Lekte lite för mycket, nu vägrar datorn att starta

Medlem
Lekte lite för mycket, nu vägrar datorn att starta

Hej allihopa!

Nu har man allt lyckats! Gick in i BIOS för att kolla en grej och drar mig till minnes att det stod i en recension på Komplett.se att mina minnen kanske skulle kunna köras på 800MHz. Jag kunde inte motstå att försöka, och sen var det kört

När man sätter igång datorn startar alla fläktar o hårddiskar och så, men det händer inget mer.. POST körs inte och skärmen förblir svart. Har provat med att grundinställa BIOS med hjälp av bygeln och genom att ta ut batteriet och sedan sätta in det igen. Sedan har jag också försökt med att ta ut olika komponenter en efter en men det funkar inte vad jag än gör. Någon som vet något om mitt problem?

Dator:

MSI K9N Neo nForce 550 socket AM2
AMD64 X2 4200+ 2,2GHz
Gainward 7900GT 256MB
Corsair 1024MB DDR2 PC5300/667MHz
Creative Audigy 2
2st Western Digital 80GB IDE
350W North-Q Nätaggregat

Inaktiv

Note to self: Lek inte med inställingarna i BIOS.

Nej men seriöst så ska man helst veta en del innan man pillar med inställningarna i BIOS. WakeOnLAN och såna inställningar går oftast bra, men överklockning är inte lätt ibland.
Se till att kylningen, (fläktar, vattenkylning osv.) funkar stabilt om du ska ge dig på sånt.
Statisk elektrisitet är en annan vanlig grej som man kan åka ut för. Kul tills man brännt ett nytt grafikort eller så.

/Henrik

Inaktiv

Vet att detta inte gör något bättre men, VARFÖR skulle du dra upp de till 800mhz? Du tjänar ju inget på det typ :). Min dator blir effektivare med minnena i 533 mhz än 667 som de ska gå i. Kanske skiljer för dig iofs. Möjligtvis kan du få nytta av 800mhz om du ska klocka. Förövrigt är det moderkortet totalt värdelöst för klockning också så allt är bara fel.

Upplys mig om jag har fel tack :).

Låna minne av polare och se om det funkar.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Man bör veta vad man gör när man överklockar. Att bara dra upp hastigheten till en hastighet någon annan lyckats köra är nog inte en smart idé (varierande hårdvara, samma produkt kan variera lite mellan olika exemplar). Klart, jag har själv inte överklockat mycket förutom mitt GF 4 Ti 4200 och då följde jag t o m en guide så jag är inte allt för kunnig när det gäller överklockning. Hoppas du får det att funka, vet inte själv vad det kan vara. Du får inget pip från datorn?

Medlem

Nepp, inget pip eller så. Vet att man bör kunna lite, men har försökt lite lätt med olika saker och den har alltid startat om och sagt att hastigheten är återställd för att det blev något fel.. blev inte så denhär gången. Känner mig bara ANINGEN klumpig eller nåt, men inget att göra åt just nu. Ska hålla mig ifrån sånt lekande i fortsättningen tror jag. Nu gäller det att gå igång datorn. Tack för svaren

Medlem

fortsätt att leka med den men ta reda på mer innan nästa gång (tex motsvarar pc 5300 677mhz och pc 6400 800mhz)

du får ta och köpa nya feta minnen

sådana som jag har
(kollade däremot inte om de var kompatibla med moderkort)

de minnena är prisvärda och bra att klocka med

edit: minnena skall funka med ditt moderkort (du har ett neo-f va?)

edit2: missade att säga en grej, minnena har nog gått och tagit självmord


signatur

Bengebolle

Inaktiv

Fick samma symptom en gång då hade ram och grafikkort brunnit samtidigt.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

om du tar ur minnena och startar datorn, stänger av och stoppar i minnena och sen startar igen? har funkat för mig någon gång när allt gick åt skogen, och då hade jag redan försökt med att resetta cmos enligt konstens alla regler.

rbnlenin: då där kostade 1450 på komplett för en vecka sedan, jag var ju gaaanska sugen på att köpa ett par eftersom jag redan har 2x512 från samma serie


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

om du tar ur minnena och startar datorn, stänger av och stoppar i minnena och sen startar igen? har funkat för mig någon gång när allt gick åt skogen, och då hade jag redan försökt med att resetta cmos enligt konstens alla regler.

rbnlenin: då där kostade 1450 på komplett för en vecka sedan, jag var ju gaaanska sugen på att köpa ett par eftersom jag redan har 2x512 från samma serie

riktigt trevliga minnen


signatur

Bengebolle

Medlem

Jo har tagit ut minnena och sedan satt i dom igen.. rbnlenin, tror du alltså att mina minnen är körda?

