"Skyrim och Serious Sam visar att det finns en pc-marknad"

Medlem

Köpte spelet för 400kr på Webhallen vilket är helt okej pris. Hade lätt betalat 500 till och med, med tanke på att jag har spelat någonstans över 30 timmar och bara utforskat och questat en 1/4 del av kartan. Sen att folk säger att det är en dålig PC port kan jag inte riktigt hålla med om, men det märks såklart att det var mest utvecklat för consolen. Som tex att grafiken säkert kunde varit en bra bit bättre på vissa områden, FOV är ganska dålig men kan fixas via console. Folk trodde i början och spammade även detta på deras forum, att man inte kunde binda vapen eller spells till något. Men just det kan man med 1-8. När jag upptäckte det blev jag riktigt jävla glad, 100% lättare att spela magiker helt plötsligt.

Som sagt, spelet funkar perfekt för mig på PC har inte haft något console trubbel förutom ett par små skit saker.

Medlem

Gör man bra spel så får man också sälja dem. Snackar om skyrim nu då, då jag inte ens testat senaste serious sam.

Medlem
Skrivet av robineng:
Skrivet av Buio:
Skrivet av robineng:

Han har ju helt rätt. Satsar man på PC så får man det sålt, ser man däremot PC som någon andrahandsplattform där det duger med senare release datum och halvdana portar, ja då har man bara sig själv att skylla för dålig försäljning.

Skyrim tillhör inte direkt undret av bra PC-portar, vilket minskar den aspekten en del.

Skyrim har ju dock redan ett aktivt modding community och ett utlovat mod toolkit. Så att jämnföra Skyrim med standard portar är ju inte direkt rättvist.

Precis, känner många konsol spelare som valt å köpa Skyrim till PC istället bara för kommande moddar. Kommer själv att skaffa det till PC också när dom släpps riktigt schysta mods .

Medlem
Skrivet av Shadee:

"Erbjud konsumenterna ett brett utbud av grymt digitalt innehåll till resonabel prissättning och majoriteten kommer gladeligen betala för spelen som passar deras smak, säger Fork."

Var är Steams ordinarie priser resonabla någonstans?

edit:stavfel

Vet inte om jag minns rätt nu men har för mej att när Steam ändrade från Dollar till Euro här, bytte dom bara tecken vilket gjorde att spelen blev nästan dubbelt så dyra

Medlem

"De som skyller på konsumenterna behöver lägga lite mer tanke kring kvalitén på deras produkter och frekvensen med vilken de skyfflar ut icke-originella titlar varje år."

Först av allt gillar jag Serious Sam spelen, good fun. Men originalitet och kvalité? Av vad jag sett av Serious Sam 3 så ser det ut å vara samma stil som dom gamla spelen och i dagens mått känns det som ett indie spel mer än ett retail spel, men det betyder inte att det inte är awesome så klart! Känns som ett dåligt exempel, mer som ett marknadsförings knep.

"...de som skyller på konsumenterna behöver lägga lite mer tanke kring kvalitén på deras produkter och frekvensen med vilken de skyfflar ut icke-originella titlar varje år..."

Där har vi örfilen jag väntat på, så rätt.

Medlem

Skillnaden mellan PC spelare och konsol spelare är att PC spelare inte köper skitspel

Medlem
Skrivet av Hanga:

Skillnaden mellan PC spelare och konsol spelare är att PC spelare inte köper skitspel

Tror inte någon köper spel de inte är intreserade utav.

Inaktiv

Serious uttalande

*APPLAUSE*

Fan va skönt att höra, men vore skönt om Blizzard eller Valve ställer sig bakom detta också!

Spela förresten ut Serious Sam 3 i coop i helgen, ritkigt kul om än gammaldags enformigt men

Inaktiv

ITunes har övergett DRM och erbjuder nu musik fritt från sådan skit. Den dagen Steam och de andra DD-tjänsterna gör samma sak så kommer jag gladeligen köpa spel från dem.

Medlem
Skrivet av IronCouncil:
Skrivet av Hanga:

Skillnaden mellan PC spelare och konsol spelare är att PC spelare inte köper skitspel

Tror inte någon köper spel de inte är intreserade utav.

