The Secret World

Medlem

Borde jag köpa spelet eller inte?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

MFC
Medlem

*laddar sidan*
*skrollar ner*
4 av 5 FZ
OK!
Tack FZ


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av Preed:

Finns ju Nightmare instancer, PvP för epics samt MASSOR med ny builds att hitta och optimeringar att göra. Och matcha builds till gear och gear till builds. Vadå inget endgame?

Så det är helt okej att The Secret World kör på det viset, och kalla det en "Endgame", men om SWTOR kör samma stuk, så är det "inget Endgame" ? Hur tänker folk egentligen?

Vad gäller spelet, så hade jag kunnat tänka mig testa om det fanns trial, eller var F2P. Inga fler betal MMOn för min del framöver.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem

finner det helt obegripligt att detta kan få så högt betyg... det va det stelaste och buggigaste tramsdravel jag testat nånsin.. som ftp hade det kanske funkat men som ptp är det dödsdömt... funcom har inte producerat nått vettigt sedan anarchy online.. och dom som tror att detta ska ha samma frihet och djup som det hade kommer bli sanslöst besvikna


signatur

spriten räddade mig från sporten

Är det en månadsavgift? Eller är det en kostnad för boxen, sen inget mer?

Medlem
Skrivet av sultan:

Jag är helt fast redan iaf, life time sub. fixat! ♥

Det är ju som att träffa en tjej på krogen och gifta sig samma dag.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Borde jag köpa spelet eller inte?

Det beror på. Om du värderar tänkande framför spelmekanik så ja. Som jag skrev innan världen är väldigt nice om du gillar skräckspel
(jag är ett silenthill fan så jag gillade den mörka stämningen och dom ganska vidriga monstrena)
Questsen är sisådär.
Många quests måste du tänka till ordentligt. Kommer specifikt ihåg ett där man va tvungen o knäcka en morsekod men även andra quests där dom inte säger till dig vart du ska utan du får lösa gåtor och till viss del detektiv arbete. Sen finns de quests där du ska döda 10 troll eller vad som, Jag gillade questsen iallafall.

Jag ÄLSKADE det faktum att det inte fanns levels utan att du kunde skräddarsy din hjälte, Dock så kan du aldrig använda mer än 2 träd samtidigt, (du kan bara ha 2 vapen igång samtidigt men inte så farligt.)

Däremot är striderna rent utsagt tråkiga, Blir otroligt tråkigt när du fått ett par skills och du kan gallra ut dom som egentligen inte gör särskilt mycket. Animationerna är rätt stela och striderna blir inte så dynamiska även ifall du kan röra dig konstant (även när du kastar spells) och dodga.

Jag personligen va inte så impad av mainstoryn men om du gillar gamla rollspel där du fick mer frihet och va tvungen att tänka (inte som i wow när du bara följde en pil o slog ihjäl saker) så ta testa det.

Det största problemet med TSW är att GW2 kommer snart, Alla mina vänner ska spela GW2, jag är mer imponerad av GW2 filmer än TSW som spel. Det är ingen månadskostnad i GW2 och det känns överlag mycket bättre.

EDIT : jag tröttnade ganska snabbt. striderna är enligt mig så otroligt tråkiga att man blir frustrerad och det är ändå väldigt mycket strider (vilket det är i nästan alla spel) och det var det som förstörde spelupplevelsen för min del.

Medlem
Skrivet av Tenchi:
Skrivet av aakerlind:
Skrivet av Tenchi:

Oväntat högt betyg, men en bra skriver recension.
Jag spelade betan och blev besviken, tyckte det var riktigt trist. Väldigt linjärt och tråkiga miljöer och trista strider. Och en massa folk som klagar i chatten (som alltid i MMO's).

Jag såg fram emot det innovativa och nytänkandet som det skrevs om att spelet skulle innehålla. Tyvärr hittade jag inget av det.

Betan som i Beta Weekend? Isf har du inte ens sett spelet. Går heller inte att jämföra en beta mot live. Det är oerhört vackra miljöer längre in. Ser i princip inget klagande alls i chatten när jag lirar, då subbar jag alla chattkanaler dessutom.
Det innovativa är att berättandet, miljöerna, skillsystemet, questandet och till viss del, dungeons. Tyvärr trodde jag det var omöjligt att missa men hade väl fel...

Ingen aning vilken beta det var, men det fick mig inte att vilja fortsätta spela. Jag kanske gav upp för tidigt men man har ju ingen lust att fortsätta spela nått man inte gillar.
Och jag har svårt att tro att de fixat till så mycket från beta till nu. Och jag tycker varken att miljöerna, questandet eller berättandet var innovativt eller nytänkande.

