Guild Wars 2 – Dagbok från Tyria

Inaktiv

Det var länge sedan jag hade såhär kul i ett MMO. Så lätt att komma igång och det finns alltid saker att göra och inget mer grindande som i alla andra "bread 'n butter"-mmo. SW:TOR har lagts på hyllan. Nu är det GW2 och min Charr Engineer som gäller


signatur

ASUS Maximus Gene-Z | Intel i5 2500 3.3GHZ (OC 4.3GHZ) | 16GB DDR3 1600MHZ | 1xEVGA GTX 670 2GB FTW | DELL U2412M | 2x1TB 7200rpm HD

Medlem

Jag gillar storyn mer här än i Starwars. Visst det läggs ord i munnen på mig men jag ser det mer som en show. Sen så blir det ju aktiva val som förändrar din story ganska drastiskt.

Gör en karaktär du trivs med så kommer du garanterat trivas med din story med. Fantastiskt spel som har mycket att ge !

Medlem

Testat par raser och klasser upp till lvl 10 nu och det är lite blandade känslor, men inget som får mig att vilja sluta, vilket är ett plus hittils iaf.

Att säga spelet inte har grind är väl ändå fel, däremot så i min värld så kan den vara tråkig eller rolig, och gw2 så är det den senare för mig.

Dock så verkar vissa raser mer genomarbetade en andra rent spontant.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Skelögd:
Skrivet av henks:

"Strider är överlag inte jättespännande, men de är inte heller
dåliga. Ganska klassiska mmo-strider egentligen, vilket absolut inte är fel."

Absolut fel är det inte, men det är vad som gör spelet för tråkigt för att köpas. Det finns en anledning att man slutade spela WoW för flera år sedan och inte aktivt lirat något annat MMO under ett längre tag efter. Tera är det enda MMO:et som haft intressant combat på senare år, men det hade alldeles för dåligt endgame content och sköts av klåpare i EU så det var ju ett sjunkande skepp innan det ens lanserades här tråkigt nog.

Striderna i Tera är ju exakt som i Guild Wars 2 nästan då utvecklarna av Tera i princip kopierat 80% av grejerna från Guild Wars 2.

Det var ju som sagt på fitthåret att Tera ens fick släppas i europa då NCsoft lackade satan på Bluehole Studio.

Nu undrar jag ju lite vad du suttit (alternativt stått!) och rökt. För det första är striderna inte alls särskilt lika då Teras combat är rätt långt ifrån övriga MMO:s. GW2 har inte true action combat utan någon variant med små inslag av det och är ett tabtarget MMO. Tera kör inte med tab targeting utan att man som exempelvis melee slår den eller de som står där man svingar ett eventuellt vapen med mera, för att ta det simpelt. GW2:s combat påminner en del om, om vi nu åter måste ta det exemplet alla verkar ta som guden av MMO:s samt det första och det "enda riktiga" (av nån anledning jag finner något oförståelig), WoW:s fast lite mer egenutvecklat. Färre skills och så, lite inslag av true action combat men fortf att man springer runt och "spammar skills" mot tab target. Typ. Om du påstår att GW2 och Teras combat liknar varandra mer än vad WoW och GW2 liknar varandras så har du aldrig ens spelat Tera alternativt väljer att blåljuga för det passar.

Sen förstår jag inte hur du kan sitta och säga att Tera kopierat 80% av GW2 då Tera släpptes långt före (spelet fanns i Korea i något år innan det släpptes här, och så var det såklart betor och utvecklingstid långt innan det vilket självklart gäller för GW2 också men det spelet utvecklades som sagt mestadels efter är jag rätt säker på, förstår ej heller hur de ska ha fått särskilt mkt från GW2 innan GW2 gick in i stängda alpha-/betastadiet).

Bluehole råkade illa ut eftersom BHS formades av folk som hoppat av NCSoft och tagit med sig det de själva gjort när de arbetat på Lineage 3 som sedan scrappades. Om någon har snott något av någon gällande Tera och GW2 är det snarare ArenaNet som kopierat från BHS, inte fan är det tvärtom iaf.

Medlem

Väntar ett par månader med att slänga ut pengar på MMOs igen (Senast var secret world). Känns lite som var vartannat mmo är hypat sen dör det inom nån månad.

Medlem
Skrivet av Skelögd:
Skrivet av henks:

"Strider är överlag inte jättespännande, men de är inte heller
dåliga. Ganska klassiska mmo-strider egentligen, vilket absolut inte är fel."

Absolut fel är det inte, men det är vad som gör spelet för tråkigt för att köpas. Det finns en anledning att man slutade spela WoW för flera år sedan och inte aktivt lirat något annat MMO under ett längre tag efter. Tera är det enda MMO:et som haft intressant combat på senare år, men det hade alldeles för dåligt endgame content och sköts av klåpare i EU så det var ju ett sjunkande skepp innan det ens lanserades här tråkigt nog.

