Förlåt, nu ska det sväras i kyrkan: jag är faktiskt imponerad av #Activision. Företaget som vissa kallar spelbranschens avskum, och andra ritar djävulshorn på Bobby Kotick i paint när de vill vara extra edgy. Sätt hans dollarleende mot en bakgrund av gröna sedlar och dissen är komplett, det är bara att håva in alla gillande nickar från liktänkande.

Man kan och bör kanske ha åsikter om deras förmåga att frenetiskt kapitalisera på framgångsrecept: pumpa ut spel tills konsumenterna tröttnar och går vidare. Det är inte särskilt snyggt gjort och visst sörjer vi serier som Tony Hawk och Guitar Hero, men utan ett pengastint bolag som Activision hade vi heller inte fått några av de bästa titlarna i skate- och musikgenren. De där som släpptes strax innan omsättningskurvan vände nedåt, mot graven.

Boba Fett i en galax väldigt, väldigt nära

Call of Duty har ändå haft en reslig båge i många år och det var först med fjolårets inkarnation som den började dala ekonomiskt och nya gif:ar producerades, denna gång med tårar på Koticks kind. Vi fick aldrig något kaxigt pressmeddelande som basunerade ut hur många försäljningsrekord #Ghosts hade slagit och än idag är det svårt att hitta tillförlitliga tal. Vi vet däremot att det krängdes #Black Ops 2-spel för över sju miljarder kronor de två första butiksveckorna. Sug på den siffran en stund.

När Ghosts inte nådde samma höjder skulle nog många andra utgivare ha dragit öronen åt sig och skalat ner ambitionerna. Låta serien puttra på i mindre skala innan giftinjektionen ett par uppföljare senare. Istället får vi den kanske djärvaste titeln i seriens historia, trots att ett säkert men tråkigt kort garanterat hade resulterat i alla fall ett par miljarder klirr i kassan. Advanced Warfare må frontas av en mainstreamflörtande Kevin Spacey-klon från Uncanny Valley men under ytan hittas det vi verkligen vill åt - ny och intressant gameplay i multiplayer.

"Om jag blundar syns det inte att jag kommer från Uncanny Valley

För det är inte de hårdscriptade kampanjerna som fått hundratusentals människor att stå i kö för en färsk dos av Call of Duty varje år utan möjligheten att skjuta vänner, bekanta och totala främlingar där det gör som mest ont. I stoltheten. Därför spelar en återanvänd Frank Underwood mindre roll i slutändan men visst ser han fin ut i marknadsföringstrailers.

När #Sledgehammer-frontmannen Glen Schofield besökte Stockholm var det också multiplayer som var i fokus, både i hans amerikanskt självsäkra men lite avmätta presentation och det vi fick spela. Av någon anledning ville de absolut demonstrera det nya spelläget “kasta boll medan du skjuter”, något som vi alla vet kommer att leva en undangömd tillvaro bland de minst aktiva spellistorna. Vi ville ha lagbaserad dödsmatch och det fick vi också.