Idag, för 20 år sedan, släpptes ett brunfärgat actionspel från det lilla Texas-företaget #id Software. Visst, de hade haft stora framgångar med sina plattformsspel i Keen-serien, Wolfenstein 3D och framförallt #Doom men få kunde nog ana vilken enorm succé detta skulle bli. Quake tog inte bara några sjumilakliv framåt rent tekniskt sett utan satte också standarden för multiplayerspelande.

Som du säkert vet är Quake också anledningen till varför FragZone startades ett par månader senare. Det dröjde till uppföljaren Quake 2 släpptes i slutet av 1997 innan sajtens fokus breddades till actionspel i allmänhet och vartefter vi växte inkluderades också fler genrer och plattformar.

Idag, 20 år senare kan vi glädjande konstatera att arena-actionspel är på väg tillbaka efter nästan ett decennium av pangade i beiga ökenmiljöer och modern krigsföring. Ett nytt #Unreal Tournament utvecklas av Epic tillsammans med fansen, indietitlar såsom #Strafe och #Reflex lever verkligen på Quake-arvet och vem kunde tro att strategimästarna Blizzard skulle göra ett spel som #Overwatch? Eller att id skulle annonsera ett nytt Quake så sent som för en vecka sedan, även om vi är försiktigt optimistiska till inriktningen.

Men egentligen finns det ju bara ett sätt att fira denna 20-åring som betytt så mycket för spelbranschen. Installera den enkla klienten nQuake (med serverbläddrare!) och sätt igång att gibba!