Recension
Battlefield 3

Recension
Battlefield 3

Battlefield 3

Av 2011-10-24 09:00

Genre: Action, Förstaperson
Testplattform: PC
Utgivare: Electronic Arts
Utvecklare: Digital Illusions CE
Releasedatum: 2011-10-27

Vi vet att Dice kan leverera oöverträffade multiplayerupplevelser men ändå känner du ett visst tvivel redan här i ingressen. Var lugn, vi har svaret på frågan du har ställt dig själv sedan i mars.

Vad gjorde du för sex år sedan? Förundrades du över ljussättningen i Half-Life 2: The Lost Coast, planerade attacker i SWAT 4? Eller krigade du på Karkands gator? Call of Duty 2 sparkade på allvar bort Medal of Honor vad det gällde bombastiska solokampanjer men år 2005 regerade Battlefield 2 online. Aldrig tidigare hade vi fått uppleva nutida slagfält på ett sådant storslaget sätt och all min speltid gick till Digital Illusions efterlängtade uppföljare till Battlefield 1942.

Vi var inte helt utan Battlefield under detta halvdussin år och jag älskade verkligen Bad Company-serien och skrev långa kärleksbrev om hur möjligheten att spränga väggar faktiskt omdefinierade min syn på actionspel. Numera känns det otroligt stelt när spontanventilationen uteblir efter en direktträff av en raket.

http://www.fz.se/bilder/?id=431544
Comeback-planerna diskuteras

Samtidigt odlades besvikelsen hos många datorburna fans. Det första Bad Company släpptes inte ens till pc och tvåan hade enligt många kompromissat för mycket med spelmaskinerna från Sony och Microsoft. Battlefield 1943 blev efter lång försening nedlagt. Under den här tiden klev istället Call of Duty 4: Modern Warfare och dess uppföljare fram som giganterna online. Det snabba och soldatinriktade kriget spelas av tiotals miljoner men årliga inkarnationer har fått många känna sig mätta och istället hoppats på att denna veckas släpp ska återföra Battlefield till tronen.

Intim storskalighet

Och Battlefield 3 är ofta en fantastisk upplevelse när du spelar mot andra. Seriens stora styrka har alltid varit att den serverar en storskalighet som ändå blir personlig och som skapar ögonblick du kan sitta och berätta om kring lunchbordet. Som när jag ligger bakom ett bilvrak i närheten av floden Seine i Paris och den kraftiga beskjutningen ger mig ett så extremt tunnelseende att jag inte kan röra mig ur fläcken. Med en sista kraftansträngning lyckas jag urskilja en av mina antagonister, fälla honom med en reflexartad salva för att sedan duka under när jag blir upptäckt av hans kamrater. Ett starkt minne från en strid jag inte ens gick segrande ur.

Egentligen är det märkligt att så få försökt nå samma volym på slagfälten. Kaos Studios provade med sitt Frontlines: Fuel of War och vårens Homefront men vi vet hur det fick för dem. Det svåra är att hitta den spindeltrådstunna balansen som gör att en stridsvagn och en soldat kan mötas och båda ändå kan känna sig som krigets kungar. Här har Dice gjort ett par förändringar som redan har debatterats friskt men som jag påstår fungerar.

http://www.fz.se/bilder/?id=431577
Lev, fordon lev!

Dels har fordon, precis som fotgängare, fått långsamt återkommande hälsa. Men det är absolut ingenting som avgör en konfrontation, du måste vara utanför striden en lång stund för att systemet ska kicka igång och det är sällan du får vara ifred tills det händer. Engineers med sina svetslågor är fortfarande pansvarvagnens bästa vän för snabba, livsförlängande åtgärder. Tanks sprängs heller inte av två raketer utan blir först immobiliserade. Till en början kan det ses som en styrka, de tål helt enkelt mer, men stillastående blir de väldigt enkla mål för nästa omgång explosivt regn.

Battlefields fordon
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
FZ