Digital kopiering – en erkänd religion

Medlem

får man tro på fantasigubbar så låter det bara rätt att man får tro att informationsspridning ska va gratis.

Medlem

<3 att detta exploderar i en stor Piratkopierings diskussion, där vi alla hugger varandra i fötterna åter igen.

Det är väl bättre då att satsa på http://www.thevenusproject.com/


signatur

Nämen!

Medlem

Ett väldigt skitsnack här om piratkopiering men det har inget att göra med Kopimistsamfundet.
Att information skall vara fri är inte samma sak som att det är ok att kopiera upphovsrättskyddat material?
Sen om ni nu "antar" eller "tror" att denna nya religion är någon sorts ursäkt från ett gäng 15åringar som inte vill betala för tv-spel bör ni nog ta och läsa vad de faktiskt står för och sluta gissa.

Ni kan väl ändå inte vara så obildade?

Inaktiv

Hah, man kommer inte så långt med det kommunisttramset, då man inte får bryta mot svenska lagar för att uppnå sin religiösa bas,
likt muslimer får inte ha samlag med sina 12 åriga fruar simpelt för att religionen säger så, likt får dessa kommunisterna inte bryta mot lagen och ladda ned saker.


signatur

The Year was 2027..

Medlem
Skrivet av Apministern:
Skrivet av starboy83:
Skrivet av Lavrentivs:
Skrivet av Javas:

Religion...hah! Jag ser bara pirater som vill dra religionskortet om dom åker fast för fildelning...
Vad är det som är så jävla svårt med att köpa sina produkter? Jag är studerande och har en månadsinkomst strax under 3000kr, jag har aldrig haft problem att ha råd med mina spel -_-

Folk är allt snåla

Det är så mycket enklare för vissa att stjäla någons spel och skylla på storföretagens vinster, än att välja bort något nöje för egen del =(

De flesta jag träffat på som tycker att saker och ting skall delas fritt, vara gratis etc. brukar vara högljudda så länge de har fördelar av det. När de måste dela med sig av egna alster så blir de djävligt tysta.

En sak som jag hör ofta är att folk laddar ner för att testa spel innan man bestämmer sig för att köpa. Är det bra, köper man spelet. Är det dåligt så tar man bort det. Det känns för mig som ett lite "öppet köp"-stuk, vilket väl inte är helt orimligt? Är något bra och man vill behålla det så ska man helt klart köpa det. Köper man en jacka som man upptäcker var alldeles för liten eller ful, ja då lämnar man tillbaks den och får alla pengar tillbaka. Det kan du ju inte göra med ett spel eller musik som du har köpt och installerat/använt, vad jag vet.

Fast nu är det ju så att de flesta tänker för sig själva " Jag ska bara testa spelet och se vad jag tycker" bara för att lätta samvetet och sen VIPS så har de råkat eller "råkat" spela igenom hela spelet.

Och även om man köper ett spel och bli missnöjd så får man faktiskt skylla sig själv lite, man har ju bestämt sig för att köpa det.

Innan man ska köpa ett spel måste man "förbereda sig" gå in på nätet, kolla upp recensioner och fråga vänner vad de tycker!

Tänk om man skulle resonera likadant när man köper fysiska produkter. "Du får bara se och prova på den här ärmen, men du måste köpa hela jackan om tror att du vill ha den. Och du har ingen ångerrätt om du använt den. Då får du skylla dig själv!". Lite skumt resonemang skulle jag säga.

Medlem
Skrivet av Angelino:

Kära medlemmar ni har detta redan som religion, inget nytt. Lika väl som att ni tillber er själva, pengar, datorn, och märket på era kalsonger så kan jag lungt säga att ni dyrkar fler religioner än ni kan tänka er.

hahaahahaha... låter som något jag kunde sskrivit xD


signatur

I was the turkey aaall alooooong!......

Medlem

En religion baserad på vad saker egentligen handlar om, snarare än kristna påhitt.

Förstår inte varför folk blir upprörda? Är väl ingen som är kopimist PÅ dig? Och sen skönt att det är ju inte en religion som många andra som handlar om "opium för folket" som en man sagt en gång i tiden.

