Spelmässa för "gaymers" nästa år

Medlem

En sak, homosexuella som klagar på att folk slänger ut sig ord när de spelar onlinespel osv. och inte känner sig trygga..

Så jag som är hetero tar alltså inte åt mig av vad folk säger och kan känna mig trygg vart jag än är? Det är bara ni bögar som tar åt sig och det är synd om er? Ge er för fan, ni är inte mer speciella än straighta.

Vi lever i samma värld allihopa, alla får utstå skällsord, sluta ta åt er och gå vidare.

Om ni är stolt för den ni är så spelar det ingen roll vad folk säger, genom att starta något sånt här gör ju bara att ni visar att ni är veka för vad folk säger och då kommer folk börja hålla på ännu mer.

Kommer alltid finnas folk som säger fula ord, spelar ingen roll om vem det är.

(Och nej, jag har inget emot homosexuella, jag har och har haft kompisar som är det. Var tvungen att visa dem detta och de tycker detta är riktigt onödigt de också. Vad konstigt..)

Medlem

@aspunk: men om båda riktar sig mot alla (som det bör vara), vad är meningen med den här mässan?

Vad är Q:et i HBTQ? Homo-, bi-, trans-, och... qwerty? För gamers.

Inaktiv

Homofobiska och hatiska uttalanden i multiplayerspel, speciellt på konsol är ju lika vanligt som förseningar i lokaltrafiken i Stockholm, om inte mer frekvent än så. Det är något som har fått mig att söka mig bort från multiplayer på konsolspel för att det är så sjukt mycket snorungar som tror att de kan bete sig hur fan som helst bara för att personen de häver ur sig slagorden mot inte finns i närheten IRL. Jag tycker att homofobiska och hatiska uttalanden från spelare borde beivras. Noll tollerans. Därför tycker jag att det är bra med en sån här mässa som både skapar diskussion och utbildar folk att det inte är ok att bete sig hur fan som helst. Visa respekt för gemene individer, oberoende av hudfärg, kön eller sexuell läggning. Om alla kunde lära sig det skulle världen vara mycket vackrare.


signatur

ASUS Maximus Gene-Z | Intel i5 2500 3.3GHZ (OC 4.3GHZ) | 16GB DDR3 1600MHZ | 1xEVGA GTX 670 2GB FTW | DELL U2412M | 2x1TB 7200rpm HD

Medlem

Först gnäller man över att gay och icke gay delas in i olika fack och att bägge skall behandlas lika och vara jämbördiga. Sen skapar man gay festivaler, gay spelmässor, osv osv..

Fattar inte vad poängen är. Idioti.

Medlem

Personligen är jag inte det minsta emot homosexualitet eller nå sånt, men vad är poängen med att dom ska ha en egen mässa? Gamer som gamer, oavsett läggning eller kön. Om något så skulle dom kunna göra olika mässor för t.ex. hardcore gamers och casual gamers, så vi lite mer hardcore slipper all kinect-skit

Medlem

Tanken är ju god... men varför kan inte mänskligheten bara lära sig att göra Events för MÄNNISKOR? Så kan de intresserade individerna gå på det och "That's Fine!"

Medlem

Homosexuella är ju inte alls välkomna i det oftast extremt homofoba gamer-communityn. Jag tycker att alla vi män som är säkra på vår sexualitet, straight (som jag), borde stödja det här. Jag tycker det är rent pinsamt att sån här typ av mentalitet genomsyrar vårt community. Vi spelar spel, det är en väldigt högteknologisk hobby, ändå har många en förhistorisk mentalitet. Och ja, rasism är ju inte heller ovanligt.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

En sak, homosexuella som klagar på att folk slänger ut sig ord när de spelar onlinespel osv. och inte känner sig trygga..

Så jag som är hetero tar alltså inte åt mig av vad folk säger och kan känna mig trygg vart jag än är? Det är bara ni bögar som tar åt sig och det är synd om er? Ge er för fan, ni är inte mer speciella än straighta.

Vi lever i samma värld allihopa, alla får utstå skällsord, sluta ta åt er och gå vidare.

Om ni är stolt för den ni är så spelar det ingen roll vad folk säger, genom att starta något sånt här gör ju bara att ni visar att ni är veka för vad folk säger och då kommer folk börja hålla på ännu mer.

Ja, gud, vad kan skillnaden vara?