Striderna i Tera är ju exakt som i Guild Wars 2 nästan då utvecklarna av Tera i princip kopierat 80% av grejerna från Guild Wars 2.

Det var ju som sagt på fitthåret att Tera ens fick släppas i europa då NCsoft lackade satan på Bluehole Studio.

Nu är du HELT fel ute...
Teras strider är inte likt GW2s i huvudtaget...

För det första, det är inte NCsoft som utvecklar GW2, det är ArenaNet, som befinner sig i USA.

Det som hände mellan NCsoft och Bluehole var angående Lineage 3 och Tera, och allt skede i Korea. Det sista domslutet togs EFTER releasen i NA/EU, så det var aldrig på fitthåret att det skulle få släppas här.

Tera och GW2 har inte mycket gemensamt, och Tera är ingen GW2 klon. Bluehole vann i den rättegången, men man kan fortfarande undra över likheterna mellan Tera och Blade & Soul (som är utvecklat av NCsoft, i Korea). Hur den första versionen av Linage 3 var, som NCsoft fick bojkotta, får vi kanske aldrig veta.

Medlem

Mycket jag vill säga om både spelet och artikeln, men jag har inte tid, för jag vill hellre spela GW2.

MEN kort bara.

GW2 främjar lagspel mer än något annat mmorpg, och tyngdpunkten ligger på PvP, ffa. WvW.
Här kan ni t.ex. läsa om kombo-fields o finnishers, där olika kombinationer av skills från olika klasser skapar nya effekter. Eftersom detta är nytt och skiljer sig från andra mmo's är det dock förståeligt om recensenten inte greppat detta ännu. GW2 har knappast "klassisk mmo" strid (healing, möjlighet att slåss nedslagen, att hjälpa dem som blivit nedslagna etc. etc.), även om PvE solo mycket väl kan liknas vid vilket annat mmorpg som helst.

PvE finns det en del att önska, springa från hjärta till hjärta känns linjärt, som tur är finns det events och "My story" questkedja som alternativ. Men personligen hade jag gärna sett "traditionella" questgivande npc's vid s.k. "points of interest"

Auktionshuset har varit nere hela tiden när jag har spelat.

Detta är motiverad kritik, men artikeln är på sina ställen tydligt negativt vinklad och rent av felaktig. Exempel:

"Hann göra ett besök till min Hall of Monuments innan servrarna kickade ut mig för en patch och vägrade släppa in mig igen."

Här nämns t.ex. inte att servern bara var nere i ca. 10 minuter efter en patch, istället tillåts läsaren tro att detta var ett stort problem.

Lag brukar vara ett problem vid release. Den i det närmaste totala avsaknaden av lag nämns inte överhuvudtaget. Ska det vara underförstått?? Jag tycker nog det är värt att nämna.

Finns många andra exempel där det lyser igenom att artikelförfattaren hade negativa förutfattade meningar om det här spelet.

Oproffsigt, även om det nästan erkänns. " Fram tills nu så var jag smått skeptiskt mot Guild Wars 2..."

Det är bra att vara skeptisk, men den negativa ton denna artikel har på sina ställen har inte med skepticism att göra, den är ogrundad och rent av felaktig, troligen beroende på förutfattade meningar åt det negativa hållet.

Övrigt.

Grafikmotorn har optimerats från betan vilket märks tydligt på min gamla burk. Det flyter på hur bra som helst fast jag kör med högre grafikinställning nu. Flera gånger får man stanna upp för att beundra det konstverk datorn målar upp på skärmen. Vissa vyer är sagolikt vackra.

Medlem
Skrivet av firsov:
Skrivet av Owro:

....

Tycker det känns underligt att gnälla på att de är en lång grind.
Det är ju MASSA häftiga coola events överallt hela tiden. Sjukt mkt roligt att göra gentemot wow som du tog som exempel där det kommer en cool grej i northeren vid lvl 82 sen kanske ett event under cata lvlingen.
Där har du grind.

Det enda som jag kan tycka är att det är för lite tasks. Men ligger man jämnt med proffs o tar alla point of intrerests osv så blir det mer än väl med exp ändå.

Wow nämnde jag bara för att säga att till och med i det spelet så läste jag uppdragsbeskrivningen. Dvs i ett spel där uppdragen var rätt tråkiga. Jag har inte spelat det sedan WotLK.

Det enda spelet som jag har spelat, SWTOR inkluderat, som jag tycket att uppdragen faktiskt var riktigt kul är The Secret World. Jag gillar story, men inte på det sättet som SWTOR gjorde det. Sedan har TSW uppdrag som skiljer sig mycket från de typiska döda eller hämta uppdragen.

