomenet. När #Take-Two-chefen Strauss Zelnick nyligen medverkade i Bloomberg TV halkade samtalet in på just Oculus Rift, med frågan om hur Oculus kommer förändra spelindustrin.

Zelnick menar att tekniken är intressant för insatta spelare, men att den samtidigt främst passar inbitna gamers. Många spelar socialt, med vänner och familj, menar han och håller med om programledarens något ledande fråga om Oculus är asocialt.

– Jag tror att det kan bli en underbar upplevelse för core-gamers; folk som verkligen vill bli uppslukade. Men många som spelar, till exempel mina barn, gör det med sina vänner intill sig, så tekniken kommer inte tilltala dem. Så jag tror att det till stor del är en core-teknik. Det är en asocial teknologi, men vi kommer stödja den i den mån den släpps på marknaden och fungerar med våra spel.

Zelnick får också frågan varför Take-Two är så sena att utannonsera sina spel, när konkurrenterna #EA och #Activision enligt programledarna är snabbare på den bollen. Frågan gäller bl.a. #Red Dead Redemption (och den förmodade, ej utannonserade uppföljaren #Red Dead 3) och #GTA VI, och svaret lyder något i still med att det inte stämmer. Hela intervjun hittar du nedan, och Oculus-pratet börjar efter ungefär 9:45.