Unga vita män som hatar EA, eller vad heter det?

Medlem
Unga vita män som hatar EA, eller vad heter det?

Så, vad ska vi kalla de som hatar i stort sett alla stora spelbolag?

Som gammal indiepopare så känner jag igen mig mycket med det som händer i spelvärlden. Alltså indieutvecklare hyllas och etablerade stora företag som gör spel hatas nästan per automatik. Det är rätt roligt att se att det är så lika.

Detta är en inte så fullt ut seriöst inlägg ska tilläggas. Så försök att inte diskutera EA eller något annat företag vara eller inte vara. Utan bara "fenomenet" och om det finns ett, vad ska de då kallas.

- Kommersiell musik kan vara jäkligt bra, för visso själlöst. Men fortfarande bra.


signatur

IDKFA

Medlem

Det är populärt att hata vissa företag under vissa tidsperioder, så är det bara. Väldigt lätt att hoppa på tåget alla andra redan sitter på och stämma in i kören. EA är en populär hackkyckling just nu, Wii U likaså. Det var populärt att hata Ps3 ett tag runt 2006-2007 då den sålde sämre än Ps2. Sådant där förändras med tiden.

Jag kan tycka att FIFA och CoD är tröttsamma serier, men uppenbarligen är de vansinnigt populära bland folk och människor verkar inte kunna få nog av dem. Jag tror de flesta hatare inte ens har spelar spelen de hatar, utan säger bara det som de vet att andra vill höra - alltså lättköpt popularitet.

Inaktiv

Vi ska diskutera stora spelbolag, och den irritation som vissa kunder känner, men får inte prata om EA? Speciellt när du nämner dom, och rubriken hintar ju lite ditåt också.

"But if you talk about those of whom we do not speak, have you not spoken of that about which we do not talk. Do not speak of that of about which we talk of not speaking... about. "

Dumt att missförstå kunders kritik som att någon vill vara någon indiehipster och bara ogilla för att det ska vara "coolt". Vem bryr sig för övrigt om att försöka vara cool inför någon random människa på nätet?

Vi ser nog helt olika på detta, men blir ju helt fel om kunders kritik avfärdas per automatik, bara för att företaget är stort.

Medlem
Skrivet av Aresz:

Vem bryr sig för övrigt om att försöka vara cool inför någon random människa på nätet?

Öh... jävligt många?

Inaktiv

Bra ämne! Som jag ser det är EA och Activision skitföretag, och eftersom vi diskuterar varför dessa företag ogillas så måste jag få redogöra för varför. Jag har bärt åsikten ända sedan dom började pumpa ut smörja. CoD 4 var grymt jag älskade det spelet, BF1942 är det bästa actionspelet jag någonsin lirat. Problemet som jag ser det som är en gammal veteran nu, är storföretagens hegemoni och ramverken dom skapar för att maximera vinst, och självklart propagera en specifik livsstil.

CoD släpps årligen som FIFA nu förtiden och det är samma sak med BF, det handlar inte om innovation utan om att sälja helt enkelt. Kolla bara på hur Blizzard har förändrats. Från att alltid ha stått i framkanten för spelutveckling, hoppet mellan tradiotionell rts till WC3 var enorm och det är nog den bästa RTS upplevelsen man kan räkna med under en livstid. WOW tog mmorpg till en helt ny nivå. BF1942 tog fps till en ny nivå.

Blizzard lyckas hypa upp spel efter spel, wow expansion, stc2 , d3, som bara är svaga kopior av redan existentiella ting. Samma sak med EA. Här har ni en redogörelse för varför EA och Activision hatas av en del människor.

Nu till ämnet gällande hyllning av Indie. Som jag ser det är det en fluga. Som ni ser har det blivit kolt att bära 80-90 tals kläder från USA idag. Snapbacks och hela köret. Där ingår även Indie spel för det var ju så spelen såg ut way back. Det är otroligt patetiskt som all annan trend. Folk är som förslavade av vad som förväntas av dom. Självklart finns det dom som brinner för den typen av spel som kan ses som en konstform men, antalet indie fans har ökat brutalt så det måste ses som en fluga.

