När började gamers bli otrevliga?

Medlem
Skrivet av Jaws:

Fri uppfostran är där dina föräldrar ger dej plats att utveckla dej själv men INTE konformeras av varken dina föräldrars eller din omgivnings begränsningar
Frihet från uppfostran är de sorgliga fall där folk/föräldrar tror att barn mår bäst att driva vind för våg utan stöd i utvecklingen. Här får vi egocentrerade, bortskämda barn utan empati för andra.

Så om ett barn pajjar en sak i affären, någon säger till barnets föräldrar som svarar "vi tror på fri uppfostran" och därmed inte säger till barnet, vad tycker du om det?

Det är ju varken ett stöd i utvecklingen att inte säga vad som är fel. Det skulle heller inte vara ett hinder för barnets utveckling att säga till.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

En del beter sig så tufft bakom skärmen och "kastar" ur sig spydigheter från vänster till höger.

Internet och online spel i ren allmänhet nu för tiden har blivit fylld till bredden med snorungar.
Minns när man spelade UT, quake I, II och III. Mötte väldigt sällan någon med dålig attityd och då spelade
jag ändå ganska flitigt.

Slutade med quake 3 live då det blivit så sjukt mycket snorungar och mycket rasism.
I league of legends är det i 9/10 fall alltid en eller fler snorungar varje match. Många blir griniga för det minsta lilla och hotar med report-kortet och åker raka vägen in på min ignorelist på mindre än 5 sekunder.

Varje dag reportar jag mellan 20-40 pers för olika anledningar och minst lika många hamnar i min ignorelist.
Så här var det ALDRIG förr. Visst fanns det några rötägg här och där, men inte i så här stora proportioner.
Värst är nog då man pluggat färdigt och klockan är runt 23.00 och man ska in och lira en match dominion, draft eller classic mode och någon drar helt plötsligt för att denne ska käka eller dylikt och plötsligt försvann 50 minuter pga en sån sak.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av mordsint:

När CS kom och gaming blev mainstream.

This


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Jag tycker inte människor är trevligare eller snällare idag än tidigare. Däremot är det fler människor online.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Jag tycker inte människor är trevligare eller snällare idag än tidigare. Däremot är det fler människor online.

Exakt min åsikt. Tur att man har någon som tänker åt en ibland.

Inaktiv
Skrivet av Jacar:

Håller med Jozo. Folk som är gamers är ofta "vinnarskallar" skulle dom vara ute o spela fotboll mot folk så skulle dom ju inte ställa sig o skrika på dom osv men sitter man bakom sin skärm där hemma så kan man ju faktiskt skriva vad som helst utan någon riktig konsekvens.

"Vinnarskalle" modeord: 2011
Jag är redan trött på det.

Men det du säger är rätt.

Anonymitet + idiot = osårbar och uppkäftig idiot
Fotbollsplan + idiot = tyst idiot


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem
Skrivet av KoP:

Slappa föräldrar nu för tiden som inte uppfostrar och lär sina barn vad respekt är.

käften gubbe.....


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem

Har blivit så trött på det att jag nästan bara spelar singleplayer spel nowadays, dock är jag en 93'a.
Kan ju säga att dom yngre 90-talisterna är väldigt uppkäftiga online, men väldigt skygga i verkligheten.

Medlem

Äh chilla, man kan alltid argumentera mot 12åringarna så de sticker iväg å gråter.

Medlem

När man kunde börja spela över internet.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av mordsint:

När CS kom och gaming blev mainstream.

Jupp samma tanke här.
14 åringar med ett dåligt spel och utan att förstå värdet av respekt eller kunna säga andra saker än "LOL N00B"

Frågan e vad man ska göra för att "gå tillbaka"
Enda som man kan göra idag, är ju att hålla sej till spel där åldern är högre.
tex EvE, UT2004. dvs spel som kräver mera än trycka på W och "peka" på fiender.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Spelar mycket, alla möjliga typer av spel, men är verkligen folk så otrevliga? de flesta är ändå hjälpsamma och trevliga, har nog aldrig stött på någon som är direkt otrevlig på 15 år som gamer.

Jobbigast är nog de som påstår att jag har någon form av aimbot eller liknande, de kan inte ta att man klår dom antar jag.

Medlem
Skrivet av Sipmo:

Fotbollsplan + idiot = tyst idiot

Om inte idioten är en pappa som står på sidan om och skriker på sin sons lag... Jag vet inte hur många fanatiska föräldrar jag har varit med om under min tid som pojklagsdomare.

