Medlem

Skulle se fram emot ett demo snart.

Skrivet av q0rra:

Suck, när ska folk lära sig att recensioner är objektiva och enbart recensentens åsikt om spelet inte ens egen.

Huh? Tror du missuppfattat vad termen "objektiv" är. Men hur som helst, du har rätt i att recensentens åsikt är just en åsikt, precis som alla andras, tror det var det du menade iaf...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Ser ut att bli en dröm för tidigare serie, klart köp för RPG nördar


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

hur kan man tycka att ett spel är perfekt? snälla nån.

Inaktiv

ett schyst spel, men inte perfekt. lutar mer åt 4/5, vissa moment är fakstiskt riktigt tråkiga men i övrigt ett rackans bra spel. bioware har lyckats igen.

QRT
Medlem

Bra main kampanj/story, bra karaktärer. Kass inventory och "gear management", kassa dialogval, kass utforskning. Så

3.5/5

Edit: Å snygg grafik förstås omgz teh graphiX!

Medlem

Är de verkligen Microsoft som är utgivare? Trodde de va EA..

Medlem
Skrivet av Wardancer:

Samt detta Dialog hjul som det tjatades så jäkla mycket om, helt värdelöst då ens karaktär ofta säger saker som är helt orelaterade till vad man valde, och valen gör i 9 fall av 10 ingen skillnad. Utan enda gången man kan "välja" är vid några få ställen kan välja att använda intimidate eller charm. Och då är typ alltid intimidate "evil" och charm "good". Skriver "evil" och "good" pga att det igentligen är samma sak i spelet.

Jag håller med, jag störde mig oerhört på att gubben inte sade det man valde, och sade samma sak oavsett vilket val man gjorde.

Grym story och skön stämning gör dock spelet värt en fyra. Men för min del hade dom kunnat skippa action-delen helt. Den ligger ju ljusår efter riktiga actionspel så jag fattar inte poängen med det riktigt.

Sen skulle gärna något RPG fan kunna förklara vad det roliga är med att mecka runt i ens inventory för att få den optimala uppsättningen med vapen,ammunition och armor.
Jag fattar inte heller det här med att levla och uppgradera särskilda egenskaper. Kan man inte bli bra på det man gör istället?

Men vad vet jag, jag spelar nästan aldrig RPG.

Medlem

Öh. Tycker man att Mass Effect är perfekt har man nog spelat för få RPG:n i sina dar. En trött uppföljare till KotOR-spelen med en hel del brister och saknar helt känsla.

Medlem

En skam att dom ger de 5 av 5 och säger att de inte finns något negativt.
Dom flesta fel har redan blivit nämda här.
Enda som kan vara bra är story och den stora information av raser etc vid sidan om i dit codex.

Medlem

bha ser inte ut som jag postar något ... 5 av 5 är en skam... alla fall

Medlem

striderna gjorde att jag inte orkade spela vidare. så ofantligt tråkiga...

Medlem

Jag överser de flesta bristerna, just för att det är BioWare som levererat Mass Effect.
Finns inte så många "nya" kompetenta RPG-spel, enligt mig.
BioWare är bland de bättre på marknaden när det gäller RPG-spel, och jag tycker inte att Mass Effect blev tråkigt. Tvärtom, det är mycket bättre än de flesta RPG som jag spelat, och jag har spelat ett antal.
Och, riktat till Verity, om du inte knappt spelar RPGs, så är det inte konstigt att du inte tycker om/inte förstår leveling, upgrades och liknande saker.
Jag älskar RPGs, och särskilt sci-fi sådana, då det är till större delen fantasy-RPGs som dominerar. Och skulle de göra actiondelen av spelet mer likt actionspel, så skulle RPG-känslan försvinna, i princip. Så de gjorde en kompromiss, som funkade utormodentligt, enlig mig.
Dock säger jag inte att jag inte står ut med action/riktiga FPS-spel, utan snarare så att jag balanserar det hela med UT3, UT2k4 och lite andra shooters.

BME
Medlem

Minus ingenting? finns ju bara 4 olika "dungeons" i hela galaxen. jävligt dåligt av dem då deras modul-utformning lätt skulle kunna omkonfigureras


signatur

[TDL]Ngoba thina siya zazi

Medlem

(Syftar på MKultra och Der Untergang)

* Åka mako på planeter som inte hör till storyn är tråkigt, men man kan kan klara av det ganska snabbt om man ger sig på den enda utposten/stället som ger en uppdraget och ge fasen i krashade satelliter o dyl. Själv läste jag alltid texten till planeten och stirrade mig blind på den ibland underbara himlen. Som de två

månarna som var på väg att krasha in i varandra, eller planeten med en spricka efter en gigantisk mass effect urladdning.