Skillnaden är att de som köper spel till PC läser på först. Recensioner, forum osv.
De som köper till konsol går in i spelbutiken och tittar på vad som finns. Tittar lite på framsidan och baksidan av spelet och köper nått som verkar intressant.

Medlem

Kul att det faktiskt fungerar med en Pc-marknad som kan ge vinst. Det många inte verkar veta ang piratkopiering är att i vissa länder så massproduceras det piratkopierat material som säljs helt öppet. Det är inte bara Kalle 15år som tankar lite då och då...

Synd bara att Skyrim och Serious Sam 3 är så dåliga spel. SS3 var helt horribelt!

Medlem
Skrivet av Hanga:

Skillnaden mellan PC spelare och konsol spelare är att PC spelare inte köper skitspel

varför är cs så populärt på pc?..

angående Skryim
Xbox stod för 60% av försäljningen första veckan, pc 14%


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Hanga:

Skillnaden mellan PC spelare och konsol spelare är att PC spelare inte köper skitspel

varför är cs så populärt på pc?..

angående Skryim
Xbox stod för 60% av försäljningen första veckan, pc 14%

Varför är Modern Warfare 3 så populärt på konsol frågar jag dig då? Och PC-versionen av Skyrim har med största sannolikhet den bästa modsupporten utav alla spel som släppts detta år, så varför du får för dig att försvara xbox-versionen finns det ju ingen logik bakom.

Bara för att det säljs mer till konsol betyder ju inte att den versionen är bättre.

Medlem
Skrivet av shiningboy:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Hanga:

Skillnaden mellan PC spelare och konsol spelare är att PC spelare inte köper skitspel

varför är cs så populärt på pc?..

angående Skryim
Xbox stod för 60% av försäljningen första veckan, pc 14%

Varför är Modern Warfare 3 så populärt på konsol frågar jag dig då? Och PC-versionen av Skyrim har med största sannolikhet den bästa modsupporten utav alla spel som släppts detta år, så varför du får för dig att försvara xbox-versionen finns det ju ingen logik bakom.

Bara för att det säljs mer till konsol betyder ju inte att den versionen är bättre.

med största sannolikhet är det bara en minoritet som bry sig om modsupport..


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av shiningboy:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Hanga:

Skillnaden mellan PC spelare och konsol spelare är att PC spelare inte köper skitspel

varför är cs så populärt på pc?..

angående Skryim
Xbox stod för 60% av försäljningen första veckan, pc 14%

Varför är Modern Warfare 3 så populärt på konsol frågar jag dig då? Och PC-versionen av Skyrim har med största sannolikhet den bästa modsupporten utav alla spel som släppts detta år, så varför du får för dig att försvara xbox-versionen finns det ju ingen logik bakom.

Bara för att det säljs mer till konsol betyder ju inte att den versionen är bättre.

Ingen ide att diskutera med Warpgun, om du går tillbaka ett år eller mer i hans posthistorik så hade han sagt precis tvärtemot. Han är uppenbarligen ett troll eller en riktig idiot. Hur man dessutom drar liknelsen till CS, som är en gratis modifikation, är ju minst sagt klurigt i hans liknelse.

Medlem

Den som laddar ner ett spel hade nog inte tänkt köpa det iallafall. Så dom förlorar ju inte på att folk laddar ner deras spel. Dom förlorar på att ingen vill köpa deras spel o det är ju deras fel, inte konsumentens.

Medlem
Skrivet av kaealy:
Skrivet av shiningboy:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Hanga:

Skillnaden mellan PC spelare och konsol spelare är att PC spelare inte köper skitspel

varför är cs så populärt på pc?..

angående Skryim
Xbox stod för 60% av försäljningen första veckan, pc 14%

Varför är Modern Warfare 3 så populärt på konsol frågar jag dig då? Och PC-versionen av Skyrim har med största sannolikhet den bästa modsupporten utav alla spel som släppts detta år, så varför du får för dig att försvara xbox-versionen finns det ju ingen logik bakom.

Bara för att det säljs mer till konsol betyder ju inte att den versionen är bättre.

