Jag har alltid uppskattat The Sims på konsol. Istället för att nöja sig med att porta PC-versionerna har utvecklarna ansträngt sig för att anpassa upplevelsen till formatet. Slutprodukten har blivit lite mer storyrelaterad och valmöjligheterna långt ifrån lika omfattande som i ursprungsversionen. Men i gengäld har spelet bjudit på smidiga lösningar som gjort att längtan efter mus och tangentbord kraftigt reducerats.

Att bygga den här poolen är både skickligt och ganska onödigt.

Men samtidigt har det funnits en längtan hos konsolspelarna. De har avundsjukt sneglat mot PC-folket där självklarheter som åldrande och att kunna bygga hus i flera plan varit en möjlighet i många år. När #EA släpper den tredje delen till konsol, ett och ett halvt år efter PC-upplagan, är ambitionerna således skyhöga. Målsättningen har varit att – ända från DS till Playstation 3 – skapa en fullmatad spelupplevelse kryddad med exklusiva inslag. Wii stoltserar med co-op där du har möjlighet att spela som trädgårdstomte (!). Till DS:en ska pekpennan kunna nyttjas till att exempelvis kunna skulptera ens sim-figur från grunden. Själv har jag testat versionen till Xbox 360 som i likhet med Playstation 3 ska borga för en minst lika kraftfull och komplett upplevelse i PC-klass och där karma kommer att spela en viktig roll. Upp till bevis.

Du vill – men kan inte

Besvikelsen är tyvärr omedelbar och sköljer över mig som en ondskefull våg. Det ska sägas att jag har spelat #The Sims 3 till PC och älskar varenda minut. Seriens grundpelare har alltid varit en symbios mellan din och din sims fria vilja. Men med en handkontroll som styrdon når EA bara halvvägs. Simmarna agerar fortfarande på helt egna beslut men jag känner inte längre att jag har samma möjlighet att hjälpa dem på vägen. Kontrollen känns klumpig, omständlig och mina beslut realiseras i ett tempo som är segare än sirap. Istället för att skapa en unik Sims-upplevelse till konsol får vi istället nöja oss med en sämre version som konstant får mig att snegla över axeln mot PC:n och dess ljuva tangentbord och magiska mus.

The Sims 3 har blivit The Sims 3 Light. Och är det någonting vi lärt oss om light-produkter är att de är smaklösa – kort och gott en fejk av originalprodukten. Så också i det här fallet. Det är synd, för kontrollproblemen till trots så bjuder The Sims 3 på samma slags spelglädje där vi designar en karaktär från grunden och flyttar in honom eller henne i ett virtuellt dockskåpssamhälle. Men genomförandet känns lite fattigt. Det visuella är långt ifrån lika attraktivt som i originalet och stadskartan är ett rent skämt. En platt och vidrigt illustrerad bild är vårt första intryck av staden där vi ska uppfylla våra drömmar. Men härifrån borde det bara kunna bli bättre, eller?

BBQ à la Sims.

Kanske är jag fasligt bortskämd av PC-versionen men under en vanlig dag med mina simmar hinner min irritation skjuta i höjden samtidigt som tålamodet körs i botten. När jag far till biblioteket för att låna en kokbok eller ska ägna en stund åt fiske tvingas spelet ladda om – varje gång. Istället för en enhetlig stadsbild är staden uppstyckad i flera mindre områden och till slut stannar jag hellre hemma än ger mig ut på äventyr i laddningslandet. Men inte ens i hemmets trygga vrå är livet en dans på rosor. När jag väntar på att tiden ska gå under natten eller när jag genomför mina vardagsbestyr tickar inte klockan på så snabbt som jag önskar. Och när jag vill zooma in på min sim riktigt, riktigt nära så är inte det möjligt. Att det hela ackompanjeras av en stört omöjlig kontrollmekanism gör det bara ännu mer frustrerande.

Boosta ditt karmakonto

En detalj som gör The Sims 3 på konsol lite mer uppdragsorienterat är möjligheten att samla karmapoäng. Genom att uppfylla dina simmars önskningar skjuter din karma i höjden och du får chansen att göra dem lite gladare (eller tvärtom...). Exempelvis kan du göra det busenkelt för simmarna att lära sig nya egenskaper, du kan städa upp deras hem på ett ögonblick och till och med få det att regna sim-daler från himlen. Och är du lagd åt det lite mer sadistiska hållet kan du få simmarna att kissa på sig eller starta en maffig jordbävning. När du ändå håller på kan du väcka din döda mormor till liv igen.

Bortsett från alla slarvfel är The Sims 3 i grunden en helgjuten spelidé. Riktigt all spelglädje kan inte ens halvtaskiga konverteringar förstöra. Men personligen hade jag hellre sett en mer anpassad upplevelse istället för en B-variant av det briljanta originalet. Kort sagt: har du inte spelet till PC kan det vara värt din tid. Annars gör du klokt i att undvika konsolversionerna.