Svininfluensan, angående vaccinering.

Medlem
Skrivet av Nestor:

Det vlir väldigt tyst från "Kvicksilver-anhängarna" när det kommer på tal att mängden kvicksilver (som dessutom är uppbundet i kemiska föreningar och därmed helt inert och ofarligt) är mångt mindre än vad som i genomsnitt finns i fisk...

KAN det vara så att man helt enkelt inte har något motargument, och väler "huvudet-i-sanden" taktiken?

jag har inte haft något argument för ämnet som används i vaccinet, men jag noterade att du inte kom med någon källa för påståendet att fisk innehåller mer kvicksilver än vaccinet. Så hit med den och den diskussionen kan säkert begravas
Jag antar att mängden kvicksilver varierar i olika sjöar så mängden kvicksilver från fisk i vilken sjö som helst går bra.


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av Greger:

Det är respektlöst att jeopardisera din hälsa enbart för att kunna fortsätta jordnötter.

Inte som jag ser det. Det är inte deras fel att jag är allergisk och därför tycker jag inte att de ska behöva avstå från att äta. Det är först när någon medvetet utsätter mig för en påtaglig risk som jag anser det vara respektlöst.

Skrivet av Greger:

Och du sprider influensabakterierna oerhört lätt, så ja det blir som om dom tar en näve jordnötter och kör upp dom i ansiktet på varenda en som är allergisk mot jordnötter.

Eftersom jag ligger i riskzonen när det gäller jordnötter ser jag till att ta medicin för att undvika eller åtminstone lindra en allergisk reaktion. På samma sätt kan de som ligger i riskzonen för influensan vaccinera sig för det. Vet man att risken finns får man göra sitt bästa för att undvika den.

Jag vill återigen poängtera att jag bara påpekar vad jag anser vara och inte vara respektlöst i sammanhanget. Jag säger inte att man ska strunta i andra och låta bli att vaccinera sig.

Skrivet av Nestor:
Skrivet av Fairfax:

Varför ta upp det igen då om de nu gett upp eller accepterat att de hade fel?

Äh, lite konfrontativa debattinlägg har väl ingen dött av.

Att provocera fram en diskussion man redan vunnit för att kunna trycka ner motståndet igen verkar meningslöst.

Medlem
Skrivet av huxflux:

jag har inte haft något argument för ämnet som används i vaccinet, men jag noterade att du inte kom med någon källa för påståendet att fisk innehåller mer kvicksilver än vaccinet. Så hit med den och den diskussionen kan säkert begravas
Jag antar att mängden kvicksilver varierar i olika sjöar så mängden kvicksilver från fisk i vilken sjö som helst går bra.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Metaller/Kvicksilv...

There ya go son


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

med samma argument är den finska regeringen respektlös mot det finska folket eftersom de bara tar fram vaccin för riskgrupperna.

Jag är kluven i frågan om vaccinering. Jag stannar nog hellre hemma och tar smällen istället än tar ämnen i mig som inte garanterar att jag inte insjuknar och antagligen inte fungerar året där efter.
Tycker dock att riskgrupperna bör vaccinera sig.


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av huxflux:

jag har inte haft något argument för ämnet som används i vaccinet, men jag noterade att du inte kom med någon källa för påståendet att fisk innehåller mer kvicksilver än vaccinet. Så hit med den och den diskussionen kan säkert begravas
Jag antar att mängden kvicksilver varierar i olika sjöar så mängden kvicksilver från fisk i vilken sjö som helst går bra.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Metaller/Kvicksilv...

There ya go son

tack tack, jag är nöjd så


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av Fairfax:

På samma sätt kan de som ligger i riskzonen för influensan vaccinera sig för det. Vet man att risken finns får man göra sitt bästa för att undvika den.

Återigen, det finns de som av medicinska skäl inte kan vaccinera sig - det är dessa personer du utsätter för en risk.

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Fairfax:

På samma sätt kan de som ligger i riskzonen för influensan vaccinera sig för det. Vet man att risken finns får man göra sitt bästa för att undvika den.

Återigen, det finns de som av medicinska skäl inte kan vaccinera sig - det är dessa personer du utsätter för en risk.

Men om man sitter med en oro för att antingen inte tåla vaccinet eller att man har en rädsla för just sprutor, hur gör man då ? Är man då fortfarande respektlös om man struntar i vaccineringen?