När det gäller events i GW2 så jag ännu bara sett följande: Döda en speciell fiende, döda anfallande banditer, och eskortera någon som blir attackerad då och då. Jag hoppas verkligen att de mer intressanta eventen, som du pratar om, kommer snart. Jag såg till att befinna mig runt träsket i människornas startområde för att eventet där skulle starta. Jag har hört om någon stor varelse där som skulle vara kul. Men inget hände under alla de timmar jag var där. Notera att jag gick därifrån lite då och då. Och att ibland kom jag in på min riktiga server.

Dvs allt som jag ännu har gjort går ut på att döda en, eller flera, av samma typ av fiender som går omkring överallt ändå. Ibland måste man leverera infekterade druvor etc under tiden. Jag fattade aldrig varför man skulle göra det dock. Kanske missar jag något. Jag har para pratat med några få av de npc som jag har hittat då jag är så van vid att intressanta personer är markerade på något sätt. Jag pratar numera med alla jag möter som har speciella namn i hopp om att de har något intressant att säga.

Jag tror att jag har missat en eller två grottor i GW2. Men jag har tagit alla point of intrest, utkiksställen etc på: staden, startområdet och Lion's Arch. Jag har tagit ca 70% av andra området också tror jag. Jag har två crafting yrken också men har bara använt material som jag har stött på då jag har utforskat/"questat". Och jag ligger 3+ nivåer under fienden som jag dödar. Vilket har gjort att jag ska åka till ett annat "andraområde". Vilket jag inte ser som ett problem. Det är ju inte som om att det finns någon story att följa förutom min personliga. Och jag vill få 100% på alla zoner ändå.

Medlem

Är det någon form av ironi som alla kör med och bara jag tycks ha missat, eller tycker folk verkligen att detta spel är snyggt?

Jag har aldrig blivit så besviken över ett spels grafik någonsin som när jag loggade in för första gången. Det ser ut som att man är tillbaka på 90-talet igen och provat på något gammalt MMO med minimal budget för grafik. För mig är det helt obegripligt hur folk kan tycka att detta ser snyggt ut.

På filmer och bilder har jag tyckt att det ser helt okej ut, men när man väl spelar det är det ruskigt fult. Jag försöker inte trolla eller provocera någon, men jag kan 100% ärligt säga att det är det fulaste spel jag någonsin spelat. Allting ser väldigt billigt ut och ingenting smälter samman. Användargränssnittet, som såg bra ut på bilder, känns också väldigt ihophafsat ut ser ut som ett UI som bara lagts till för att demonstrera en alpha-version (bortsett från ikoner och annat som ser riktigt bra ut!).

Förutom den renderade grafiken är övrig grafik topp-klass dock! Hemsidan är snygg och funktionell och processen man går igenom när man skapar sin karaktär är helt galet läcker och får andra toppspel att blekna i jämförelse.

Inte spelat jättemycket ännu, men gameplay verkar riktigt lovande, och det finns många goda idéer. Men jag kan seriöst inte förstå de som beskriver spelet som snyggt. Har ni sovit i en grotta de senaste 20 åren?

Medlem
Skrivet av henks:
Skrivet av Skelögd:
Skrivet av henks:

"Strider är överlag inte jättespännande, men de är inte heller
dåliga. Ganska klassiska mmo-strider egentligen, vilket absolut inte är fel."

Absolut fel är det inte, men det är vad som gör spelet för tråkigt för att köpas. Det finns en anledning att man slutade spela WoW för flera år sedan och inte aktivt lirat något annat MMO under ett längre tag efter. Tera är det enda MMO:et som haft intressant combat på senare år, men det hade alldeles för dåligt endgame content och sköts av klåpare i EU så det var ju ett sjunkande skepp innan det ens lanserades här tråkigt nog.

Striderna i Tera är ju exakt som i Guild Wars 2 nästan då utvecklarna av Tera i princip kopierat 80% av grejerna från Guild Wars 2.

Det var ju som sagt på fitthåret att Tera ens fick släppas i europa då NCsoft lackade satan på Bluehole Studio.

Nu undrar jag ju lite vad du suttit (alternativt stått!) och rökt. För det första är striderna inte alls särskilt lika då Teras combat är rätt långt ifrån övriga MMO:s. GW2 har inte true action combat utan någon variant med små inslag av det och är ett tabtarget MMO. Tera kör inte med tab targeting utan att man som exempelvis melee slår den eller de som står där man svingar ett eventuellt vapen med mera, för att ta det simpelt. GW2:s combat påminner en del om, om vi nu åter måste ta det exemplet alla verkar ta som guden av MMO:s samt det första och det "enda riktiga" (av nån anledning jag finner något oförståelig), WoW:s fast lite mer egenutvecklat. Färre skills och så, lite inslag av true action combat men fortf att man springer runt och "spammar skills" mot tab target. Typ. Om du påstår att GW2 och Teras combat liknar varandra mer än vad WoW och GW2 liknar varandras så har du aldrig ens spelat Tera alternativt väljer att blåljuga för det passar.

