Recension
Amnesia: The Dark Descent

Recension

Amnesia: The Dark Descent

Amnesia: The Dark Descent

Mikael Fröding 2010-09-07 11:48

Genre: Förstaperson, Skräck, Äventyr
Testplattform: PC
Utgivare: Frictional Games
Utvecklare: Frictional Games

Det svenska teamet bakom Penumbra-serien släpper ett nytt skrämma skiten ur dig-spel. Dags att tappa minnet i Amnesia: The Dark Descent.

Minnesförlust. Hur många spel har vi inte spelat som börjar med att man vaknar med minnesförlust? Det är en klassiker i branschen och det återkommer alltså i Amnesia, vilket om inte annat motiverar namnet. Du vaknar i ett tomt slott och är alltså helt befriad från minnen. Du utforskar byggnaden i jakt på ledtrådar som kan ge dig minnet tillbaka.

Bättre fly än illa fäkta

Ondskan har flyttat in i slottet. Paranormala fenomen och figurer dyker upp här och där, med bromsspår i dina underkläder som följd. När du stöter på de märkliga varelserna gör du bäst i att lägga benen på ryggen - du har nämligen inga vapen att tillgå, lösningen är att fly eller gömma dig. Liksom i Penumbra interagerar du med omgivningen genom att helt enkelt titta på ett objekt, hålla in vänster musknapp och röra på musen. Att öppna dörrar, flytta föremål och dra i spakar fungerar på samma sätt. När du stöter på monster kan du försöka sakta ner förföljaren genom att kasta föremål bakom dig eller barrikadera dig bakom en dörr genom att ställa saker mot den.

http://www.fz.se/bilder/?id=318677
Någon har problem med kaniner.

Utvecklarna Frictional Games betonar att Amnesia bör spelas i ett mörkt rum med hög volym i hörlurarna samt att man inte ska spela för att klara det utan för att ”uppleva” det. Jag älskar skräckfilm och spelar gärna spel som utger sig för att vara läskiga, men tyvärr upplever jag inte Amnesia som särskilt otäckt. Stämningen sätts med mystiska ljuseffekter och scriptade händelser (fönster går sönder, dörrar stängs och liknande), men särskilt skrämmande upplever jag det aldrig.

http://www.fz.se/bilder/?id=318680
Aldrig, aldrig bada direkt efter maten!

Ljus, eller snarare bristen på ljus, spelar en betydande roll. Medan du knallar runt i slottet hittar du tändplån att tända stearinljus, facklor och en oljelykta med. Lyktan kan du plocka fram när du vill, men eftersom oljan går åt och nytt bränsle är sällsynt måste du använda den med måtta. Vissa ställen i slottet är kolsvarta och till råga på allt lider huvudpersonen av svårartad mörkerrädsla; han får psykiska störningar av för lång tid i mörkret, och till slut ligger han och huttrar i fosterställning - game over. Idén med hur ljuset används är att skrämmas men det finns brister i utförandet. Tar oljan slut kan du lika gärna ladda en sparfil och försöka vara mer effektiv nästa gång, och ofta famlar du bara runt i mörkret till ingen nytta.

Små snälla monster

Slottet befolkas av anmärkningsvärt få fiender, förmodligen för att göra det mer läskigt när man väl möter en. En god tanke, som dessvärre inte fungerar fullt ut eftersom monstren helt enkelt är för tråkiga. De knatar omkring, och om de får syn på dig blir det jakt - that´s it. Jag önskar att det lagts mer energi på deras beteende och hur man möter dem.

Bild 318671

Amnesia ser intressant ut på pappret, men designmissar och annat förtar en del av den utlovade stämningen. Det går till exempel inte att lyfta stearinljus och hjälptexter dyker upp under spelandet. En del förlåts av spelets låga pris (omkring 130 kronor), men jag blir aldrig så rädd som jag hade hoppats på. Är du väldigt lättskrämd och letar efter lite äventyrliga läskigheter kanske du gillar Amnesia, annars kanske du ska avstå.