Trender över huvudtaget har med ett fenomen som kallas tystnadsspiralen att göra. Det är bara en teori men jag anser den vara ganska trovärdig. Teorin går ut på att en majoritet av människor, är mindre benägen att uttrycka åsikter om den tror att den är i minoritet, och om majoriteten inte uttrycker dessa åsikter så upplevs åsikten bäras av en minoritet. Detta formas på så vis till en spiral. Detsamma gäller självklart det motsatta förhållandet, upplever man att man är i majoritet så är man mer benägen att uttrycka sina åsikter, vilket leder till att majoriteten uttrycker åsikter som den anser bäras av majoriteten vilket skapar en motsatt spiral. Jag skulle nog vilja hävda att teorin inte begränsar sig till yttrande av åsikter utan även har viss relevans när det gäller mode och popularitet och trend i allmänt.

För att avrunda så är jag varken ett fan av Indie-spel eller activision, EA, utan jag gillar bra spel ;)!


signatur

Mohawk

Medlem

Är det bara unga, vita män som ogillar EA business practices? Varför använder du EA i trådrubrik och undanber sen folk att ta det på allvar eller diskutera utifrån detta? Som att säga något provocerande och sen lägga till "no offence".

Folk ogillar EA för att de förstör älskade spelserier och går väldigt fult tillväga i hur de tar betalt. Hur kan du missat detta?


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Inaktiv
Skrivet av Paddington:

Är det bara unga, vita män som ogillar EA business practices? Varför använder du EA i trådrubrik och exempel och sen undanber folk att diskutera utifrån dessa? Som att säga något provocerande och sen lägga till "no offence".

Folk ogillar EA för att de förstör älskade spelserier och går väldigt fult tillväga i hur de tar betalt. Hur kan du missat detta?

Det argumentet föll pladask, min hy är brun av samma färg som ljus mjölkchoklad ungefär. Det har blivit en trend att slänga skit på vita men! Ironiskt nog är det ofta är vänstern och feministerna som gnäller på vita män. Är den svenska mannen mindre "feministisk" än den som muslimsk kultur producerar?


signatur

Mohawk

Inaktiv
Skrivet av Paddington:

Är det bara unga, vita män som ogillar EA business practices? Varför använder du EA i trådrubrik och undanber sen folk att ta det på allvar eller diskutera utifrån detta? Som att säga något provocerande och sen lägga till "no offence".

Folk ogillar EA för att de förstör älskade spelserier och går väldigt fult tillväga i hur de tar betalt. Hur kan du missat detta?

Kan vara så att personen i fråga har blivit så störd av indie zombies att han tar bjässarna i försvar. Han kanske tänker som så att "The enemies of my enemies are my friends" Med tanke på att han inte ville diskutera EA.


signatur

Mohawk

Inaktiv
Skrivet av Jarhead:

För att avrunda så är jag varken ett fan av Indie-spel eller activision, EA, utan jag gillar bra spel ;)!

Precis som dom flesta andra av oss.

Men gillar man indiespel så är man en hipster som egentligen bara gillar det som är coolt, för hur skulle man kunna gilla något som inte har en miljard dollar i budget? Å andra sidan om man gillar CoD 35 så är man en fjortis som inte gillar att utmana sig utan bara älskar att slänga pengar på DLC o mikrotransaktioner, dvs en värdelös konsument i mängden av alla andra. Eller finns det även något annat? Att man har en personlig smak och söker variation, kanske därför en del gamers föredrar svårare utmanande spel, och vissa tycker att Farmville är det bästa som finns.