FYI, betan är inte gjord för att få folk att spela vidare, det är inte en demo/trial, den existerade bara för att fixa buggar, stresstesta deras server och ta emot feedback om hur exempelvis striderna borde förbättras

Medlem
Skrivet av Psykopatmullvad:

Är det en månadsavgift? Eller är det en kostnad för boxen, sen inget mer?

Månadsavgift

Medlem

Tycker nog PM fått med det mesta, och håller med om i stort sett allt. Eftersom det är större risk att man tappar spelare som tycker spelet är för svårt, än att man tappar spelare som tycker spelet är för lätt, är risken överhängande att spelet kommer göras enklare :/ Så passa på nu

Betyget känns helt rätt.

Angående endgame så är det väl inte hela världen om det inte finns. Det finns ju så många andra spel att spela. Du kommer ändå ha kul ända fram tills du tröttnar på spelet och då är det bara sluta att betala för det, och spela något annat. Detsamma gällde för övrigt swtor osså. Det är säkert inte det utvecklarna, o ffa utgivarna, vill men det kunde jag faktiskt inte bry mig mindre om.

Tycker personligen bägge kändes mer som sp med mp möjlighet än fullfjädrade mmo’s. Det skrevs dessutom ganska frekvent och oblygt quest-spoilers i chatten, vilket gjorde att jag flera gånger svor över Funcoms val att göra ett mmo istället för ett sp-spel.

Ett annat "problem" för EA/Funcom när det gäller att hålla kvar spelarna en längre tid är återspelningsvärdet. Som nämndes i recensionen så är det ingen större skillnad mellan faktionerna så att spela upp en andra karaktär nån längre bit är det nog inte många som kommer att göra. Det finns ju heller inga klasser. Swtor hade iaf. hyggligt återspelningsvärde.

Chatten var buggig i betan också. Dem använder ett helt nytt system där dem delar upp servern i "dimmensioner" som alla kan kommunicera med varandra. Så inte så konstigt om det dyker upp en och annan bug där. Detta gör också att det inte spelar någon roll vilken dimmension du väljer att skapa din karaktär på, grupper och även guilds (cabals) spänner över dimmensionerna. Här http://thesecretworld.com/news/blog_single_server_technology_... kan du läsa mer om detta system.

Är lite skeptisk till det klasslösa systemet angående grupploot. Blir det inte så att alla needar på precis allt, eller håller folk sig oftast till den roll dem har i gruppen för tillfället? Blir det mycket tjafs?

Skrivet av CarniFlex:

När jag lirar online spel så brukar jag känna att det här spelet kommer hålla i x antal månader för mig innan jag tappar intresset. Exempel på mina beräkningar är 6 månader WoW, 3-4 månader Swtor, BF3 1-2 månader etc. Nu undrar jag vad känslan hur länge TSW håller?

Det räcker väl att det håller till 28/8?

P.S.
Jag tycker fortfarande spelet borde ha mer plats i questlog o quickbar.

Medlem

Inget köp, striderna var inte underhållande för fem öre, en av dom viktigaste sakerna för mig, blir GW2 !

Medlem

Apropå buggar så måste jag lyfta på hatten för de GM's som Funcom har i TSW. Hamnade på ett quest med en känd bugg (The Black House), där man skulle aktivera en gravsten, Har inte spoilat ngt med den beskrivningen, men de som gjort questet vet vad jag menar. Skickade in en petition med beskrivning av problemet, pausade questet genom att ta ett nytt och körde vidare. Mindre än en timme senare fick jag en tell av en GM som förklarade att man antingen kunde byta Dimension genom en invite och testa på den eller så skulle han/hon skicka prylen till mitt inventory. Världsklass


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem
Skrivet av faceslicer:

Dock så kan du aldrig använda mer än 2 träd samtidigt, (du kan bara ha 2 vapen igång samtidigt men inte så farligt.)

Det stämmer inte riktigt. Man kan bara använda aktiva skills från två träd samtidigt, men det är bara ca hälften av skillsen.
I stort sett alla passiva skills kan användas fritt till alla vapen.

Medlem

signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Som det låter som å skumma igenom en del av kommentarerna så innebär detta mmo en del pussel för att ta sig ramåt? stämmer detta?

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av faceslicer:

Dock så kan du aldrig använda mer än 2 träd samtidigt, (du kan bara ha 2 vapen igång samtidigt men inte så farligt.)

