Efter två lanserade och ett nedlagt superhjältespel borde #Cryptic Studios kunna det där med kroppsnära uniformer i glada färger. Men trekkies kan vara väldigt känsliga, det är inte ovanligt att de till och med skäller ut seriens skapare (som de annars älskar) när de inte anses hålla måttet eller gör faktafel. Därför var en av de första frågorna jag ställer Andy Velasquez, designer för #Star Trek Online, hur rädd han är för mobben som hälsar på varandra med fyra fingrar formade som ett V. Han skrattar och erkänner att en viss rädsla existerar men att de också tror att spelet kommer att tilltala de mest bokstavstrogna fansen.

För att slippa de värsta fallgroparna valde de att lägga spelet cirka 30 år efter händelserna i Star Trek: Nemesis, den sista filmen i kronologisk ordning. Det ger dem friheter vad det gäller teknik men framförallt historieberättandet. Grundförutsättningen, att Federationen och Klingon-imperiet, gått i klinch lär säkert få några att höja Spock-ögonbrynen men det finns självklart gemensamma fiender, under min speltid av de inledande avsnitten var det mestadels Borg som var kanonmat.

Du skämtar inte om en Klingons panna ostraffat

Om du hoppades på att få spela något så spännande som personen som trycker på knappen i teleporteringsrummet eller en dödsdömd rödskjorta måste jag tyvärr göra dig besviken. Istället är alla kaptener över sina egna rymdskutor och förutom att göra din karaktär unik kommer det finnas goda möjligheter personifiera din kärra.

Det första du tar dig an är ditt anlete och alla som har lirat Cryptics tidigare onlinespel vet att det finns en massa reglage att manövrera. Du kan välja att starta med en specifik ras inom den fraktion du har valt och får därmed vissa grundförutsättningar, både utseendemässiga och vad gäller färdigheter. Spetsiga öron och starka nypor är ju som bekant väldigt förknippat med vulcans. Om du känner dig kreativ kan du även leka gud och skapa en helt ny ras där du blandar öron, näsa och andra ansiktsdelar hejvilt. Någonstans sitter därmed en rosenrasande trekkie och hytter med näven mot skärmen i ilska.

När du väl fått din kapten i ordning väntar det stora äventyret. Som nyexaminerad från rymdskolan slängs du direkt ut i hetluften och får tampas med anfallande borgs på en rymdstation. Här kommer alla som spelat ett onlinerollspel att känna igen sig: klickvälj ditt mål och attackera med sifferraden. Den enkla men välfungerande standarden. Efter att jag stängt luftslussar till brinnande sektioner, sprängt ett gäng kraftstationer och phasrat ihjäl (inge bedövningsinställning här inte!) ett gäng bleka och monotona androider kommer jag till den intressanta delen. Rymden, den sista frontlinjen.

Star Trek hör hemma i rymden

Det är när jag kommer ut i det stora svarta vakuumet som spelet börjar bli intressant, att nöta monster till fots har gjorts tidigare men att ratta ett flera hundra meter långt rymdskepp är något helt annat. Här gäller det att hålla koll på fyra olika kraftutlopp: vapen, motor, sköldar och reserver. Du minns säkert hur det gastas i serien när diplomatin standrat - ”Jag behöver mer kraft på styrbords sköldar” eller ”All kräm på främre kanoner, nu förvandlar vi rymdkräket till stoft”. Att hålla koll på de fyra sköldzonerna är därför ett måste i stridens hetta, blir en sida svag måste du manuellt överföra kraft från de andra genom att klicka på den. Utan skydd blir ditt skrov lovligt byte för torpeder som gör stor skada.

Något säger oss att de diplomatiska förhandlingarna gick åt skogen

Fienders skepp fungerar likadant och eftersom dina vapen har olika effektiv skottvinkel gäller det att hela tiden positionera dig för ultimat skadeutdelning, utan att exponera dina svaga sidor. Har du all kraft på sköldarna får du dock inte mycket till övers för vapensystemen så det hela blir en balansgång mellan skydd, fart och skadeeffekt. Till en början får du hålla tillgodo med det skepp alla färska kaptener får men du kommer som sagt att kunna göra ditt rymdåk personligt. Förutom nya delar, färger och såklart valet av namn (jag döpte mitt till Starship Chiuaua) kommer du att få tillgång till andra skepp i olika klasser senare i spelet.

Ett ytterligare taktiskt lager är de bryggofficierare du väljer att ta med dig på resan, för vad vore kapten Kirk utan Spock, Scotty, Chekov och de andra? Dina officerare har olika specialinriktningar, tekniskt bevandrade kan ordna fram den där sista skvätten energi så att dina sköldar inte går ner i ett kritiskt ögonblick medan en annan kan se till att dina vapen finjusteras och gör bättre skada. Eftersom antalet personer på bryggan är begränsat får du välja dem efter egen stil: den defensiva väljer personer som gör att du kan fly snabbt eller undvika att bli upptäckt medan blodtörstiga krigare förmodligen föredrar aggressivare metoder.

Rymdstriderna är redan nu underhållande och jag tror att de kommer bli spelets starka kort. Ett litet orosmoln är att Star Trek Online hakar på trenden med allt mer instanserat innehåll; förväntar du dig en oändlig rymd med tusentals skepp styrda av människor är förmodligen #Eve Online ett bättre val. Här är det mindre zoner som faktiskt har väggar (du blir frågad om du vill åka till nästa när det tar stopp) och det sociala spelandet är koncentrerat kring din umgängeskrets. Självklart kommer det att finnas öppna ytor där du kan socialisera med alla på servern men fokus verkar ligga på privata upplevelser. I slutet av december startar ytterligare en betafas så att du kan bilda din egen uppfattning innan lanseringen i februari.

[video=4176]