Hellre detta än en religion som finns för folk som inte kan hantera sin ångest och lutar sig mot sin idiotiska "logik" som fakta.

Tycker detta var kul nyhet.

Medlem

en hell del "vuxna" människor som beskyller alla menings motståndare för att vara barn....
kom ut ur garderoben och inse att alt handlar inte om att pirata spel....för övrigt så kan jag nog tycka att information ska sprida, knowledge is power guard it well...att kopiera information behöver inte handla om att pirata spel.
vi har alla rätt att tro på vad ******* vi vill i Sverige, so stop hating!
Gnite

Medlem

så kul att knäcka alla religiösa med logik och sunt förnuft. om det finns en gud, vem skapade den? och vem skapade guds skapare? osv osv. man inser ganska snabbt att något måste ha funnits i all evighet och något kommer alltid att finnas. linjär tid som vi människor ser den är ett mänskligt påhitt, det är därför våra hjärnor inte kan greppa saker som oändligt tid och rum. inse att man inte kommer mycket längre än så på den nivån vi är på just nu. bara att gilla läget, och våga lita på dina egna sinnen om vad som är rätt och fel. om man tror att man måste göra som någon annan eller vad som står i nån bok är man duktigt osäker, och antagligen jävligt rädd för döden. ingen behöver förklara för mig att det inte är rätt att skada andra som inte gjort sig förtjänta av det. live and let live.
religioner... bitch please...

Medlem
Skrivet av Hondulu:
Skrivet av Vorheece:
Skrivet av KoP:

Ren och skär bullshit.. som den mesta annan religion också iofs.

För att inte nämna vetenskap som Big Bang. Skapelseteori som skapelseteori. Fast värsta religionen är nog ateismen.

Blanda inte ihop vetenskap och religion.

Varför inte? Det är många gånger exakt samma sak.

Medlem
Skrivet av Javas:

Religion...hah! Jag ser bara pirater som vill dra religionskortet om dom åker fast för fildelning...
Vad är det som är så jävla svårt med att köpa sina produkter? Jag är studerande och har en månadsinkomst strax under 3000kr, jag har aldrig haft problem att ha råd med mina spel -_-

Folk är allt snåla

Håller med dig till 100%! Jag vet inte hur många gånger jag har hört pirater använda argumentet "Jag har inte råd!" och sen bara ladda ner det. Vad har de lagt pengarna på då? Typ sprit, kläder, festivaler... Så jävla "fattiga" var dom liksom.

Sen avskyr jag också när folk bagatelliserar hela piratkopiering-grejen med "men åh, om spelet är tillräckligt bra så köper jag det" så spelar de jättemånga bra spel och till slut köper bara ett av dem, för deras krav på "bra" är orimliga.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av zauii89:

Evolutionsteorin är lika mycket en teori som teorin om att jorden inte är platt.
Som någon flikade in , mista inte ordet teori i dessa sammanhang.

Men vad vet du, jorden kanske ÄR platt? Du KAN inte veta. Du vet inte ens huruvida det du ser med dina ögon är på riktigt.

Visst vi accepterar en hel del saker för att göra livet lätt för oss. Men börjar man tror på att det finns universella sanningar, då är man inte längre vetenskaplig.

Patetiskt resonemang som man inte kommer någonstans med.
Vetenskapen är ingen tro likt en religion, det är fakta, sanning vi söker efter istället för att inbilla oss saker och självklart är den öppen för att skrivas om ju mer vi får reda på. Mm nu gud kom fram och sa "HEJ HÄR ÄR JAG" visst fan skulle jag och alla vetenskapsmän som inte är religösa acceptera det, då det isf är fakta.

Att lita på saker och ting är något man måste för att komma nånvart här i världen, alla kan inte bli kristerfuglesång, eller spendera hela sin fritid att läsa kvantfysik för att faktiskt förstå dem bevis som läggs fram för saker och ting.

Point being, ja hela vårt universum kanske är en ända stor datasimulering, vad vet jag men än så länge har vi inga bevis för detta. Man kan kalla dig för storfilosofen tror jag, ja menar du kan inte bevisa att det inte finns monster under sängen eller flygande spagettimonster heller..

Konspirationsteorier kanske är något för dig, paranoida om allt och alla hela tin.

