E3 är inte bara mässan för glädje och entusiasm. Varje år passar utvecklarna även på att krossa drömmar och göra annat som inte alls faller oss i smaken. Så även i år. Detta är årets största E3-besvikelser, enligt oss på FZ.

  • #EA började sin Star Wars-kavalkad lovande och nämnde hela tre framtida titlar baserade på varumärket. Men så stannade där – vid att nämna dem. Informationen i övrigt var minst sagt sparsam och inte ens namnen på spelen fick vi reda på. När vi ändå snackar EA kan vi även nämna besvikelsen över att de inte berättade mer om #Mass Effect: Andromeda.

  • Vi visste sedan tidigare att #Sony inte skulle prata om Playstation 4-uppgraderingen Neo, och att #Nintendo skulle hålla truten om nya konsolen NX. Men efter Microsofts tugg om Scorpio fick vi mersmak och hoppades att åtminstone någon av de andra aktörerna skulle hinna ändra sig. Men tji fick vi.

  • Själva presentationerna från de stora aktörerna var väl egentligen ingenting att hurra över. Vi har satt betyg på allihop och resultatet är inte direkt överväldigande. De allra flesta når endast upp till ett godkänt 3/5-betyg och bara Sony lyckas med nöd och näppe ta sig ytterligare ett steg upp på betygsstegen. Konferenserna var överlag kompetenta men saknade tyngd och det där lilla extra för att få oss att med glädje sitta uppe alldeles för långt inpå småtimmarna.

  • Hideo Kojimas #Death Stranding, #Ubisofts #Steep och #Bethesdas #Quake: Champions är exempel på spel som dök upp praktiskt taget ur tomma intet och lyckades kittla vår nyfikenhet. Men inget av dem lyckades verkligen slå oss med häpnad. I övrigt bjöd utvecklarna mest på sådant vi redan kände till och grejer som läckt ut i förväg. Eller ganska väntade uppföljare i redan populära spelserier. E3 2016 var inte något värdelöst bottennapp, men kommer inte heller gå till historien som de stora överraskningarnas mässa. Ett typiskt mellanår som dessutom saknade en riktig E3-bomb av samma kaliber som till exempel #Watch Dogs år 2012.

Vad blev du mest besviken på under årets E3?