Kingdoms of Amalur-utvecklaren låser singleplayer-material

Man kan ju som kund antingen acceptera detta eller inte.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Min bekanta på Big Huge Games sa exakt samma sak till mig för någon dag sedan, han förstår inte problemet med Online Pass-trenden. I allmänhet tycker jag det är riktigt uselt, men samtidigt är andrahandsmarknaden ett besynnerligt problem för utvecklare (som själva står för många av problemets orsaker).

Jag har en väldigt stark känsla av att en spelkrasch liknande 80-talets är nära förestående.

Moderator | Testpilot

Detta spelet har dock INGET onlineläge då det är ett fullt Singleplayer spel. Ett MMO som byggs på samma universum skulel komma senare.

Sedan är DEMOT SKRÄP. Har inga stora förhoppningar.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Girighet lönar sig...... eller?


signatur

Nämen!

Medlem

Så, man köper något, för att få köpa något, för att få spela det?

Inaktiv

Kan något upplysa mig om någon annan trend än hos video/data spel där detta förekommer?

Börjar bli löjligt, inte för jag spelar EA spel längre sen Dead Space.

Inaktiv

Pengar hit och dit..

Medlem
Skrivet av LannY:
Skrivet av Mekku:

Har ni märkt när man köpt ett roligt spel och sedan när man köper ett tillägspack på bilar eller vapen så tar filen man laddar ner bara 50kb eller så?!..
Det betyder att ni blivit blåste på matrial som redan skulle varit med i spelet som utvecklarna begränsat bort, för att ge tillbaka till er, för att ni ska slösa ytterligare slantar på dem..

Tror du verkligen att en modell för en bil i ett spel är 20 Mb?

Jag skrev 50kb och syftade på datan för bilen som du ska "ladda ner" redan är med på skivan eller på ens hårdisk och det man laddar ner är bara en kod som gör matrialet tillgängligt! Som jag då syftar på redan hade kunnat vara där från början så att konsumenter väljer att köpa deras spel istället för att vara piratkopierare och stjäla!

20mb? tror du tagit och citerat fel eller något..

Men mitt svar är att allt beros på..
Bara en 3dmodell utan texturer? Eller bara pixlar som i ett 2d spel?
Eller i ett riktigt fult 3d spel?
Beros också på hur spelet är kodat och hur de valt att komprimera allt!

Medlem

[quote="klillas"Skulle försäljaren av en cykel komma över och ta tillbaka framhjulet bara för att du säljer den begagnat på blocket så tror jag nog att folk skulle börja klaga.

Vi har väl för attan betalat för full funktionalitet för ett spel vid inköpstillfället, vilket borde inkludera full access till både singleplayer och multiplayer under spelets livstid. Eftersom det är det jag betalat för vid inköpstillfället så borde det vara min rätt som ägare av spelet att sälja det vidare med full funktionalitet till en tredje part.[/quote]

Försäljaren till cyckeln utifrån att det är den som är producenten..
Riktigt bra poäng!!

Lite som att köpa en data på annons där det står lovande saker. Men när man väl kommit hem med skrället så visar det sig att man inte kan använda grafikkortet, för att man litade på snubben?

Annons = reklam
Skrället = spelet utan online-pass/ tillbehör
Grafikkortet = Det bästa med din dator/tvspel (må vara skit fula spel, har ändå grafik)
Snubben = Electronic Arts

Medlem

"Dels locka spelare att köpa nytt genom att ge dem prylar gratis."

Får man inte alltid prylar, banor, motor och dylikt "gratis" när man köper ett spel? För det är väl det som är själva spelet man köper? Hur något man betalar för kan vara gratis kan man även fråga sig.

Medlem

jag gillar att FZ är 200 år försenade med nyheter.

Medlem

Hm undrade om jag skulle ladda hem det är eller köpa det, men det här avgör det blir en fin nedladding, fast när EA är inblandad i saker så ska man inte bli förvånad över saker som sånt här. Mass Effect 3 blir nog min sista riktiga köp från EA sen efter det blir det att ladda hem allt de släpper.


signatur

Gillar munkar!