Kan det vara för att runt om i världen så hotas, mördas och misshandlas homosexuella personer varje dag, året runt, på grund av sin läggning? Det ger så att säga ett annat perspektiv på hatet. Jag har aldrig någonsin hört om att en straight person skulle ha blivit utsatt för detta på grund av att hen är straight.

Sen detta med "ja men var är vår straighta festival då"? Är så urbota dumt att man baxnar. Festivalen för oss straighta är ALLA andra festivaler. Precis som när inavlade rasister i USA gnäller om TV-kanalen "Black Entertainment Television", och undrar när det kommer en White Entertainment Television. De övriga 99.9% av kanalerna är ju för fan WET!

Precis som afroamerikaner i USA så exkluderas homosexuella konsekvent ur spelmediet. Vissa företag är mer vidsynta, Bioware exempelvis, men den absoluta shit-storm som uppstår när de visar upp sina homo-förhållanden i spelen bevisar ju om något hur läget är i grunden.

Medlem
Skrivet av Typhor:

Tanken är ju god... men varför kan inte mänskligheten bara lära sig att göra Events för MÄNNISKOR? Så kan de intresserade individerna gå på det och "That's Fine!"

Det finns jättemånga sådana events.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

En sak, homosexuella som klagar på att folk slänger ut sig ord när de spelar onlinespel osv. och inte känner sig trygga..

Så jag som är hetero tar alltså inte åt mig av vad folk säger och kan känna mig trygg vart jag än är? Det är bara ni bögar som tar åt sig och det är synd om er? Ge er för fan, ni är inte mer speciella än straighta.

Vi lever i samma värld allihopa, alla får utstå skällsord, sluta ta åt er och gå vidare.

Om ni är stolt för den ni är så spelar det ingen roll vad folk säger, genom att starta något sånt här gör ju bara att ni visar att ni är veka för vad folk säger och då kommer folk börja hålla på ännu mer.

Hela din argumentation faller när du påstår att eftersom alla får utstå skit så är det okej. För det första är det inte okej att man ska behöva utstå skällsord och kränkningar bara för att man spelar online. Sen är det extremt stor skillnad på hur HBTQ-människor behandlas både IRL och online.

Om du nu tycker att alla ska behandlas lika kan du svara på varför det är okej med kränkande trashtalk? För det är det inte.

Återigen, hade ingen sett ett behov av mässan skulle den inte haft en chans att finansieras.

Inaktiv

Med tanke på hur mycket homofobiskt man ser i ingame chattar och på forum så förstår jag om dom vill göra en egen mässa där det inte står snorvalpar och skriker "gay" om allt dom inte gillar.

Inaktiv
Skrivet av Veqtor:

Homosexuella är ju inte alls välkomna i det oftast extremt homofoba gamer-communityn. Jag tycker att alla vi män som är säkra på vår sexualitet, straight (som jag), borde stödja det här. Jag tycker det är rent pinsamt att sån här typ av mentalitet genomsyrar vårt community. Vi spelar spel, det är en väldigt högteknologisk hobby, ändå har många en förhistorisk mentalitet. Och ja, rasism är ju inte heller ovanligt.

Måste bara säga fyfan vad bra skrivet Håller med dig till 100%


signatur

ASUS Maximus Gene-Z | Intel i5 2500 3.3GHZ (OC 4.3GHZ) | 16GB DDR3 1600MHZ | 1xEVGA GTX 670 2GB FTW | DELL U2412M | 2x1TB 7200rpm HD

Medlem

Det roliga är folk som hävdar att de INTE har något emot HBT, men som sen ändå totalvägrar att låta de arrangera något för sig själva, där ALLA ANDRA ändå är tillåtna att komma.

Behövs det en speciell "Gaymer"-mässa? JA!

Varför? Därför att där slipper HBT-folk bli lika dåligt behandlade.

Ja, jag vet att de är välkomna på de flesta ställen i dagens samhälle, men tyvärr inte överallt.
Det finns restauranger i Sverige (som anses vara väldigt tolerant i såna frågor) där kvinnor som pussar varandra blir utslängda, arbetsplatser där transsexuella blir hotade med stryk för att de har tajta tröjor på sig, folk som blir misshandlade och ihjälslagna på allmänna platser för att de råkade hålla en person av samma kön i hand osv osv osv.