Inaktiv

själv har man haft sönder ungefär 4-6 grafikkort under 1-2 månader usch tänkte också köpa de där minnena(och en hel dator till) men bestämde mig för att vänta... å de ångrar jag

Medlem

http://forum.msi.com.tw/index.php?topic=27907.0

Där är det en med samma problem som jag ser det ut som, fast han gjorde inget med minnena, han uppgraderade bara BIOS. Men det är just det att det inte händer någonting med skärmen hos mig.. Har även provat ett annat grafikkort men samma sak där..

Inaktiv

mirlamoooo: 4-6 grafikkort under två månader? Såg inget mönster efter att du pajjat 3-4 kort?


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Hur lyckas du paja så många kort av misstag?

Inaktiv

haha. jo de första hade fläkten smält, den hade varit smält i flera år men spelade å allt å de blev aldrig för varmt, hade inga fläktar alls i chassiet förutom processor och nätagg. kortet varMSI, har fortfarande respektför dom (moderkortet jag hade var också bra!) ! !:P så då skulle jag ta ut det från mitt gammla chassi som inte ville släppa det så de va något som gick av. hmm det andra fungerade inte fläkten på riktigt. tredje dammsög jag och höll på massor med och fiffla så de hände väll något då fjärde lite likadant och höll på med att flytta om i chassit så jag la det bredvid i mitt stökiga rum, så de rispades typ sen har de bara gått av farten lite. ett så råkade jag sätta en lysande fläkt intill nånting på moderkortet, asså på fläkten går en bana eller något runt och det var den som kom mot moderkortet och så lät de typ "IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEHHHHHHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"
och jag slog av strömmen fort som fan, sen när jag testade så blev de bara skit på skärmen 6e hade nog lite för hög klock fast jag inte ändrade ,så de brann så nu har jag inget kort alls och ingen dator(sitter på min morsas laptop, hon är inte så glad över det ) Första kortet var ett Gforece4 eller liknande tror jag från MSI, andra ett 9600 från sapphire 3&4e var 9600pro från ati resten kommer jag inte ihåg men tror de va liknande ati tror jag ialafall att de va
förstår faktist inte själv hur jag lyckas finns de nått ok agp kort för 300kr eller nått?

Medlem

Pröva och se om du kan skruva isär morsans laptop helt och sedan skruva ihop den igen

Inaktiv

Haha de ska jag ta å göra!! kan tyvärr inte återkomma ifall det inte gick bra...

haha ne då de ska jag inte göra haha

Medlem

MIN DATOR ÄR IGÅNG! At last!

Va nog ett minne som inte satt i ordentligt.. tröck till som fan, sen funkade det!

Läste de på ett forum att de va väldigt petigt med att det satt i ordentligt

Medlem
Skrivet av FAMILJEGUFF:

MIN DATOR ÄR IGÅNG! At last!

Va nog ett minne som inte satt i ordentligt.. tröck till som fan, sen funkade det!

Läste de på ett forum att de va väldigt petigt med att det satt i ordentligt

ok bra!, ledsen att jag skrämde skiten ur dig


signatur

Bengebolle

Medlem

Jag tog ut minnena och andra kort innan jag grundinställde bios med bygeln.. Sen chansade jag efter att ha sett en som skrev att han tröck till extra hårt o sen funkade det

Så jag tröck (aj) sen försökte jag starta.. jag blev så jäddra förvånad:P minnena kunde ju inte hoppat ur för att jag ändrade hastigheten på dem.. men pappa påminde mig att dem vart ute innan jag återställde bios

Medlem
Skrivet av FAMILJEGUFF:

http://forum.msi.com.tw/index.php?topic=27907.0

Där är det en med samma problem som jag ser det ut som, fast han gjorde inget med minnena, han uppgraderade bara BIOS. Men det är just det att det inte händer någonting med skärmen hos mig.. Har även provat ett annat grafikkort men samma sak där..

Uppdaterade själ bios för någradagar sedan och fick bara svart skärm sedan. Tog då ut strömsladden och höll inne startknappen i någon minut och sen in med startsladden och starta och allt fungerade igan

Medlem
Inaktiv

vafan.. dör inte datorn innan minnena brinner?
kan man verkligen bränna ram-minnen genom klockning?


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

1
Skriv svar