Mitt inventory är fullt efter en längre stunds frenetiskt klickande. Nu kan jag inte längre sälja all den loot som jag samlat på mig direkt från fältet. Och jag kan inte heller bryta ned skräpet till användbart material. Blizzard har nämligen tagit bort både Nephalem Cube och Cauldron of Jordan – verktygen som skötte allt det NPCs kunde göra. Istället vill de att spelarna ska ta en paus från dräpandet och återvända till staden för att göra sina ärenden. Smeden tar över rollen efter Nephalem Cube och de tidigare försumbara köpmännen tar över rollen efter Cauldron of Jordan. Att spelaren måste resa till staden är ett bra beslut för spelupplevelsen. Att kunna sälja sina saker från en modul i sitt inventory förtar en del av spelglädjen. Städerna har alltid varit en viktig del av Diablo.

Runor går inte längre att plocka upp. Istället är de en del av färdighetsgränssnittet.

Skeleton King står nu framför mig och jag har helt fel färdigheter valda. Men den senaste patchen har en lösning på detta. Spelare behöver inte längre vara på något speciellt ställe för att ändra sina färdigheter. Det är bara att ändra när du vill och hur du vill – med 30 sekunders cooldown på varje färdighet som du ändrar. Således är jag redo för skelettkungen. Striden är lätt, men det är så det ska vara. Blizzards löfte om att jag ska dö gäller inte förrän senare akter och svårighetsgrader.

Flera unika saker ligger bredvid den döda bossen. Jag plockar upp dem. Men i mitt inventory finns det ingen Scroll of Identify. Blizzard tyckte uppenbarligen att det var för jobbigt för spelare att använda sig av scrolls. Nu räcker det att helt enkelt klicka på ett vapen för att avslöja dess stats efter ett par sekunder. Det får mig att undra varför funktionen ens finns kvar. Förklaringen från Blizzard är att de vill att spelaren ska ha kvar känslan av att "öppna en present". Logiskt. Det är sannerligen en viktig känsla i Diablo. Men frågan kvarstår fortfarande varför scrolls togs bort.

Alla ska med

Det här är andra gången som jag dödar Skeleton King. Förra gången var för många patchar sedan. Spelet har förenklats sedan dess. Dock vet jag inte om det har blivit sämre eller bättre. Vissa ändringar är kontroversiella och onödiga medan andra är uppfräschande. Diablo III känns generellt mer komprimerat och förutbestämt. Lite som att någon håller spelaren i handen och inget får lämnas åt slumpen. Spelare ska inte fly för att de inte förstår spelet. Men allt som allt tror jag att både casual- och hardcorespelare och pc- och konsolspelare kommer att uppskatta Diablo III. Och det är väl det som Blizzard siktar på. Den gyllene medelvägen. Personligen tycker jag inte att förändringarna var värda förseningarna.

Alla karaktärer har en inbyggd identifieringsfunktion i händerna.

Men det är uppenbart att Blizzard känner sig långt ifrån färdiga. Och de tänker inte släppa spelet förrän det är "färdigt". Därför kan mycket fortfarande ändras innan release. Förhoppningsvis håller de sig ifrån fler förenklingar av spelmekaniken och gränssnittet i kommande patchar. Men oavsett kommer jag att hänga på låset i närmaste butik på releasenatten. Blizzard har hittills aldrig gjort sina fans besvikna. Och de står fast vid att aldrig göra det heller.