Att lagen säger något är tillåtet, och att 98% av befolkningen accepterar eller ignorerar HBT-personer räcker inte.
Det räcker att det finns EN jävla idiot som inte kan acceptera lite manlig kärlek oss män emellan för att det ska förstöra en hel spelmässa för alla HBT-människor. Om t.ex. 2 killar går in på E3-mässan och pussar varandra när de ska gå åt olika håll och EN person reagerar och börjar skälla och/eller slåss med de pga det (vilket händer) så kommer de inte känna sig välkomna där. Och det största problemet är INTE de fåtal som agerar ut mot HBT, utan att de andra 98 som står runt och ser vad som händer blundar och låtsas som inget. Så först får de stryk, och sen förmedlar alla andra känslan att det var rätt eller att de förtjänade det genom att inte göra något. Medelsvensson(amerikan, finne, whateverland) är fegisar som inte vågar ingripa så länge det inte är något som verkligen står de nära eller är viktigt för de som råkar illa ut.

Så ja, det behövs en Gaymer-mässa.

... och ni som tjatar om att det borde göras en heterosexuell mässa... Den stora skillnaden är att det redan finns en jävla massa "heterosexuella" platser i samhället där HBT inte accepteras, medans t.ex. denna mässa för HBT ACCEPTERAR heterosexuella med. SKillnaden är bara att de annonserar ut det mer att där kommer finnas flera HBT-personer, så att de som är trångsynta idioter förstår att hålla sig borta.

Medlem
Skrivet av luftman:

Personligen är jag inte det minsta emot homosexualitet eller nå sånt, men vad är poängen med att dom ska ha en egen mässa? Gamer som gamer, oavsett läggning eller kön. Om något så skulle dom kunna göra olika mässor för t.ex. hardcore gamers och casual gamers, så vi lite mer hardcore slipper all kinect-skit

Skillnaden är att ni hardcoregamers slipper riskera få stryk på casualmässorna om ni kommer med en "Quake 1"-tröja på er Medans om en transsexuell skulle gå på en vanlig spemässa är risken stor att de får antingen verbala eller fysiska påhopp direkt.

Medlem

Asbra! Segregation låter ju som ett bra sätt att göra samhället mer tolerant..

Medlem

Är det inte lite talande att ett gäng straighta män sitter och trycker tummen ner på alla som försvarar det här initiativet? Det i sig är ju ett bevis för att det kanske inte är en så dålig idé.

Spelvärlden är en av de mest homofoba arenorna som finns (jämte alla andra sysselsättningar som mest lockar män). Om man inte fattar behovet av att skapa sig egna rum så tycker jag man ska läsa på lite istället. "Alla ska med", visst det är ett långsiktigt mål, men om man tror att man kommer dit genom att låtsas som att det regnar så har man faktiskt inte fattat ett jävla dugg. Läs på, kom tillbaka när ni kan något.

Medlem
Skrivet av hest:

Asbra! Segregation låter ju som ett bra sätt att göra samhället mer tolerant..

Fast problemet som beskrivt ovan är ju att splevärlden redan är segregerad, då HBT-personer känner sig mycket ovälkomna på spelmässor i allmänhet?

Skillnaden, som Abraham är ovan mycket väl beskriver, är att på HBT-mässan är alla välkomna, även vi tråkiga helt straighta personer.

Inaktiv
Skrivet av Erenthal:
Skrivet av hest:

Asbra! Segregation låter ju som ett bra sätt att göra samhället mer tolerant..

Fast problemet som beskrivt ovan är ju att splevärlden redan är segregerad, då HBT-personer känner sig mycket ovälkomna på spelmässor i allmänhet?

Skillnaden, som Abraham är ovan mycket väl beskriver, är att på HBT-mässan är alla välkomna, även vi tråkiga helt straighta personer.

Trodde ironin i hans inlägg var rätt uppenbar.

Medlem
Skrivet av Puscifer:

Idiotisk idé. Istället för att kategorisera heterosexuella och homosexuella borde man föra samman de två sexuella läggningarna för att bevisa att den ena inte är bättre eller sämre än den andra. Själva debatten handlar väl i grund och botten om att "Alla är lika mycket värda"?

Om man delar in hetero,- och homosexuella i olika fack är de plötsligt inte längre lika mycket värda.

Ja, dom verkar köra på samma idiotiska taktik som Jehovas Vittnen, telefonförsäljare och föräldrar med barn i flygplan...
Sticka ut och skrika efter uppmärksamhet på alla möjliga fel sätt.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Skulle inte behövas om det inte fanns så många homofober

Medlem
Skrivet av Werzion:
Skrivet av Puscifer:

Idiotisk idé. Istället för att kategorisera heterosexuella och homosexuella borde man föra samman de två sexuella läggningarna för att bevisa att den ena inte är bättre eller sämre än den andra. Själva debatten handlar väl i grund och botten om att "Alla är lika mycket värda"?