FZ BETYG

FZ:s betyg: 

 Tveksamt

Kontrollerna
Ljudeffekterna
Fienderna
Bristen på läskigheter
Storyn

Systemkrav och testsystem
  • Systemkrav
  • OS: Windows XP/Vista/7
  • Processor: 2.0Ghz
  • Minne: 2048 MB
  • Hårddisk: 500 MB
  • Grafikkort: Radeon HD/GeForce 6
  • Testsystem
  • OS: Windows 7
  • Processor: AMD Phenom III X4 955 3,2 GHz
  • Minne: 4 GB
  • Grafikkort: GeForce 8800 GTS

Bilder

Twittra

Facebook

Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
  • 73mpl4R

    73mpl4R 2010-09-07 12:13:36 #1

    Får testa efter själv, men det är ju synd om det är så!

  • Schmoo

    Schmoo 2010-09-07 12:21:22 #2

    Jag körde alphan av spelet och tyckte det var kick ass. För min del är det helt klart värt ett köp.

  • Eisenhart73

    Eisenhart73 2010-09-07 12:33:58 #3

    130:- är lite billigare än normalpriser på 500-600:- på ett spel. Tycker man får mkt spel för pengarna då.

  • Bild saknas

    Ascendancy 2010-09-07 12:34:16 #4

    8,5 av IGN. Vad är det som gör att det blir som stort gap här?

  • Grumbledock

    Grumbledock 2010-09-07 12:45:08 #5

    @ Eisenhart73
    Har du ett 360 vet du att du får grymt bra spel för 10-40kr (de flesta 10kr) på live arcade, allt från 8-bitars äventyr till FPS och Racing med normal grafik. Jämfört med dem så är Amnesia dyrt, speciellt med tanke på vad man får. :/
    Håller helt med om att spelet inte blev särskilt läskigt tyvärr, och att gameplay kändes lite handikappat snarare än spännande. Godkänt, men inte mer.

  • Preath

    Preath 2010-09-07 13:06:13 #6

    Förbokade spelet på Steam för 111kr. Ska bli väldigt spännande imorrn då det släpps. :)
    Vore synd om betyget här i recensionen stämmer. =/ Hade iofs varit mer episkt med Penumbra 2 eller nåt sånt.. men vet inte hur det skulle gå till men iallafall nåt liknande än att hoppa till 1800 talet typ..

  • vurt

    vurt 2010-09-07 13:33:44 #7

    Detta tillsammans med Thief3 (om du spelat det så vet du vilken level jag menar) är ett av få spel som jag upplevt som otäcka. Tvivlar på att man spelat med hörlurar i nedsläckt rum nattetid om man är lämnad helt oberörd ;)

    Res Evil, Doom3 osv är väldigt tramsiga i jämförelse.

    Kan hålla med om att det känns för scriptat iofs vilket är synd. En riktigt schysst AI som är mer oberäknelig och som man inte vet vart den dyker upp osv hade varit sjukt mycket otäckare.

    Nu har jag iofs bara spelat demot :)


    Både IGN och ElderGeek älskade spelet f.ö.

  • Hockey Stick

    Hockey Stick 2010-09-07 13:46:21 #8

    Ascendancy skrev:
    8,5 av IGN. Vad är det som gör att det blir som stort gap här?

    Kanske för att det inte är samma recensent? Läs recensionen istället för att haka upp dig på betyg.

  • Bild saknas

    Morganrone93 2010-09-07 15:53:53 #9

    10 spänn på att recensenten spelade Amnesia dagstid, med folk omkring.

  • Bild saknas

    NoWhere 2010-09-07 16:19:18 #10

    Tyckte demot var ganska läskigt jag ja. Inte att jag skulle säga att jag är allt för lättskrämd men atmosfären var mkt bra. Likt varför underground labbarna i Stalker spelen var läskiga. Kommer nog förbeställa det idag på steam för 112 kr. eurogamer gilla det också f.ö.

