Den Texas-baserade utvecklaren #Edge of Reality har mest ägnat sig åt konsolbaserade licensspel i det förflutna. När de nu gör ett renodlat pc-spel gör de så med en vansinnig shooter som har all potential att växa sig till något riktigt stort i framtiden. Men resan dit är längre än den borde vara. #Loadout lanserades som ett early access-spel på Steam i maj förra året, och trots månaderna som passerat sedan dess är det en ofullständig produkt som hittat ut i onlinebutikens free-to-play-avdelning.

Servrarna har åkt upp och ner som en jojo när krigssugna spelare vallfärdat till spelet och belastat infrastrukturen. Vännerlistan fungerar inte och i skrivande stund är det tävlingsinriktade spelläget temporärt avstängt. Saker jag i viss utsträckning kan ha förståelse för när en mindre studio får betydligt mer uppmärksamhet än de räknat med, men det finns fler aspekter som gör att spelet borde stannat i early access en stund till.

Även den officiella hemsidan har varit hårt ansatt de senaste dagarna

Att det bara finns tre karaktärer känns väl snålt tilltaget, de som liksom jag gillar att mäta sina färdigheter mot andra spelare kommer sakna ett ordentligt rankingsystem, och dedikerade servrar lyser med sin frånvaro. Det är saker som i varierande grad kommer implementeras under resans gång, men mycket borde finnas på plats redan nu. På många sätt känns Loadout fortfarande som ett löfte om en bättre framtid, men samtidigt misstänker jag att det faktiskt är en förhoppning de kan leva upp till. För om man bortser från barnsjukdomar och servrar som hostar blod ur fläkten så var det länge sedan jag hade så här kul med en onlineshooter.

Det är bara ett köttsår!

Två lag ställs mot varandra i intensiva 4 mot 4-bataljer. Det kan låta som alldeles för få spelare, men fungerar överraskande bra tack vare god bandesign och ständiga delmål som samlar ihop spelarna på ett naturligt sätt. Edge of Reality gjuter eget liv i klassiska spellägen där en dödlig hammare behöver fångas istället för flagga, och kontrollpunkterna spawnar slumpmässigt i terrängen i en variant av capture point. I ett girigt spelläge ska en krigare på varje lag ska samla den värdefulla metallen blutonium, och i klassisk team deathmatch samlar vi poäng genom att plocka upp föremål de döda kombatanterna tappar på slagfältet.

Konsten att kladda ihjäl någon

Fullt ös medvetslös är mantrat i konflikterna där granater spränger bort kroppsdelar och brännande laserstrålar fläker bort huden i ansiktet. Ja, det är faktiskt precis så äckligt målande, med humoristiska och uttrycksfulla penseldrag där jag hoppar runt som en galning och skjuter raketer med min överdimensionerade kämpe.

Allt eftersom jag kladdar ihjäl rivalerna låser jag upp spelets valuta blutes som investeras i allt från nya sikten och magasin till elektriska handgranater och brinnande ammunition. Det är uppgraderingar som förbättrar på bekostnad av något annat. Till exempel pipan på ett lasergevär som gör rikligt med skada om jag sätter headshots, men betydligt mindre om jag träffar kroppen. Ett rättvist system som inte bestraffar nybörjare men ändå ger veteraner fler valmöjligheter för sina karaktärer.

Ett speciellt gäng, minst sagt

Det går inte att köpa vapen och tillbehör som påverkar själva spelet för riktiga pengar, utan utvecklarna får mat på bordet när vi köper kosmetiska prylar som mustiga afrofrisyrer, skojiga kalsonger och obehagliga twerk-danser. Dessa är å andra sidan rätt dyra, där priserna vandrar upp till 70 kronor för ett enda plagg – några dyrgripar kostar till och med hundratals kronor. Första matchen som genomförs varje dag belönar med en låda där det finns en ytterst liten chans att få en av dessa attiraljer. En del av mig vill att de ökar frekvensen av föremålen – en annan tycker gott att jag kan öppna plånboken för att stödja en utvecklare som faktiskt gör free-to-play på helt rätt sätt.

Loadout har framtiden för sig, och den stadiga grunden finns redan där med sitt tokroliga gameplay och rättvisa betalningsmodell. Med stöd för organiserat spel kan det till och med bli en värdig kandidat för e-sport. Men då måste de göra klart spelet först, fylla det med mer material och få ordning på tekniken. Idag duger det mest som skojigt tidsfördriv, men håll ögonen öppna framöver – över tid kan det mycket väl utvecklas och förfinas till att bli nästa #Team Fortress 2.