#Quake Champions utannonserades under E3-mässan, och vi har kunnat spåra information om titeln via en rad intervjuer som publicerats här och där på nätet. En av dem står Gamespot för, och i den får vi veta varför spelet är exklusivt för pc vid lanseringen.

Enligt creative director Tim Willits är målsättningen att spelet ska köra i uppdateringsfrekvensen 120Hz, vilket är anledningen till att spelet inte kommer till konsoler. Åtminstone inte till en början, dock så utesluter #Id Software inte en senare lansering av konsolversioner.

Willits nämner #Quake Live som exempel på betydelsen av uppdateringsfrekvens och menar att de märkt stor skillnad på 30Hz och 60Hz, och att skillnaden mellan 60Hz och 120Hz kan vara märkbar. För vissa:

"Most of us, and even me, I can't really tell the difference. But there are some players who are inhuman. And we can't come out and say we're going to make a game for them and not run ridiculously fast. Because if we lose the pro guys, we're in trouble."

Att Quake Champions ska bli "löjligt snabbt" ses säkert som en väldigt glad nyhet för många. Precis som nyheten att hjältarna inte får specifika vapen och förmågor.

Via pcgamesn.