Medlem

Många "ateister" är nog egentligen "agnostiker" - för att falla tillbaks till vad det talades om tidigare i tråden.

Dvs. En person som anser att det inte går att avgöra om det finns någon gud eller ej.

Lite mer logik-tänk och mindre religiöst "för att så är det bara".

Hela historien med "Kopimistsamfundet" är väl ett långt draget skämt antar jag.

Piratkopiering av spel är ju alltid fel - även om man ursäktar sig med en religion ( Som brukar fungera för att komma undan med en jävla massa, iaf i sverige ), men jag tvivlar på att detta tramset leder någonvart


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av Javas:

Religion...hah! Jag ser bara pirater som vill dra religionskortet om dom åker fast för fildelning...
Vad är det som är så jävla svårt med att köpa sina produkter? Jag är studerande och har en månadsinkomst strax under 3000kr, jag har aldrig haft problem att ha råd med mina spel -_-

Folk är allt snåla

Håller med dig till 100%! Jag vet inte hur många gånger jag har hört pirater använda argumentet "Jag har inte råd!" och sen bara ladda ner det. Vad har de lagt pengarna på då? Typ sprit, kläder, festivaler... Så jävla "fattiga" var dom liksom.

Sen avskyr jag också när folk bagatelliserar hela piratkopiering-grejen med "men åh, om spelet är tillräckligt bra så köper jag det" så spelar de jättemånga bra spel och till slut köper bara ett av dem, för deras krav på "bra" är orimliga.

Skulle inte vilja påstå att folk´s krav på ett "bra" spel är orimligt när allt de begär är att spelet ska fungera ur lådan. Ta till ex starforce drm, uhja. Legitima ägare som inte kunde spela, medans pirater kunde. Tog ofta flera veckor att lösa.

Eller Settlers som jag skaffade, UBI-DRM som kopplade ner och jag fick inte logga in etc, fick spela om kors och tvärs. Assassins Creed 2 likadant.1

Eller varför inte ta Rage, vad begärde vi? Att det ska fungera, inte krångla och folk måste lägga spelet på hyllan ytterligare en vecka för att kunna ändra vissa grafikinställningar.

Det jag skulle vilja påstå är att utvecklares krav på vad ett "bra" spel är i många fall väldigt låga.
Tex bör man utveckla sådan dynga som Postal 3, och förvänta sig att folk köper det?

Se på de spelen som är troligen de sämsta inom spel, barnprograms adaptioner eller film spel.
Ofta fruktansvärt under utvecklade, vissa är knappt färdiga när de släpps för fullpris i affärer! Dom säljer på grund av att det står "Cars" etc på lådan.

Förr hade utvecklare spel nära hjärtana på ett annat sätt, se Mokney Island 1,2,3.
Eller varför inte Doom 1,2. Quake, X-Com, Mega Man, Syndicate, Half-Life 1,2.

Givetvis säger jag inte att alla utvecklare gör så här, men fler och fler i dagens läge släpper smått ofärdiga produkter.

Se på minecraft, det har sålt hur mycket som helst och det gör det de har sagt att det skall göra. Varken mer eller mindre, det uppfyller till den största delen vad det har lovat.

Mja, jag tror nog Industrin bör ta en titt på vad de släpper innan de faktiskt släpper det, mycket är väldigt rushat idag.


signatur

Nämen!

Medlem

Religion? Visst.

Jag äter upp min hatt om en enda religionsutövare är artist, filmare, författare eller spelutvecklare.

Skulle en medlem få för sig att bli artist eller något annat ovan, så skulle han/hon inte längre utöva "religionen". Det finns ingen av dessa människor som skulle vilja jobba med ett projekt i flera år, för att sedan ge bort det gratis till andra. Alla vill tjäna pengar, och uppenbarligen vill dessa enkla människor endast spara pengar.

Patetiskt.


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Skrivet av zauii89:

Patetiskt resonemang som man inte kommer någonstans med.
Vetenskapen är ingen tro likt en religion, det är fakta, sanning vi söker efter istället för att inbilla oss saker och självklart är den öppen för att skrivas om ju mer vi får reda på. Mm nu gud kom fram och sa "HEJ HÄR ÄR JAG" visst fan skulle jag och alla vetenskapsmän som inte är religösa acceptera det, då det isf är fakta.