Ingen ide att diskutera med Warpgun, om du går tillbaka ett år eller mer i hans posthistorik så hade han sagt precis tvärtemot. Han är uppenbarligen ett troll eller en riktig idiot. Hur man dessutom drar liknelsen till CS, som är en gratis modifikation, är ju minst sagt klurigt i hans liknelse.

mmm för pc spelare köper aldrig "skitspel" som ex. The sims som också är väldigt populärt på pc...

det är okej att kasta skit på andra här på fz.se så länge det inte är pc.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av shiningboy:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Hanga:

Skillnaden mellan PC spelare och konsol spelare är att PC spelare inte köper skitspel

varför är cs så populärt på pc?..

angående Skryim
Xbox stod för 60% av försäljningen första veckan, pc 14%

Varför är Modern Warfare 3 så populärt på konsol frågar jag dig då? Och PC-versionen av Skyrim har med största sannolikhet den bästa modsupporten utav alla spel som släppts detta år, så varför du får för dig att försvara xbox-versionen finns det ju ingen logik bakom.

Bara för att det säljs mer till konsol betyder ju inte att den versionen är bättre.

med största sannolikhet är det bara en minoritet som bry sig om modsupport..

Skyrim Nexus (officiella hemsidan för moddar till Skyrim) har fått 550,000 unika besökare varje dag sen spelet har släppts och 1000 moddar har gjorts, det utan att det officiella modverktyget ens har släppts än! Så det är en ganska lagom stor minoritet om du frågar mig.

Spelar dock ingen roll om det bara hade varit ett par tusen pers som hade brytt sig, modsupport är fortfarande modsupport och hur man kan tacka nej till extra material och längd till spelet genom andra spelares egna quests och områden osv är ju bara idiotiskt!

Medlem
Skrivet av shiningboy:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av shiningboy:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Hanga:

Skillnaden mellan PC spelare och konsol spelare är att PC spelare inte köper skitspel

varför är cs så populärt på pc?..

angående Skryim
Xbox stod för 60% av försäljningen första veckan, pc 14%

Varför är Modern Warfare 3 så populärt på konsol frågar jag dig då? Och PC-versionen av Skyrim har med största sannolikhet den bästa modsupporten utav alla spel som släppts detta år, så varför du får för dig att försvara xbox-versionen finns det ju ingen logik bakom.

Bara för att det säljs mer till konsol betyder ju inte att den versionen är bättre.

med största sannolikhet är det bara en minoritet som bry sig om modsupport..

Skyrim Nexus (officiella hemsidan för moddar till Skyrim) har fått 550,000 unika besökare varje dag sen spelet har släppts och 1000 moddar har gjorts, det utan att det officiella modverktyget ens har släppts än! Så det är en ganska lagom stor minoritet om du frågar mig.

Spelar dock ingen roll om det bara hade varit ett par tusen pers som hade brytt sig, modsupport är fortfarande modsupport och hur man kan tacka nej till extra material och längd till spelet genom andra spelares egna quests och områden osv är ju bara idiotiskt!

många lira Skyim 1gång och sen lägger det på hyllan för andra spel :)...med din logik borde väl fler köpt det till pc? med modsupport etc


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Jepp.... Folk piratkopierar inte för att de kan, men för att utvecklarna inte ger oss värde för pengarna. Jag har gått och blivit allt mer förälskad i PC-spel igen. Var ett tag mycket för konsol. D: Nåväl! (Gillar fortfarande konsoler, bra öfr dom som inte har råd för en dator etc!)

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av shiningboy:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av shiningboy:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Hanga:

Skillnaden mellan PC spelare och konsol spelare är att PC spelare inte köper skitspel

varför är cs så populärt på pc?..

angående Skryim
Xbox stod för 60% av försäljningen första veckan, pc 14%

Varför är Modern Warfare 3 så populärt på konsol frågar jag dig då? Och PC-versionen av Skyrim har med största sannolikhet den bästa modsupporten utav alla spel som släppts detta år, så varför du får för dig att försvara xbox-versionen finns det ju ingen logik bakom.

Bara för att det säljs mer till konsol betyder ju inte att den versionen är bättre.

med största sannolikhet är det bara en minoritet som bry sig om modsupport..

Skyrim Nexus (officiella hemsidan för moddar till Skyrim) har fått 550,000 unika besökare varje dag sen spelet har släppts och 1000 moddar har gjorts, det utan att det officiella modverktyget ens har släppts än! Så det är en ganska lagom stor minoritet om du frågar mig.