Det indiemarknaden gör, är ju att skapa nya spel, dom chansar och kör på nytänkande, något som EA och likasinnande inte riktigt har råd med. Ta Dont Starve exempelvis..suveränt kul spel med men en idé som inte skulle passa EAs målgrupp. Är jag då påverkad av trenden, så egentligen gillar jag inte detta, utan är bara "patetisk"? Eller tycker jag faktiskt att det är kul att bli utmanad? Dör jag i spelet så dör jag och får börja om från början, men det är ju bara en trend med svåra spel? Bara en fluga, som internet? Kolla på film, musik och böcker, det finns även indiescener där, med en ofantlig mängd subkulturer. Tror inte att spelens indiemarknad är en fluga som snart är över. Däremot lär dom som lever på att endast kallar sig för indie, men inte skapar något nytt, kommer att få svårt att klara sig ekonomiskt och gå under. *host 95% på iOS appstore host*

Tror problemet delvis ligger i att man kallar det just indie, hardcore och casual. Hade man bara kallat det för "games" hade vi inte behövt bry oss om vem som gillar vad. Men det finns olika marknader här, precis som med allt annat.

Medlem

Det har mycket med att göra att folk eller allmänt personer vill höra till något. känna att man finns att man är i en rörelse att man finns. samt att det har blivit trendigt att "hata" i dagen samhälle. Lika mycket som det vara att "Hata" skit saker från för. Något som kommer och går.

Medlem

Ibland undrar jag vad en del personer på forumet egentligen spelar?

De bojkottar och spyr galla över spel som kommer från EA/Activision eller någon annan utgivare de inte gillar. De bojkottar spel med DRM, DLC och mikrotransaktioner. De bojkottar spel om det kommit för många uppföljare (Mjöööölk!). De bojkottar uppföljare som bara är "mer av samma sak" men om det kommer uppföljare där mycket ändrats så är det också fel. Om spelet kommer till både PC och konsoler så är tydligen spelet "konsolifierat" och inte värt att köpa eller så utnyttjar det inte hårdvaran i deras nya PC bra nog.

Medlem
Skrivet av aT1C:

Det har mycket med att göra att folk eller allmänt personer vill höra till något. känna att man finns att man är i en rörelse att man finns. samt att det har blivit trendigt att "hata" i dagen samhälle. Lika mycket som det vara att "Hata" skit saker från för. Något som kommer och går.

Huvudet på spiken - att känna tillhörighet och slippa stå ensam. Let's get on the EA hate train! Let's get on the Denis Dyack hate train! Whoopie!

Medlem
Skrivet av Jarhead:
Skrivet av Paddington:

Är det bara unga, vita män som ogillar EA business practices? Varför använder du EA i trådrubrik och exempel och sen undanber folk att diskutera utifrån dessa? Som att säga något provocerande och sen lägga till "no offence".

Folk ogillar EA för att de förstör älskade spelserier och går väldigt fult tillväga i hur de tar betalt. Hur kan du missat detta?

Det argumentet föll pladask, min hy är brun av samma färg som ljus mjölkchoklad ungefär. Det har blivit en trend att slänga skit på vita men! Ironiskt nog är det ofta är vänstern och feministerna som gnäller på vita män. Är den svenska mannen mindre "feministisk" än den som muslimsk kultur producerar?

Som jag skrev, det här var inget superseriöst inlägg. Och rubriken var satt som ett skämt. Jag ber om förlåtelse om det inte framgick.

För att göra ett litet inlägg till så tycker jag att, det är lite synd om folk som kanske bojkottar spel bara för att ett företag har gjort det. Det kan ju som sagt vara ett bra spel så varför inte spela det oavsett spelutvecklare.

Själv har jag undvikit krogar/fester där det i mitt tycke spelades på tok för mycket mainstream musik. Det var bara en förlust för mig, och jag är nu 10 år ädre och en aning förståndigare och kan stå ut med det, tom gilla det. För nu hatar jag inte musik bara för att, utan bara om det är dåligt på riktigt.


signatur

IDKFA

Inaktiv
Skrivet av Aresz:
Skrivet av Jarhead:

För att avrunda så är jag varken ett fan av Indie-spel eller activision, EA, utan jag gillar bra spel ;)!

Precis som dom flesta andra av oss.

Men gillar man indiespel så är man en hipster som egentligen bara gillar det som är coolt, för hur skulle man kunna gilla något som inte har en miljard dollar i budget? Å andra sidan om man gillar CoD 35 så är man en fjortis som inte gillar att utmana sig utan bara älskar att slänga pengar på DLC o mikrotransaktioner, dvs en värdelös konsument i mängden av alla andra. Eller finns det även något annat? Att man har en personlig smak och söker variation, kanske därför en del gamers föredrar svårare utmanande spel, och vissa tycker att Farmville är det bästa som finns.