Att lita på saker och ting är något man måste för att komma nånvart här i världen, alla kan inte bli kristerfuglesång, eller spendera hela sin fritid att läsa kvantfysik för att faktiskt förstå dem bevis som läggs fram för saker och ting.

Point being, ja hela vårt universum kanske är en ända stor datasimulering, vad vet jag men än så länge har vi inga bevis för detta. Man kan kalla dig för storfilosofen tror jag, ja menar du kan inte bevisa att det inte finns monster under sängen eller flygande spagettimonster heller..

Konspirationsteorier kanske är något för dig, paranoida om allt och alla hela tin.

Jag gissar att du skulle vara genomreligiös om du växte upp i ett samhälle där en religion var accepterat som "sanningen"
Det handlar inte om att vara paranoid, det handlar om att tänka efter.

Medlem
Skrivet av Deathwisher:

Religion? Visst.

Jag äter upp min hatt om en enda religionsutövare är artist, filmare, författare eller spelutvecklare.

Skulle en medlem få för sig att bli artist eller något annat ovan, så skulle han/hon inte längre utöva "religionen". Det finns ingen av dessa människor som skulle vilja jobba med ett projekt i flera år, för att sedan ge bort det gratis till andra. Alla vill tjäna pengar, och uppenbarligen vill dessa enkla människor endast spara pengar.

Patetiskt.

Jag lägger ner en mycket stor del av min fritid på att göra spel. Jag skulle bli skitglad om någon skulle vilja ha mina alster. Inte samma sak som att ha det som jobb, men ändå. Det är inte lite tid och energi jag lägger ner på det och jag gör det INTE för pengar.

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:
Skrivet av Deathwisher:

Religion? Visst.

Jag äter upp min hatt om en enda religionsutövare är artist, filmare, författare eller spelutvecklare.

Skulle en medlem få för sig att bli artist eller något annat ovan, så skulle han/hon inte längre utöva "religionen". Det finns ingen av dessa människor som skulle vilja jobba med ett projekt i flera år, för att sedan ge bort det gratis till andra. Alla vill tjäna pengar, och uppenbarligen vill dessa enkla människor endast spara pengar.

Patetiskt.

Jag lägger ner en mycket stor del av min fritid på att göra spel. Jag skulle bli skitglad om någon skulle vilja ha mina alster. Inte samma sak som att ha det som jobb, men ändå. Det är inte lite tid och energi jag lägger ner på det och jag gör det INTE för pengar.

Jag förstår.

Nu pratar jag dock som människor som har detta som arbete. De som har det som sitt jobb. Det blir bara larvigt när folk tror att det kommer att fortsätta att levereras spel och musik om folk inte får betalt. Lågstadiematematik right there.


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Medlem
Skrivet av Manqs:
Skrivet av RiddarKatig:
Skrivet av Manqs:
Skrivet av RiddarKatig:
Skrivet av Vorheece:
Skrivet av KoP:

Ren och skär bullshit.. som den mesta annan religion också iofs.

För att inte nämna vetenskap som Big Bang. Skapelseteori som skapelseteori. Fast värsta religionen är nog ateismen.

Vetenskap och tro är INTE samma sak. För att något ska kunna defineras som vetenskap måste det följa några bestämda regler, nämnlingen (snott från wikipedia):

Define a question
Gather information and resources (observe)
Form an explanatory hypothesis
Test the hypothesis by performing an experiment and collecting data in a reproducible manner
Analyze the data
Interpret the data and draw conclusions that serve as a starting point for new hypothesis
Publish results
Retest (frequently done by other scientists)

Vetenskapens uppfattning om världen ju så klart i förändring hela tiden och det är det som är det fina.

Du kan inte applicera religion på vetenskapen, du kan försöka men det kommer inte att fungera.

Sen väljer du själv vad du tror på, naturvetenskap eller religion. Men kom inte och säg att skapelseteorin och big bang är två sidor på samma mynt.