Spelar dock ingen roll om det bara hade varit ett par tusen pers som hade brytt sig, modsupport är fortfarande modsupport och hur man kan tacka nej till extra material och längd till spelet genom andra spelares egna quests och områden osv är ju bara idiotiskt!

många lira Skyim 1gång och sen lägger det på hyllan för andra spel :)...med din logik borde väl fler köpt det till pc? med modsupport etc

Men fan vad du ska dra populariteten av spelet som ett slags argument hela tiden! Nej, folk köper inte spel till PC längre för att de blir allt mer krävande och de flesta har inte råd med en vettig dator, och så har det lett till att intresset inte finns kvar längre. Men återigen, vad spelar det för roll om spelet är mer populärt till xbox?! PC-versionen är fortfarande överlägsen!

Du ska tydligen ha försvarat PC en gång i tiden så jag antar att du bara går efter vad som är populärt för stunden så du har antagligen ingen egen vilja. Du tycker väl att Justin Bieber är det största musikaliska geniet genom tiderna också?

Medlem

Pc spel säljer, det är Blizzard ett bevis på, även mainstream spel säljer (det är Farmville och City Ville ett bevis på). Pc har en större användarbas än konsol men vad man verkar glömma är att få köper en konsol för annat än spel, en pc används till så himla mycket annat. Inte så konstigt då att spel som Farmville säljer, det kostar ingenting att spela det och man har redan plattformen för det. Ett pc spel som riktar sig till en core gamer däremot, det är helt annorlunda, nu är användarbasen kraftigt reducerad och kravet är högre går vi ett steg ytterligare kommer vi till de som kallas hardcore gamers, dessa är betydligt färre och kravet för att köpa något är ännu högre, nu krävs det verkligen att ett spel erbjuder en utmaning för att det ska sälja. Sim spel var tidigare väldigt stora, idag existerar de nästan inte alls, anledningen till detta är att man helt enkelt upptäckt att det går att tjäna avsevärt mycket mer pengar om man istället anpassar spelet till en större målgrupp.

Pc spel säljer men det krävs oftast mer av ett pc spel än ett konsol spel, iaf om man inte riktar sig till en mainstream grupp (The Sims är ett bra exempel på detta, få spel har väl fått så många expansioner som detta spel och detta utan att erbjuda något som egentligen är nytt).

Inaktiv
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av shiningboy:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av shiningboy:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Hanga:

Skillnaden mellan PC spelare och konsol spelare är att PC spelare inte köper skitspel

varför är cs så populärt på pc?..

angående Skryim
Xbox stod för 60% av försäljningen första veckan, pc 14%

Varför är Modern Warfare 3 så populärt på konsol frågar jag dig då? Och PC-versionen av Skyrim har med största sannolikhet den bästa modsupporten utav alla spel som släppts detta år, så varför du får för dig att försvara xbox-versionen finns det ju ingen logik bakom.

Bara för att det säljs mer till konsol betyder ju inte att den versionen är bättre.

med största sannolikhet är det bara en minoritet som bry sig om modsupport..

Skyrim Nexus (officiella hemsidan för moddar till Skyrim) har fått 550,000 unika besökare varje dag sen spelet har släppts och 1000 moddar har gjorts, det utan att det officiella modverktyget ens har släppts än! Så det är en ganska lagom stor minoritet om du frågar mig.

Spelar dock ingen roll om det bara hade varit ett par tusen pers som hade brytt sig, modsupport är fortfarande modsupport och hur man kan tacka nej till extra material och längd till spelet genom andra spelares egna quests och områden osv är ju bara idiotiskt!

många lira Skyim 1gång och sen lägger det på hyllan för andra spel :)...med din logik borde väl fler köpt det till pc? med modsupport etc

...och var får du siffran 14 % ifrån? För om det är VGchartz du använder dig av så bör du veta att VGchartz varken är speciellt tillförlitliga eller inklusive digitala försäljningar och som du säkert förstår så kommer ett spel som använder steamworks i stor utsträckning säljas via just Steam. För övrigt är det 59 % för Xbox, inte 60.

För övrigt är Sims-spelen suveräna spel, bara för att ett spel är mainstream och/eller attraherar en kvinnlig publik så blir det inte per automatik dåligt.