Medlem

Och vad är en "gamer" öht?


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Förr var dataspel några få förunnat. Det var bara "nördarna" som sysslade med hobbyn.
Strax före 2000 så letade sig datorer och internet in i varje hem och därefter började intresset växa och det gick ganska snabbt för data att bli ett intresse för alla.

Så till skillnad från förut, när dataspel var något som endast en mindre skara likasinnade sysslade med, så är det idag ett allmänt intresse för en väldigt stor grupp människor av alla olika sorter.

Så det är väl bara självklart att man upplever folk som otrevligare idag. Tänk också på att hälften av alla som spelar lär vara under 16 år så mognaden finns ju inte där heller, till skillnad från oss som börjar känna att det gått några vintrar för mycket nu


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

När folk började använda siffror istället för bokstäver i sina nick och meningar?

Vet i tusan när men det var betydligt mindre förr iaf, visst en annan kan vara rätt otrevlig ibland med, men man blir rätt förbannad när folk bryter mot reglerna och inte kan spela som spelet är tänkt.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Dumlen:

När folk började använda siffror istället för bokstäver i sina nick och meningar?

Vet i tusan när men det var betydligt mindre förr iaf, visst en annan kan vara rätt otrevlig ibland med, men man blir rätt förbannad när folk bryter mot reglerna och inte kan spela som spelet är tänkt.

Faktiskt vad jag minns så hade nästan alla "konstiga nick" i Quake World då man kunde ändra rätt mycket i hur bokstäver och siffror såg ut.


signatur

IDKFA

Inaktiv

Som många andra i denna tråd säkert också sagt.
Det är mainstream spelens fel.
Dota, HoN, LoL, Cs, Sc2, CoD osv...
Där det inte endast är trevliga veteran gamers utan även massor av mainstream folk som tror sig vara så kallade "gamers" bara för att dom spelar en eller två av spelen nämnda ovan.
Ååh vilken gamer jag är, bara för att jag brukar åka till dreamhack å spela en av dessa mainstream spel som precis alla andra spelar (utom jag känns det många gånger som).
På gamla goda quake tiden var dom som var intresserade av spel online och spelade t ex quake.
Nu för tiden har wannabes börjat spela alla dessa mainstream spel, och då dom inte är vana vid att sitta inomhus vid sin dator under en längre tid får dom dåligt humör och börjar bli aggressiva i chat och teamspeak.


signatur

Måndag gör jag ingenting, ingenting, ingenting, tisdag ser jag mig omkring, mig omkring, mig omkring!

Medlem

Roliga är att de spelare som flamar verkar aldrig tänka på att de också var dåliga en gång i tiden.


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Networc:

Som många andra i denna tråd säkert också sagt.
Det är mainstream spelens fel.
Dota, HoN, LoL, Cs, Sc2, CoD osv...
Där det inte endast är trevliga veteran gamers utan även massor av mainstream folk som tror sig vara så kallade "gamers" bara för att dom spelar en eller två av spelen nämnda ovan.
Ååh vilken gamer jag är, bara för att jag brukar åka till dreamhack å spela en av dessa mainstream spel som precis alla andra spelar (utom jag känns det många gånger som).
På gamla goda quake tiden var dom som var intresserade av spel online och spelade t ex quake.
Nu för tiden har wannabes börjat spela alla dessa mainstream spel, och då dom inte är vana vid att sitta inomhus vid sin dator under en längre tid får dom dåligt humör och börjar bli aggressiva i chat och teamspeak.

Jaha, men vad har mainstream med folks aggresvia beteende att göra?
Är man wanna-be bara för att´man har intresse för ett populärt spel? Betyder inte det att ni som spelade quake också var wanna-be's? Quake var ju säkert också ganska mainstream förr, tanke på att det var väldigt populärt på sin tid.

Vad krävs igentligen för att vara gamer? Tror att det fanns en disskusions tråd för ett tag sedan där detta diskuterades, många hade olika tycken om saken. Personligen tycker jag att det räcker att man har stort intresse för ett ELLER flera spel för att räknas som gamer.

Ursäkta offtopic, men ville bara säga vad jag týckte


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Poängen var nog att mainstram-spelen lockar till sig fler än vad andra spel gör och därför är det fler som spelar spel, vilket leder till att fler kallar sig "gamers".


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Poängen var nog att mainstram-spelen lockar till sig fler än vad andra spel gör och därför är det fler som spelar spel, vilket leder till att fler kallar sig "gamers".