Sen förstår jag inte hur du kan sitta och säga att Tera kopierat 80% av GW2 då Tera släpptes långt före (spelet fanns i Korea i något år innan det släpptes här, och så var det såklart betor och utvecklingstid långt innan det vilket självklart gäller för GW2 också men det spelet utvecklades som sagt mestadels efter är jag rätt säker på, förstår ej heller hur de ska ha fått särskilt mkt från GW2 innan GW2 gick in i stängda alpha-/betastadiet).

Bluehole råkade illa ut eftersom BHS formades av folk som hoppat av NCSoft och tagit med sig det de själva gjort när de arbetat på Lineage 3 som sedan scrappades. Om någon har snott något av någon gällande Tera och GW2 är det snarare ArenaNet som kopierat från BHS, inte fan är det tvärtom iaf.

Du behöver inte targeta i GW2 om du inte vill, det är mer en bekvämlighet som gör att din karaktär facear det du targetar. Stänger man också av "Autotatget on Attack" i options så kan du spela helt utan att targeta. Attacker träffar det som är inom range (area till och med, upp till 5 targets tror jag), det gäller även rangead attacker, de har ingen "auto homing" utan går dit du siktar.

Så mead andra ord, utan att ha spelat TERA själv, så verkar det ju ganska samma lika. Fast i GW2 blir man ju inte rootad i backen medans man attackerar, man kan ranta runt helt fritt. Så är väl fallet i TERA har jag hört, eller?

Skrivet av Frankthetank:

Här nämns t.ex. inte att servern bara var nere i ca. 10 minuter efter en patch, istället tillåts läsaren tro att detta var ett stort problem.

Det var ett problem, jag kom inte in igen. Fick error 42, som många har rapporterat (och Arenanet själva förklarat, det har med connectivity att göra och brukar släppa rätt snabbt).

Skrivet av Frankthetank:

Finns många andra exempel där det lyser igenom att artikelförfattaren hade negativa förutfattade meningar om det här spelet.

Oproffsigt, även om det nästan erkänns. " Fram tills nu så var jag smått skeptiskt mot Guild Wars 2..."

Det är bra att vara skeptisk, men den negativa ton denna artikel har på sina ställen har inte med skepticism att göra, den är ogrundad och rent av felaktig, troligen beroende på förutfattade meningar åt det negativa hållet.

Hur kan min skepticism, som jag kände till en början, vara felaktig? Det var ju min subjektiva uppfattning, inte baserad på någon objektiv sanning. Vad är felaktigt? Ge mig gärna exakta exempel på där jag har fel. Och då menar jag objektivt fel, som att jag beskriver en spelmekanik på fel sätt. Inte mina egna upplevelser och känslor när jag lirar.

Nu får det vara nog med det här. Jag har inga som helst förutfattade meningar om GW2 mot något negativt håll. Det här är en dagbok där jag skriver ner upplevelser, tankar och funderingar. Om du hade läst något jag skrivit om GW2 tidigare (vilket jag förvisso inte gjorde på FZ) så hade du märkt att jag har sett fram mot det här spelet länge.

Jag har skitkul när jag spelar Guild Wars 2, men det finns saker som jag tycker mindre om. Dessa kommer jag belysa, för det är mitt jobb - precis som det är att belysa de positiva sakerna. Och de finns det massor av. Bara för att jag inte dansar runt i en sorts glädjeyra kring Guild Wars 2 betyder inte det att jag inte gillar spelet eller har förutfattade negativa meningar om det.

Medlem
Skrivet av Ziern:
Skrivet av onliner72:

Snyggt?? känns lite som ett wow på steroider inte vidare snyggt men med en egen stil.... men man vänjer sig snabbt och kommer in i atmosfären.....

http://www.penny-arcade.com/patv/episode/graphics-vs.-aesthet...

Ohh någon borde skicka den länken till DICE. Spot on vad BF3 misslyckades med:

Medlem
Skrivet av highspeed:
Skrivet av Ziern:
Skrivet av onliner72:

Snyggt?? känns lite som ett wow på steroider inte vidare snyggt men med en egen stil.... men man vänjer sig snabbt och kommer in i atmosfären.....

http://www.penny-arcade.com/patv/episode/graphics-vs.-aesthet...