Det indiemarknaden gör, är ju att skapa nya spel, dom chansar och kör på nytänkande, något som EA och likasinnande inte riktigt har råd med. Ta Dont Starve exempelvis..suveränt kul spel med men en idé som inte skulle passa EAs målgrupp. Är jag då påverkad av trenden, så egentligen gillar jag inte detta, utan är bara "patetisk"? Eller tycker jag faktiskt att det är kul att bli utmanad? Dör jag i spelet så dör jag och får börja om från början, men det är ju bara en trend med svåra spel? Bara en fluga, som internet? Kolla på film, musik och böcker, det finns även indiescener där, med en ofantlig mängd subkulturer. Tror inte att spelens indiemarknad är en fluga som snart är över. Däremot lär dom som lever på att endast kallar sig för indie, men inte skapar något nytt, kommer att få svårt att klara sig ekonomiskt och gå under. *host 95% på iOS appstore host*

Tror problemet delvis ligger i att man kallar det just indie, hardcore och casual. Hade man bara kallat det för "games" hade vi inte behövt bry oss om vem som gillar vad. Men det finns olika marknader här, precis som med allt annat.

Jag menar bara att jag inte är ett fan av det ena eller andra och jag låter spelen tala för sig själva och låter mig inte styras av vilket fack andra människor placerar spelen i... Självklart har folk en personlig smak! Inget snack om saken...


signatur

Mohawk

Inaktiv
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Jarhead:
Skrivet av Paddington:

Är det bara unga, vita män som ogillar EA business practices? Varför använder du EA i trådrubrik och exempel och sen undanber folk att diskutera utifrån dessa? Som att säga något provocerande och sen lägga till "no offence".

Folk ogillar EA för att de förstör älskade spelserier och går väldigt fult tillväga i hur de tar betalt. Hur kan du missat detta?

Det argumentet föll pladask, min hy är brun av samma färg som ljus mjölkchoklad ungefär. Det har blivit en trend att slänga skit på vita men! Ironiskt nog är det ofta är vänstern och feministerna som gnäller på vita män. Är den svenska mannen mindre "feministisk" än den som muslimsk kultur producerar?

Som jag skrev, det här var inget superseriöst inlägg. Och rubriken var satt som ett skämt. Jag ber om förlåtelse om det inte framgick.

För att göra ett litet inlägg till så tycker jag att, det är lite synd om folk som kanske bojkottar spel bara för att ett företag har gjort det. Det kan ju som sagt vara ett bra spel så varför inte spela det oavsett spelutvecklare.

Själv har jag undvikit krogar/fester där det i mitt tycke spelades på tok för mycket mainstream musik. Det var bara en förlust för mig, och jag är nu 10 år ädre och en aning förståndigare och kan stå ut med det, tom gilla det. För nu hatar jag inte musik bara för att, utan bara om det är dåligt på riktigt.

Jag ber om ursäkt om jag uppfattades som otrevlig, mena inget illa.... lite dumt att inte ta trådnamnet med lite humor.... Men hur menar du att tråden inte skall vara seriös? Vill du inte att folk skall säga vad dom tycker?

Sen ser jag inget fel med att bojkotta produkter, och företag, det är ju ett av dom få språken företag förstår idag? Sen ser jag inte heller något problem med att bojkotta fester, umgänge och så vidare, om det finns fog för det? Sen kanske det är lite petigt att försöka påverka vilken musik som spelas på en fest, det är inget jag skulle lägga mig i... Det kan man bara göra genom att argumentera hur musik industrin t.ex lurar in unga i droger och våldskulturer....


signatur

Mohawk

Medlem

Angående EA och hat... EA har varit hatat av många redan sen 90-talet. Att det är en trend är något som endast de som är nya på scenen skulle få för sig. Snarare är det så att de gör mycket som folk ogillar och har gjort under en lång tid. Om man inte håller med om detta så får man det men att kalla alla, som tycker EA för sig som en elefant i en porslinsaffär, för något speciellt eller antyda att de är någon typ av "hat-hipsters" är inte helt givande och helt felaktigt.