Men varför bryr man sig igentligen?

Jag förstår inte varför folk värderar ordet gamer så högt. Man kan ju inte ens komma överens om vad som krävs för att vara gamer.


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Networc:

Som många andra i denna tråd säkert också sagt.
Det är mainstream spelens fel.
Dota, HoN, LoL, Cs, Sc2, CoD osv...
Där det inte endast är trevliga veteran gamers utan även massor av mainstream folk som tror sig vara så kallade "gamers" bara för att dom spelar en eller två av spelen nämnda ovan.

Måste verkligen ifrågasätta det du kallar för mainstream. Spel kan väl vara mer eller mindre mainstream, men de du räknar upp är en salig blandning av redigt mainstream och raka motsatsen.

Du får det att låta som att man är mainstream såsnart man spelar ett populärt spel. Hur definierar du mainstream?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Jag jobbar som lärare på en skola med årskurserna 1-9. Spelandet har krupit ner vääääääldigt mycket i åldrarna måste jag säga. Ett exempel är ju tex MW3. det är minst 15 år på att köpa det i butik vilket menas att många som går i dom största klasserna inte ens skulle kunna få spela det innan dom går i första ring på gymnasiet.

Nu till min stora förskräckelse så ser jag elever som går i årskurs 3-4 som pratar om dessa spel och när de spelade dem senast.

Så problemet är helt enkelt för mycket ungar/yngre som har spel som inte är gjorda för dom. Där lär dom sig dåligt uppförande etc och det hela är en ond cirkel som bara eskalerar.


signatur

Submission is for the weak

Medlem
Skrivet av Kleptomaniac:

Jag jobbar som lärare på en skola med årskurserna 1-9. Spelandet har krupit ner vääääääldigt mycket i åldrarna måste jag säga. Ett exempel är ju tex MW3. det är minst 15 år på att köpa det i butik vilket menas att många som går i dom största klasserna inte ens skulle kunna få spela det innan dom går i första ring på gymnasiet.

Nu till min stora förskräckelse så ser jag elever som går i årskurs 3-4 som pratar om dessa spel och när de spelade dem senast.

Så problemet är helt enkelt för mycket ungar/yngre som har spel som inte är gjorda för dom. Där lär dom sig dåligt uppförande etc och det hela är en ond cirkel som bara eskalerar.

Jo, det var ju det som en del har varit inne på tidigare. Tillgängligheten - både när det gäller Internet-anslutning och tillgång till själva spelen samt enkelheten att spela. (Det kanske är "enkelheten att spela" som en del syftar på när de tar upp "mainstream"(?).)

Nu kan alla kids spela och ju fler yngre spelare destå fler omogna spelare. Nu är inte alla yngre spelare taskiga, men som alla vet så fungerar inte barn som vuxna. (Sedan att det finns vuxna som beter sig som barn är en annan sak.. )


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag tror det har med gruppkänslan att göra. "Internets pionjärer" kände att de hörde ihop som grupp, medan när "alla" har Internet idag så finns det inget som mentalt håller ihop de som spelar online.

Jämförelse: Det är mindre bråk på en studentpub än det är på en "vanlig" krog. Känslan av att man ingår i samma grupp är kittet.

Medlem

Bra sagt ricecracker. Det ligger mycket i det du säger.

När jag spelar inom MLG t.ex, är det knappt något tjaffs alls, om något alls. Spelar man på en godtycklig public i godtyckligt spel.. Ja. Alla kan den storyn. Jag skulle aldrig drömma om att spela en MW2 public längre.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Inaktiv
Skrivet av Apministern:
Skrivet av Networc:

Som många andra i denna tråd säkert också sagt.
Det är mainstream spelens fel.
Dota, HoN, LoL, Cs, Sc2, CoD osv...
Där det inte endast är trevliga veteran gamers utan även massor av mainstream folk som tror sig vara så kallade "gamers" bara för att dom spelar en eller två av spelen nämnda ovan.
Ååh vilken gamer jag är, bara för att jag brukar åka till dreamhack å spela en av dessa mainstream spel som precis alla andra spelar (utom jag känns det många gånger som).
På gamla goda quake tiden var dom som var intresserade av spel online och spelade t ex quake.
Nu för tiden har wannabes börjat spela alla dessa mainstream spel, och då dom inte är vana vid att sitta inomhus vid sin dator under en längre tid får dom dåligt humör och börjar bli aggressiva i chat och teamspeak.