Nu är jag inte religös men tyvärr har du fel...
Praktisk vetenskap är inte religion men att tro på "Vetenskapen" är. Du accepterar en högre makt som styr hur världen fungerar. Du tror också på vad andra säger och skriver utan att själv faktiskt veta om det är sant. Jag är ledsen men du har inte tid eller förmåga att förstå och kontrollera allt som forkare påstår. Det mesta inom högre forskning är teorier vilket baseras på en tro på hur saker funkar, inte fakta, hur logiska de än är. Vetenskapen har till och med ledare som dikterar hur du ska genomföra forskning och hur den ska appliceras som kan likställas med religösa ledare. Även om de är många fler än inom konventionella relgioner. Bara en sån sak som att många accepterade teser motsäger varandra inom samma fält av forskning är en klar indikation på att tron på "Vetenskapen" är just det. En tro.

Jag kan forsätta hela dagen med likheter och vetenskapliga sanningar som visar att "Vetenskapen" är en religion hos den stora massan idag... Skapelseteorin och Big Bang är båda teorier och är därför samma. En tro på hur saker är. Visst att Big Bang är logiskt trolig för tillfället men den motsäger varken skapelseteori eller tvärt om.

Och att kunna blanda religion och vetenskap går ypperligt. Du kan forska vetenskapligt inom området religion och många forkare är religösa och använder vetenskapliga metoder för att ta reda på hur Guds/Skaparens/whatever skapelse faktiskt fungerar. Einstein var en. Kan ge dig tusen anledningar till varför vetenskap och religion inte är motsatser... De båda är en applikation av människans förmåga att se system i verkligheten...

Min personliga favorit dock, på tal om något helt annat, är alla religonshatare som inte inser att deras inskränkta syn på religion och okunskap är exakt samma sak som den hos de som de kritiserar. Och de som påstår att religion aldrig gör något bra, då religion faktiskt har gjort mer bra för männskligheten än dåligt. Fanatiska ateister är lika korkade som alla andra fanatiker...
Problemet ligger inte i religion, vetenskap, ideologier eller pengar eller vad du än kan komma på. Problemet är människor.

Du missuppfattar mig. Jag tog aldrig ställning för/emot vetenskap/religion i mitt förra inlägg. Det är en helt annan, filosofisk, fråga.

Vad jag sa är att för att något ska få betraktas vetenskap så måste det följa vissa ramar. Jag sa aldrig att vetenskap = "sant" och religion = "falsk". Det finns vetenskap och så finns det tro på vetenskap eller religion, det är inte samma sak.

Vi kan vetenskapligt säga att päron smakar sött, men vi kan inte säga vetenskapligt att de smakar gott.

Teorin om att universum skapades av Gud på sex dagar är INTE vetenskapligt förankrad. Det är ett förbannat faktum (att teorin är ovetenskaplig alltså). Sen om det var Gud eller big bang som är upphovsmannen till universum låter jag var och en tro som de vill. Men du kan inte bända begreppet "vetenskap".

Okej, jag missförstod dig helt klart. Och du har helt rätt.
Jag antog fel eftersom du ifrågasatte den du svarade på.

Blir bara lite lack när folk pratar om vetenskap som någon gudomlig kunskap och sanning. Och sen blint tror på det de hör som sanning rakt av och sist ger sig på andra teorier precis som religösa fanatiker. När till och med den vetenskapliga metoden ändrats flera gånger, och därmed definitionen av begreppet vetenskap, och folk fortfarande inte fattar att det handlar om att försöka förstå omvärlden och inte universal sanning. Precis som en religion.

Sen kläcker de ur sig saker som att Big Bang och evolutionsteorin är vetenskapligt bevisade vilket de inte är...

Men det var inte det du sa och jag reagerade helt i onödan.

