I början av 1980-talet släppte Microsoft version 1.0, den första upplagan i sin långflygande serie Flight Simulator. Nu, 20 år senare, släpper de Flight Simulator 2004: A Century of Flight. En rad flygpionjärer och deras maskiner, som t.ex. bröderna Wright och Atlant-flygaren Lindbergh, hyllas i denna upplaga av denna långkörande spelserie.

Vad passar bättre efter ett par tuffa dogfights över det ryska landskapet i IL-2 Sturmovik än en avslappnade söndagsflygning i en vacker solnedgång? För den som inte visste så är Flight Simulator 2004 en renodlad flygsimulator med civila flygplan. Ingen kulspruta eller Sidewinder så långt ögat når. Däremot kan militära flygplan importeras till spelet.

Flygplanen

Vad är en flygsimulator utan flygplan? Förutom de vanliga flygplanen, som t.ex. alla Boeing- och Cessna-varianterna, finns det nio stycken nya historiska maskiner - bröderna Wrights Kitty Hawk, spelets mest svårflugna skapelse. Vickers Vimy, som bland annat flög från England till Australien. Skolflygplanet Curtiss JN-4 "Jenny", som tränade 95% av alla amerikanska och kanadensiska piloter i början av 1900-talet. Amelia Earharts Vega, Lindberghs Spirit of St. Louis, Fords Trimotor, det enkla skolflygplanet Piper Cub, de Havillands DH 88 Comet och arbetshästen DC-3 är de flygplanen vi hittar i spelets "A Century of Flight"-sektion.

Förutom möjligheten att göra om pionjärernas flygfärder finns tonvis med bakgrundsinformation om männen, kvinnorna och deras maskiner. Century of Flight-avdelningen påminner mer om en multimediapresentation än en flygsimulator vilket i sig absolut inte är något negativt. För nybörjaren finns en klart förbättrad träningssektion, den s.k. The Learning Center, där man undervisas i allt ifrån att sköta den nya GPS:en till att genomföra en vanlig landning.

En av fördelarna med Flight Simulator-serien har alltid varit möjligheten att kunna dra hem hemmagjorda flygplan och förbättrad terräng för att utöka spelet gratis. Detta gäller även i denna version. Flygplan och terräng från och med version 2000 kan importeras till spelet.

Vackert

Med alla detaljer uppskruvade på max, fyra gångers FSAA och i upplösninen 1024 x 768 x 32 är detta spel lika ljuvligt som en solnedgång. Molnen och ljuseffekterna har förbättras betydligt från den föregående versionen. Tack vare det nya dynamiska vädret kan man, om man vill, ansluta till Internet för att få samma väder i spelet som i verkligheten.

Den grafiska kvalitén på flygplanen håller ungefär samma klass som i de föregående spelen. Förutom den traditionella tvådimensionella instrumentpanelen med alla knappar och reglage finns den interaktiva 3D-vyn. Kvaliten på den kommer däremot inte upp i samma nivå som landskapet har, men fyller sin funktion gott och väl.

Frihetsgudinnan, Eiffeltornet och andra välkända landmärken finns återgivna. Även de större städerna i USA och Europa är noggrant detaljerade. Jag tog en tur med en Cessna över Stockholm. Öar och kustlinjen stämmer väl in på verkligheten, men jag kunde inte hitta några direkta byggnader som existerar i verkligheten. Däremot om man tar en tur över t ex New York är det andra bullar. Här finns näst intill varenda trottoarkant återgiven.

Slutord

Som sagt, nyheterna i denna upplaga är inte många. I Flight Simulator 2004: A Century of Flight handlar det mesta om att flyga från punkt A till B. Förutom de historiska "uppdragen" och de få nyheterna är spelet rätt likt sina föregångare. Spelet i sig är det absolut inget fel på. Det har fin grafik, härlig flygkänsla och mängder med flygplan. Det är dock det som är problemet. Tänk dig ett bilspel eller FPS med samma egenskaper. Det skulle bli alldeles för långtråkigt i längden. Har man ett stort flygintresse är detta dock ett självklart köp, trots det höga priset.

Testmaskin:

Intel P4 2.4 GHz
Radeon 9800 Pro
512 MB RAM
Windows XP SP1