Medlem

Jag kan förstå att det görs med onlinespel då servrar och sådant kostar pengar, men offlinematerial. Idiotiskt så det bara skriker om det.

Inaktiv
Skrivet av VelociRaptor:

jag gillar att FZ är 200 år försenade med nyheter.

Va gitt då kanske du kan skapa en ny tråd varje gång det händer något intressant i framtiden så slipper jag läsa det här på förstasidan? Vore skönt för oss alla att få alla uppdateringar precis när det händer

Medlem

Smart! Varför inte både äta kakan och ha kvar den samtidigt? Hoppas att spelet floppar.

Medlem

FZ och deras Aftonbladet rubriker... suck.

Medlem

Hata singleplayer spel. Dom borde göra en ny lag inom spelindustrin.
Enligt lag så kostar ett singleplayerspel MAX 250kr
Man måste göra en Singleplayer och Multiplayer del för att ett singleplayer spel ska löna sig!

Medlem
Skrivet av bojaka:

Nä bättre var det förr när man köpte ett spel, så fick man HELA spelet utan tjafs och (nästan) utan problem. Förr kom det dessutom mer sällan patchar. Idag är ju fan spelen knappt halvklara när de släpps. (DX11-stöd i Crysis 2 är ju ett bra exempel på det)

Ja, bättre var det förr. När man väl köpte spelet så var det många gånger färdigt!

Vad, buggar? Nej, de fanns inte då. Det är "features" som du talar om. Är väl inte deras fel att din dator inte kunde starta spelet eller att alla texturerna blev svarta. Det var färdigt.

Skämt åsido, att det kommer patchar oftare är väl knappast en dålig sak? Det är väl bättre att de successivt lagar de buggar som hittas istället för att vänta tre månader innan något släpps, även om det är färdigt?

Vissa spel ger ju till och med tillgång till beta-patchar, en underbar sak enligt mig. Om jag inte kan spela ordentligt utan den bugfixen så är jag inte så intresserad av om deras Q&A-team inte har lyckats få patchen godkänd av Microsoft eller Sony, jag vill bara kunna ladda ner, spela och vara glad.

Med det sagt finns det ju exempel på där det behandlas kasst. Crysis 2 är ett exempel, å andra sidan kan man disskutera till just det spelet om det kanske är mer en extra-feature eller inte. Om de inte hade sagt att det skulle ha DX11 och sedan en vecka innan patchen sagt "Surprise! Kolla här!" så hade alla tyckt att de var underbara och duktiga som troget lägger in gratisgrejer ät sina spelare. Istället är de nu skurkar.

Medlem
Skrivet av Mekku:
Skrivet av LannY:
Skrivet av Mekku:

Har ni märkt när man köpt ett roligt spel och sedan när man köper ett tillägspack på bilar eller vapen så tar filen man laddar ner bara 50kb eller så?!..
Det betyder att ni blivit blåste på matrial som redan skulle varit med i spelet som utvecklarna begränsat bort, för att ge tillbaka till er, för att ni ska slösa ytterligare slantar på dem..

Tror du verkligen att en modell för en bil i ett spel är 20 Mb?

Jag skrev 50kb och syftade på datan för bilen som du ska "ladda ner" redan är med på skivan eller på ens hårdisk och det man laddar ner är bara en kod som gör matrialet tillgängligt! Som jag då syftar på redan hade kunnat vara där från början så att konsumenter väljer att köpa deras spel istället för att vara piratkopierare och stjäla!

20mb? tror du tagit och citerat fel eller något..

Men mitt svar är att allt beros på..
Bara en 3dmodell utan texturer? Eller bara pixlar som i ett 2d spel?
Eller i ett riktigt fult 3d spel?
Beros också på hur spelet är kodat och hur de valt att komprimera allt!

En bilmodell kan mycket väl bara vara 50kb och inte 20 mb så det är nog inget "låst material på skivan". Det var det han försökte komma fram till.

Medlem

Tänk om Volvo skulle komma och avmontera din turbo och stereo om du säljer/köper den begagnad.