Hur kan du ens påstå att evolutionsteorin inte är bevisad? Det är så gott som fakta. Det finns otroligt med överväldiga bevis som bevisar evolutionen. Det finns beskådningar av djurs beteende, genetiskt koppling mellan alla djur som existerar på Jorden, "Microevolution", vetenskapliga dateringar och mycket mer, Evolution har blivit bevisad på så många olika sätt, de flesta av världens vetenskapsmän klassar det som fakta, men ingen vill säga att det är fakta, eftersom att vi inte kan se det med blotta ögat. Vi kan se evolutionen hända framför oss på vissa djur, vi kan se det så kallade "Mikroevolution", att vi ens kan utföra Artificial selection bevisar hur vi kan manipulera gener, vilket tyder på evolution. Vi är Kusiner med Chimpansen, deras beteenden är väldigt lik vårat, deras "In group, out group" morallitet som vi även har är häpnadsväckande. På dig låter det som om evolutionsteorin har lika stor möjlighet att vara sann som religiösas teori (vilket egentligen inte är något teori) om skapelsen, men det är helt och hållet strunt (om du tyder på det). Vetenskapen försöker aktivt att bevisa olika teorier som de har, de har samlat ihop otroliga mängder av bevis för evolution att om man ens säger att den är falsk så trotsar man otroliga fynder.

Ingen religiös idé har någonsin lyckats upptäcka någon form av bevis som kan mätas upp med evolutionens bevis, varför ska man inte klassa detta som fakta då det tydligen har blivit bevisat på otroligt många sätt, av otroligt många personer? Du säger bara att vi litar för överdrivet på Vetenskapsmän, jag litar på det bevis som har bra källkritik, som det finns data över att ha hänt, och det som verkligen låter mest realistiskt.

Om du kollar på de argument som tex Dawkins presenterar ser du hur otroligt evolutionen egentligen är, att klandra ner på personer som tydligen är kunnig inom evolutionsbiologi och säga att de är på samma nivå som religiösa är en skandal. Att personer vägrar att ens erkänna att evolutionen är så gott som bevisat visar bara deras ignorans om ämnet.

Att ens kalla oss religiösa, att ens påstå att de som är mot religion på något sätt skulle vara på samma nivå som en religiös som har baserat deras kunskap på en bok, är ett otroligt hån mot alla de som vill leva upplysta liv med hjälp av rationellt och objektivt vetenskapligt seende på världen.

Our belief is not a belief.
Our principles are not a faith. We do not rely solely upon science
and reason, because these are necessary rather than sufficient
factors, but we distrust anything that contradicts science or outrages
reason. We may differ on many things, but what we respect is free
inquiry, open mindedness, and the pursuit of ideas for their own sake.
We do not hold our convictions dogmatically: the disagreement between
Professor Stephen Jay Gould and Professor Richard Dawkins,
concerning "punctuated evolution" and the unfilled gaps in post-
Darwinian theory, is quite wide as well as quite deep, but we shall
resolve it by evidence and reasoning and not by mutual excommunication."

Om en person sätter sin tillit i Vetenskap och världens vetenskapsmän (som består av mer än 80-90 procent av agnostiker och ateister) och använder sig av kritiskt tänkande, fritt tänkande och självständigt tänkande, än en person som sätter sin tillit i skrifter och vidskepliga idéer som inte bidrar något till vårt finnande av Kosmos mysterier, är otroligt långt ifrån varandra på varje plan,

Om en Vetenskapsmans idé eller teori motbevisas, kommer den att släppa den och leta vidare efter sanningen, eftersom att allt som betyder något är sanningen, allt annat kvittar, oavsett om de älskade ursprungsidéen. Om en religiös persons tro blir motbevisad, sätter de fingrarna i öronen och skriker "LALALL!" (det här händer inte alltid, men det händer väldigt ofta jämfört med Vetenskapsmän och Vetenskaps älskare). Det här bevisar den stora plan skillnaden på den intellektuella nivån mellan de olika personligheterna.

Personligen bryr jag mig inte ett dugg om andra människors åsikter, jag bryr mig bara om fakta. Så jag är ingen entusiast för olikheter av åsikter där sakfrågor berör. Jag är emot reproduktionsmateriel av föråldrade, snarare fantasilösa idéer om världen, vilket är så mycket mindre spännande, så mycket mindre fascinerande, så mycket mindre rafflande än sanningen. Jag är emot religion som lär människor att vara nöjda med icke förklaringar för saker, när vi är i en tid, under 2000-talet, då vi har extremt bra förklaringar och vi fortsätter bara att få bättre.