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem
Skrivet av Vozk:

Men om man sitter med en oro för att antingen inte tåla vaccinet eller att man har en rädsla för just sprutor, hur gör man då ? Är man då fortfarande respektlös om man struntar i vaccineringen?

Rädsla för sprutor går att lösa genom att söva ner personen eller liknande. Vet många som är livrädda för sprutor som ändå lyckats få i sig vaccineringen för allvarligare saker, varför skulle de inte kunna ta den här? Kanske är nyttigt, har man tur kanske rädslan för sprutor minskar.. Ingen idé att gå omkring och vara rädd hela livet.

Om man är rädd för att inte tåla vaccinet får man väl helt enkelt kontakta en doktor eller vårdcentralen för att prata mer om det. Kanske till och med går att undersöka om det finns någon risk för sådant.

Medlem

Min farsa har en extrem fobi för allt som är nålformat, och han tänker skita i vaccinet. Själv funderar jag på att göra det.

Låter lite overkill att söva ner en person för en liten vaccinering?


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem
Skrivet av Vozk:

Låter lite overkill att söva ner en person för en liten vaccinering?

Beror väl på vad det är för vaccin.

Men det är självklart upp till din pappa. Tråkigt att han ska behöva leva med något sådant.

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Vozk:

Låter lite overkill att söva ner en person för en liten vaccinering?

Beror väl på vad det är för vaccin.

Men det är självklart upp till din pappa. Tråkigt att han ska behöva leva med något sådant.

Så farligt är det inte:) Så länge inte någon närmar sig med något spetsigt. Och gällande vaccin, så diskuterar vi ju just nu svininfluensan, och jag ser inte det som en speciellt allvarlig smitta som måste vaccineras. Så nersövning känns som sagt: Overkill.

Edit: Overkill kanske är att ta i, men känns minst sagt lite smått överdrivet.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem

Min stora fråga är: Vem tjänar på detta? Är det nåt läkemedelsföretag nånstans? Det är ju till och med reklam på TV. :/

Eller handlar det enbart om att stoppa en "farlig" smitta?

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Min stora fråga är: Vem tjänar på detta? Är det nåt läkemedelsföretag nånstans? Det är ju till och med reklam på TV. :/

Eller handlar det enbart om att stoppa en "farlig" smitta?

Min stora fråga är ; Vem tjänar på att vi lagar mat?
Är det något stort företag någonstans?
Det är ju till och med reklam på TV. :/

Eller handlar det enbart om att "mätta" några människor?

Min poäng är ; Det finns alltid folk som kan tjäna pengar på vad som händer i världen, läkemedelsföretagen tjänar såklart pengar på att vi är sjuka, det innebär inte att varje sjukdom som finns i världen är skapat i ett lab någonstans.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Detta är en svår fråga..
Om jag tar detta är det för att vara snäll mot människor runt omkring.
Jag vill nog helst inte ta den då man blir immun mot den om man överlever den så att säga. Och vad jag vet så har jag inget dåligt immunförsvar så..

Det är svårt

Medlem

Jag kommer absolut att vaccinera mig. Jag är fritidspedagog och är i kontakt med barn som är känsliga på alla möjliga olika sätt nästan varje dag. Det vore fruktansvärt ansvarslöst att inte göra det.

Sedan så vill jag ju inte få sjukdomen själv heller. Blir alltid sjuk så fort det går en influensa/förkylning eftersom föräldrar inte låter sina sjuka barn stanna hemma.

Känns helt klart tryggast att vaccinera sig.

Medlem

Finns även folk som har extremt dåligt immunförsvar. Om ni bär på smittan utan att veta om det och ändå vara ute så kan ni smitta dessa personer som har hög risk o dö pga av sitt dåliga immunförsvar. Jag tycker det är självklart och vaccinera sig för andra människors skull.

Medlem
Skrivet av Fargo:

Finns även folk som har extremt dåligt immunförsvar. Om ni bär på smittan utan att veta om det och ändå vara ute så kan ni smitta dessa personer som har hög risk o dö pga av sitt dåliga immunförsvar. Jag tycker det är självklart och vaccinera sig för andra människors skull.

Brukar du vaccinera dig mot influensan varje år?