Angående generaliserande och kategoriserande av unga, vita män, eller de som hatar "storföretagen inom spelbranschen" eller vad helst du kan komma på... Generalisering är korkat. Det ger en förenklad och felaktig bild av allt. Tyvärr är det något vi alla gör eftersom annars blir välden lite för stor för att våra små hjärnor ska klura ut det hela.

Det betyder inte att det är en bra idé. Så mitt förslag är att vi inte lägger så stor vikt vid vad man ska kalla de som hatar storföretag i spelbranschen utan tar varje sakfråga för sig.

Medlem

Jag gillar inte EA då dem har förstört ett par av mina favorit serier, och det har har överdrivna DLC:s och tvingar en att alltid vara online/använda Origins (i deras senaste spel)
Som ett exempel så äger jag BF3 och B2K, står jag sedan i kö för en server och äntligen är 1:a, så hamnar jag sedan 5:a pga att 4st som lagt 500kr extra på spelet har förtur.

Jag gillar inte activision då dem mjölkar CoD och överdrivna DLC:n
Att betala 600kr för samma spel år efter år, där dem inte ens orkar göra nya modeller utan återanvänder samma saker hela tiden, och sen skall behöva betala 150kr för några nya bannor varje gång.

Jag har för övrigt spelat BF2, 2142 och (BC1 och 2) BF3. Jag har även spelar Cod 2, 3, 4, 5, 6 och 7

Men tydligen så har jag inte spelat något av de spelen jag hatar, utan söker bara popularitet från randoms på internet

"Jag tror de flesta hatare inte ens har spelar spelen de hatar, utan säger bara det som de vet att andra vill höra - alltså lättköpt popularitet."

Däremot bojkottar jag inte allt från EA och Activision, utan släpper dem ett spel jag tycker är värdigt deras överdrivna pris så köper jag det (Senaste var dock Cod 4 och BF3)

Jag gillar många Indie spel då dem ofta är innovativa, utmanande och utan DRM och DLCs. Jag har häller aldrig riktigt fallit för grupptryck eller gillat något bara för att mina kompisar gillar det. Med de flesta saker så gillar jag inte vad som är mainstream, dock finns det ett par saker som är mainstream som jag gillar.

Betyder det att jag är en hipster som som bara vill tillhöra en grupp?

"Där ingår även Indie spel för det var ju så spelen såg ut way back. Det är otroligt patetiskt som all annan trend."
"Det har mycket med att göra att folk eller allmänt personer vill höra till något."
"Huvudet på spiken - att känna tillhörighet och slippa stå ensam."

Jag vet inte, tycker personligen jag har anledningar att gilla något/hata något, men tydligen så följer jag bara alla andra.


signatur

Rwa?

Inaktiv
Skrivet av Annanaz:

Jag gillar inte EA då dem har förstört ett par av mina favorit serier, och det har har överdrivna DLC:s och tvingar en att alltid vara online/använda Origins (i deras senaste spel)
Som ett exempel så äger jag BF3 och B2K, står jag sedan i kö för en server och äntligen är 1:a, så hamnar jag sedan 5:a pga att 4st som lagt 500kr extra på spelet har förtur.

Jag gillar inte activision då dem mjölkar CoD och överdrivna DLC:n
Att betala 600kr för samma spel år efter år, där dem inte ens orkar göra nya modeller utan återanvänder samma saker hela tiden, och sen skall behöva betala 150kr för några nya bannor varje gång.

Jag har för övrigt spelat BF2, 2142 och (BC1 och 2) BF3. Jag har även spelar Cod 2, 3, 4, 5, 6 och 7

Men tydligen så har jag inte spelat något av de spelen jag hatar, utan söker bara popularitet från randoms på internet

"Jag tror de flesta hatare inte ens har spelar spelen de hatar, utan säger bara det som de vet att andra vill höra - alltså lättköpt popularitet."