Ohh någon borde skicka den länken till DICE. Spot on vad BF3 misslyckades med:

http://i61.photobucket.com/albums/h58/serbusfish/bf3-alpha47....

nice offtopic??? Varför jämför vi battlefield 3 grafik mellan alphan, beta och release? herregud da fuq. trodde detta var en artikel om guild wars 2.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

När kommer det en recension

Geeks Gaming
Skrivet av krythorian:
Skrivet av Jinxswe:

Den som inte gillar GW2 har inte testat de än.

Finns så himla mycket att göra. Jag visste själv inte vart jag skulle börja:S

lätt 10/10 för detta. Slår WoW med hästlängder. Om inte är en **** fan boy så hoppas jag att jag slipper er i spelet.

Grafiken är underbar... och då har dom inte släppt dx11 till de än

Grafiken är rätt häftig ja och som jag förstått det inte heller så krävande just eftersom dom kör DX9, funderar fortfarande på om min dator kan köra det på lägsta utan lag med GTS450, 4gb ram och AMD athlon II X3 3.00 ghz ... Men jag tror nog att datorn ska kunna köra spelet så det blir nog ett köp för mig.

MMO'n som görs idag kan inte vara hur krävande som helst eftersom dom behöver alla spelare dom kan få och måste slåss emot WoW som är väldigt snällt för datorer. Min dator laggade till då och då när jag körde TSW det var en av sakerna som fick mig att sluta, många kommer antagligen skriva "köp en ny dator" till mig och ja jag håller på att spara så jag kan bygga mig en dator men det tar rätt lång tid att spara när man är studerande utan jobb...

EDIT: någon som kan säga om dom tror eller är säkra på om min dator kan köra GW2 utan alltför mycket lag, elelr kanske någon som kör GW2 på liknande rig?

Själv kör jag Gforce GTX 460 SOC. 8 Gig ram... Amd Phenom II x6 3.21 GHz

MItt rullar på jävligt bra. Och då har jag inte klockat något än. Körde en av de större bosserna med typ 30 personer... fick inget lagg alls. Och jag kör ändå på högre grafik.

Skrivet av kill455:

Ganska dåligt spel.

På vilket sätt då? Kan du skriva mer än att spelet är dåligt? Typ att du suger på spelet.. eller du är sur för att du inte kan spelet över huvudtaget?

Medlem
Skrivet av Jinxswe:
Skrivet av krythorian:
Skrivet av Jinxswe:

Den som inte gillar GW2 har inte testat de än.

Finns så himla mycket att göra. Jag visste själv inte vart jag skulle börja:S

lätt 10/10 för detta. Slår WoW med hästlängder. Om inte är en **** fan boy så hoppas jag att jag slipper er i spelet.

Grafiken är underbar... och då har dom inte släppt dx11 till de än

Grafiken är rätt häftig ja och som jag förstått det inte heller så krävande just eftersom dom kör DX9, funderar fortfarande på om min dator kan köra det på lägsta utan lag med GTS450, 4gb ram och AMD athlon II X3 3.00 ghz ... Men jag tror nog att datorn ska kunna köra spelet så det blir nog ett köp för mig.

MMO'n som görs idag kan inte vara hur krävande som helst eftersom dom behöver alla spelare dom kan få och måste slåss emot WoW som är väldigt snällt för datorer. Min dator laggade till då och då när jag körde TSW det var en av sakerna som fick mig att sluta, många kommer antagligen skriva "köp en ny dator" till mig och ja jag håller på att spara så jag kan bygga mig en dator men det tar rätt lång tid att spara när man är studerande utan jobb...

EDIT: någon som kan säga om dom tror eller är säkra på om min dator kan köra GW2 utan alltför mycket lag, elelr kanske någon som kör GW2 på liknande rig?

Själv kör jag Gforce GTX 460 SOC. 8 Gig ram... Amd Phenom II x6 3.21 GHz

MItt rullar på jävligt bra. Och då har jag inte klockat något än. Körde en av de större bosserna med typ 30 personer... fick inget lagg alls. Och jag kör ändå på högre grafik.

Skrivet av kill455:

Ganska dåligt spel.

På vilket sätt då? Kan du skriva mer än att spelet är dåligt? Typ att du suger på spelet.. eller du är sur för att du inte kan spelet över huvudtaget?

som sagt, verkar väldigt vänligt för datorn Tror nästan att skol laptopen med integrerat grafikkort kommer kunna dra runt det

Geeks Gaming
Skrivet av krythorian:
Skrivet av Jinxswe:
Skrivet av krythorian:
Skrivet av Jinxswe:

Den som inte gillar GW2 har inte testat de än.

