Asatro/fornnordisk mytologi vs kristendom

Medlem

Sverige hade varit en stormakt och ägt hela Norden samt kustområdet runt Östersjön + Island och Grönland. Tänk krigarkungar som Gustav II Adolf eller Karl den XII med en armé av vikingar, dom hade varit ostoppbara.

Så ja, det hade gynnat Sverige tror jag


signatur

yolo

Medlem

I brist på bevis så får man väl säga att det var positivt, och jag tror inte sverige hade ens blivit sverige om vi fortsatt med asatro.
Vi hade nog tillhört danmark eller tyskland eller nått


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Mikaelh: Vad än Paulus skrivit så står det ingenstans att paradiset, eller frälsningen, endast är till för krigande män. Och att kvinnor, för att de är just kvinnor, inte har möjlighet till att komma till den bästa av världar.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Mikaelh: Vad än Paulus skrivit så står det ingenstans att paradiset, eller frälsningen, endast är till för krigande män. Och att kvinnor, för att de är just kvinnor, inte har möjlighet till att komma till den bästa av världar.

Så det finns fördelar och nackdelar i både asatron och kristendom när det gäller jämlikhet.

Då kan vi kolla på hur det såg ut - förtrycktes kvinnor på vikingatiden? Förtrycktes kvinnor på medeltiden?

Häxbränningarna är ett bra exempel på kristendomens förtryck av kvinnor.

Medlem

Säger bara trälar.

Sen hade egentligen bara rika kvinnor nån större social ställning och kan tänka mig viss ägarrätt.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Då kan vi kolla på hur det såg ut - förtrycktes kvinnor på vikingatiden?

Ja - de kunde inte ens hoppas på något bättre efter döden.

Citat:

Förtrycktes kvinnor på medeltiden?

Ja - de kunde hoppas på något bättre efter döden.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Att religionen ger ett falskt hopp om liv efter döden är väl inte en stor fördel?

Medlem

För den som har ett jävligt liv kan det ge hopp, lika mycket som <valfritt skäl> kan ge dig hopp.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Kanske, men inte ett särskilt stort argument i debatten asatro vs kristendom, imo.

Medlem

Om en religion kan ge hopp till miljontals människor och få dom att må bättre utan att dom mår dåligt fysiskt så är det nog ett ganska bra argument för något.

Sen så vet jag inte riktigt om häxbränning är det bästa argumentet för kvinnornas förtryck av kristendomen, mig veterligen så finns det ingenting i bibeln (och nu är det alltid såhär svårt eftersom vissa säger att det bara är nya testamentet som gäller för kristna, medans vissa säger att det innehåller även gamla testamentet vilket blir konstigt eftersom det Gud säger och det Jesus säger kan skilja väldigt mycket) som förespråkar att man ska bränna kvinnor på tvivelaktiga bevis.

Det var nog snarare en social konstruktion baserad på sin tid, en tid då vetenskapen klev fram snabbt och kyrkan började tappa fotfäste. Då är det lika bra att försöka skrämma folket och låta dom som har kunskap bli offer för händelser som inte går att förklara (som t.ex dåliga skördar, djur som dör etc).


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Nä, precis. Det Jesus sa går emot Gamla Testamentet och det Paulus sa går emot det Jesus sa.

Personligen gillar jag Jesu lära bäst. Men det är kul att kristna kan ta lite här och var från de tre helt olika delarna av Bibeln och sedan pussla ihop det så att man får den religion som passar en själv bäst.

Kan citera Paulus igen - om du missade det, Greger.

1 Tim 2:11-12
Kvinnan skall ta emot undervisning i stillhet och alltid underordna sig. Att själv undervisa tillåter jag henne inte och inte heller att bestämma över mannen, utan hon skall hålla sig tyst och stilla.

Så kyrkan kunde med hjälp av både Gamla Testamentets och Paulus lära med lätthet förtrycka kvinnor.

Medlem

Ja, Jesus verkade vara en riktigt hyvens kille och det är väl synd att många kristna ej försöker vara som Jesus var.

Tack, jag hade faktiskt missat det där helt!

Du har helt rätt med att dom kunde förtrycka kvinnor, det är dock ingenting dom kunde rättfärdiga häxbränningen med så även om det är sant att dom hade verser som kunde stödja deras rätt att förtrycka kvinnor så var häxbränningen något helt annat som dom drog ur tomma intet för att piska upp hetsstämning.

Edit : Vill bara förtydliga att det handlar om att häxbränningen därför inte kan knytas ihop med hur kristendomen förtryckte kvinnor, din bibelvers kan det dock.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Visst kanske inte häxbränning är direkt kopplat till kvinnoförtryck.

Men å andra sidan - varför brände man inte trollkarlar också? Det var bara kvinnor som dömdes för trolldom...

Medlem

Nope män brändes också men var def inte lika många till antalet baserat på det jag hittat på nätet.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Kanske, men inte ett särskilt stort argument i debatten asatro vs kristendom, imo.

Det är den teologiska huvudfrågan, vilket borde göra det till ett av de största argumenten. Om du talar om asatro och kristendom får man gå till teologin. Att människor har betett sig på olika sätt år 900 än år 1400 är inte så konstigt.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Men det är kul att kristna kan ta lite här och var från de tre helt olika delarna av Bibeln och sedan pussla ihop det så att man får den religion som passar en själv bäst.

Menar du att de som följde de gamla hedniska sederna var mindre motsägelsefulla än kristna?

Jag undrar eftersom tråden heter "Asatro/fornnordisk mytologi vs kristendom" (sic).


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Det låter nästan så... I så fall skulle jag vilja veta vad han bygger det på.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

En oorganiserad religion kan inte vara "motsägelsefull" då den inte kommer med direkta påståenden, regler och lagar. Kristendomen är en organiserad religion - och det är komiskt när organiserade religioner säger emot sig själva.

Medlem

Du ville från början jämföra dem båda, men nu säger du att det inte går?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Du ville från början jämföra dem båda, men nu säger du att det inte går?

Var sa jag att det inte går?

Medlem
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av son of RAMBO:

Religion , religion och religion.. RZ.se religionzone.se

Sa han som skapade en tråd om Jesus.

http://www.fz.se/forum/thread.php?id=99279

xD

Haha, pwned.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

12
Skriv svar