"Extrautrustning som är tillgänglig vid lanseringen ska, för att vara extremt och överdrivet tydlig, vara gratis, hundra procent gratis, för alla som köper en Volvo som ny. Om du inte köper en ny bil köper du en begagnat och i så fall får du betala för det som de som köper nya bilar får gratis."

Och inget bullshit om att spel inte tappar värde/slits som bilar. Spel har ett betydligt snabbare värdefall i procent än bilar.

EA hatar att du kan sälja ditt spel när du inte vill ha det längre och vill hellre tjäna pengar på att din kompis köper ett nytt så att ni båda sen sitter på två spel som ingen vill ha.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

blir bara värre o värre.. Det blir inget köp av detta spel för min del.


signatur

Dear Developers. Rock is overpowered, please nerf.
Paper is fine. Yours truly, ~ Scissors

Medlem
Skrivet av toast:

blir bara värre o värre.. Det blir inget köp av detta spel för min del.

Av ren nyfikenhet, är detta av principskäl eller för att du hade tänkt annars tänkt dig att köpa det begagnat?

Medlem
Skrivet av Kroax:
Skrivet av toast:

blir bara värre o värre.. Det blir inget köp av detta spel för min del.

Av ren nyfikenhet, är detta av principskäl eller för att du hade tänkt annars tänkt dig att köpa det begagnat?

Antagligen vill han kunna sälja sitt eget spel utan att tillverkaren ska sanktionera det med begränsningar.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Paladia:

"Dels locka spelare att köpa nytt genom att ge dem prylar gratis."

Får man inte alltid prylar, banor, motor och dylikt "gratis" när man köper ett spel? För det är väl det som är själva spelet man köper? Hur något man betalar för kan vara gratis kan man även fråga sig.

Många gånger får utvecklarna en utökad budget av utgivaren (EA i detta fall) för att kunna göra mer material. Det innebär att detta material kanske inte skulle ha skapats om det inte var för onlinepass, det vill säg att från utvecklarens sida blir det gratis för nyinköpta spel. Men det är ju svårt att bekräfta att så alltid är fallet.

Medlem
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av Kroax:
Skrivet av toast:

blir bara värre o värre.. Det blir inget köp av detta spel för min del.

Av ren nyfikenhet, är detta av principskäl eller för att du hade tänkt annars tänkt dig att köpa det begagnat?

Antagligen vill han kunna sälja sitt eget spel utan att tillverkaren ska sanktionera det med begränsningar.

Det är sant, jag hade glömt den biten. Jag har sällan köpt begagnat när det går att få nytt och aldrig sålt spel jag haft. Mest för att jag är en samlare.

Men detta är alltså något som påverkar de som vill sälja fysiska kopior. Jag hade kunnat fråga din inställning till Steam och andra tjänster som man inte alls kan sälja vidare, men det är lite off topic känner jag.

Medlem

Jävligt töntigt med extramaterial för att SINGLEPLAYER spel.. Det är ju inte som att du kommer spela Online och visa upp dina snygga items eller liknande. Det är EA's Eget fel att dom inte orkar göra MULTIPLAYER spel som man måste betala för att få en online kod för att spela online.. Men jag tror man klarar sig utan deras extramaterial som en vanlig svensson ändå.

Medlem

Det roliga är att alla klagar för att detta uppmärksammas stort, det var samma sak med Batman: AC till konsol. Om du inte köpte nytt fick du inte spelmaterialet för Catwoman...

Medlem
Skrivet av Pixxelated:

Det roliga är att alla klagar för att detta uppmärksammas stort, det var samma sak med Batman: AC till konsol. Om du inte köpte nytt fick du inte spelmaterialet för Catwoman...

Ja, EA har hållit på med detta i minst ett år, om kanske inte två. Andra utgivare har gjort likadant på vissa titlar.

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Man kan ju som kund antingen acceptera detta eller inte.

Det fina i kråksången är att detta kräver internetanslutning. Vet att det idag är en minoritet men har en bekant som faktiskt fortfarande lirar utan lina.

Medlem

Har inte läst alla kommentarer på tråden så någon kanske har sagt samma som jag men, vore det inte smartare att ge ut en kod för 1(fri val av) gratis DLC som släpps senare med köp av spelet istället för att låsa saker från början?

123
Skriv svar