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av Mikaelh:

Min stora fråga är: Vem tjänar på detta? Är det nåt läkemedelsföretag nånstans? Det är ju till och med reklam på TV. :/

Eller handlar det enbart om att stoppa en "farlig" smitta?

Min stora fråga är ; Vem tjänar på att vi lagar mat?
Är det något stort företag någonstans?
Det är ju till och med reklam på TV. :/

Eller handlar det enbart om att "mätta" några människor?

Min poäng är ; Det finns alltid folk som kan tjäna pengar på vad som händer i världen, läkemedelsföretagen tjänar såklart pengar på att vi är sjuka, det innebär inte att varje sjukdom som finns i världen är skapat i ett lab någonstans.

Jag är helt emot den amerikanska modellen att man tjänar pengar på sjukdomar.

Även media tjänar pengar på detta.

Och ändå är det färre som dör av svininfluensan än av vanlig influensa som går varje år.

Medlem
Skrivet av MikaelH:

Jag är helt emot den amerikanska modellen att man tjänar pengar på sjukdomar.

Läkemedelsföretagen gör ett arbete = dom får pengar för det, vad är det som är så svårt att förstå?
Varför blir det så hemskt så fort läkemedelsföretag ska få pengar? Det är fortfarande en massa människor som jobbar där som spenderar enorma mängder tid på något, i en perfekt värld hade allting varit gratis men tyvärr så är det inte så!

Skrivet av MikaelH:

Även media tjänar pengar på detta.

Media tjänar pengar på allt, det finns allmänt intresse för en sjukdom som spred sig som en löpeld över hela världen under en period där influensan inte brukar sprida sig, såklart så skriver dom om det...


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Det är skillnad på att tjäna pengar för sitt arbete, som till exempel läkare eller forskare, och på att tjäna miljarder på en sjukdom.

Medlem

Ptja, det är väl antingen att göra medicin mot sjukdomar och tjäna miljarder för det är deras jobb, eller att inte göra medicinen för några sjukdomar alls och låta darwinismen göra sitt jobb n_n


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Mikaelh: Så du tror det är en person som trollar fram läkemedel?
Du tror inte det ARBETAR människor i läkemedelsbranchen?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Det är skillnad på att tjäna pengar för sitt arbete, som till exempel läkare eller forskare, och på att tjäna miljarder på en sjukdom.

Utan sjukdomar hade läkare inte haft jobb, ergo, de tjänar pengar på sjukdomar.

För det andra så jobbar även människor inom läkemedelsindustrin.

För det tredje skulle inte folk köpa deras läkemedel om det inte fungerade, och de skulle inte få förnyat förtroende. Skulle det vara något felaktigt på medicinen/vaccinet kan de få betala skadestånd et cetera. De tjänar ingenting på att producera dåliga läkemedel.

Man kan använda samma argument om företag som tjänar pengar på mat och troligtvis även andra saker.

Medlem

Skulle hellre ha ett vaccin mot kräksjukan,
för vad är en fjantig influensa mot att fontänkräkas och samtidigt ha ränneskita i 2 dagar ?

Sist jag hade kräksjukan så ville jag bara dö,
så tänker man nog inte när man ligger och gosar i sängen med lite feber.

Medlem

En "fjantig influensa" som den årligt återkommande där man myser lite i sängen är ju trots allt en av våra vanligare dödsorsaker enligt smittskyddsinstitutet.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Det är skillnad på att tjäna pengar för sitt arbete, som till exempel läkare eller forskare, och på att tjäna miljarder på en sjukdom.

Hur fan är det möjligt att kunna leva i ett såpass uppblandat och mångfacetterat samhälle om man är så svart-vit i synsättet som du är?

Jagmenar...
Du ger ju nu exempel på ett enastående inskränkt, svartvitt och kortsynt perspektiv på det hela.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Är alla här lite efterblivna eller var jag otydlig?

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Är alla här lite efterblivna eller var jag otydlig?

Och läkare tjänar inte pengar på sjukdomar och ohälsa?


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Är alla här lite efterblivna eller var jag otydlig?

Jag är gravt efterbliven, det är därför jag inte hatar muslimska människor som dom flesta andra här på fz ;_;


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Nu ser jag faktiskt att han skrev att läkare tjänar pengar, men inte miljarder - ergo läkemedelsföretagen är onda.

Skriv svar