Att något har hänt med grafiken i #The Witcher 3 har diskuterats i månader och det går inte längre att förneka att demonstrationen från 2013 har fler och mer spektakulära effekter. För första gången väljer dock CD Projekt Red att prata om saken i en lång intervju på Eurogamer. Kontentan är dock uppenbar:

– Det känns inte bra och jag tar det väldigt personligt, menar medgrundaren Marcin Iwinski.

En av de första frågeställningarna som tas upp i intervjun är huruvida det är konsolernas "fel" att grafikambitionerna fick skalas ner men Iwinski har ett väldigt krasst svar:

– Utan konsolernas inblandning skulle det inte finnas något Witcher 3. Det är så enkelt. Vi skulle inte ha råd med det. Konsolerna låter oss sätta högre försäljningsmål, ha en större budget för spelet, och investera allt i att utveckla denna gigantiska värld.

Iwinski fortsätter:

– I en utvecklingsprocess gör man en speciell version av spelet för en mässa, och paketerar den, och den ser fantastisk ut. Och du är samtidigt väldigt långt ifrån att ha ett färdigt spel. Sen placerar du detta i en öppen värld, oavsett plattform, och typ "shit, det fungerar inte." Vi har redan visat upp det, nu måste vi få det att fungera också. Och sedan försöker man få det att fungera i stor skala. Det ligger i spelutvecklingens själva väsen.

Han menar dock att det säkert skulle gå att få ut ännu mer ögongodis om man utvecklade mot endast en plattform, men det gäller även Playstation 4 och Xbox One.

I samband med att intervjun genomfördes skickades också nästa uppdatering till certifiering, den process som kvalitétskontrollerar patchar på konsoler. Den innehåller över 600 förändringar, däribland många grafikförbättringar, och borde vara reda att skickas ut om cirka en vecka. Man tänker också låta pc-spelare laborera med spelets ini-filer för att själva finjustera saker som vegitation och grafiska eftereffekter. Det kommer dock att ske först efter nämnda patch.