Skyrim återupplivar Morrowind-känslan

Medlem

Jag älskade designen i Morrowind (och shivering islands). Hoppas på mer sådant! Telvannisvamparna och de kufiska magikerna! *mysrys*


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Oblivions upplägg är bra men karaktärsbyggandet är ett fiasko. Om jag valde lönnmördar vägen så kunde jag inte ens one-hitta mål bakifrån när de låg och sov med dolk... Även med rätt build

Medlem
Skrivet av Timotheus:

Oblivions upplägg är bra men karaktärsbyggandet är ett fiasko. Om jag valde lönnmördar vägen så kunde jag inte ens one-hitta mål bakifrån när de låg och sov med dolk... Även med rätt build

Men karaktärer kan i alla fall gå och lägga sig, vilket är mer än i många andra spel.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Timotheus:

Oblivions upplägg är bra men karaktärsbyggandet är ett fiasko. Om jag valde lönnmördar vägen så kunde jag inte ens one-hitta mål bakifrån när de låg och sov med dolk... Även med rätt build

du vet att man måste smyga för att det ska funka?


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

Jo det vet han nog och ingen kan väl förneka att det var fiasko med levelsystemet. Jag menar inte att alla karaktärer måste vara bra, men alla ska ändå kunna bli ok!. Jag spelade t.ex. ett tag en snabb och smidig bågskytt.

Problemet med detta var att den karaktären levlade som attan bara av att springa runt och plocka blommor (för övrigt rätt roligt) vilket gjorde att det rätt snabbt fanns hög-level banditer överallt som, trots att de hade rustningar värda en förmögenhet, ville skona mitt liv för typ en spänn Helt makalöst dumt system.

Sedan lade jag kanske ned 90% av tiden på att hitta pilar i olika affärer eftersom det krävdes typ hur många pilar som helst för att få ihjäl någonting alls (eftersom jag levlat genom att springa, hoppa och smyga...) Ett antal levels hade också kommit genom att göra potions

Nej, levelsystemet i oblivion fungerade BARA om man spelade en stridsorienterad karaktär (krigare, magiker) som levelad framförallt bara genom att strida.

Inaktiv
Skrivet av Grimmy-:

Jo det vet han nog och ingen kan väl förneka att det var fiasko med levelsystemet. Jag menar inte att alla karaktärer måste vara bra, men alla ska ändå kunna bli ok!. Jag spelade t.ex. ett tag en snabb och smidig bågskytt.

Problemet med detta var att den karaktären levlade som attan bara av att springa runt och plocka blommor (för övrigt rätt roligt) vilket gjorde att det rätt snabbt fanns hög-level banditer överallt som, trots att de hade rustningar värda en förmögenhet, ville skona mitt liv för typ en spänn Helt makalöst dumt system.

Sedan lade jag kanske ned 90% av tiden på att hitta pilar i olika affärer eftersom det krävdes typ hur många pilar som helst för att få ihjäl någonting alls (eftersom jag levlat genom att springa, hoppa och smyga...) Ett antal levels hade också kommit genom att göra potions

Nej, levelsystemet i oblivion fungerade BARA om man spelade en stridsorienterad karaktär (krigare, magiker) som levelad framförallt bara genom att strida.

Du skulle spelat med denna mod då.
http://www.tesnexus.com/downloads/file.php?id=15619

Om Skyrim blir uppfuckat så är iaf välsignade med en duktig modcommunity.


signatur

Förövrigt anser jag att Red Dead Redemption skall släppas till PC.

Medlem

Fan Va nice tycker hela oblivion va ett snedsteg, hoppas dem gör något av mainquesten i skyrim! så som i Morrowind

Medlem

Drakar finns det väl överallt, jag har en hems granne, hon är en riktig drake kan jag lova.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

Viktigaste är ju dock att level systemet ses över och att den onödiga "grind" känslan försvinner. Ta t.ex. att det är antalet attacker med ett vapen som räknas för att levla upp, vilket innerbär att vill du levla din blade skill är bästa sättet att ta rusty dagger och leta upp något som tål hyffsat utan att göra skada och slå på det 500 gånger. Kul? Nej, "Realistiskt"? Nej, Ökar det inlevelsen? Nej.

Samma sak med spells, öka destruction, skjut billigaste elbollen du kan som kostar 15 mana och gör 3 skada, för använder du en spell som faktiskt är bra använder du den bara ett fåtal gånger och får därför ingen skill ökning av det.

Eller idiotin i att koppla antalet skills man ökat på en level till hur mycket + du får i en attribut, så skulle man göra en tjuv klass och välja alla 3 agility baserade skillsen som major skills kommer man få det extremt svårt att öka sin agility (nästan omöjligt, då man absolut inte får öka några andra major skills om man vill få sina +5)

Samma sak med endurance, varför öka ens liv när man levlar baserat på endurance det borde ju vara dynamiskt baserat på ens endurance.

Det är det som måste ändras till Skyrim, behåll gärna det skillbaserade systemet men fixa HUR man levlar. Ett RPG där man ofta gör allt för att inte levla (fienderna blir magiskt svårare och jag missar +5 i min viktigaste attribut) måste anses som extremt misslyckat i sin design. Lyckligtvis går Oblivion laga med moddar så det iallafall blir en acceptabel dungeon crawler med ganska trevliga miljöer och sådant. Men det ska inte behövas, gör det åtminstone _nästan_ rätt från början istället för "allt" fel så man inte måste vänta x antal månader på att någon entusiastisk moddare fixar spelet.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Inaktiv

Måste säga att det låter härligt. Längtar lite till att få gå vid de östra gränserna och kika lite på Dunmerkulturen.
Speaking of Dunmer, hoppas att de har rätt manlig röst denna gång, jämför Morrowind (rätt tycker jag) och Oblivion (fel).

Inaktiv

Shivering Isles är bästa expansionen som finns så härlig story och miljö och dom börja väl på Skyrim efter den så hoppas dom blivit ännu duktigare.

12
Skriv svar