Om man delar in hetero,- och homosexuella i olika fack är de plötsligt inte längre lika mycket värda.

Ja, dom verkar köra på samma idiotiska taktik som Jehovas Vittnen, telefonförsäljare och föräldrar med barn i flygplan...
Sticka ut och skrika efter uppmärksamhet på alla möjliga fel sätt.

Om du med "sticka ut och skrika" menar att HBT-gruppen ställer sig upp och kräver sina mänskliga rättigheter att inte bli mördade/hotade/osynliggjorda i samhället, så ja, då gör dom det.

Jag antar att kvinnorättskämparna på 1800-talet/början av 1900-talet också skrek och irriterade folk. För att inte tala om medborgarrättsrörelsen i USA på 1960-talet, jösses vad dom störde folk. Vet hut, minioriter! Den vite mannen har bedömt eran kamp onödig och störande!

Medlem

"ett community för de här människorna"


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem

Varför ska bögar ha en egen spelmässa? Varför ska vi ha spelmässor enbart för folk som är oheterosexuella för? De vill bara ha massa uppmärksamhet - de är så särbehandlade! Om de bara kunde sluta larva sig och börja bete sig som vanligt folk så kanske vi kunde acceptera dem, eller hur?

Nä, snarare så är den väsentliga frågan; "varför inte"? Det finns så försvinnande få röster i spelindustrin som representerar HBTQ-människor, vare sig det rör sig om utvecklare, events eller journalister. Om man inte läser sidor som specifikt berör ämnet, som GayGamer, så tas ämnen som berör HBTQ-communityt oerhört sällan upp överhuvudtaget. Bara av den anledningen kan GaymerCon vara en positiv nykomling.

Som det står på deras sida: "Educating and informing the gaming community of the presence of sexuality in our digital lives and promoting acceptance and social change through gaming." Tanken är inte bara att skapa en spelmässa med extra mycket regnbågsflaggor utan att faktiskt fokusera på saker som berör bögar, flator och transor i industrin de jobbar i eller på annat sätt är en del av - seminarier, keynotes, etc. Det är heller inte särbehandling eftersom alla ändå är välkomna, det är väl det som är lite av poängen; att skapa en zon som är helt bögvänlig men ändå inkluderar alla som har spel som jobb eller intresse.

Bara för att HBTQ-personer i Sverige har det relativt sett ganska bra så betyder inte det på något sätt att situationen är lik bekväm i övriga världen och framförallt inte i USA. För folk som aldrig har känt den bottenlösa skräcken och ångesten i att bli trakasserad för sin sexualitet, speciellt i ett land där hälften av invånarna tycker att du förtjänar det, kan kanske inte sätta sig in i varför det finns en poäng i att ha en mässa som öppet säger "det är okej att vara den du är, även du som spelar spel". Det är en väldigt liten sak i det stora hela men uppenbarligen ett steg i rätt riktning.

Inaktiv
Skrivet av Sheep:

@aspunk: men om båda riktar sig mot alla (som det bör vara), vad är meningen med den här mässan?

Vad är Q:et i HBTQ? Homo-, bi-, trans-, och... qwerty? För gamers.

Det är väl ganska uppenbart? För att lyfta fram problemen med homofobi i gamingvärlden.

Medlem

Vad ska de spela där då? GayZ?

Medlem
Skrivet av yagel:

Ni förstår inte? Bland gamers och i gamervärlden råder utspridd homofobi och rasistiska uttalanden. Har ni spelat något kompetativt spel där människor inte spyr ut sig böguttalanden etc? Ni som inte är homosexuella förstår inte hur jobbigt det kan vara att tycka om datorspel och speciellt kompetativa sådana och konstant se detta hat som finns där ute. Detta behövs.

Så du tror på fullaste allvar att folk kommer sluta vräka ur sig diverse böghat för att man riktar en mässa till de som får allt hat över sig? Snacka om att predika för kören. Så länge internet är anonymt vilket det bör vara så kommer det alltid vara en hård jargong.


signatur

Kvadratich, Praktich , Gut.

