I Minecraft är alla hen

Medlem
Skrivet av yarx:

Gah... hatar ordet Hen med passion... Han, hon, den!

Håller med, tål det verkligen inte!

Medlem
Skrivet av HolmisXP:
Skrivet av conthox:
Skrivet av SID 6.7:
Skrivet av conthox:

Som en fotnot så kan inte två av samma kön fortplanta sig. De måste i så fall ha båda könen, vara en hemafrodit, annars kan dom inte bli befruktade.

http://en.wikipedia.org/wiki/Parthenogenesis

Jovisst, men om man ser på de arter som det handlade om så tillhör dom inte de arter som kan fortplanta sig genom parthenogenesis. Som det t ex står om man går in på den svenska versionen så står det "Hos däggdjur finns det inga observationer av fenomenet i naturen, även om det finns fall där det lyckats induceras hos vissa däggdjur laborativt." vilket i princip utesluter den typen av fortplantning.

Vad det egentligen handlade om från början var väl en stor pixel... hur fortplantar dom sig?

Jo precis, därav det jag skrev i första inlägget (som inte kom med i citaten ovan) att det är en fånig "nyhet" om ett fånigt ämne. Jag tycker inte genussnacket hör hemma här över huvud taget, det jag skrev angående fortplantningen var bara en parantes.

// edit: stavning


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv

WTF, är det aftonbladets redaktör som sommarjobbar här på FZ eller vad händer .

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av SID 6.7:
Skrivet av conthox:

Som en fotnot så kan inte två av samma kön fortplanta sig. De måste i så fall ha båda könen, vara en hemafrodit, annars kan dom inte bli befruktade.

http://en.wikipedia.org/wiki/Parthenogenesis

Jovisst, men om man ser på de arter som det handlade om så tillhör dom inte de arter som kan fortplanta sig genom parthenogenesis. Som det t ex står om man går in på den svenska versionen så står det "Hos däggdjur finns det inga observationer av fenomenet i naturen, även om det finns fall där det lyckats induceras hos vissa däggdjur laborativt." vilket i princip utesluter den typen av fortplantning.

På jorden ja... Utspelar sig Minecraft på jorden och är pixelfigurerna däggdjur?

Min teori är att alltsammans utspelar sig i the Matrix


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av Zhin:

FZ goes Aftonbladet

Knappast, men Marcus vänder kappan efter vinden. Det finns inga könlösa människor. Han som annars verkar stå på sig i allt annat verkar lite förvirrad i det här.

Annars tycker jag artikelförfattarens textrad:

"Som en rolig fakta betyder det att alla karaktärer och djur i Minecraft är homosexuella eftersom det bara finns ett kön att välja mellan. Smaka på DEN, homofober!"

- är ogenomtänkt.

"Also, as a fun side fact, it means every character and animal in Minecraft is homosexual because there’s only one gender to choose from. Take THAT, homophobes!"

Direkt från bloggen.

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

På jorden ja... Utspelar sig Minecraft på jorden och är pixelfigurerna däggdjur?

Min teori är att alltsammans utspelar sig i the Matrix

Du menar att MineCraft inte är på riktigt?

Skrivet av kabex:

"Also, as a fun side fact, it means every character and animal in Minecraft is homosexual because there’s only one gender to choose from. Take THAT, homophobes!"

Direkt från bloggen.

Fast om figurerna i MC är könslösa, så kan dom ju inte vara homosexuella, eftersom att det inte finns något kön.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Redaktör
Skrivet av BirkaViking:

Varför blanda in feministisk marxism på en spelsida?

Skrivet av 22EpsiloN:
Skrivet av North:

Äh, nu börjar jag tröttna på politiska artiklar på FZ, Jag vill läsa om spel och inte huruvida blockgubbarna (just det) i Minecraft är homosexuella hens!

Håller med. Efter recensionen av lollipop chainsaw fick man nån sorts heads up att "vänta det kan finnas ett politiskt budskap här" i alla artiklar man läser på fz.

Vi skriver om vad som händer i spelvärlden. Minecraft är ganska stort, så vi skriver om det, även om det ibland handlar om fler saker än bara själva spelet.


signatur
Medlem

För att förtydliga är hen ett ord som vi inte använder på FZ. När TT, SVT, Dagens Nyheter och andra respekterade medier börjar använda det kanske vi också gör det. Jag skrev hen i rubriken som en rolig grej.

Och för den som funderar är detta min personliga åsikt kring hen:
Jag ogillar extrem feminism och genustalibaner. Men jag gillar ordet hen. Eftersom jag är journalist och använder mig väldigt mycket av det svenska språket märker jag ofta hur praktiskt det skulle vara med ett sådant ord.