*Striderna var oftast roliga, om man inte satsade stenhårt på vara så effektiv som möjligt. T.ex. Springa fram och slå ihjäl en krogan (med melee damage upgradering) efter ha pajjat hans shields och hackat hans vapen, ge alla i laget "explosive ammo" och sen se hur kropparna flyger omkring och slår i väggar och tak efter en träff, hacka AI (geth) sen se hur de skjuter ihjäl varandra, m.m. Man får variera själv och inte vänta på spelet ska göra det åt en.

*Inventory, fixat I PC versionen låter det som. Men annars var det bara o sälja 95% av allt man hittade efter kommit upp i v3-4, allt tidigare gör man till uh "repair-gel" eller vad det nu hette då det inte ens var lönt att sälja.

*Sidequests var ofta ganska varierande tycker jag, iaf dom man får i citadel. De som admiral hacket ger en under färd var väl annars mest "gå till x o "red ut" y (döda/övertala)". Tycker om de små detaljerna, som när man fick

låta en hjärndöd leva eller dö

. Det hade ingen påverkan över vad för belöning du fick eller uppdraget, det var ett helt psychologiskt (moraliskt?) val.

*Explorar man ingenting så är det säkert jättekort, jag klockade väl in 20+ timmar första varvet, men då gjorde jag näst intill allt. Att bara läsa kuriosa om allt i spelet i sin kodex lägger till ett par timmar, hoppas jag inte är helt ensam om att läsa om universumet bioware skapat? Jag var noga med att inte välja en klass som kunde hantera alla vapen första rundan då jag anade att det skulle bli lockade för andra varvet, och det var sant. Efter kört med shotgun så fann jag det helt annorlunda att köra med sniper, man kunde för en gångs skull stanna långt ifrån fiender på en planet och plocka dom en och en(att döda saker med sitt egna gevär ger nästa dubbla xpn än att panga på med mako raketer). Och andra sidan så var det bara soldier som kunde hantera alla vapen samtidigt, men då får man inga biotics/techs att använda.

* Hissar var tråkiga, men de livade upp det lite med radio och prat mellan medlemmarna i citadel iaf.

Citat:

Der Untergang
5. Speldesignen är snodd från alla möjliga sorters spel/filmer/litteratur, väldigt oorginellt med andra ord.

Finns väldigt lite, eller ingenting, som inte är snott och varit snott sen innan. Det är VILKEN blanding man använder som gör det hela "orginellt".

* Karaktär djupet beror helt på vem man koncentrerar sig mest på, lyssnar man inte på en av dom eller gör som dom inte tycker man ska göra så slutar de ta upp saker med dig. Man bör göra som ett visst achivement kräver, att ha med sig samma partner(s) genom majoriteten av spelet, för att sen byta till två nya andra genomgången för att variera det lite. Ytterligare ett par timmar att lägga på här.

* AIn är inte särskilt övertygande men desto mer kan man utnyttja det för att få härliga kills med granater, ammo typ och biotics. Banorna var utformade så pass att man inte fick många lugna stunder trots de är korkade. Teammates var ändå bara meatshields/biotic/tech supportrar, som man ställer nånstans bra eller hasande i hälarna.

* Leveldesignen var fullt acceptabel och ofta mycket vacker och humör riktad ihop med musiken (imo), om man bortser från de identiska tunnlarna på icke-story planeter och skepps interiörer.

* Linjärt, ja, men man kan ta det i vilken ordning man vill och vissa beslut är ganska omfattande.
Hela grejen med paragon/renegade är för det mesta att få ut maximal belöning under förhandlingar samt se lite annorlunda cutscenes/konversationer. Maximal para/rene underlättar ocjså en grej precis i slutet så jag tycker inte det bör överses. Man kan inte heller uppleva alla olika beslut i en och samma spelgenomgång så det är rekommenderat att köra antingen ren renegade eller paragon, också för att underlätta att se vilket beslut man inte bör upprepa. De slut man kan välja kan faktiskt tolkas alla som antingen neutrala, onda eller goda. Vill inte spoila så tänk lite på det. Dessutom så är det ett rpg, och meningen med rpgs är väl att man ska leva sig in i sin karaktär, personligen? Om du valt onda beslut hela spelet så är det väl ändå slutgiltigen upp till dig om du har ett change of heart eller inte? Det var precis vad jag gjorde I NWN2: Mask of the betrayer, det sista dom sa innan man fick ta beslutet fick mig att ändra mig.

* Spelvärlden är inte så dynamisk i sig men istället för att ha dag o natt i te.x. citadel (vilket är förklarat varför) så går de i genom hela cyklen på de olika planeterna man besöker. Utom möjligtvis becksvart natt.