Finns så himla mycket att göra. Jag visste själv inte vart jag skulle börja:S

lätt 10/10 för detta. Slår WoW med hästlängder. Om inte är en **** fan boy så hoppas jag att jag slipper er i spelet.

Grafiken är underbar... och då har dom inte släppt dx11 till de än

Grafiken är rätt häftig ja och som jag förstått det inte heller så krävande just eftersom dom kör DX9, funderar fortfarande på om min dator kan köra det på lägsta utan lag med GTS450, 4gb ram och AMD athlon II X3 3.00 ghz ... Men jag tror nog att datorn ska kunna köra spelet så det blir nog ett köp för mig.

MMO'n som görs idag kan inte vara hur krävande som helst eftersom dom behöver alla spelare dom kan få och måste slåss emot WoW som är väldigt snällt för datorer. Min dator laggade till då och då när jag körde TSW det var en av sakerna som fick mig att sluta, många kommer antagligen skriva "köp en ny dator" till mig och ja jag håller på att spara så jag kan bygga mig en dator men det tar rätt lång tid att spara när man är studerande utan jobb...

EDIT: någon som kan säga om dom tror eller är säkra på om min dator kan köra GW2 utan alltför mycket lag, elelr kanske någon som kör GW2 på liknande rig?

Själv kör jag Gforce GTX 460 SOC. 8 Gig ram... Amd Phenom II x6 3.21 GHz

MItt rullar på jävligt bra. Och då har jag inte klockat något än. Körde en av de större bosserna med typ 30 personer... fick inget lagg alls. Och jag kör ändå på högre grafik.

Skrivet av kill455:

Ganska dåligt spel.

På vilket sätt då? Kan du skriva mer än att spelet är dåligt? Typ att du suger på spelet.. eller du är sur för att du inte kan spelet över huvudtaget?

som sagt, verkar väldigt vänligt för datorn Tror nästan att skol laptopen med integrerat grafikkort kommer kunna dra runt det

Min tjejs bärbara med integrerat Intel HD family 3000 klarar de... men på lägsta då

Medlem

Har fortfarande inte bestämt mig om det blir köp eller inte... Gillade aldrig WoW men älskade GW1. Hur mycket har spelet dragits till den rena MMO-skolan från originalet?

Med det sagt verkar det fortfarande vara det bästa MMORPG:t som släppts hittills.

Medlem

Egentligen vill ja säga att spelet är kasst så det inte blir ännu mera överfullt på servrara och att alla 14åringar väljer bort det, men jag gillar inte att ljuga. Jag spelar i stor sett bara mmos, detta är det bästa utan tvekan.


signatur

A punch like that is worth two in the bush

Medlem

Kasst inlägg.. Gw2 är klart det bästa mmot jag har spelat! Och jag har spelat dom flästa. Detta spelet har allt, pvp, roliga quest system, world events , grym combat, sjukt stor karta, speciella och välgjorda klasser, bra story.. Och mycket mera. Finns inget att klaga på, förutom några buggar som inte alls är vanliga att råka utför, och fulla servrar. Ett mer nyskapande mmo går inte att få tag på. Och gämför inte detta med skitspelet rift som inte har spelare nog för varken instanser rifts eller pvp,

Medlem

Tyckte det var ganska kass själv. Stela animationer, kass grafik (recensenten borde titta på spel med bra grafik, tex Age of Conan om han anser att GW2 har bra grafik)och ett UI som känns som det är hämtat från 2006.

Överlag hade spelet en 2006 känsla över sig.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av firsov:

Sjukt roligt spel! Ångrar fortfarande att jag inte sjukanmälde mig idag.

Tycker inte om Artikeln dock.Känns som "peter" som skrev artikeln försöker få ner det i smutsen lite. Oväntat att spelet skulle gå ner lite? Nej absolut inte. Spelet gick ner 3 h i lördags, vi fick tillgång till spelet 3 h tidigare så hade man tagit vara på tiden tappa man ingen tid. Skyll inte på Arenanet för det.

otroligt smidig launch jämfört med D3's!

Tappa 100% av din inkomst en dag för att spela ett spel? Jo tjena...


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Skelögd:

Hahahaah älskar hur alla WoW-barn klagar på att crafting är för jobbigt och avancerat 24/7 i chatten. Stackars, stackars dom. Måste dom anstränga sig för att göra något?

Sedan så måste nog herr Mårtensson tagit en öl för mycket innan han gjorde artikeln

"Strider är överlag inte jättespännande, men de är inte heller
dåliga. Ganska klassiska mmo-strider egentligen, vilket absolut inte är fel."

Klassiska MMO-strider är WoW-strider. Guild Wars 2 har lååååångt ifrån WoW-strider.

