Asus Xonar Essence STX + Blu-ray filmer = FAIL? (ljudet)

Medlem
Asus Xonar Essence STX + Blu-ray filmer = FAIL? (ljudet)

Hejsan jag har planerat länge att köpa ett Asus Xonar Essence STX ljudkort till datorn. Länk: [http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=376133
Det är ett 2.0 kort med inbyggd förstärkare och är tänkt att användas för mitt headset (musik/spel) och ett par 2.0 högtalare vid filmvisning via datorn. Jag spelar upp alla mina blu-rayfilmer via en Samsung blu-ray läsare. Har hört att man inte ska få ut ljudet på blu-ray filmer till fullo med STX kortet pga. några specifikationer som jag inte har koll på. Enda jag kan tänka mig det är som påverkar är att det inte skulle vara "DTS interactive". Vad detta gör för mig har jag dock ingen aning om. Kommer spela blu-ray filmerna och lite musik via ett par högtalare för dryga två-tre tusen kronor.

Väldigt tacksam för lite vägledning

Medlem

Du får helt enkelt inte ut DTS HD MA och Dolby TrueHD från kortet. Det klarar inte av att avkoda dom formaten. Så du får inte ut "HD-ljuden" som kommer med Blu-ray. Men har du datorhögtalare eller liknande så är det ingen större förlust. Har du ett ljudsystem som uppnår 10k+ kr (förenklat) så kan du börja fundera på det.

Kortet verkar mer vara riktat mot hörlursfantaster.

Medlem
Skrivet av Wortex:

Du får helt enkelt inte ut DTS HD MA och Dolby TrueHD från kortet. Det klarar inte av att avkoda dom formaten. Så du får inte ut "HD-ljuden" som kommer med Blu-ray. Men har du datorhögtalare eller liknande så är det ingen större förlust. Har du ett ljudsystem som uppnår 10k+ kr (förenklat) så kan du börja fundera på det.

Kortet verkar mer vara riktat mot hörlursfantaster.

Okej tack för infon. Sedan använder jag hörlurar hela tiden så länge jag inte ser på film eller spelar med någon annan hemma. Känns som att STX är ett givet köp.

Medlem

X-Fi kort borde väl vara sweet till Bluray?

Medlem
Skrivet av DraxXus:

X-Fi kort borde väl vara sweet till Bluray?

Dock spenderar jag mest tid att lyssna på musik och spela spel. Men jag älskar att avnjuta filmer med hög bildkvalité och ljudkvalité. Har ett Creative SB X-Fi kort idag. Får jag bättre ljud med det kortet då? I så fall kan man ha två ljudkort inkopplad för olika syften?

1
Skriv svar