I en lång, matig och ovanligt (även för CD Projekt) öppenhjärtig intervju med Gamepressure, berättar Witcher-producenten Adam Badowski om fansens förväntningar på tekniken, PC vs konsoler och lyckas även med att avslöja lite om Cyberpunk 2077:s utveckling.

Badowski berättar att det för närvarande arbetar runt 230 personer med The Witcher 3, varav merparten letar och förstör buggar. Målet, säger han, är att släppa ett spel som är fullt spelbart utan en dag 1-patch:

"Vi gör ju såklart en produkt till alla plattformar, inklusive konsoler, som kan fungera offline – spelaren ska inte behöva ladda ner en dag 1-patch för att få spelet att fungera. Vi försöker lösa så många problem som möjligt fram till releasdatumet. Vi kommer också att använda tiden åt att få spelet certifierat. Vi kommer såklart jobba med patchar också, men när det gäller dessa så kommer det handla om små fixar, om några alls."

Badowski får också frågan om hur PC-versionens ultra-inställningar kommer att stå sig mot konsolerna. "Det kommer att vara möjligt att se skillnad, exempelvis med Nvidias hairworks," svarar han. "Men den [inställningen] är väldigt grafiskt krävande så man kommer att behöva en kraftig PC."

"I framtiden kommer du att ha möjligheten att slå på ubersampling"

Han fortsätter: "Det här kanske inte är så politiskt korrekt att säga, men i framtiden kommer du att ha möjligheten att slå på ubersampling. Vid släppet för The Witcher 2 så dödade den funktionen spelet, och kommer antagligen göra det med den här titeln också, så vi vill inte låsa upp den nu. Spelet ser bättre ut, men systemkraven är hysteriska."

Badowski berör även kontroversen kring den påstådda nedgraderingen av Witcher 3-grafiken från utannonseringen till idag, och menar att man inte ser skogen för alla träd.

"Om man kollar på trailern [den senare] igen kommer man att se hur in-gamemodellerna ser mycket bättre ut. Till och med Geralt, han är mer tillfixad – han har till exempel bättre skuggning – Vi har lagt till mängder av nya detaljer och vi har förbättrat ansiktsuttryck och läppsync. Vi har sju olika talade språk, så vi kunde inte spela in skådespelarens ansikte med motion capture som i till exempel Call of Duty. Det skulle inte rymas på tre blu-rayskivor. Med det i åtanke implementerade vi ett dynamsikt system baserat på vokaler och konsonanter, liknande det i de första två spelen där det inte alls fungerade. I Witcher 3 är det så välgjort att det inte går att jämföra – vi har höjt ribban för hela industrin."

Badowski bekräftar också att spelet kommer köras i 900p som skalas upp till 1080 på på Xbox One. Men, säger han, det är inte omöjligt att de villkoren kommer att förbättras.

På frågan om CD Projekt inte var lite väl snabba med att utannonsera Cyberpunk 2077, och om det gjordes för delägarnas skull, svarar Badowski:

"Inte direkt. Det är klart att det är viktigt att ha långsiktiga planer och att få igenom dem. På så sätt ville vi presentera en specifik bild av oss själva. Det är viktigt för kulturen i ett företag som vårt, som både är utvecklare och utgivare. När vi utannonserade Cyberpunk så arbetade vi såklart med spelet. Senare visade det sig att vi behövde hjälp med The Witcher 3 – på sistone har vi satt en större del av teamet på att färdigställa spelet, och efter releasen kommer vi att återvända till Cyberpunk. Vi utannonserade trots allt aldrig något releasdatum, så ingen kan klaga.

Så, blir det något Cyberpunk på årets E3-mässa, eller senare?

"Det här året tillhör The Witcher", svarar Badowski.