Oh rly? Tryck på knappar för olika förmågor, hoppas din klass, utrustning och vapen är bättre än fiendens förmågor, utrustning och vapen. Jo, det låter som klassisk MMO strid i mina öron.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Ziern:
Skrivet av onliner72:

Snyggt?? känns lite som ett wow på steroider inte vidare snyggt men med en egen stil.... men man vänjer sig snabbt och kommer in i atmosfären.....

http://www.penny-arcade.com/patv/episode/graphics-vs.-aesthet...
Det är snyggt, BASTA!

Skrivet av Mirage:

Tyckte det var ganska kass själv. Stela animationer, kass grafik (recensenten borde titta på spel med bra grafik, tex Age of Conan om han anser att GW2 har bra grafik)och ett UI som känns som det är hämtat från 2006.

Överlag hade spelet en 2006 känsla över sig.

Kanske ska kolla på den där videon en gång till. "Grafiken" må kanske inte vara Crysis-stil men dom har lyckats jäkligt väl med hela den estetiken i spelen. Animationerna är underbara, sällan man ser ett MMO med så välgjorda animationer numera. UI passar utmärkt för den valda grafiska stilen och innehåller all info man behöver.

Medlem
Skrivet av Petter Mårtensson:
Skrivet av Frankthetank:

Här nämns t.ex. inte att servern bara var nere i ca. 10 minuter efter en patch, istället tillåts läsaren tro att detta var ett stort problem.

Det var ett problem, jag kom inte in igen. Fick error 42, som många har rapporterat (och Arenanet själva förklarat, det har med connectivity att göra och brukar släppa rätt snabbt).

Skrivet av Frankthetank:

Finns många andra exempel där det lyser igenom att artikelförfattaren hade negativa förutfattade meningar om det här spelet.

Oproffsigt, även om det nästan erkänns. " Fram tills nu så var jag smått skeptiskt mot Guild Wars 2..."

Det är bra att vara skeptisk, men den negativa ton denna artikel har på sina ställen har inte med skepticism att göra, den är ogrundad och rent av felaktig, troligen beroende på förutfattade meningar åt det negativa hållet.

Hur kan min skepticism, som jag kände till en början, vara felaktig? Det var ju min subjektiva uppfattning, inte baserad på någon objektiv sanning. Vad är felaktigt? Ge mig gärna exakta exempel på där jag har fel. Och då menar jag objektivt fel, som att jag beskriver en spelmekanik på fel sätt. Inte mina egna upplevelser och känslor när jag lirar.

Nu får det vara nog med det här. Jag har inga som helst förutfattade meningar om GW2 mot något negativt håll. Det här är en dagbok där jag skriver ner upplevelser, tankar och funderingar. Om du hade läst något jag skrivit om GW2 tidigare (vilket jag förvisso inte gjorde på FZ) så hade du märkt att jag har sett fram mot det här spelet länge.

Jag har skitkul när jag spelar Guild Wars 2, men det finns saker som jag tycker mindre om. Dessa kommer jag belysa, för det är mitt jobb - precis som det är att belysa de positiva sakerna. Och de finns det massor av. Bara för att jag inte dansar runt i en sorts glädjeyra kring Guild Wars 2 betyder inte det att jag inte gillar spelet eller har förutfattade negativa meningar om det.

Att tycka att 10minuters downtime efter en uppgradering är något att anmärka på överhuvudtaget kan vara diskutabelt.

Att inte nämna att servern strax kom upp igen är inget annat än ett felaktigt sätt att beskriva ett händelseförlopp som på så sätt ger en händelse som egentligen var bagatellartad ett mycket större allvar och negativ känsla än det förtjänar. Jag hoppas verkligen du inser att det du skrev jämfört med om du lagt till ”Servern var uppe igen efter 10 minuter” får två helt olika betydelser. Fox News o Aftonbladet är bra på att göra en höna av en fjäder genom att ”glömma” väsentlig information. Jag hoppas att du tar åt dig och lär dig av detta och försöker undvika det i framtiden.

Det ska också gå att kritisera dig utan att du säger "nu får det vara nog" och på något sätt säger att vi inte får kritisera dig och ditt sätt att skriva. Det är smällen man får ta när man väljer att publicera sina "dagboksanteckningar"

Om du läser vad jag skrev igen så är det inte din skepticism som är felaktig, man SKA vara skeptisk, men man ska också försöka vara rättvis, och någorlunda objektiv.

Jag ska dock erkänna att nu när jag läst ditt svar på min kommentar, och läser igenom artikeln en andra gång, så känns den inte lika negativ, förutom just 10 minuterstramset. Antingen har du ändrat på en del eller så hade jag av någon anledning en negativ sinnesstämning när jag läste din artikel, vilket till mitt försvar är lätt att få när man läser "nyheter" idag. Men jag ber i så fall om ursäkt för om jag var överdrivet brysk i min kritik.

