#Assassin's Creed: Unity har blivit en vattendelare innan det ens är släppt. FZ blev så charmade av @Ubisoft svindlande vackra Paris att vi rotade fram toppbetyget. Och läsarkommentarna lät inte vänta på sig – vissa glada och förväntansfulla, andra funderade kring om vi inte störde oss på frameraten och om ett årligt spel verkligen kan förtjäna toppbetyg.

Samma splittring syns i andra recensioner. Vissa ger riktigt höga betyg, andra uttrycker sin besvikelse med betydligt svalare betygssiffror. Mycket av kritiken handlar om teknik och prestanda, där framförallt bilduppdateringen fått skäll. Det har kommit rapporter om framerate-bekymmer på samtliga plattformar, men märkligt nog verkar det skilja från testare till testare. Eurogamer har jämfört PS4- och Xbox One-versionerna och kommer fram till att Xbox One presterar bättre än PS4. Båda versionerna sjunker emellanåt långt under 30 bilder/sekund, men PS4:an har ett lägre snitt.

Här är ett axplock av vad andra speltyckare anser om Assassin's Creed: Unity inför releasen i morgon.

Joystiq har spelat Xbox One- och PS4-versionerna och summerar med betyget 2,5 av 5. Man tycker att Ubisoft inte lyckas väva ihop i grunden bra beståndsdelar, och skäller på grava clipping-problem i båda versionerna samt svajig framerate på Xbox One.

Polygon charmas av staden, miljön, invånarna och grafiken. Men deras Xbox One-version kraschar flera gånger, karaktären faller genom marken och försvinner ut i intet och laddtiderna är ofta mer än minutlånga. Betyget blir 6,5 av 10.

Gamesradar, som spelat både PS4- och Xbox One-versionerna, prisar som många andra grafik och Ubisofts tolkning av Paris. Men man retar sig på svajig AI i smyguppdragen och att några gamla Assassin's Creed-problem hänger kvar. Betyget blir 4 av 5.

Gamesbeat slår till med 91 av 100 för Xbox One-versionen och prisar t.ex. grafiken (som man menar kan mätas mot #Ryse: Son of Rome), questsen och multiplayer-delen. På minuskontot hamnar att spelet tenderar att frysa och att kontrollerna trots att de gjorts bättre fortfarande lämnar en del att önska.

IGN:s recension är en av få som testat pc-versionen också. Sajten sätter betyget 7,8 av 10. Rörande pc-prestandan visar sig spelet, inte helt överraskande, vara rejält tungdrivet. Med en Core i7-4670-processor, Geforce GTX 780-grafik och 8 GB internminne ligger man kring 30 bilder/sekund i upplösningen 1920x1080, med dippar ner mot 20 fps i folksamlingar. Men ett par smärre ändringar i grafikinställningarna räcker för att få upp frameraten en bit: minskad skuggkvalitet och bloom lightining höjer siffrorna till 40-50 fps, och i de värsta partierna sjunker det ner mot 30-strecket.