Svenska #Dices Battlefield-titlar torde inte kräva någon närmare presentation. Varumärket har sedan förläggaren Electronic Arts för snart åtta år sedan släppte #Battlefield 1942 fostrat en hel generation skrivbordssoldater i lagbaserat förstapersonspangande. Trots att man genom åren flyttat slagfältet från dåtid (#1942 och #Battlefield Vietnam Vietnam) till framtid (#2142) via nutid (#2) har seriens pc-titlar i princip varit olika varianter på ett och samma spel.

Välbekant innehåll

- Dice lånar ogenerat från sig själva

Således torde inte heller innehållet i företagets kommande multiplayertitel Battlefield Heroes vara någon egentlig överraskning för den som stiftat bekantskap med seriens tidigare delar. Konceptet är tvärtom välbekant - två lag som kämpar om att kontrollera delar av slagfältet på klassiskt Conquest-manér slår an idel välbeprövade strängar. Nydanande? Knappast - men med ett så väletablerat och populärt spelsätt som grund vill Dice uppenbarligen inte ta ut svängarna mer än vad man behöver.

Kriga i nyköpt kilt

Förändringarna finns dock där. Den mest uppseendeväckande nyheten är tveklöst spelets affärsmodell. Heroes kommer kunna laddas ned och spelas helt kostnadsfritt och helt utan förbehåll. Inkomsterna är tänkta att komma från annonsplatser i menygränssnittet och så kallade mikrotransaktioner. Med hjälp av ett vanligt betalkort kan den som vill köpa nya byxor, tröjor, hattar, glasögon och annat för att anpassa sin spelkaraktärs utseende. Några extra potenta vapen och fordon för bemedlade spelare är det dock inte tal om - Dice har tidigare betonat att det man kommer att sälja endast är ren kosmetika och ingenting som skall påverka spelbalansen.

Incitamentet till att öppna plånboken för att köpa digitala kläder, hattar och skor finns i karaktärssystemet. Första gången du startar Heroes väljer du ett namn och en av tre spelarklasser ("soldier", "commando" och "gunner"). Därefter är det tänkt att du skall följa och utveckla din karaktär med hjälp av ett nivåbaserat erfarenhetssystem liknande det som är normen i rollspel. Varje gång din karaktär når en ny nivå delas poäng för att låsa upp nya specialförmågor ut. Bland dessa märks bland annat möjligheten att hela lagkamraters skador och en särskild attack för att slänga iväg dryga dussinet granater.

De glada gossarna i Royal Army (vänster) respektive National Army (höger)

Med 512 MB RAM-minne, 1,0 GHz processorhastighet och 64 MB grafikminne som minimikrav är Heroes tänkt att kunna spelas också med förhållandevis klena datorer. Trots att den betaversion FZ testat är långt från mogen att lanseras i skarp version är den cellshadade och serietidningsinspirerade grafiken ändå snabb och följsam. I kombination med ett förtroendeingivande nätverksprotokoll utan nämnvärd tidsfördröjning ser Heroes ut att ge spelare med flinka fingrar förutsättningar att på allvar utveckla en skicklighet höjer dem långt över sina motståndare.

Stundtals rörigt

Att Heroes kommer att begåvas med ett lika välmående spelarcommunity som sina storebröder har haft är dock ingen självklarhet. I förhållande till föregångarna saknar Heroes verktyg för koordinerat lagarbete, för riktade insatser och för strategier bortom kaotiskt utförda tjurrusningar mot fiendens flaggor. Faktum är att spelets gränssnitt är så avskalat att det i mångt och mycket påminner om en konsoltitel - något som inte minst märks genom avsaknaden av något så grundläggande som en serverbläddrare. Heroes må stå på sina egna ben, men jag har ändå svårt att inte betrakta det som en inkörsport till Battlefield 2 och 2142.

Pangare med potential

- Tar indirekt sikte på actiongenrens giganter

Väljer man å andra sidan att ta Heroes för vad det de facto är - lättsam och arkadbetonad action i små, snabba matcher framträder ett spel med potential. Att sitta längst ute på vingspetsen på ett flygplan som stryker över den kulörta grönskan och samtidigt spränga fientliga stridsvagnar till höger och vänster är inget annat än en uppvisning i ren och skär skadeglädje. I den meningen slår Heroes an samma strängar som de mest avskalade flerspelarlägena i Quake- och Unreal-titlarna gör. Kan Dice nå en sådan standard vid den planerade lanseringen senare i år är Battlefield Heroes tveklöst i hamn - oavsett hur många virtuella byxor man lyckas kränga.