Antagligen är de flesta som vill ha ordet hen i svenskan inte feminister – utan personer som helt enkelt tycker att det är ett bra ord. Många andra språk har motsvarigheter till "hen" (finskan har exakt samma ord och uttal) och det handlar inte om att sudda ut existensen av könsorgan – utan om att ha ett praktiskt ord när man pratar om någon som man inte vet vilket kön hen har.

Medlem
Skrivet av PaZ:

Eftersom "hen" har etablerat sig som könlöst pronomen så är det väl väldigt passande i det här sammanhanget? Förstår inte hur folk kan bli så himla upprörda över ett ord som inte avslöjar könet på individen det syftar på.

Håller med. Att ett litet ord kan vara så skrämmande för vissa. Vita kränkta män...

Medlem

Vem bryr sig?
Sen får man väl tycka vad man vill om kvalitén på artikeln.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av molg:
Skrivet av PaZ:

Eftersom "hen" har etablerat sig som könlöst pronomen så är det väl väldigt passande i det här sammanhanget? Förstår inte hur folk kan bli så himla upprörda över ett ord som inte avslöjar könet på individen det syftar på.

Håller med. Att ett litet ord kan vara så skrämmande för vissa. Vita kränkta män...

varför skulle bara vita män blir kränkta?

apropå PK så se jag en skrämmande utveckling där människor med olika åsikter tystas ner, där sanningen döljs...PK handla om kontroll.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Inaktiv
Skrivet av molg:
Skrivet av PaZ:

Eftersom "hen" har etablerat sig som könlöst pronomen så är det väl väldigt passande i det här sammanhanget? Förstår inte hur folk kan bli så himla upprörda över ett ord som inte avslöjar könet på individen det syftar på.

Håller med. Att ett litet ord kan vara så skrämmande för vissa. Vita kränkta män...

Vadå "etablerat"? I rödgröna kretsar måhända men inte i stort. Det är ett hittepåord som ingår i en politisk agenda. Jag tror på jämlikhet och inte enfaldig likhet.

Medlem
Skrivet av AW8:

Det är uppenbart att Notch ställer sig bakom den homosexuella agendan, som vill utrota all heterosexualism till varje pris!

Hen är säkert en sionistisk, islamistisk, kristen, vänstervriden, PK-nazist också.

Har du inte gått vilse nu? Flashback och avpixlat saknar dig

Inaktiv
Skrivet av Mikaelh:

För att förtydliga är hen ett ord som vi inte använder på FZ. När TT, SVT, Dagens Nyheter och andra respekterade medier börjar använda det kanske vi också gör det. Jag skrev hen i rubriken som en rolig grej.

Och för den som funderar är detta min personliga åsikt kring hen:
Jag ogillar extrem feminism och genustalibaner. Men jag gillar ordet hen. Eftersom jag är journalist och använder mig väldigt mycket av det svenska språket märker jag ofta hur praktiskt det skulle vara med ett sådant ord.

Antagligen är de flesta som vill ha ordet hen i svenskan inte feminister – utan personer som helt enkelt tycker att det är ett bra ord. Många andra språk har motsvarigheter till "hen" (finskan har exakt samma ord och uttal) och det handlar inte om att sudda ut existensen av könsorgan – utan om att ha ett praktiskt ord när man pratar om någon som man inte vet vilket kön hen har.

Jag håller med dig om att "hen" fyller ett syfte i att ersätta "hon/han" när man inte vet vilket av dem det gäller men det används inte så. Inte heller i FZ:s artikel. Könlöst = hen.

De som hittat på ordet har inte tänkt klart för hur blir exempelvis objekt- och genetivformen?

Medlem
Skrivet av PaZ:

Eftersom "hen" har etablerat sig som könlöst pronomen så är det väl väldigt passande i det här sammanhanget? Förstår inte hur folk kan bli så himla upprörda över ett ord som inte avslöjar könet på individen det syftar på.

Skrivet av StrongBad:
Skrivet av jonis:
Skrivet av walter_iego:

Annars tycker jag artikelförfattarens textrad:

"Som en rolig fakta betyder det att alla karaktärer och djur i Minecraft är homosexuella eftersom det bara finns ett kön att välja mellan. Smaka på DEN, homofober!"

- är ogenomtänkt.

Inte bara ogenomtänkt. De är snarare hermafroditer!

Om man följer @notch på Twitter så svarade han på det där påståendet och han är medveten om det, själva orden att alla är homosexuella var menat som ett tankeprovocerande skämt för att jävlas med homofoberna. Sen var väl FZ inte sen med att lägga in saker de inte förstår, med att använda "hen" i rubriken. Hen har ingenting med det här att göra, det är bara någon på redaktionen som ville ha lite liv i kommentarerna. Och det funkade tydligen.