  • DonGrif

    DonGrif 2010-09-07 16:19:18 #11

    Morganrone93 skrev:
    10 spänn på att recensenten spelade Amnesia dagstid, med folk omkring.


    Jag spelade själv på natten i ett mörkt rum med hörlurar på hög volym. Tyckte ändå inte att jag blev värst skrämd. Snarare mer stressad av att leda tändplån och olja hela tiden.

  • Bild saknas

    NoWhere 2010-09-07 16:19:24 #12

    Tyckte demot var ganska läskigt jag ja. Inte att jag skulle säga att jag är allt för lättskrämd men atmosfären var mkt bra. Likt varför underground labbarna i Stalker spelen var läskiga. Kommer nog förbeställa det idag på steam för 112 kr. eurogamer gilla det också f.ö.

  • Bild saknas

    Exzyz 2010-09-07 16:43:13 #13

    Men man får ju inte Xbox live gratis...
    Tänk lite innan.

    Tycker det verkar dom såga spelet lite väl mycket. En trea kan väl det ha förtjänat?
    Aja tänker endå köpa det då jag tycker demot var kul och spelet verkar rätt grymt.

  • bjosarn

    bjosarn 2010-09-07 17:29:56 #14

    Ska nog planera att köpa det här.
    Jag gillar att vara smårädd.

  • vurt

    vurt 2010-09-07 17:58:08 #15

    Exzyz skrev:
    Men man får ju inte Xbox live gratis..


    Jo.

  • Javas

    Javas 2010-09-07 19:04:34 #16

    Jag ska köpa det här inom kort, lita på det! :D

  • walter_iego

    walter_iego 2010-09-07 19:24:46 #17

    Billigt och det blir att man stödjer spelmakarna...

  • Bild saknas

    Cedliq 2010-09-07 20:35:07 #18

    Vilket skräckspel var det som skröt med att få vuxna män att gråta? (skulle utspela sig i ngt mentalsjukhus elr nåt)
    Är väldigt nyfiken på det:P

  • Mytos

    Mytos 2010-09-07 22:09:26 #19

    Demot var det bästa skräckspelet jag spelat på länge. Jag är själv framförallt ett fan av Silent Hill 2 & Realms of the haunting. Atmosfären och ljudet fanns där (det absolut viktigaste i ett spel av denna typ!!) och dessutom är spelmekaniken inte samma gamla tjafs.

    Att det sedan failar lite på viss nivådesign, story och annat i ett 8 timmars spel är inte förvånande när det är så några personer som skapat det. Det är ett förbannat välgjort indiespel, ingen hollywood produktion.

    Med tanke på betyget det här spelet har fått på andra ställen, så skulle det inte förvåna mig om det är en stark kandidat till årets spel för oss som hellre spelar det där speciella och annorlunda. Det kommer alltid många storspel som alla spelar, men det är inte ofta det släpps något sånt här! Skräckspel genren är ju inte direkt stor.

  • Bild saknas

    Slimebeast 2010-09-07 23:08:09 #20

    "ofta famlar du bara runt i mörkret till ingen nytta."
    Haha, helskön rad!

  • Bild saknas

    Lidodido 2010-09-07 23:48:16 #21

    Slimebeast skrev:
    "ofta famlar du bara runt i mörkret till ingen nytta."
    Haha, helskön rad!


    Tror nog det summerar recensentens syn på spelet ganska väl. Som introduktionstexten till spelet säger, man ska inte spela spelet för att avsluta det utan för att uppleva det. Spelar man bara för att ta sig till slutet så kan man knappast slukas upp på det vis åtminstone jag gjorde av demot. Gäller nog att ha rätt inställning för att det ska funka, ungefär som att Doom 3 och liknande hoppa upp bakom ett hörn och skrämma skiten ur en-spel inte funkar om man bara springer och skjuter allt.