Medlem

Förstår inte varför homosexuella personer tar illa upp för någon random skriker gay i chatten. Säkerligen så vet de som skriker inte ens om att personen i fråga är gay utan att det används som ett rättså generiskt uttryck nu för tiden. Tycker det är lika dumt som om man skulle ta åt sig om någon skriker noob.

Aldrig förstått laddningen med att skrika "bög" etc heller, det är väl snarare dom som inte är homo som ska ta illa upp utav det.
Jag har uppfattningen om att personer som gått ut med att vara homo är rätt stolta över det och är väldigt nöjda med det beslutet men men.. Vill man göra en stor grej utav det och skapa en massa drama så är det väl upp till var och en.

Sen anser jag att man betonar homosexuella på ett särskilt sätt i media som inte är så fördelaktigt, jag menar hade dom slutat att lägga fram det som något speciellt så tror jag att det hade varit mycket lättare för många homosexuella personer, både de som gått ut med det och de som är hemliga.
Därför tycker jag att sådana event som dessa är löjligt och hjälper inte när det gäller att få bort tabu statusen. För de allra flesta vill bara leva vidare med sitt liv och bli accepterade utav grannar och familj, och det är svårt när folk hela tiden blir matade med att det är speciellt att vara homo och att de ska bli placerade i fack och behandlas med silkesvante.

Med detta sagt så anser jag att homosexualitet är något för mig som framstår som helt naturligt men som får en onaturlig stämpel i och med dessa events.

Medlem
Skrivet av Skäggbiffen:
Skrivet av yagel:

Ni förstår inte? Bland gamers och i gamervärlden råder utspridd homofobi och rasistiska uttalanden. Har ni spelat något kompetativt spel där människor inte spyr ut sig böguttalanden etc? Ni som inte är homosexuella förstår inte hur jobbigt det kan vara att tycka om datorspel och speciellt kompetativa sådana och konstant se detta hat som finns där ute. Detta behövs.

Så du tror på fullaste allvar att folk kommer sluta vräka ur sig diverse böghat för att man riktar en mässa till de som får allt hat över sig? Snacka om att predika för kören. Så länge internet är anonymt vilket det bör vara så kommer det alltid vara en hård jargong.

Man kan däremot göra det mindre accepterat, att få folk att säga ifrån och säga emot.

Jag måste erkänna att när jag var yngre så körde jag också mycket online med "grabbig" jargon. Kallade folk bög, fitta osv. Men när jag växte upp mer så insåg jag hur oacceptabelt och kränkande det var, och gjorde ett medevetet val att omedelbart sluta. Och inte bara sluta, utan att ständigt säga ifrån och påpeka när jag stötte på hatspråk.

Folk kommer inte sluta vara elaka på grund av en mässa, nej. Men en mässa är ett litet steg på vägen att acceptera HBTQ-människor för vilka dom är, och en värld där 99% av människor inser att det är dumt och onödigt att kränka människor pg av det.

Medlem

Jag ser ingetting som är fel med en spelmässa för bara homosexuella. Majoriteten av människor är heterosexuella och då är det ju lätt att en homosexuell kanske känner något slags utanförskap när han går på en vanlig spelmässa.

Låt dem ha sin Gaymer-con. Om vi spelar våra kort rätt så dyker de upp på de vanliga spelmässorna ändå också
So no need to be jealous

Inaktiv
Skrivet av DrAbraham:
Skrivet av luftman:

Personligen är jag inte det minsta emot homosexualitet eller nå sånt, men vad är poängen med att dom ska ha en egen mässa? Gamer som gamer, oavsett läggning eller kön. Om något så skulle dom kunna göra olika mässor för t.ex. hardcore gamers och casual gamers, så vi lite mer hardcore slipper all kinect-skit

Skillnaden är att ni hardcoregamers slipper riskera få stryk på casualmässorna om ni kommer med en "Quake 1"-tröja på er Medans om en transsexuell skulle gå på en vanlig spemässa är risken stor att de får antingen verbala eller fysiska påhopp direkt.

Förlåt, va?

Varför skulle en transexuell få påhopp på en mässa?
Tycker det allting är löjligt, de var som när SD-snubben gick på en mässa för GLQT(eller vad för förkortning det är) och fick inte vara med för hans hudfärg var vit, vilket enligt arrangörerna inte var tillåtet för han kunde inte påverkas av rasism.

Vad är det med folk numera? Folk ska vara så extrema på allt och ska accepteras och vill kräva speciell behandling.

Skriv svar