Ett års otippad paus för serien räckte inte – pc-versionen av nya #Need for Speed missar deadlinen och skjuts fram till nästa år.

#Ghost Games förklarar att man siktar på premiär våren 2016, ett beslut som motiveras med att man behöver mer tid för att ge pc-spelarna ett Need for Speed utan framerate-lås. Ett lovvärt beslut, tycker vi som minns 30 fps-låset i #Need for Speed: Rivals. Ghost antyder också att framflyttningen ger tid att förbättra grafiken, och allt extramaterial som släpps till konsolerna efter release kommer ingå.

PS4- och Xbox One-versionerna släpps den 5 november i Sverige. Redan om några veckor görs sluten betatestning, och om du vill vara med där är det hög tid att trycka in en ansökan.

Need for Speed är seriens första spel att utvecklas enbart till den här konsolgenerationen, och inte till 360 och PS3. En fyllig FAQ berättar att det är openworld, körs nattetid, att du kan både måla, trimma och skruva bilarna, att Porsche-bilar ingår, att det inte blir några mikrotransaktioner och att det för närvarande inte finns några planer på att släppa betal-dlc.

Låter väl rätt okej, trots uppkopplingskrav? Återstår bara att se om körkänslan är något att ha.