  • Astro Black

    Astro Black 2010-09-08 01:30:46 #22

    Tvåa känns som ett orättvist lågt betyg. Även om jag bara är några timmar in i spelet är det inte som något jag spelat förut, men då har jag inte heller spelat penumbra spelen. Även om det fortsättningsvis skulle bli mycket sämre är iaf bara inledningen värd en 4a (imo) med tanke på det låga priset (för jag tycker det spelar lite roll också).

  • Bild saknas

    Raderad 2010-09-08 18:49:10 #23

    Jag tycker att denna recension, av RPS, är mer rättvis.

    Mycket av skälet till att jag tycker det är för att den stämmer överens med det jag tycker men också för att den är längre, mer beskrivande i vad man gör i spelet (och allt annat för den delen). FZs recension är inte speciellt givande.

    Tycker att FZs recensioner har blivit sämre och sämre i detta, dåliga beskrivningar om vad exakt det är man gör i spelet, exakt varför saker är dåliga eller bra.

    De enda recensioner som nästan är bra är de för högbudgetspel.



    För övrigt, följande meningar stämmer, för mig, inte överens:

    Citat:
    Tar oljan slut kan du lika gärna ladda en sparfil och försöka vara mer effektiv nästa gång, och ofta famlar du bara runt i mörkret till ingen nytta.


    och

    Citat:
    Jag älskar skräckfilm och spelar gärna spel som utger sig för att vara läskiga (...)


    Du gillar skräckspel men förespråkar att börja om när du gör "fel"? Inte konstigt att du inte tyckte spelet var läskigt med den inställningen.

    Spolar du tillbaka skräckfilmerna varje gång nissarna (och nissessorna?) i filmen gör "fel" och gör sedan "rätt" för dem genom att spela in filmen på nytt?


    P.S. Om recensenten skulle vara snäll att ge exempel på läskiga spel så skulle jag vara oerhört tacksam (dock inte spel som FEAR, Doom 3 och annat där det bara är "hoppa-fram-från-ingenstans-rädsla").

  • DonGrif

    DonGrif 2010-09-08 20:15:47 #24

    Lilleputten skrev:
    Jag tycker att denna recension, av RPS, är mer rättvis.

    Mycket av skälet till att jag tycker det är för att den stämmer överens med det jag tycker men också för att den är längre, mer beskrivande i vad man gör i spelet (och allt annat för den delen). FZs recension är inte speciellt givande.

    Tycker att FZs recensioner har blivit sämre och sämre i detta, dåliga beskrivningar om vad exakt det är man gör i spelet, exakt varför saker är dåliga eller bra.

    De enda recensioner som nästan är bra är de för högbudgetspel.



    För övrigt, följande meningar stämmer, för mig, inte överens:

    Citat:
    Tar oljan slut kan du lika gärna ladda en sparfil och försöka vara mer effektiv nästa gång, och ofta famlar du bara runt i mörkret till ingen nytta.


    och

    Citat:
    Jag älskar skräckfilm och spelar gärna spel som utger sig för att vara läskiga (...)


    Du gillar skräckspel men förespråkar att börja om när du gör "fel"? Inte konstigt att du inte tyckte spelet var läskigt med den inställningen.

    Spolar du tillbaka skräckfilmerna varje gång nissarna (och nissessorna?) i filmen gör "fel" och gör sedan "rätt" för dem genom att spela in filmen på nytt?


    P.S. Om recensenten skulle vara snäll att ge exempel på läskiga spel så skulle jag vara oerhört tacksam (dock inte spel som FEAR, Doom 3 och annat där det bara är "hoppa-fram-från-ingenstans-rädsla").


