De större banorna innehåller både jetplan och helikoptrar och därför kommer du låsa upp bärbara luftvärnsrobotar, men mot en skicklig pilot är de i princip obrukbara ensam. Flygets motmedel laddas om snabbare än du hinner trycka in en färsk raket i röret så det krävs två personer för att bilda en fungerande flugsmälla. Precis som med andra fordon är de robotlurande facklorna något du låser upp så färska piloter är väldigt enkla mål. Det är smula humoristiskt att flygplan också blir immobiliserade vid första träffen men det ger piloten chans testa om han eller hon packat fallskärmen rätt.

Fyra välbalanserade herrar.

Klasserna har i jämförelse med Battlefield 2 kokats ner rejält, från sju till fyra, vilket innebär en rad äktenskap. Engineer har gift sig med anti-tank för att bli lika bra på att reparera som att förstöra fordon. En lättare kulspruta, eller den klassöverskridande hagelbrakaren, ser till att han har chans att verka i sitt gebit någorlunda ifred. Minor kommer som tillval och ersätter då dina möjligheter att leka mekaniker.

En fråga om klass

Vidare har medic gängat sig med assault och skapat en frontman som i likhet med ovanstående har en viktig dubbelroll. Lika bra på att ta som att ge liv med sin automatkarbin, sjuklåda och defibrillator. Om du inte känner för att lägga dig i liemannens vilja kan du byta ut sjuksysterdräkten mot granatkastare, antingen separat eller som tillbehör till geväret vilket ger snabbare åtkomst. Det kräver dock att du prioriterar bort saker som extragrepp och benstöd (det senare är alltså inte exklusivt för de tunga kulsprutorna). Jag har alltid haft medic som favoritklass och älskade därför förändringen mot en mer slagkraftig soldat som inleddes redan i det första Bad Company och med Battlefield 3 är den långt ifrån den mespropp den en gång var. Samtidigt måste du välja om du ska understödja ditt lag med välriktade granater eller ett par volt ström i kamrater som tagit en ofrivillig tupplur. Du kan inte få allt.

Utrustning för en mördar-medic

Om vi ska fortsätta med äktenskapsmetaforerna har support haft en tillfällig flört med spec-ops som sedan försvann spårlöst men lämnade kvar sprängdeg i ditt förvar. I övrigt är support i stort sett densamme vad det gäller utrustning. Den stora nyheten är effekten som jag beskrev tidigare, att synfältet begränsas av oskärpa när du blir hårt beskjuten, och störst blir påverkan så klart av en tung kulspruta. Benstöden gör att du enkelt kan tömma hela magasin mot fega fiender med välbehållen träffbild, men under den långa sekunden de fälls är du väldigt utsatt. Jag vill också komma med en uppmaning till dig som spelar support: sluta snåla på ammon. Släng ut väskorna som en inkontinent jycke på revirpromenad, du får ju för fasiken poäng för det! På tal om poäng, när du samlat tillräckligt många kan du låsa upp ett portabelt granatrör du riktar med hjälp av minikartan och senare även en liten robot som kan utföra dina reparations- och sprängärenden medan du sitter i säkerhet.

Min kropp gifte sig med hans M416 - notera statistikmyset oss emellan.

Sist ut är den lika älskade som hatade krypskytten som blev ensam kvar när det skulle delas upp danspar. Så förvånande... ingen gillar en kille som ligger och lurpassar med ett gevär i en buske mest hela tiden. Istället har han skaffat sig ett gäng nya leksaker, bland annat en kikare som kan lasermarkera mål för piloternas robotar och en liten fjärrstyrd helikopter som läser av fienderörelser. Genom att hålla andan, och senare låsa upp fällbara ben till geväret, ser han till att vara riktigt livsfarlig om han får utföra sin uppgift i fred. För att få lite sällskap har han fått tillgång en mobil spawn-punkt som rätt placerad kan avgöra en viktig strid.