Medlem
Skrivet av starboy83:
Skrivet av Apministern:
Skrivet av starboy83:
Skrivet av Lavrentivs:
Skrivet av Javas:

Religion...hah! Jag ser bara pirater som vill dra religionskortet om dom åker fast för fildelning...
Vad är det som är så jävla svårt med att köpa sina produkter? Jag är studerande och har en månadsinkomst strax under 3000kr, jag har aldrig haft problem att ha råd med mina spel -_-

Folk är allt snåla

Det är så mycket enklare för vissa att stjäla någons spel och skylla på storföretagens vinster, än att välja bort något nöje för egen del =(

De flesta jag träffat på som tycker att saker och ting skall delas fritt, vara gratis etc. brukar vara högljudda så länge de har fördelar av det. När de måste dela med sig av egna alster så blir de djävligt tysta.

En sak som jag hör ofta är att folk laddar ner för att testa spel innan man bestämmer sig för att köpa. Är det bra, köper man spelet. Är det dåligt så tar man bort det. Det känns för mig som ett lite "öppet köp"-stuk, vilket väl inte är helt orimligt? Är något bra och man vill behålla det så ska man helt klart köpa det. Köper man en jacka som man upptäcker var alldeles för liten eller ful, ja då lämnar man tillbaks den och får alla pengar tillbaka. Det kan du ju inte göra med ett spel eller musik som du har köpt och installerat/använt, vad jag vet.

Fast nu är det ju så att de flesta tänker för sig själva " Jag ska bara testa spelet och se vad jag tycker" bara för att lätta samvetet och sen VIPS så har de råkat eller "råkat" spela igenom hela spelet.

Och även om man köper ett spel och bli missnöjd så får man faktiskt skylla sig själv lite, man har ju bestämt sig för att köpa det.

Innan man ska köpa ett spel måste man "förbereda sig" gå in på nätet, kolla upp recensioner och fråga vänner vad de tycker!

Tänk om man skulle resonera likadant när man köper fysiska produkter. "Du får bara se och prova på den här ärmen, men du måste köpa hela jackan om tror att du vill ha den. Och du har ingen ångerrätt om du använt den. Då får du skylla dig själv!". Lite skumt resonemang skulle jag säga.

Skillnad på kläder och spel.

Hur ska ett företag kunna veta om personen som köpt spelet, som testat det och inte blivit nöjd bara har testat det? Personen kan ju ha spelat igenom hela spelet för att sen vilja slippa betala.

Tycker inte att det är rätt att ladda ner olagligt bara för att testa, då frestelsen kan bli för stor.

Därimot borde företagen göra flera demos.


signatur

Everybody needs help.

Medlem

signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Det här var det dummaste jag hört på många år tror jag. Till och med dummare än när bethesda ut annonserade att de som föder ett barn på någon dag (tror det var skyrim realesen) och namngedde honom/henne dovakin skulle få alla bethesda spel i historien och kommande. Kan inte förstå att detta är seriöst. Men det är vad jag tycker och det är min åsikt sedan får jag respektera vad andra tycker och vill tro på. Själv är jag Kristen.

Medlem

Det här var det dummaste jag hört på många år tror jag. Till och med dummare än när bethesda ut annonserade att de som föder ett barn på någon dag (tror det var skyrim realesen) och namngedde honom/henne dovakin skulle få alla bethesda spel i historien och kommande. Kan inte förstå att detta är seriöst. Men det är vad jag tycker och det är min åsikt sedan får jag respektera vad andra tycker och vill tro på. Själv är jag Kristen.

Medlem
Skrivet av Gautr:

Varför hatar folk så mycket? För övrigt är jag tveksam till erkännandet av kopimism som religion. Vad har Kammarkollegiet för definition av religion? Jag tycker mer att det här låter som en livsåskådning om något, på samma sätt som vissa grenar av buddhism. Ateistiska religioner är lite iffy, om man frågar mig.

Skrivet av Sillage:

Så alltså kan man nu säga att gaming är en religion.
Varje gång jag spelar ett spel så utövar jag min religion.
Varje gång jag köper ett spel så gynnar jag för min religion.
Så nu kan folk inte slänga ur sig att spela är inte bra, för jag utöver min religion.

Nä, nu ska jag ta å be till den helige spel guden för lite extraliv.

