Pc-versionen av #Risen 2: Dark Waters släpptes i april med inte allt för lyckat resultat enligt vår recension. Konsolversionerna skulle ha släppts samtidigt, men utvecklaren #Piranha Bytes fick kalla fötter och de sköts fram en tid för ytterligare putsning. Nu anser man uppenbarligen att fötterna är tillräckligt varma för att släppa spelet till Xbox 360 och PS3, så att även konsolspelare ska kunna uppleva den prunkande och illustra piratvärlden. Bara för att gå på grund femtio meter utanför hamnen. Om man förväntade sig att konsolägare skulle bli belönade för sitt tålamod, då har man fel.

'10 PRINT "Hello world":GOTO 10.' Yepp, så här långt är programmeringen fri från buggar.

På det stora hela är det samma spel som pc-versionen, om än med skillnaden att miniexpansionen The Air Temple följer med som standard, vilket är en förmån pc-spelarna inte fick. Xbox 360-versionen av grafikmotorn är nedskalad jämfört med än pc-motorn, vilket gör att världen inte ser riktigt lika grafiskt imponerande ut som på en medelfet dator.

Tre månaders bortslängd kodning

När jag testade pc-versionen var en del av det jag sparkade på de tekniska dumheterna i spelet, bland annat dålig styrning och växter som ändrade storlek (bokstavligt talat) på de mest befängda sätt. En del har förändrats i Xbox-versionen, floran får till exempel inte för sig att plötsligt växa tre meter, men i stället har man lyckats åstadkomma nya dumheter. Spelet lider av ideliga ”framedrops” där skärmuppdateringen störtdyker till synes utan anledning, för att efter några sekunder återgå till den normala. Inte så mycket att det blir ospelbart ens när det inträffar i strider, men tillräckligt för att hålla irritationen på lagom hög nivå. Det blir inte bättre av att styrningen fortfarande är fladdrig, svårkontrollerad och allmänt halvfärdig. Datorfigurernas uppträdande är om möjligt än mer underligt. De kan avbryta en strid för att börja prata med dig som om inget hänt, vilket känns ytterst förvirrande.

Vänta ett tag, kan vi inte prata om saken?

Jag börjar känna en viss aversion mot Piranha Bytes. Risen 2 dryper av potential, ändå envisas de med att släppa spelet i det här skicket. Det finns så mycket som är bra, från miljöerna man springer omkring i och mängden mer eller mindre skumma färdigheter, till hur mycket det finns att uppleva och en story som faktiskt är duglig. Detta kunde ha varit ett underbart open world-spel med hur mycket som helst att se och uppleva. Allting finns där, men sänks av att viktiga delar är så taffligt gjorda. Piranha Bytes, jag är sur på er.

Fotnot: Recensionen bygger på Xbox 360-versionen av Risen 2.