Forskare: våldsspel kan visst leda till aggressivitet

Medlem

Jag blir aggressiv av spel.

Medlem

Forskare Schmorskare...


signatur

// Peace

Inaktiv

Slutade de inte sälja CoD i Norge ett tag när Breivik härjade?
Han är ju ett typexempel på vad spel kan göra med oss.......... .

Medlem

Problemet med medicinsk forskning kring datorspel, jämfört med medieforskning, är att de ofta fokuserar på vad som händer under tiden man spelar och kort därefter (hjärnaktiviteten). Medieforskningen har istället tenderat att kolla på effekterna över tid, timmar, dagar eller veckor.

Klart som fan jag blir mer aggressiv under tiden jag spelar BF 3 om någon snorunge dödar mig. ^^ Men inte fan går jag och är förbannad några timmar efter att jag slutat spela, det ger mig inte några långt gående effekter av aggression.

Redaktör
Skrivet av molg:

Klart som fan jag blir mer aggressiv under tiden jag spelar BF 3 om någon snorunge dödar mig. ^^ Men inte fan går jag och är förbannad några timmar efter att jag slutat spela, det ger mig inte några långt gående effekter av aggression.

Det var väl ungefär det Medierådet lyfte fram i sin rapport, att våldsspel leder till våldsamma tankemönster (men att det inte nödvändigtvis behöver leda till att man blir våldsam i verkliga livet).


signatur
Medlem
Skrivet av matnojje:

Jag har inte sätt någon som dragit slutsatsen att dom som misshaldlar folk på gatorna på natten eller någon som begår våldsbrott eller mord spelar mycket datorspel.

Den där norska snubben Andreas breiwik eller va han nu hette spelade ofta call of suty och battlefield, han har själv sagt i en intervju att han hittade viss inspiration durifrån

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Vorheece:

Vissa blir aggresiva av våldsamma spel, andra blir det inte.
Vad är den egentliga poängen med forskandet i detta ämnet?

Att försöka bena ut i vilken omfattning, och om det är något man behöver göra något åt. Inte konstigare än att man forskar om hur många som dör i trafikolyckor eller som hamnar i fängelse pga drogmissbruk. Utan forskning, sämre kunskap.

Ja, det är den logiska anledning. Men jag undrar om det verkligen är så.

Medlem

Asså jag fattar inte hela den här aggressivitetsdiskussionen... Jag personligen anser att datorspel och TV-spel som visar på aggressivt spelande inte leder till aggressiva personer, det är helt beroende på hur personen själv är funtad, jag till exempel har spelat aggressiva spel sen jag var ungefär åtta år, det är cirka tio års erfarenhet av våldsamma datorspel, visar jag aggressiva tendenser? Ibland kanske men gör vi inte alla det om vi är sura eller irriterade? Aggression är en del av den mänskliga naturen och det är bara personer som har psykiska störningar och/eller total brist på mänsklig sympati som blir "massmördare p g a spelen".


signatur

"Ungefär lika användarvänligt som en ihoprullad skallerorm"

Medlem

Medierådet har fel i detta fallet samt medierådet är jäviga i detta fallet. Så det är klart att medierådet säger att våldspel inte påverkar unga. De vill ju sälja mer media. Media ligger i deras intresse. Det här borde vara en självklar sak för personer.

Inaktiv

det räcker nu

Medlem

När man var ung och kollade massor på film så såg man ju massor av splatterfilmer och sånt. Jag pallar inte med det idag, hellre ser jag på något trevligt, jag har väl vuxit upp antar jag.

Men jag skrattar lika gott varje gång jag sätter en shotgun i ryggen på nån i Killzone 2 multiplayer så han trillar över relingen och och slår i backen


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Vad jag förstår så handlar det inte om grova våldsbrott som mord etc.

Lär ju inte vara ensam om att det slagits sönder T-Bord eller kommit väldigt många och fula svordomar då man suttit å lirat spel

Medlem

Gillar att alla nissar som sitter på forum alltid vet bäst. Behövs väl ingen forskning för att man ska förstå att våld spel kan vara inspiration till våldsbrott.


signatur

B lup

Medlem

Så vadå "våldsspel kan visst leda till aggressivitet"? Klart man kan bli förbannad, som med alla andra saker.... Vad sägs om en eländig dag på jobbet? Sur, sne och skitförbannad!


signatur

Spelar mest: State of Decay 2

MFZ
Medlem

härligt att se att Margareta Perssons anda fortfarande lever kvar ända in i 2012, mycket underhållande.
dock trodde jag att detta va avklarat och arkiverat redan på 80-talet.

(hon som syns nere i högra hörnet)
http://amr.abime.net/amr_popup_picture.php?src=dator/magscans...

nostalgi.


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Medlem

Jaha och? Vad har de då gjort, samlat ihop ett gäng psykotiska människor som test eller?

Medlem

Hmm de svenska forskarna hänvisar till APA (Ameriocan Psychology Association) som enligt dem "har den internationellt tyngst vägande expertisen inom området.". Kollar man upp dem säger de inte alls så. De publicerar rapporter och artiklar som visar att man inte kan hitta något samband mellan våldsspel och våld/barns hjärnor etc. och de publicerar artiklar som visar det....

Den i organisationen som skriker högst om detta är en någon Craig A. Anderson. Lite googling på honom ser man att han varit medlem i lobbyorganisation "National Institute on Media and the Family" (NIMF).