Du kan väl säga det, men det gör det inte till en erkänd religion. Dessutom kan folk visst fortfarande påstå att spela inte är bra, eftersom vi är fria att ha våra egna åsikter. Dock så anser jag att allt som inte kan bevisas empiriskt inte bör tas som fakta och bara ses som hypoteser/åsikter. Om man empiriskt bevisar att spel inte är bra, så kan man framföra det argumentet och jämföra det med ditt argument till att motsatsen är sann (vore det baserat på ett kall från spelgudarna som har 'sagt' det, eller vad du nu föredrar). Ditt enda argument i det fallet skulle vara att ingenting någonsin som är dedukterat av en människa eller en grupp av människor är empiriskt, men det bevisar å andra sidan inte att du talar sanning heller. Repetera ad infinitum.

Och för övrigt så ser jag inget fel med erkännandet av, låt oss kalla det "gamism" ... åtminstone inget som är mer eller mindre fel i jämförelse med alla andra teistiska/ateistiska religioner eller allmäna livsåskådningar. 'Gaming' är väl redan i mångt och mycket jämförbart med en relligion, på många sätt. Det är ett sällskap med en gemensam uppfattning om vissa saker och ting, man ser upp extremt mycket till spelutvecklare, som skulle kunna jämföras med präster. Jag skulle kunna förklara det djupare, men jag är rädd att folk inte ens kommer att orka läsa hela det här.

gg

Gautr

Tur att jag orkar läsa då;)

PS:Mycket intressant teori.

Medlem
Skrivet av Vorheece:
Skrivet av Hondulu:
Skrivet av Vorheece:
Skrivet av KoP:

Ren och skär bullshit.. som den mesta annan religion också iofs.

För att inte nämna vetenskap som Big Bang. Skapelseteori som skapelseteori. Fast värsta religionen är nog ateismen.

Blanda inte ihop vetenskap och religion.

Varför inte? Det är många gånger exakt samma sak.

Nej det är det inte

Medlem

Kolla på det här, så kanske nån av er åtminstone ändrar uppfattning. http://www.youtube.com/watch?v=3qDBAQlHNRM kolla från 1:10!

Medlem

Kolla på det här, så kanske nån av er åtminstone ändrar uppfattning. http://www.youtube.com/watch?v=3qDBAQlHNRM kolla från 1:10!

Medlem
Skrivet av laxan96:

Det här var det dummaste jag hört på många år tror jag. Till och med dummare än när bethesda ut annonserade att de som föder ett barn på någon dag (tror det var skyrim realesen) och namngedde honom/henne dovakin skulle få alla bethesda spel i historien och kommande. Kan inte förstå att detta är seriöst. Men det är vad jag tycker och det är min åsikt sedan får jag respektera vad andra tycker och vill tro på. Själv är jag Kristen.

Namngedde? Dovakin? Namngav och Dovahkiin tror jag det ska vara...

Medlem
Skrivet av FelixenS:
Skrivet av laxan96:

Det här var det dummaste jag hört på många år tror jag. Till och med dummare än när bethesda ut annonserade att de som föder ett barn på någon dag (tror det var skyrim realesen) och namngedde honom/henne dovakin skulle få alla bethesda spel i historien och kommande. Kan inte förstå att detta är seriöst. Men det är vad jag tycker och det är min åsikt sedan får jag respektera vad andra tycker och vill tro på. Själv är jag Kristen.

Namngedde? Dovakin? Namngav och Dovahkiin tror jag det ska vara...

Petigt värre det var här då. Du fattar poängen i det hela i alla fall.

Medlem
Skrivet av Hondulu:
Skrivet av Vorheece:
Skrivet av Hondulu:
Skrivet av Vorheece:
Skrivet av KoP:

Ren och skär bullshit.. som den mesta annan religion också iofs.

För att inte nämna vetenskap som Big Bang. Skapelseteori som skapelseteori. Fast värsta religionen är nog ateismen.

Blanda inte ihop vetenskap och religion.

Varför inte? Det är många gånger exakt samma sak.

Nej det är det inte

Ska vi verkligen ha en sån här diskussion? OK, varför inte - "Jo, det är det"

Skriv svar