Jaha, men vad har mainstream med folks aggresvia beteende att göra?
Är man wanna-be bara för att´man har intresse för ett populärt spel? Betyder inte det att ni som spelade quake också var wanna-be's? Quake var ju säkert också ganska mainstream förr, tanke på att det var väldigt populärt på sin tid.

Vad krävs igentligen för att vara gamer? Tror att det fanns en disskusions tråd för ett tag sedan där detta diskuterades, många hade olika tycken om saken. Personligen tycker jag att det räcker att man har stort intresse för ett ELLER flera spel för att räknas som gamer.

Ursäkta offtopic, men ville bara säga vad jag týckte

Fattar du inte vad jag menar får du skylla dig själv


signatur

Måndag gör jag ingenting, ingenting, ingenting, tisdag ser jag mig omkring, mig omkring, mig omkring!

Medlem

Networc; Elda inte på den poäng som hela tråden handlar om.. Detta är ett forum, folk kommer lägga ut sina egna tankar i diskussioner, då får du vara beredd på att försvara dina egna. Han får inte skylla sig själv då, utan det är ju du som skriver dina posts. Därav får du se till att folk förstår vad du menar. Dessutom har han faktiskt en poäng.

När Quake kom och var som störst, så var ju det mainstream på sitt sätt. Idag är man ganska hardcore om man fortfarande lirar Quake. Så ser många det verkar det som iallafall. Jag spelar fortfarande Quake, och anser att gruppen som gör det har betydligt bättre attityd än de som spelar t.ex MW2 eller BF3.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Inaktiv
Skrivet av r3lev4nt:

Networc; Elda inte på den poäng som hela tråden handlar om.. Detta är ett forum, folk kommer lägga ut sina egna tankar i diskussioner, då får du vara beredd på att försvara dina egna. Han får inte skylla sig själv då, utan det är ju du som skriver dina posts. Därav får du se till att folk förstår vad du menar. Dessutom har han faktiskt en poäng.

När Quake kom och var som störst, så var ju det mainstream på sitt sätt. Idag är man ganska hardcore om man fortfarande lirar Quake. Så ser många det verkar det som iallafall. Jag spelar fortfarande Quake, och anser att gruppen som gör det har betydligt bättre attityd än de som spelar t.ex MW2 eller BF3.

Nej, eftersom det inte är mitt problem att han inte förstod vad jag menade, men för att göra det enklare för er kan jag ju förklara lite vad jag menar.

Quake var bara ett exempel, jag spelar själv inte så mycket quake.
Ännu bättre exempel är spel generellt, det är skillnad på spel och spel.
Det är också skillnad på folk som gillar spel och folk som gillar spel.
Vissa personer har inget som helst intresse för spel och spelar endast t ex LoL.
Det finns människor man kan prata om spel med, prata om trevliga spel upplevelser och spela roliga spel tillsammans med.

Sedan finns det dom där som verkligen är helt ointresserade av spel och säger själva att dom är intresserade av spel när dom i själva verket inte är det, är man intresserad av spel är man t ex inte endast intresserad av LoL eller typ Dota och Cs.

En person som endast spelar multiplayer spel online mot varandra som de spel jag nämnde innan. En sån person vet faktiskt inte så mycket om spel och har inte särskilt stort intresse för spel, åtminståne inte för singelplayer spel med bra story, inte co-op spel heller. Utan endast dessa PVP spel som är så fantasilösa och endast handlar om vem som är bäst. Jag tycker det är skit tråkigt med fotboll. LoL är precis lika tråkigt i mina ögon.

Jag menar inte att dom inte är gamers, jag menar mer att dom påstår sig vara något dom inte är.
Och nej, det var inte lika mainstream med t ex första quake som det är nu för tiden.
Nu spelar precis alla dom där online spelen som spelas upp mot esports nivå. Även små fjortis tjejer. Har fan sett guidos sitta på DH. Stör mig som fan på att folk börjar snacka om CoD, LoL, Sc2, Cs eller Dota såfort man råkar nämna att man har ett brinnande intresse för spel.
Jag vet personer som rent av smutskastar bra spel som Zelda, FF7, MGS och SH bara för att dom finner dom tråkiga eftersom det inte innehåller detta multiplayer system som finns i dom där andra esportiga spelen.
Så ja, det är skillnad på gamers och gamers.


signatur

Måndag gör jag ingenting, ingenting, ingenting, tisdag ser jag mig omkring, mig omkring, mig omkring!

123
Skriv svar