Däremot bojkottar jag inte allt från EA och Activision, utan släpper dem ett spel jag tycker är värdigt deras överdrivna pris så köper jag det (Senaste var dock Cod 4 och BF3)

Jag gillar många Indie spel då dem ofta är innovativa, utmanande och utan DRM och DLCs. Jag har häller aldrig riktigt fallit för grupptryck eller gillat något bara för att mina kompisar gillar det. Med de flesta saker så gillar jag inte vad som är mainstream, dock finns det ett par saker som är mainstream som jag gillar.

Betyder det att jag är en hipster som som bara vill tillhöra en grupp?

"Där ingår även Indie spel för det var ju så spelen såg ut way back. Det är otroligt patetiskt som all annan trend."
"Det har mycket med att göra att folk eller allmänt personer vill höra till något."
"Huvudet på spiken - att känna tillhörighet och slippa stå ensam."

Jag vet inte, tycker personligen jag har anledningar att gilla något/hata något, men tydligen så följer jag bara alla andra.

Det jag mena är att det finns människor som har dragit sig till Indie grenen för att den smälter in i deras identitetsskapande, jag menar självklart inte att alla som gillar ett eller flera Indie spel tillhör den gruppen människor... Om du hävdar att det inte finns människor som jagar trender så säg det så bevisar jag det gärna!


signatur

Mohawk

Inaktiv

Hur ska man kunna ta dig på allvar med en sådan titel? Men aja, allt hat mot EA är rättfärdigat. Fortsätt hata.

Medlem
Skrivet av Jarhead:
Skrivet av Annanaz:

W2T

Det jag mena är att det finns människor som har dragit sig till Indie grenen för att den smälter in i deras identitetsskapande, jag menar självklart inte att alla som gillar ett eller flera Indie spel tillhör den gruppen människor... Om du hävdar att det inte finns människor som jagar trender så säg det så bevisar jag det gärna!

Självklart finns det mängder med människor som bara jagar trender och inte står för sina egna åsikter, utan följer bara alla andras. Men samtidigt finns den en väldigt stor mängd människor som inte gör så.

Det jag menade med mitt första inlägg är att man skall inte generalisera så mkt som vissa gjort här i tråden.
Det ger en redigt fel bild av verkligheten. Som att säga att alla som hatar EA gör det bara för "att det är coolt". (Och visst finns de de som hatar EA "bara för att" men väldigt många av dem som hatar har en riktig anledning för det.)


signatur

Rwa?

Inaktiv
Skrivet av Annanaz:
Skrivet av Jarhead:
Skrivet av Annanaz:

W2T

Det jag mena är att det finns människor som har dragit sig till Indie grenen för att den smälter in i deras identitetsskapande, jag menar självklart inte att alla som gillar ett eller flera Indie spel tillhör den gruppen människor... Om du hävdar att det inte finns människor som jagar trender så säg det så bevisar jag det gärna!

Självklart finns det mängder med människor som bara jagar trender och inte står för sina egna åsikter, utan följer bara alla andras. Men samtidigt finns den en väldigt stor mängd människor som inte gör så.

Det jag menade med mitt första inlägg är att man skall inte generalisera så mkt som vissa gjort här i tråden.
Det ger en redigt fel bild av verkligheten. Som att säga att alla som hatar EA gör det bara för "att det är coolt". (Och visst finns de de som hatar EA "bara för att" men väldigt många av dem som hatar har en riktig anledning för det.)

Då har vi nått konsensus


signatur

Mohawk

KoP
Medlem
Skrivet av Margy:

Ibland undrar jag vad en del personer på forumet egentligen spelar?

De bojkottar och spyr galla över spel som kommer från EA/Activision eller någon annan utgivare de inte gillar. De bojkottar spel med DRM, DLC och mikrotransaktioner. De bojkottar spel om det kommit för många uppföljare (Mjöööölk!). De bojkottar uppföljare som bara är "mer av samma sak" men om det kommer uppföljare där mycket ändrats så är det också fel. Om spelet kommer till både PC och konsoler så är tydligen spelet "konsolifierat" och inte värt att köpa eller så utnyttjar det inte hårdvaran i deras nya PC bra nog.

Fia med knuff?

1
Skriv svar