Medlem
Skrivet av shiningboy:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av shiningboy:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av shiningboy:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Hanga:

Skillnaden mellan PC spelare och konsol spelare är att PC spelare inte köper skitspel

varför är cs så populärt på pc?..

angående Skryim
Xbox stod för 60% av försäljningen första veckan, pc 14%

Varför är Modern Warfare 3 så populärt på konsol frågar jag dig då? Och PC-versionen av Skyrim har med största sannolikhet den bästa modsupporten utav alla spel som släppts detta år, så varför du får för dig att försvara xbox-versionen finns det ju ingen logik bakom.

Bara för att det säljs mer till konsol betyder ju inte att den versionen är bättre.

med största sannolikhet är det bara en minoritet som bry sig om modsupport..

Skyrim Nexus (officiella hemsidan för moddar till Skyrim) har fått 550,000 unika besökare varje dag sen spelet har släppts och 1000 moddar har gjorts, det utan att det officiella modverktyget ens har släppts än! Så det är en ganska lagom stor minoritet om du frågar mig.

Spelar dock ingen roll om det bara hade varit ett par tusen pers som hade brytt sig, modsupport är fortfarande modsupport och hur man kan tacka nej till extra material och längd till spelet genom andra spelares egna quests och områden osv är ju bara idiotiskt!

många lira Skyim 1gång och sen lägger det på hyllan för andra spel :)...med din logik borde väl fler köpt det till pc? med modsupport etc

Men fan vad du ska dra populariteten av spelet som ett slags argument hela tiden! Nej, folk köper inte spel till PC längre för att de blir allt mer krävande och de flesta har inte råd med en vettig dator, och så har det lett till att intresset inte finns kvar längre. Men återigen, vad spelar det för roll om spelet är mer populärt till xbox?! PC-versionen är fortfarande överlägsen!

Du ska tydligen ha försvarat PC en gång i tiden så jag antar att du bara går efter vad som är populärt för stunden så du har antagligen ingen egen vilja. Du tycker väl att Justin Bieber är det största musikaliska geniet genom tiderna också?

Jag måste lägga mig i och jiddra med er om ni nu är i jidder mode, handlade inte er diskution om att "PC" spelare skulle skilja sig från "TV-spels/Konsol" spelare, att mäniskotypen PC spelare var duktiga spel research gurus på nätet, medans mäniskotypen konsol spelare var duktiga konsumenter och enbart köper spel utifrån omslag.

Kan ni inte gå tillbaka till det påståendet, jag vill se den diskutionen fortsätta här på tråden

"Skyrim och Serious Sam visar att det finns en pc-marknad"

Medlem

Sucking up to the player base. Självklart ligger det största problemet hos piraterna, inte hos utvecklarna.
PC som spelplattform lever och mår bra, men det kunde varit bättre... om PC-spelarna faktiskt lyfte ett finger själv och inte förväntade sig att få allt serverat på ett silverfat.

Vi är sjukligt bortskämda i vårt samhälle, och det syns inte minst på piraterna som anser sig ha rätt till ALLT. Och får de inte allt de vill ha PRECIS som de vill ha det blir det ett jävla liv.

Testpilot
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Hanga:

Skillnaden mellan PC spelare och konsol spelare är att PC spelare inte köper skitspel

varför är cs så populärt på pc?..

angående Skryim
Xbox stod för 60% av försäljningen första veckan, pc 14%

Digital försäljning är inte medräknad i den undersökningen.

Medlem

Klok kille det där, än så finns det hopp

Medlem
Skrivet av Monstertarzan:

Det jag vill säga är att jag tror att även tänket måste utvecklas, hur kan vi på ett smart sätt undvika att vårt spel piratkopieras? En bra början skulle kunna vara att ställa frågan "Av vilken anledning piratkopierar du vårt spel?". Jag tror att båda sidor skulle kunna få sig en tankeställare.

Respekt!

Medlem

Steam är ju en grymt bra tjänst. Riktigt smidig är den och all information man kan önska finns där. Deras ordinarie priser är inte roliga dock. Dessa borde de fila på lite. Men å andra sidan kör de ju olika erbjudanden för jämnan då det är väldigt prisvärt.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Skriv svar