Det är svårt att ta sig an ”nya” #Xcom utan förväntningar eller förhoppningar. Det här är nämligen ett spel som de flesta har dömt på förhand. Antingen är det en önskedröm. Ett av tidernas bästa spel, återupplivat av en av tidernas bästa strategispelsutvecklare. Alternativt är det bara ett av tidernas bästa spel, uppryckt från sin viloplats i ett hopplöst försök att återskapa den forna magin. Vilken blir domen?

De flesta av originalets ikoniska utomjordingar gör comeback i en eller annan form.

När #originalet kom 1994 var jag en av många som satt fullständigt fängslad framför skärmen – timme efter timme, natt efter natt. Timingen hade inte kunnat vara bättre. Arkiv X hade anlänt året innan och sett till att varje tonåring i västvärlden hade ufon på hjärnan. Det mörka, okända och mystiska med möjliga utomjordiska besökare lade grunden till den kusliga stämningen i #Ufo: Enemy Unknown (eller X-Com: Enemy Unknown) och tillsammans med en fantastisk blandning av taktiska turordningsbaserade strider och ett globalt strategiskt läge var det ett spel som fängslade och underhöll. Det är ett spel som var så långt före sin tid att det i allt utom grafik håller än i dag.

Taktisk strategi

För dig som inte är bekant med serien, tar du kontroll över Xcom, en slags global insatsstyrka som är sammansatt för att hantera en plötslig förekomst av utomjordiska attacker runtom i världen. Du har kontroll över alla aspekter av Xcom, även de administrativa. Förutom att kontrollera en kommandostyrka i olika insatser, bestämmer du vilka faciliteter som ska byggas i det underjordiska högkvarteret, vad forskningsinsatserna ska riktas in mot och vilken vapenarsenal som ska konstrueras. Allting finansieras av ett råd bestående av de mäktigaste nationerna i världen och deras finansiering baseras helt på hur bra du lyckas slå tillbaka det utomjordiska hotet.

Kraschade ufon hör fortfarande till höjdpunkterna.

Xcom är uppbyggt på ett sätt så att allt du gör i spelet hänger ihop. En lyckad insats gör att du får större finanser, samtidigt som du kan hitta utomjordiska delar och komponenter som öppnar för ny forskning som ger dig bättre utrustning vilket underlättar framtida insatser. Det är en naturlig symbios som fungerar prickfritt och ger dig full kontroll över ditt eget öde. Det går inte riktigt att säga vad som är början och slutet i denna kedja, utan spelets strategiska moment är lika viktiga som de taktiska. Du kommer antagligen att spendera lite mer tid med att kommendera runt dina kommandosoldater i spelets stridsmoment, men dessa strider får så mycket större betydelse och värde av att allting föder in i det globala strategiläget.

Du blir överlycklig när du lyckas rensa ett landat ufo utan att skada dess kraftkälla eller navigationsutrustning, eftersom du vet att du kommer att kunna använda dem i din forskning. Du anstränger dig för att rädda så många civila som möjligt i en landsättning, eftersom du vet att det påverkar de globala paniknivåerna, vilket i sin tur påverkar omvärldens värdering av ditt arbete. Och du anstränger dig till ditt yttersta för att hålla dina veteransoldater vid liv, eftersom du vet att deras specialegenskaper kommer att behövas i nästa strid.

Var det bättre förr?

Har du aldrig spelat originalet och inte vet så mycket om Xcom finns det egentligen bara en sak att säga – köp det här spelet, det är ett av årets bästa. För de av er som spelade originalet och älskade det lika mycket som jag, är jag ändå obligerad att gå igenom och göra de viktigaste jämförelserna. Men inget av detta fråntar det faktum att Xcom är riktigt bra. Överlag har #Firaxis gjort ett föredömligt jobb. Det mesta av det som originalet gjorde bra gör även nyversionen bra. Saker som behövde förändras, har förändrats.