NHL-serien är sportspelens motsvarighet till Call of Duty. Alltid välslipat, fantastiskt i multiplayer och fullsmockat med innehåll. Den jämna höga nivån är närmast osannolikt stabil. De nya konsolerna bjuder på ännu fler möjligheter, fast som vi alla vet - med stor kraft kommer också stort ansvar. Förväntningarna från spelarna blir knappast mindre i och med att Xbox One och Playstation 4 lanserats, men för utvecklarna leder ny hårdvara inte bara till ökade möjligheter utan också till potentiella problem.

#EA Sports Canada har fått ta många svåra beslut under utvecklingen av #NHL 15, med vetskapen om att antalet arga foruminlägg bara växt för varje inslag de strukit från spelet. Processen har varit oberäkenlig enligt producenten Andy Agostini, detaljer som borde tagit några dagar att designa och koda har istället tagit veckor.

Levererar fortfarande på isen när det gäller

När man spelar NHL 15 kan man nästan känna hur teamet i panik sammanställt spelet. Visst, spelet på isen är snudd på fantastiskt, men det är tyvärr även avskalat på gränsen till tomt. Grundläggande detaljer som vi vant oss vid de senaste två-tre åren har bantats ner eller saknas helt och de arga listorna från fansen är omfattande.

Det rör sig om små funktioner som att kunna köra en fantasy draft i början av en säsong istället för att starta med de ordinarie lagen eller att kunna se vilka som utsetts till matchens tre bästa spelare. Det handlar även om större och mer iögonfallande förändringar som att man helt skrotat EA Sports Hockey League, ett spelläge som tillhört de allra mest uppskattade i tidigare årgångar. Be a GM Connected, läget där du kunnat spela en komplett säsong med dina vänner online, har också utelämnats helt och hållet. Ju mer man spelar NHL 15 desto fler små och stora detaljer saknar man och det är dubbelt frustrerande eftersom själva spelmekaniken på isen är oerhört bra.

Puckfröjd

Med sin nya Ignite-motor blir fysiken och animationerna trovärdiga och framför allt är det en fröjd att behandla pucken. Tyngden är påtaglig ända ut i tummarna och för att få till ett effektivt spel på de högre svårighetsgraderna måste man verkligen tänka hockey. Aldrig tidigare har ett sportspel känts så dynamiskt och oberäkneligt i matchbilden. Varje ny match är ett oskrivet blad. Små detaljer som att materialet i spelarnas tröjor rör sig trovärdigt gör stor skillnad för inlevelsen.

Porträtteringen av spelarna är även den suverän, de rör sig och ser ut som sina förlagor och med den ökade proccesskraften gör de även miner som är passande för situationen - är spelaren skadad grimaserar han illa och gör han mål syns glädjen i ansiktet. Dessutom har presentationen fått sig ett välbehövligt lyft. NHL-arenorna introduceras med en kort film från den aktuella staden och de nya kommentatorerna Mike Emrich och Eddie Olczyk snackar upp matcherna framför kameran innan första nedsläpp. De har även fått sällskap av en rinkreporter i form av Ray Ferraro, som rapporterar om spelarnas skador eller hur stämningen är på isen.

Kort uttryckt - håller man sig innanför rinken är NHL 15 ett fantastiskt spel.

NHL - nu med trovärdiga "glömde jag spisen på"-uttryck

Prioriteringen är naturligtvis helt rätt från EA:s sida. Att fokusera stenhårt på själva spelet på isen medan det mesta runt omkring rämnar är förståndigt och till viss del modigt. Förmodligen hade kritiken varit mindre om man slarvat lite med spelmotorn men istället klämt in ett halvdant EASHL. Problemet är att en utvecklare med så stora resurser som EA Canada inte har några ursäkter, spelarna förväntar sig perfektion.

Faktum är att NHL 15 är ett makalöst bra hockeyspel, bekymret är bara att alla misstänker att NHL16 kommer att vara det kompletta paketet, där de saknade spellägena är tillbaka. Årets upplaga känns mest som en förhandsversion.