De påtvingade hoppen mitt i en strid är mer eller mindre nödvändiga för att få ett vettigt slut på det. Om alla ALLTID skulle falla ihop och dö utan att säga nånting utom ett snabbt ord eller skrik vore tio gånger så hjärndött. Star map'en vet jag inte varför man skulle klaga på, man behöver inte ta någon hiss för komma till den och man hamnar nästan alltid precis framför den efter en laddning. Vet inte riktigt hur man skulle kunna få ihop ett bättre flyt på det, att gå till alla ställen innan man kan använda dess funktioner gör mer för inlevelsen än att ha en smidig meny som tar en vart man än vill på ett klick. Om du inte menar tvärtom, att man ska själv vara med om processen ända fram till uppdragets början på låt oss säga, planeten? (gå till cargobay, sätta sig i makon, öppna porten och köra ut själv, välja vart man ska landa etc).

Citat:

q0rra
Suck, när ska folk lära sig att recensioner är objektiva och enbart recensentens åsikt om spelet inte ens egen.

Jag kommer anta du menar subjektiv. Var det inte en nyhet som nyligen handlade om hur "fel" det var att skriva recensioner efter hur kul recensenten tyckte saker och ting var? IIRC så gav det ingen bra feedback till alla devs.

IMO var det här också ja. Tyckte vissa grejer var lite väl kritiserade.

Medlem

FZ? Det finns alltid något som är mindre bra, men liksom. Inget? Vadå inget?
så INGENTING är dåligt med spelet, helt 100% 5/5 "most buy"?.. Don't sound real...


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem
Skrivet av q0rra:

Suck, när ska folk lära sig att recensioner är objektiva och enbart recensentens åsikt om spelet inte ens egen.

Ja eller så handlar det om att man inte kan hitta varenda liten futtig bugg utan får ser det på den stora skalan och från ett neutralt perspektiv.

Löjligt med folk som hela tiden klagar på betygen.

Mass Effect är ett av de mest solida spelen generellt sett och allt funkar bra på alla områden , visst har de brister men vilket jädra spel har inte det.

* COD4
* GOW
* ALLA SPEL har något!

Inaktiv
Skrivet av Bulan:

Är de verkligen Microsoft som är utgivare? Trodde de va EA..

Det är EA...

Skrivet av mosoloa1:

FZ? Det finns alltid något som är mindre bra, men liksom. Inget? Vadå inget?
så INGENTING är dåligt med spelet, helt 100% 5/5 "most buy"?.. Don't sound real...

Håller med, någonting negativt borde finnas. Hissarna, åka runt med bilen... Hittar massa saker så fort jag tänker på spelet.


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Inaktiv

Värt betyget enligt mig iaf.

Medlem

Helt klart värt betyget.

Medlem

Lite väll kort tydligen ....

Medlem

Bra spel, men inte full pott. 4/5 av olika orsaker: Buggarna, Kopieringsskyddet, Kort main story (ja, jag har gjort side-questarna) - men det som verkligen drar ner från fullpott är att många av dialogvalen slutar på precis samma sätt. Konsekvenserna har för litet genomslag.

Det är ett fantastiskt spel, men det går inte hela vägen till fem av fem.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

btw. Bioware publicerade spelen, de tillverkade dem inte.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

fisk: Nog var det BioWare som tillverkade/utvecklade Mass Effect, alltid.
Utgivare/Publicerare är EA (Eller till X-Box360n, Microsoft).

Medlem

Lite dåligt optimerat tycker jag spel är!
Körde The Witcher på mina snart antika dator utan större problem men Mass effect är knappt spelbart och grafiken är sämre.
Minus också för att det inte fanns ett demo...

Ska försöka hålla mig till hösten/vinter med att köpa Mass effect då jag njuta av spelet på en ny dator.

Medlem

Enligt min åsikt helt klart värt betyget. Fattar inte att vissa klagar på att det är kort? Det tog mig över 55 timmar att ta mig igenom ME... alla spel är korta om man struntar i alla sidequests och rushar genom kampanjen tex.
Verkar vara standard att folk numera bara klagar på alla betyg på FZ. Bra recension tycker jag


signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

Medlem

funkar det med 360 kontroll till pc??
Edit: Varför är spelet 18+? Min kompis påstår att det är p.g.a en sexscen. Stämmer det?


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem

Well själv tyckte jag Mass Effect var bästa spelet förra året, men visst så har det, precis som alla andra spel, sina brister

Medlem
Skrivet av mosoloa1:

FZ? Det finns alltid något som är mindre bra, men liksom. Inget? Vadå inget?
så INGENTING är dåligt med spelet, helt 100% 5/5 "most buy"?.. Don't sound real...

Inte för att vara elak, men håll dig till svenska så är du halvt begripligt. 'Most' felstavat, 'don't' hör inte hemma där, blir mer pinsamt än coolt -- sorry.


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Inaktiv

Håller på att lira just nu, vill inte stressa igenom spelet. Tycker att spelet är värt 4/5 "just nu".

Spelet flyter på riktigt bra med maxad grafik (8800gt).

Bra spel! om man gillar sci-fi, aliens och mysterier m.m.

Inaktiv

allt på pc äger


signatur

OG GANGSTA PARTY

Skriv svar