Så ser upplägget för Caesar IV ut. Väljer du att spela kampanjen kommer varje uppdrag ha mål som måste uppfyllas innan du kan avancera. Det kan bland annat gå ut på att få ett visst antal innevånare till provinsen, exportera x antal av en vara eller uppnå goda relationer med Rom. I praktiken handlar det givetvis om att bygga upp en fungerande stad.

Trångbott

Det må låta trivialt men faktum är att det här spelet kräver en del tankearbete av sina spelare. En av de största utmaningarna är utrymmet. När man kommit en bit i kampanjen inser man snart att banorna är små. Det blir väldigt viktigt att planera utformningen av staden redan när man uppför sina första byggnader. Vid ett par tillfällen var jag tvungen att riva hela stadsdelar då jag exempelvis inte planerat för en akvedukt i ett tidigt skede.

För att alls oroa dig över att byggnaderna ska få plats måste du först finansiera dem. Vill du ha en svällande statskassa kan du beskatta handeln och samhällets överklass. Överklassen i sin tur är en riktig pina. För att de ska ha något intresse av att bo i din stad kräver de fina hus i fina områden och tillgång till allsköns lyxartiklar och tjänster.

Var är slavarna?

Saker som överklassen konsumerar tillhandahålls av de två andra samhällsklasserna: plebejer och equites. Lägst står plebejerna, vilka tar hand om all produktion, från mat till vapen. Equites är medelklassen som har hand om service och administration. Dessvärre finns det inga slavar som i det riktiga romarriket.

Kan du inte själv producera artiklarna som överklassen efterlyser finns också möjlighet att handla med andra provinser, både via land och över vatten.

Hell Caesar?

Utseendemässigt är det mycket välgjort. Ljusarbetet är riktigt snyggt med skiftande ljus beroende på vad klockan är. Husen bjuder på mycket detaljer med animerade figurer som arbetar eller roar sig. Även ljudet gör vad man förväntar sig av ett spel i den här kategorin. Hammarslag, knarrande vagnshjul och stridsrop låter som sig bör. Dessvärre krävs det en rejält tilltagen dator för att driva spelet. På min rigg var det knappt spelbart med högsta inställningarna. Det går givetvis att ställa ner grafiken men då går man miste om spelets riktiga höjdpunkt.

Caesar IV är genomgående ett välgjort och utmanande spel och till en början är det riktigt trevligt att leka stadsarkitekt. Tyvärr blir det väl repetitivt då du efter avklarat uppdrag startar om med en tom spelyta och du tvingas bygga om allt från början igen. Jag bör också tillägga att den som förväntar sig leda en romersk legion får söka sig åt annat håll då det är sparsmakat med strider.

Med lite mer variation i uppdragen hade Caesar IV utan tvekan nått ett snäpp till på betygsstegen.

Ahtlon 64 3700+
Geforce 7800 GT