    Vi på FZ har valt att försöka ge lite kortare recensioner än vad många andra sidor där ute har och det påverkar självklart vad man skriver. Man kanske inte kan ta upp alla punkter och aspekter som man kanske egentligen skulle vilja få med. Ofta får storspel och eftertraktade diton lite längre och mer informativa recensioner än mindre titlar.

    Vid vissa tillfällen när oljan tog slut var det verkligen kolsvart och jag famlade runt ett bra tag utan att veta vad som var upp och ner. Då kände jag verkligen att det vore bättre att ladda in en save-fil. Din jämförelse med att spola tillbaka skräckfilmer tyckte jag var något luddig annars. Varför skulle jag vilja spola tillbaka en film när karaktärerna i den gör fel? I en film kan man inte påverka handlingen vet du.

    Läskiga spel? Tja, testa Silent Hill 2 eller varför inte hotellbanan i Vampire The Masquerade? Sen finns ju, som någon annan redan nämnt, en viss bana i Thief 2. Alien vs. Predator var rätt läskigt med, men där har du ju mer "hoppa-fram-skräcken" som du inte ville ha. Nåja, det finns många spel som är bra mycket läskigare än Amnesia. Enligt mig iaf.

  • Bild saknas

    Raderad 2010-09-08 21:06:32 #25

    DonGrif skrev:

    Vid vissa tillfällen när oljan tog slut var det verkligen kolsvart och jag famlade runt ett bra tag utan att veta vad som var upp och ner. Då kände jag verkligen att det vore bättre att ladda in en save-fil. Din jämförelse med att spola tillbaka skräckfilmer tyckte jag var något luddig annars. Varför skulle jag vilja spola tillbaka en film när karaktärerna i den gör fel? I en film kan man inte påverka handlingen vet du.


    Fair enough, jag misstolkade dig lite då.

    Min filmjämförelse var ganska dålig, det erkänner jag. Blev lite sur bara till följd av min misstolkning.

    Citat:
    Läskiga spel? Tja, testa Silent Hill 2 eller varför inte hotellbanan i Vampire The Masquerade? Sen finns ju, som någon annan redan nämnt, en viss bana i Thief 2. Alien vs. Predator var rätt läskigt med, men där har du ju mer "hoppa-fram-skräcken" som du inte ville ha. Nåja, det finns många spel som är bra mycket läskigare än Amnesia. Enligt mig iaf.


    Hoppa-fram-skräcken är inte alltid dålig, jag kan se att den kan fungera bra OM (och detta är ett stort om) stämningen i spelet för övrigt är bra.
    Dock har jag aldrig spelat ett spel som gör det bra.

    I spel som FEAR och Doom 3 (nämner dessa för de är så bra exempel på detta) så är det ingen direkt stämning som osar skräck utan helt plötsligt hoppar något bara fram och jag reagerar såklart på det men jag blir inte rädd för att gå vidare i spelet.

    Har faktiskt inte spelat Silent Hill 2 så jag kan inte uttala mig om det (dock säger många att det är läskigt, så jag tror på det tills det att jag spelar det själv). Jag har även förstått det som att det är ganska spritt om folk tycker Amnesia är läskigt eller inte så jag kanske inte har så mycket att komma med egentligen.

  • Bild saknas

    Santa-san 2010-09-10 19:24:35 #26

    Gillar såna här spel, så det får nog bli ett test :)

  • mosoloa1

    mosoloa1 2010-09-11 01:17:07 #27

    Lampan tog slut och drog ner betyget alltså. Ge det en till chans och kolla settings innan du kör. :)

  • Astro Black

    Astro Black 2010-09-11 15:04:26 #28

    ang. banan i Thief 2, hela Amnesia är ju som ett spel baserat på den banan, men fan så mkt bättre och läskigare.

    Och mot slutet hade jag kanske 15 oljeflaskor och runt 30 tändstickor, förstår inte hur du lyckades få slut på det.

    Fantastiskt spel, tragisk recension.