Högsta domstolen i USA sa så här angående hans forskning. Målet var det som avgjordes förra sommaren där underhållsindustrin hade stämt Kalifornien för deras förbud mot försäljning av våldsamma spel till "minors".
"the U.S. Supreme Court criticized Anderson's studies, noting that they "have been rejected by every court to consider them", "do not prove that violent video games cause minors to act aggressively", and "suffer from significant, admitted flaws in methodology"."

Om NIMF
n 2005 the NIMF made the controversial claim that the video game industry was promoting cannibalism after analyzing stills and video clips from a zombie-themed game titled Stubbs the Zombie in Rebel Without a Pulse.

On December 6, 2005, The ESRB assigned a failing grade of "F" to NIMF for its seriously flawed Video Game Report Card released the previous week.[8] The ESRB cited inaccuracies, incomplete and misleading statements, omission of material facts, and flawed research as key factors in assigning the failing grade.

Jag ger inget för den så kallade "internationellt tyngst vägande expertisen inom området."

MFC
Medlem

Reklamavbrott på TV är också farligt


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Den enda aggresivititet (?) som datorspel kan leda till är väl när det går dåligt när man spelar.


signatur

Only the dead have seen the end of war - Plato

MFC
Medlem
Skrivet av Floyd Forward:

Den enda aggresivititet (?) som datorspel kan leda till är väl när det går dåligt när man spelar.

Och då har man nog andra problem skulle jag tro...


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av DiDDi:

k

+1


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

rofl. "kan öka aggresivitet".

jojo, det är mycket som KAN öka aggresivitiet men detta är ett område som av nån anledning överhuvudtaget får mediauppmärksamhet vilket gör att vilken jävla forskare som helst kan ansöka om forskningsanslag för detta ändamål.

suck. lägg ner denna skitdebatt. spel kan göra en våldsamma, porr kan göra att man kan bli våldtäksman, alkohol kan leda till hemlöshet etc etc

Medlem

NEWSFLASH: Livet kan göra dig våldsam! undvik allt.

Medlem

Om något så är det väl så att man blir mindre aggressiv av att spela våldssamma spel.
Låt oss säga att man är jävligt sur på något/någon i det verkliga livet, då underlättar det väl att gå in i valfritt spel och avreagera sig genom att döda ett par fiender på något ytterst våldsamt sätt.

Medlem
Skrivet av papaz1:

rofl. "kan öka aggresivitet".

jojo, det är mycket som KAN öka aggresivitiet men detta är ett område som av nån anledning överhuvudtaget får mediauppmärksamhet vilket gör att vilken jävla forskare som helst kan ansöka om forskningsanslag för detta ändamål.

suck. lägg ner denna skitdebatt. spel kan göra en våldsamma, porr kan göra att man kan bli våldtäksman, alkohol kan leda till hemlöshet etc etc

Glöm inte att gymmet gör så du börjar med steroider och blir aggresiv.

Medlem

Datorspel gör inte folk mer aggressiva än något annat. Det är väl fysisk sport om något som får folk att bli tokiga.

Så vet jag inte om jag kan ta något som använder ordet "konklusioner" seriöst överhuvudtaget. Svenskt ord eller inte.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Redaktör

Poängen med sån här forskning är att reda ut om våldsspelen påverkar vissa personer. Kommer den fram till att så är fallet betyder inte det att alla som spelar blir våldsamma. Om nånting i ett spel (eller i en film, en hockeymatch eller en syjunta) leder till att ett antal personer påverkas negativt fyller forskninginsatsen sitt syfte. Då kan forskare och och spletillverkare (eller regissörer, spelare, syjuntedeltagare) leta nya sätt att pyssla med sin hobby, på sätt som undviker de negativa konsekvenserna.

Det är bra att man har en kritisk inställning till såna här forskningsområden, som det finns så många olika åsikter och slutsatser kring. Men oavsett resultat tycker jag inte man automatiskt ska se dem som angrepp mot spelen i sig.


signatur
Medlem
Skrivet av Vorheece:
Skrivet av Rabieskorv:

Tycker vi kan förbjuda religion för det om något ökar aggressivitet i världen

Olja, där har vi den riktiga boven bakom aggresivitet. Förbjud det också när du ändå är igång med att vilja förbjuda saker.

EDIT_Och kärnkraft. Titta bara på Iran.

najs! men eftersom hela vårt moderna samhälle är uppbyggt och drivs av olja så är det tillbaka till att sitta i kalla stugor och rulla tummarna som gäller då...
att folk bråkar om den är just för att den är så vital för oss, jag säger ta bort maktgalningarna som endast är ute efter kontroll i.st., oljan måste vi tyvärr ha, finns ej något substitut.

Medlem
Skrivet av Atlas Redscale:

Vi kan väll förbjuda all sport också, den kan ju bli bråk mellan de två sidorna av åskådare!

Ingen har föreslagit förbud av spel.

Medlem

"Kidnapparen kan ha inspirerats av film" - går att läsa på sveriges nöjjesportal.

Vi bör ju helt klart förbjuda film som kan ha negativ effekt på våra medmänniskor.

Herre gud, alla människors psyke är olika, alla kan bli påverkade till en viss mån av allt möjligt. Är detta nytt?
Men det är väll kul för forskare att forska* så de får bidrag från EU.

fotnot
Fanns ju det forskat på talesättet "ett äpple är bra för magen", 130miljoner kr senare behöver man faktist 2 äpplen om dagen för att minska chansen för tarmcancer.
/fotnot

Skriv svar