Hear hear, satan va folk blev förbannade här på det xD
Mycket mer hyfsat att säga "Hen" än "Den" till en människa.
Den gör det hela mycket ohyfsat och rätt opersonligt.

Och det används ju oftast när man inte vet könet på personen.
Jag säger så klart fortfarande han och hon när jag vet.
Men när man är osäker, varför säga "Han eller Hon" När "Hen" går snabbare?

Inaktiv
Skrivet av Zhin:

FZ goes Aftonbladet

FZ har varit värre än Aftonbladet sen länge nu.

PaZ
Medlem

Genitivformen är nog fastslagen till "hens", vilket känns ganska logiskt. Vad gäller objektsform så är "henom" vanligast, men det finns lite olika varianter där ute (precis som det brukar göra för hyfsat nybildade ord). Jag har sett ett otal varianter i olika tidningar där hen har använts just för han/hon, så det förekommer definitivt. (Aftonbladet körde den sköna "Hen åker ur let's dance" exempelvis, bara för att ge så lite info som möjligt innan man klickade in sig).

Det finns två typer av personer som omfamnar hen: De som tycker att det är lätt och smart att ha i sin skribentarsenal, och de som tycker att det är politiskt viktigt med ett könlöst pronomen. Jag köper båda de argumenten, och förstår inte riktigt vad alla är så rädda för.

Skrivet av North:
Skrivet av Mikaelh:

För att förtydliga är hen ett ord som vi inte använder på FZ. När TT, SVT, Dagens Nyheter och andra respekterade medier börjar använda det kanske vi också gör det. Jag skrev hen i rubriken som en rolig grej.

Och för den som funderar är detta min personliga åsikt kring hen:
Jag ogillar extrem feminism och genustalibaner. Men jag gillar ordet hen. Eftersom jag är journalist och använder mig väldigt mycket av det svenska språket märker jag ofta hur praktiskt det skulle vara med ett sådant ord.

Antagligen är de flesta som vill ha ordet hen i svenskan inte feminister – utan personer som helt enkelt tycker att det är ett bra ord. Många andra språk har motsvarigheter till "hen" (finskan har exakt samma ord och uttal) och det handlar inte om att sudda ut existensen av könsorgan – utan om att ha ett praktiskt ord när man pratar om någon som man inte vet vilket kön hen har.

Jag håller med dig om att "hen" fyller ett syfte i att ersätta "hon/han" när man inte vet vilket av dem det gäller men det används inte så. Inte heller i FZ:s artikel. Könlöst = hen.

De som hittat på ordet har inte tänkt klart för hur blir exempelvis objekt- och genetivformen?

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

apropå PK så se jag en skrämmande utveckling där människor med olika åsikter tystas ner, där sanningen döljs...PK handla om kontroll.

Ordet är friare än någonsin. Get your facts straight. Det som däremot ökat är myten om "PK" som människor som tror sig leva något martyrliv slänger ur sig till höger och vänster.

EDIT: Det är väl snarare sådana som du som jobbar emot de olika åsikterna genom ett hat mot ordet "hen"?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Ish
Medlem
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Ish:

Någon fick betalt för att rapportera detta.

Ja, jag tror inte att jag skulle jobba på FZ om jag inte fick betalt för att skriva nyheter.

Nej, men vart är nyheten. Det är så jävla "Arne 75 matar ekorre på sin veranda"..

Skrivet av Mikaelh:

För att förtydliga är hen ett ord som vi inte använder på FZ.

Förutom när ni vill "skojja till det lite" eller?


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Moderator | Testpilot
Skrivet av Annanaz:
Skrivet av jonis:
Skrivet av walter_iego:

Annars tycker jag artikelförfattarens textrad:

"Som en rolig fakta betyder det att alla karaktärer och djur i Minecraft är homosexuella eftersom det bara finns ett kön att välja mellan. Smaka på DEN, homofober!"

- är ogenomtänkt.

Inte bara ogenomtänkt. De är snarare hermafroditer!

En hermafrodit är en två kön:ad individ, minecraft karaktärerna har inget kön. Så nej, dem är inte hermafroditer.

"de" och inte "dem" där tack (om alla ska komma runt och rätta varandra vill jag också vara med)

Här får du ett till tips för att hjälpa med att använda "de" och "dem"

De = They
Dem = Them

Annars var du helt korrekt i vad du skrev.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Hermafrodit.
Internetkulturens visdomskälla: http://sv.wikipedia.org/wiki/Hermafrodit


signatur

Chooch it

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av WarpGuN:

apropå PK så se jag en skrämmande utveckling där människor med olika åsikter tystas ner, där sanningen döljs...PK handla om kontroll.