  • mosoloa1

    mosoloa1 2010-09-11 22:40:15 #29

    Ike skrev:
    ang. banan i Thief 2, hela Amnesia är ju som ett spel baserat på den banan, men fan så mkt bättre och läskigare.

    Och mot slutet hade jag kanske 15 oljeflaskor och runt 30 tändstickor, förstår inte hur du lyckades få slut på det.

    Fantastiskt spel, tragisk recension.


    Kan inte hålla med mer. Betyget skulle vara 4/5 om det hade spelats med känsla.

  • Bild saknas

    zauii89 2010-09-14 18:03:26 #30

    Köpte spelet i Onsdags och klarade det idag, det var fan helt briljant, håller inte med recensenten och hans betyg. Är det något spel som lyckas med äkta skräck och känsla så är det Amnesia och Penumbra, och jag är stolt ägare av båda.

    Spel som Resident Evil(nuvarande form) och Deadspace är inte i närheten av lika läskiga.. deras skräck-moment är bara gamla klassiska film exempel.. oj det ligger en snubbe där *UNDRAR* om han kommer hoppa på mig.. och titta en spegel när kommer monstret?

    Spelet förtjänar minst en 4/5 , men FZas recensioner har varit lite random här och var måste jag säga, brukar inte klaga men så gav ni ju även Operation Flashpoint 2 en 5a vill jag minnas.................

  • Bild saknas

    IcePillow 2010-09-26 20:14:57 #31

    Tycker det här var skitläskigt tbh :(

  • Exeron

    Exeron 2010-11-01 10:59:02 #32

    "Tyvärr upplever jag aldrig Amnesia som särskilt otäckt..."

    I know why! Du har recenserat fel spel

  • Bild saknas

    Raderad 2010-11-13 22:25:13 #33

    Har du ett 360 vet du att du får grymt bra spel för 10-40kr (de flesta 10kr) på live arcade, allt från 8-bitars äventyr till FPS och Racing med normal grafik. Jämfört med dem så är Amnesia dyrt, speciellt med tanke på vad man får. :/
    Håller helt med om att spelet inte blev särskilt läskigt tyvärr, och att gameplay kändes lite handikappat snarare än spännande. Godkänt, men inte mer.

    Just nu en genomför ett av världens ledande IT-säkerhetsföretag Sophos en global kampanj för att utse världens mest oövervinneliga person. Kampanjen utgår från sajten http://mostinvincible.com , som kommer samla de mest vågade filmerna från YouTube, videor som besökarna postar då de tio som fått flest röster vinner var sina iPads!

  • Haeken

    Haeken 2010-12-09 00:04:52 #34

    Kass recension!! Sluta kötta som om de vore Mw2. Detta spelet för min del var nog de läskigaste spel ja suttit med. Knäcker ju Fear med hästlängder!!!! Ett säkert köp om du vill skita ner dej! Klockrent För mitt fall

  • Toomsie

    Toomsie 2011-04-14 06:34:26 #35

    Lättskrämd som man är så blir det nog ett köp!

  • pingkonk

    pingkonk 2011-07-14 17:17:59 #36

    Hur kan det har inte vara läskigt, man får ju panik hela tiden!

  • Trofast

    Trofast 2011-11-21 18:34:15 #37

    Hur i helv...? 2/5? Jäklar, ett av de roligaste skräckspelen jag har lirat någonsin. Satt på helspänn hela tiden ju! :D Jaja, där ser man hur olika man kan tycka om spel. Bara man sätter sig i beckmörker och sular på hög volym i headsetet så jävlar skiter man knäck sen.

    Gillar hur det är mycket pusselgrejer så man verkligen måste tänka och leta runt efter saker, så måste man kanske gömma sig mitt i allt bara sådär osv. Jag var verkligen helt inne i det här spelet, som jag dock inte alltid lyckas vara i spel. Briljant!

Logga in för att skriva en kommentar.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
FZ
Egmont logo
© Egmont Tidskrifter