Super Bowl XLVI - nu åker vi!!

Flakmonkey
Super Bowl XLVI - nu åker vi!!

Ett års väntan är över, nu är det äntligen dags för ännu en Super Bowl och den här gången är det ju extra speciellt för mig. Lagen i matchen är ju nämligen mitt eget New England Patriots (se kepsen!) och New York Giants som också råkar vara en kopia på 2008 års final då Giants segrade. Dags för revanch alltså och jag är så pumpad att det inte är sant. Komemer bli en fantastisk natt och då får jag ta att jag är lite trött på jobbet imorgon

#blogg

Medlem
Super Bowl XLVI - nu åker vi!!

Ok, here's the deal: För en europé är det bara ok att följa amerikansk fotboll om man
1) Har rötter i USA
2) Har bott där en längre tid (>1,5 år)
3) Har en amerikansk partner

Om inte minst ett av dessa kriterier uppfyllts är det höjden av fånighet att följa en sport som bara spelas på allvar i ett enda land på andra sidan jorden. Speciellt om man utöver det även har tillhörande keps i sin ägo...

Så?


signatur

Imperator

Flakmonkey

Varför är det fånigt? har följt sporten i 15 år och ser ongen anledning att sluta. Grymt kul och intressant att titta på helt enkelt även om man inte fått det med bröstmjölken

Why is man on picture looking like deer in carheadlight?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

"Svensk" fotboll är lika fånig, klart grabben ska se på sport på TV.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Grym Halftimeshow! Hoppas på Giants jag med, men ser än så länge ut som om Patriots ligger steget före hela tiden.

Medlem

Satt ikväll på annexet, globen i stockolm och såg detta från en soffa på en GIGANTISK skärm. Öl, god mat, bra match.. höll på patriots, tyckte de skulle vunnit och sista sekunderna var galet intensiva!

Siger att giants tog det, tycker inte de var värda vinsten

Medlem
Skrivet av Reize:

Ok, here's the deal: För en europé är det bara ok att följa amerikansk fotboll om man
1) Har rötter i USA
2) Har bott där en längre tid (>1,5 år)
3) Har en amerikansk partner

Om inte minst ett av dessa kriterier uppfyllts är det höjden av fånighet att följa en sport som bara spelas på allvar i ett enda land på andra sidan jorden. Speciellt om man utöver det även har tillhörande keps i sin ägo...

Så?

Bullshit, get off your high horse!

Skrivet av BeeJac:

Grym Halftimeshow! Hoppas på Giants jag med, men ser än så länge ut som om Patriots ligger steget före hela tiden.

Då ska du se de här, Madonna har ingenting att säga till om i jämförelse. Allt är dock bättre än BEP förra året, t.o.m. Madonna.

En väldigt underhållande SB, mycket pga att jag hejade på Giants (förlåt Simon).

En av de få negativa sakerna var att det inte flög förbi några jets efter nationalsången. Visst att Lucas Oil är en inomhusarena men har för mig att de haft jets under andra SB när det varit inomhus. Flög förbi en Hercules i någon av de tidigare playoff-matcherna så får väl nöja mig med det. Tycker det är så jävla mäktigt, speciellt när det timeas bra och de flyger över precis när nationalsången är över. Kelly Clarkson, barnkören och militärorkestern var dock riktigt bra.

Fråga:
Vad är lockelsen för en svensk grabb, att följa något som enbart är ett internt amerikanskt nationalfenomen. Har aldrig kommit i kontakt med något som har med sporten att göra.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Traveller in time:

Fråga:
Vad är lockelsen för en svensk grabb, att följa något som enbart är ett internt amerikanskt nationalfenomen. Har aldrig kommit i kontakt med något som har med sporten att göra.

Förlåt men det var väl inte en så intelligent fråga. Bara för att det är ett nationellt event i USA utesluter väl inte att någon annan ska få titta på sporten, som faktiskt är det som står i fokus.

Vissa tycker om att titta på e-sport, andra tycker om att titta på NFL och Formula 1, spelar ingen roll varifrån du kommer...

Jag menade att vi inte har samma syn mot Amerikansk fotboll såsom de har i Amerika, där är det en livsstil, här har vi närmast fotboll och hockey, A-fotboll har aldrig slagit här. vad är lockelsen med amerikansk fotboll?


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Traveller in time:

Jag menade att vi inte har samma syn mot Amerikansk fotboll såsom de har i Amerika, där är det en livsstil, här har vi närmast fotboll och hockey, A-fotboll har aldrig slagit här. vad är lockelsen med amerikansk fotboll?

Lockelsen är väl samma som med vilken annan sport som helst?
Man gillar olika saker helt enkelt, inklusive sporter
Själv tycker jag dock att det är tråkigt att kolla på, spel i 10 sekunder sedan paus i minst det dubbla. Men det kan ju vara för att jag inte är insatt.
Jag är mer en fotbollskille.

Så det är kanske enbart en fråga om smak. Okej det är ett svar jag kan acceptera.

Jag är utbildad i filmvetenskap och medieteknik så min fråga som jag ställde mig själv, och sökte information om i min fråga var, har den senaste vågen av fokus på Amerikansk fotboll i flera populära tv serier och spel lett till ett nytt intresse.
"2 och 1/2 män" och "my name is earl", "Chuck", "Dexter" mm har alla avsnitt med fokus på högtiden.
För att inte glömma "The Cole Train" baby, WOO!


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Traveller in time:

Så det är kanske enbart en fråga om smak. Okej det är ett svar jag kan acceptera.

Jag är utbildad i filmvetenskap och medieteknik så min fråga som jag ställde mig själv, och sökte information om i min fråga var, har den senaste vågen av fokus på Amerikansk fotboll i flera populära tv serier och spel lett till ett nytt intresse.
"2 och 1/2 män" och "my name is earl", "Chuck", "Dexter" mm har alla avsnitt med fokus på högtiden.
För att inte glömma "The Cole Train" baby, WOO!

Speciella super bowl-avsnitt och och avsnitt med fokus på sporten har funnits länge, se bara på Simpsons legendariska sb-special från 90-talet.

En stor del av det ökande intresset i Sverige beror snarare på att tv10 började visa 3 matcher varje söndag tillsammans med andra dagar det var matcher sedan 2009. Lättillgänglighet=ökat intresse, 10an är en kanal som ingår i de flesta basutbud.

Jag har personligen haft ett intresse av sporten länge men inte kunnat följa den så mycket som jag velat förrän 10an började sin bevakning.

Hur kan man inte älska en sport där det här händer?

DAamnn! The man can jump

Jag är intresserad av övertalningen som media använder sig av, sublim som direkt. Lättillgänglighet spelar absolut in, men oftast krävs det där andra för att få folk att börja kolla, det är där övertalningen kommer in.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

När det kommer till sport behöver du inget säljande eller övertalande. Det är det i sig självt.

God DAMN! Nästan värt att börja kika på NFL-fotboll bara för det där klippet, det var sjukt imponerande.

Flakmonkey

Nu har man ju smällt förlusten iaf. Det var riktigt surt där direkt efter men det är smällar man får ta. Bra och spännande match men inte så spektakulär som klippet här ovan tyvärr. Underbar sport är det iaf med en härlig blandning av fysisk och taktisk kunnande

1
Skriv svar