Den gångna veckan har varit årets kanske tyngsta sett till vilka spel som släppts, men #Assassin's Creed: Unity har lyckats stjäla det mesta av uppmärksamheten. Fast inte frivilligt: mycket av snacket har kretsat kring buggar och prestandaproblem, och att vissa drabbas medan andra får en ganska smidig spelupplevelse. Det varierar också beroende på vilken plattform man spelar på, och pc-versionen verkar av kommentarer och rapporter att döma vara ganska dåligt optimerad.

Det är också känslan när vi nu känt på prestandan i pc-versionen. Vi har använt två datorer ganska nära minimumkraven (vårt GTX 980 ville inte fungera. Något med modermodemet, misstänker vi), och testat på två sätt: dels om tipset att stänga av nätet fungerar, dels hur frameraten påverkas av olika grafikinställningar. Vi börjar med det förstnämnda.

Vi har skaffat spelet via Steam, och då måste både Steam och Uplay vara igång. Vi har testat alla kombinationer av att ha de två tjänsterna i on- och offline-läge, samt med nätverkssladden urdragen. Spelet har inget inbyggt benchmark-verktyg, så vi har använt benchmark-funktionen i Fraps och spelat samma sekvens upprepade gånger. Slutsatsen är att nätverksfunktionerna inte påverkar prestandan nämnvärt, medelvärdet är ungefär lika oavsett vilken kombination vi testar.

Dator 1: Intel Core i7-3960X, Geforce GTX 680 (344.65 WHQL-drivers), 16 GB RAM

Steam/Uplay

Bilder/sek (min / max / medel)

Online/online

25 / 42 / 30

Online/offline

18 / 40 / 30

Offline/online

22 /42 / 30

Offline/offline

15 /40 / 28

Inget nät

11 / 44 / 31

Dator 2:

Intel Core i7-2600K, Radeon HD 7970 (Catalyst 14.11.1 beta), 16 GB RAM

Steam/Uplay

Bilder/sek (min / max / medel)

Online/online

15 / 29 / 21

Online/offline

12 / 27 / 19

Offline/online

12 / 28 / 19

Offline/offline

12 / 26 / 19

Inget nät

14 / 30 / 20

I det andra testet använde vi dator 1. Vi ställde först ner samtliga grafikinställningar så lågt det gick och spelade en sekvens i upplösningen 1920x1080. Sedan skruvade vi upp dem ganska mycket (Enviromental quality: Very high, Textures: High, Shadows: High, Ambient occlusion: SSAO, AA quality: FXAA, Bloom: Off) och testade samma sekvens igen. Och det visar sig att de högre grafikinställningarna gav högre snitt-framerate, om än marginellt. Det i sig är inte anmärkningsvärt, siffrorna ligger inom felmarginalen, men det överraskar att vi får ut över 40 bilder/sekund med ett Geforce GTX 680.

Bilder/sek (min / max / medelvärde)

Lägsta inställningar

31 / 60 / 41

Högre inställningar

33 / 59 / 45

Vi använde alltså ganska höga grafikinställningar (näst högsta textur-inställningarna och högt för skuggorna, fast lågt på Ambient occlution och anti-aliasing), och trots att Geforce-kortet anges som minimumkrav fick vi okej snitt-framerate och jämnt flyt. Men, vissa inställningar sänker frameraten, och i de testerna av nätverksfunktionerna fick vi ungefär 20 färre bilder i sekunden i snitt med Geforce-datorn än vid prestandatesterna, trots att inställningarna var ungefär desamma. Vi vet inte varför, men gissningsvis är det någon enskild inställning som frameraten står och faller med i det aktuella testsystemet.

Så om vi ska våga oss på att dra slutsatser så är det att det rimligtvis går att få acceptabelt bildflyt i Assassin's Creed: Unity också med klenare system. Exakt hur är svårare att ge svar på, så att pyssla med olika settings kan vara ett hett tips. Om du inte redan testat det.