Det stämmer inte riktigt. Man kan bara använda aktiva skills från två träd samtidigt, men det är bara ca hälften av skillsen.
I stort sett alla passiva skills kan användas fritt till alla vapen.

Det visste jag inte, Dock så är väl dom flesta passiva anpassade för träden dom ligger i. Iallafall dom jag låste upp i pistol och blood.

Hoppla! Det var oväntat bra betyg


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Ankh:

Det skulle varit så vi som är på fz kunnat sätta våra betyg också (så de synts). Lite som:

Fz 4/5
Användarna: 3/5

eller dylikt.

Det finns ju redan, dock inte så man kan se det här.

Och med tanke på hur folk låter här på forumet (haters/fanboys) så lär man få ta användarnas betyg med en grov jävla nypa salt, 1 eller 5 much?

Moderator | Testpilot
Skrivet av Lepr:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Ankh:

Det skulle varit så vi som är på fz kunnat sätta våra betyg också (så de synts). Lite som:

Fz 4/5
Användarna: 3/5

eller dylikt.

Det finns ju redan, dock inte så man kan se det här.

Och med tanke på hur folk låter här på forumet (haters/fanboys) så lär man få ta användarnas betyg med en grov jävla nypa salt, 1 eller 5 much?

Nog får man ju det. Haters kommer bara ge det en etta utan att fundera och fanboys kommer som jag antar du skrev bara ge det en femma på samma sätt.

Nu finns ju funktionen ändå, så övertid lär nog "overall" betyget från medlemmar stadga sig.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av faceslicer:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av faceslicer:

Dock så kan du aldrig använda mer än 2 träd samtidigt, (du kan bara ha 2 vapen igång samtidigt men inte så farligt.)

Det stämmer inte riktigt. Man kan bara använda aktiva skills från två träd samtidigt, men det är bara ca hälften av skillsen.
I stort sett alla passiva skills kan användas fritt till alla vapen.

Det visste jag inte, Dock så är väl dom flesta passiva anpassade för träden dom ligger i. Iallafall dom jag låste upp i pistol och blood.

Den yttre cirkeln för varje vapen består av 6 nya inriktningar i olika stilar som tex. utnyttjar specifika debuffs (Tex 'afflicted', 'weakened' eller 'impaired') eller attacktyper (tex. 'Burst', 'Frenzy' eller 'Blast'. Utformningen av dem är direkt avsedda att kunna användas med flera olika vapen.
'Afflicted' (DoT) existerar tex. inte i Chaos men det finns en skill i Fists som gör att alla attacker oavsett vapen gör målet 'afflicted', sen finns det skills från andra vapenträd som tex. manipulerar monster som är 'afflicted' på olika sätt.
Likaså finns det skills i Chaos som gör att tex. attacker av typen 'Burst' blir effektivare eller har andra sideffekter och Burst-attacker finns för flera olika vapen.

Jag kör chaos/fists och har ordnat så att alla mina attacker orsakar 'Afflicted' och exploaterar 'Weakened' och burst-attacker på olika sätt. Båda skillträden har burstattacker men min DPS-nivå skulle vara omöjlig att åstadkomma om jag inte kunde mixtra med passiva mellan träden.
Därifrån är det lätt att fylla på med mer Afflicted-exploatering från Blood magic och weakened-skills som är unika för shotgun-trädet.

Sen passar inte alla vapen jättebra ihop men alla har skills som funkar bra med flera andra träd.
Bäst är att kolla lite och börja med två vapen som har en del gemensamt vad gäller antingen attacktyper eller effekter.
Eller varför inte köra med bara ett vapen och få de avancerade skillsen dubbelt så snabbt? Då har man ju en hand ledig till tex. eldkastaren man hittar i Kingsmouth.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av sultan:

Jag är helt fast redan iaf, life time sub. fixat! ♥

Det är ju som att träffa en tjej på krogen och gifta sig samma dag.

Gjorde det med LOTRO och det blev ju free2play till sist... visserligen fick jag VIP status och grejer men ändå.
Köpte även SW:TOR Special Edition eller vad "paketet" hette, visade sig tyvärr vara ett misstag det också eftersom jag inte spelar det längre.

Jag är tveksam till The Secret World, kanske har blivit bortskämd, men att starta på samma plats tycker jag personligen tar kol på ett MMO. Ett MMO för mig är mycket att kunna återupptäcka själva världen ur andra synvinklar.
Att det inte är flyt i stiderna kan inte vara bra för spelet heller.

