Det är en story du hört förut. Världen hotas av en ruskigt taskig magiker, denna gång vid namn Grimnir, som har för avsikt att nyttja sina krafter för att ta kontroll över saker och ting. Du är precis färdigutbildad på den magiska akademin och det skulle kunna vara så att du i princip är den enda som kan rädda världen. Till din hjälp har du ett innovativt system för att kombinera, hantera och fantisera ihop spelets åtta element för att skapa magi efter eget tycke och smak.

En explosion av magi och humor

För det är magin som får #Magicka, svenska #Arrowhead Game Studios kooperativa actionrollspelsäventyr, att sticka ut. Genom att mixa ihop elementen kan du därefter spela enligt den metod som passar dig bäst. Med lite vanlig eld funkar du som en levande eldkastare, men om du lägger till jord till grillfesten får du en explosiv meteroit. Totalt kan du mixa fem element på samma gång. Men tänk på att motsatser inte fungerar så bra att kombinera, undvik exempelvis blixt och jord eller eld och vatten.

Referenserna till populära filmer, serier, spel och böcker haglar.

Men det slutar inte där, elementens betydelse räcker flera varv kring upplevelsen. Är du blöt? Använd inte blixtelementet, utan använd istället först eld på dig själv för att torka. Och vice versa. Har du aldrig tid att förbereda din fläskiga trollformel innan de mindre eller mycket större fienderna klubbar ner dig? Det kirrar du smidigt med en bastant stenvägg framför dig, eller varför inte en bastant stenvägg som exploderar och grillar fienderna?

Magierna tas till sin spets när spelets kooperativa moment blandas in. Kampen mot Grimnir utkämpas inte allena, du kan ha med dig tre kamrater som alla har samma magiska kapacitet. Vilket självklart leder till en mängd kaos när i princip all magi du kan tänka dig exploderar över skärmen på en och samma gång.

Ju fler kockar, desto sämre soppa?

Det finns också en del småskalig utrustning att plocka på sig. Hitta stavar med speciella förmågor samt ett vanligt vapen, som du självklart kan förstärka med magi. Vapnen varierar mellan exempelvis spjut, svärd och moderna automatgevär. Du kan bara ha ett vapen och en stav åt gången och du blir av med dem när du dör. Därpå kan dina vänner plocka upp dem, alternativt kan de väcka dig till liv så snart som möjligt. Om du spelar själv får du däremot snällt börja om antingen från början av nivån eller från senaste checkpointen (då med vapnen du hade när du nådde den). Bort med klasser och inventarier, så att säga. Det tar allt mellan två och sex timmar att ta sig igenom spelets 13 kapitel. Sedan finns även utmaningar, arenor, där ni ska klara er så länge som möjligt och få så hög poäng som möjligt mot vågor av fiender. Nämnda spelmekaniker vävs in i en färgglad och relativt varierad värld där pussel och fiender kräver olika tankemönster för att kunna klaras av.

Ambitiöst men når inte hela vägen

Magicka gör mycket rätt, framförallt i fråga om humor. Som svensk får man ut extra mycket av det delvis påhittade och delvis svengelska språket som karaktärerna pratar. Och referenserna sedan! Arrowhead-gänget säger själva att hela teamet är en bunt nördar som arbetat intensivt med att glädja andra nördar genom referenser till allt från Diablo till Highlander, 300, Star Trek och Star Wars. Vare sig du ser dig som nörd eller ej kommer du känna igen något, eller mycket, och detta på ett oftast icke överväldigande ostigt sätt.

Dessvärre faller Magicka på en del punkter. Det är oförklarligt hackigt även med datorer långt över minimumkraven. Det är stundtals oerhört irriterande när du dör och får lira om omständliga fajter bara för att spelmekanikens delvis slumpartade form kan få dig att hamna utanför kanter, i vatten (du kan inte simma) eller lava utan att du egentligen kunna göra något åt det. Inte minst onlinekomponenten är oerhört buggig. Sessioner buggar ofta ur, antingen kraschar de mitt i eller så kommer du inte ens in i den.

Jag tycker ändå om Magicka. Det får mig att skratta och utmanar mig när det kommer till att tänka snabbt för att hantera de olika elementens flexibilitet. Men det är för oputsat och även om Arrowhead lovar snabba uppdateringar för att lösa buggproblematiken är det framförallt den bortre framtiden som lyser klarast. En uppföljare mer tillputsad och mer organisk, är något att verkligen se fram emot. Jag vill se mer från Arrowhead, och det så snart som möjligt.