Ordet är friare än någonsin. Get your facts straight. Det som däremot ökat är myten om "PK" som människor som tror sig leva något martyrliv slänger ur sig till höger och vänster.

håller inte med dig, ha man en annan åsikt än etablissemanget kommer PK moben och skriker och pekar finger, det blir en katastrof för demokratin


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Feminister och genuspedagoger är sjukt mycket värre än nazister.


signatur

Visa lite respekt swordfish. Tråd rensad.

PaZ
Medlem
Skrivet av swordfish:

Feminister och genuspedagoger är sjukt mycket värre än nazister.

Det är ganska svårt att diskutera med någon som har den inställningen. Nazisterna startade ett världskrig och dödade 6 miljoner judar och miljontals från andra folkgrupper. Feminister (i allmänhet) vill ha jämställdhet och jämlikhet mellan könen. Jag har svårt att se hur det är "sjukt mycket värre".

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av molg:
Skrivet av PaZ:

Eftersom "hen" har etablerat sig som könlöst pronomen så är det väl väldigt passande i det här sammanhanget? Förstår inte hur folk kan bli så himla upprörda över ett ord som inte avslöjar könet på individen det syftar på.

Håller med. Att ett litet ord kan vara så skrämmande för vissa. Vita kränkta män...

varför skulle bara vita män blir kränkta?

apropå PK så se jag en skrämmande utveckling där människor med olika åsikter tystas ner, där sanningen döljs...PK handla om kontroll.

För att större delen av FZs medlemmar är vita män/pojkar. Jag syftar på kommentarerna här, inte om hur du tror folk allmänt reagerar på ordet .

Vem har tystat ner någon egentligen? Tycker tvärtemot att vi blivit bättre på att vädra åsikter i det här landet.

Medlem
Skrivet av swordfish:

Feminister och genuspedagoger är sjukt mycket värre än nazister.

0/10 på den trollningen. Tror inte ens de som vanligtvis är lika idiotiska som det uttalandet går på det. Kryp tillbaka till flashback.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Jag kommer till FZ för att läsa spelnyheter, inte genusmaffians propaganda i kampen om att utrota könen i Sverige.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av PaZ:
Skrivet av swordfish:

Feminister och genuspedagoger är sjukt mycket värre än nazister.

Det är ganska svårt att diskutera med någon som har den inställningen. Nazisterna startade ett världskrig och dödade 6 miljoner judar och miljontals från andra folkgrupper. Feminister (i allmänhet) vill ha jämställdhet och jämlikhet mellan könen. Jag har svårt att se hur det är "sjukt mycket värre".

Den dagen feminister strävar efter jämlikhet mellan könen kommer grisar kunna flyga av egen kraft. Det enda de kämpar för är trycka ner män och förbättra för kvinnor.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av WarpGuN:

apropå PK så se jag en skrämmande utveckling där människor med olika åsikter tystas ner, där sanningen döljs...PK handla om kontroll.

Ordet är friare än någonsin. Get your facts straight. Det som däremot ökat är myten om "PK" som människor som tror sig leva något martyrliv slänger ur sig till höger och vänster.

håller inte med dig, ha man en annan åsikt än etablissemanget kommer PK moben och skriker och pekar finger, det blir en katastrof för demokratin

Om något inte håller med dig det har de självklart rätt att säga emot. Du blir väl inte censurerad eller tystad, bara motargumenterad. Det är inte ett hot mot demokratin. Det är tecken på en sund demokrati.

Medlem
Skrivet av molg:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av molg:
Skrivet av PaZ:

Eftersom "hen" har etablerat sig som könlöst pronomen så är det väl väldigt passande i det här sammanhanget? Förstår inte hur folk kan bli så himla upprörda över ett ord som inte avslöjar könet på individen det syftar på.

Håller med. Att ett litet ord kan vara så skrämmande för vissa. Vita kränkta män...

varför skulle bara vita män blir kränkta?

apropå PK så se jag en skrämmande utveckling där människor med olika åsikter tystas ner, där sanningen döljs...PK handla om kontroll.

För att större delen av FZs medlemmar är vita män/pojkar. Jag syftar på kommentarerna här, inte om hur du tror folk allmänt reagerar på ordet .

Vem har tystat ner någon egentligen? Tycker tvärt emot att vi blivit bättre på att vädra åsikter i det här landet.

Att skriva en sådan sak som "Vita kränkta män..." känns mer "Aftonbladet" än vad nyheten som tråden handlar om. Som tur så verkar de flesta strunta i det, förutom jag då som är så dum så att jag bryr mig om att svara på det.

Anledningen till att folk reagerar på det ordet "hen" har nog att göra med att ordet har blivit synonymt med sådana som har varit i tidningarna den senaste tiden och sagt saker som "vi talar inte om barnets kön", "vi vill att barnet skall upptäcka sig själv" och andra saker som låter som 2000-talets motsvarigheter till 70-talets flum där dom rökte det ena och det andra.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skriv svar