Skulle gärna testa det men det får bli när det finns trial...

Medlem

Jag skulle inte ha gissat på ett sådant högt betyg.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Hur kan ett spel få 4/5 när när de har minus som "frågor om endgame, väldigt linjärt och irriterande buggar"?

Viktiga punkter för mig iaf, dessa bör vara på plus sidan om det ska få 4/5

Medlem
Skrivet av firsov:

Hur kan ett spel få 4/5 när när de har minus som "frågor om endgame, väldigt linjärt och irriterande buggar"?

Viktiga punkter för mig iaf, dessa bör vara på plus sidan om det ska få 4/5

Det står att 4/5 betyder att spelet är "Mycket bra"
Så jag antar att spelet fick betyget för att det är mycket bra?

Motiveringen är ganska tydlig om man läser artikeln.

Ish
Medlem
Skrivet av Spectral:
Skrivet av Ish:

Så minus på endgame, buggar och att det är linjärt? Typ det man vill slippa ha minus på om ett MMO, om det ska vara värt att ens testa.

Så om du testar ett mmo så är det endgame det första du spelar?

... Jo, det var ju det jag skrev.[/sarkasm] För övrigt lär det inte bli det första spelet som saknar endgame tillräckligt länge för att folk ska tröttna på det. Vi får väl se om ett år.. Vet ju hur det gick för bla Star Wars.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem
Skrivet av gudorian:

Som det låter som å skumma igenom en del av kommentarerna så innebär detta mmo en del pussel för att ta sig ramåt? stämmer detta?

Pusslet är kul dem första questen, sen känner man igen lösningarna mer och mer därför tycker jag det blev lite dött för det vart mer "å¨nej" känsla att göra sakerna till slut. Jag satt och vart fången av spelet till en början precis som recensenten. Sen så efter ett antal timmar vart jag förbannad att jag kastat tid på skiten då jag fick det i klartext att det inte var nått spel för dem som vill ha lite utmaning och spela lite mer än 1h om dagen.

Medlem

Det var en bra recension men jag tycker att den saknar en sak, en av det jag tyckte är mest utstickande jämfört med andra mmo's. Investigate Missions, missions där du inte får allt serverat på ett fat, där du inte har stora markeringar på en karta var du ska gå. Du måste använda papper och penna för att skriva upp ledtrådar och du måste även använda den inbyggda browsern för att hitta information. Du behöver inte göra dom men dom är oftast väldigt bra gjorda och intressanta, samtidigt som det är bra belöningar för dom.

Medlem
Skrivet av Bardy73:

Det var en bra recension men jag tycker att den saknar en sak, en av det jag tyckte är mest utstickande jämfört med andra mmo's. Investigate Missions, missions där du inte får allt serverat på ett fat, där du inte har stora markeringar på en karta var du ska gå. Du måste använda papper och penna för att skriva upp ledtrådar och du måste även använda den inbyggda browsern för att hitta information. Du behöver inte göra dom men dom är oftast väldigt bra gjorda och intressanta, samtidigt som det är bra belöningar för dom.

Ja, de är helt fantastiska! Man får ju grym egomassage när man lyckas lösa ett av dem utan att kolla upp en walkthrough på nätet. Sen finns det ju en hel del guider som inte avslöjar allt, utan ger dig lite ledtrådar istället. Sabotage - missions är rätt kul oxå; om man gör dem på rätt sätt. Du får en jävla boost i xp om du undviker att köra på som vanligt och istället försöker lösa dem på ett mer sneaky sätt


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem
Skrivet av Ankh:

Det skulle varit så vi som är på fz kunnat sätta våra betyg också (så de synts). Lite som:

Fz 4/5
Användarna: 3/5

eller dylikt.

Kollar du in spelet i sig, får du den informationen. Dock var det inte det som efterlystes.

Håller med om att det hade kunnat vara trevligt att få den feedbacken med från användare.

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av firsov:

Hur kan ett spel få 4/5 när när de har minus som "frågor om endgame, väldigt linjärt och irriterande buggar"?

Viktiga punkter för mig iaf, dessa bör vara på plus sidan om det ska få 4/5

Det står att 4/5 betyder att spelet är "Mycket bra"
Så jag antar att spelet fick betyget för att det är mycket bra?

Motiveringen är ganska tydlig om man läser artikeln.

uhh
¨bespara mig dina 5åriga pedagogiska kunskaper..

läs vad jag skrev ist.

123
Skriv svar