En "Gamer-vänlig" politik?

Medlem
En "Gamer-vänlig" politik?

Gamerkulturen sprider ut sig som fenomen allt mer, allt fler män och kvinnor spelar. Men fortfarande definieras inte den som någon accepterad form av "kultur".

Hur tycker du att en "gamer-vänlig" politik skulle se ut? Ska verkligen kulturstöd enbart gå till musik, film och konst?

Diskutera!

*edit, fixade lite felstavningar*

Medlem

Bilmek är ju en form som inte heller får stöd vad jag vet.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Nu skulle jag inte påstå att just "bilmek" är att betrakta som en kultur-form. Det är dock oväsentligt då tråden handlar om "gaming". Inte bilmek.

Medlem

bilmek är onekligen en kultur uti många stugor. Tillbaka till topic så finns det redan idag sponsrade gamertillställningar. Vad menar du med politik? Att man skall ge bidrag till spelare för att de flummar runt?


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Det är ju en diskussion som inte lämpar sig i den här tråden. Diskutera ämnet, eller diskutera inte alls.

Politiskt vurmar man för att ge alla möjliga stöd till filmproduktioner, musikproduktioner, konstproduktioner m.m. Men någon form av statligt stöd till just spel-världen finns överhuvudtaget inte alls.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kulturpolitik
http://sv.wikipedia.org/wiki/Svensk_kulturpolitik

Och nej, jag menar inte att folk som spelar ska få bidrag eller ekonomiskt stöd. Däremot skapare av spel i samma eller liknande omfattning som inom filmindustrin.
Dvs mot små oberoende utvecklare för att driva innovation framåt.

Det ska alltså inte handla om att stora svenska spelföretag som Dice ska få massa pengar för att man gör spel.
Det är heller inte så stöden är utvecklade när de riktas mot musik/konst och filmproduktioner!

Medlem

Håller helt med om att staten borde ge lite pengar till små spelutvecklare som de gör med musik,film och konst.

Jag tycker Sverige borde generellt satsa mer på spelutveckling eftersom vi är bra på det och det är inget som bara kan flyttas utomlands som alla dagens industrier gör.

Internet är framtiden så är det bara.

Medlem

Så länge dessa pengar hamnar hos små oberoende utvecklare som behöver det så är det okej, men det får absolut inte hamna hos större företag (te x. Dice) eller utvecklare som redan står stadigt på egna ben (te x. Notch) för då känns det inte riktigt som att det gör någon nytta.


signatur

"Do Protons have mass?
I didn't even know they're catholic.." - Andy, Fallout 3

1
Skriv svar