SL. En förkortning som kan få vuxna stockholmare att lägga sig i fosterställning och snyfta saker såsom "solkurvor", "lövhalka" och andra begrepp som oavsett säsong förstör din dag i lokaltrafiken. Att denna lek med människors liv (eller kanske snarare Netflix-tid) för nästan 20 år sedan låg till grund för ett spel kan kännas ofattbart. Det är också en relativt okänd del av den svenska spelhistoriken, trots att många skolor fick det gratis som en del av den utbredda datorsatsningen på 90-talet.

Martin Lindell, spelkännare ut i fingerspetsarna och särskilt intresserad av den svenska branschen efter sin tid på tidningen Manual, hade detta att säga om spelet.

W00t! Vilket sammanträffande, menar du gamla spelet från 1997? Jag såg det på Retrogathering nämligen (alltså bara skivan). Jag har dock inte spelat det.

Intressant för det gjordes en del "infotainment" och mer renodlade reklamspel. Fanns ett budgetspel där man typ var i rymden och man skulle lära sig ekonomi. PAN Vision Corporate Games gjorde något slags spel åt FN. Och reklamspel i form av Mer Innebandy, Patrick Polly och Pick-up Express.

Spelet var uppdragsproduktion som gjordes av Daydream som gick in på börsen samma år. Fanns ett bolag vid namn Gazoline som agerade projektledare och producent. Tror för Daydream var det ett sätt att få in intäkter. Tror de bara hade Safecracker som också släpptes någon gång 97.