Den icke officiella uppföljaren till Operation Flashpoint fick namnet Armed Assault på grund av rättighetsstrul med de gamla utgivarna #Codemasters. De i sin tur utvecklar nu #Operation Flashpoint 2 med ett helt annat team. Bohemia å andra sidan fortsätter med Armed Assault-serien och nu är Arma 2, som det heter, här.

En uppföljare

- utan direkta kopplingar till föregångaren

Trots sin stämpel som uppföljare fortsätter inte berättandet där det första slutade. Krigsskådeplatsen är nu det fiktiva östeuropeiska landet Chernarus (som för övrigt betyder Svartryssland). Inbördeskrig har brutit ut i denna före detta Sovjetstat där västvänliga demokratiska krafter försöker hindra att makten tillfaller de gamla prokommunistiska styrkorna. Landets västvänliga regering ber om hjälp och USA är inte sena med att skicka stöd i form av militära styrkor.

Enspelarkampanjen inleds med det amerikanska intåget i Chernarus. Du antar rollen som en marinkårssoldat i specialstyrkan Team Razor som har hand om diverse spanings- och sabotageuppdrag. I ditt första uppdrag gör du en landsättning i mörkret med helikopter. Ditt uppdrag är att samla information och neutralisera en radiomast. Friheten gör kampanjuppdragen mindre scriptade än vad vi är vana vid och du kan göra aktiva val när det gäller olika delmål. Du uppmanas också att utforska och ta egna initiativ. I reklamen har utvecklarna beskrivit kampanjen som spelarstyrd och med rollspelselement, likt #Oblivion. Jämfört med #Armed Assault är den ett steg i rätt riktning men den känns alldeles för opolerad och buggig i dagsläget för att vara ett säljande argument.

I Arma 2 kan du hoppa över staket

Andra nyheter för singleplayerfantaster är två spellägen kallade armory och boot camp. Det förstnämnda låter dig testa vapen och fordon under olika stridsscenarion. Det sistnämnda är inget annat än en glorifierad tutorial där du lär dig kontrollera din karaktär. Förutom dessa finns ett gäng enspelaruppdrag som slänger dig direkt in i stridigheterna och låter dig testa olika aspekter av spelet utan att du behöver ta dig an kampanjen.

För mig är spelets kronjuvel utan tvekan den löjligt lättanvända och väldigt kraftfulla editorn. Här är det bara den egna fantasin som sätter gränserna. Lägger man ned lite tid och energi kan man skapa riktigt avancerade scenarion. På den gigantiska spelplanen är sandlådefaktorn med andra ord oerhörd.