MEN jag tycker fortfarande att avsaknaden av lag är något som är värt att nämnas och jag undrar om du nu, när du har kört lite WvW, och testat på lite olika kombos, hjälpt lite folk upp från backen och kanske blivit räddad själv några gånger, testat lite vapen med olika skills, fortfarande vidhåller att striderna känns som "ganska klassiska mmo-strider", vilket också var en beskrivning som jag reagerade på? Här blir du dock räddad av ordet känns.

Medlem
Skrivet av Mirage:
Skrivet av firsov:

Sjukt roligt spel! Ångrar fortfarande att jag inte sjukanmälde mig idag.

Tycker inte om Artikeln dock.Känns som "peter" som skrev artikeln försöker få ner det i smutsen lite. Oväntat att spelet skulle gå ner lite? Nej absolut inte. Spelet gick ner 3 h i lördags, vi fick tillgång till spelet 3 h tidigare så hade man tagit vara på tiden tappa man ingen tid. Skyll inte på Arenanet för det.

otroligt smidig launch jämfört med D3's!

Tappa 100% av din inkomst en dag för att spela ett spel? Jo tjena...

Tjena Mr 3 post!
ja kommer inte från Sthlm och värderar hela mitt jag i hur mkt pengar eller prylar jag har utan jag kan faktiskt skippa min inkomst om jag t ex får en bra och rolig upplevelse som är jäkligt mkt mer värt än pengar för mig. Pengar är ingen konst att fixa.
Men ja tog mig i kragen och pallra mig bort till jobbet ändå bara för att det är så kul där ändå.

Sen hur fan kan du tycka att man ska värdesätta ett spel rent efter grafik?
Det finns så många nya spel med grym grafik som varit deras enda fokus vilket har gett ett resultat i att spelet är skittråkigt.
* Jag sätter mig mycket hellre och spelar ett spel från 1998 som är genialiskt, skitroligt och fult än ett som är jättesnyggt och skittråkigt.
Men du får gärna sitta och ha tråkigt och kolla på något fint som tröstpris inget mig emot men jag spelar för att ha kul

Guild wars 2 har en väldigt fin grafik, den är underbar och de har spenderat mycket tid på att göra den. Du kan uppenbarligen inte så mycket om grafik men den är verkligen underbart gjord.
Utöver det har de lyckats att göra ett spel som är otroligt mysig och roligt att spela.
Jag visste inte vad jag tycka om det tills jag blev lvl 25. Då vande jag mig vid allting och jäklar vad underbart det är. Detta kommer iaf jag spela LÄNGE och det bästa är att jag inte behöver betala ett öre till för att fortsätta spela det så jag har inget att klaga på.

Skrivet av Frankthetank:

Jag hoppas verkligen du inser att det du skrev jämfört med om du lagt till ”Servern var uppe igen efter 10 minuter” får två helt olika betydelser. Fox News o Aftonbladet är bra på att göra en höna av en fjäder genom att ”glömma” väsentlig information. Jag hoppas att du tar åt dig och lär dig av detta och försöker undvika det i framtiden.

Medan liknelser med Fox News och Aftonbladet känns överdrivna (då jag avskyr dem båda) så tar jag åt mig av kritiken. Det var dumt att inte skriva ut det. Lätt att missa när det är snabba anteckningar som gäller. Samtidigt, "10minuterstrams"? Snacka om att göra en höna av en fjäder. Men ja, det var dumt.

Skrivet av Frankthetank:

Det ska också gå att kritisera dig utan att du säger "nu får det vara nog" och på något sätt säger att vi inte får kritisera dig och ditt sätt att skriva. Det är smällen man får ta när man väljer att publicera sina "dagboksanteckningar"

Absolut får man kritisera. Det som det fick vara nog med var att jag skulle ha några förutfattade meningar om Guild Wars 2. Det har jag absolut inte. Jag har, bara i den här tråden, blivit anklagad för att "dra spelet i smutsen", att jag skulle vara oproffsig och att texten är "ogrundad och rent av felaktig" (som jag tolkade som att min skepticism skulle vara det). Jag ser folk på Twitter som inte längre uttalar sig om GW2 för att de blir direkt påhoppade om de säger något negativt om det. Det får vara nog med det nu.

Skrivet av Frankthetank:

Antingen har du ändrat på en del eller så hade jag av någon anledning en negativ sinnesstämning när jag läste din artikel, vilket till mitt försvar är lätt att få när man läser "nyheter" idag.

Ledsen att behöva säga det, men jag har inte ändrat någonting. Jag har inte tillgång till FZs publiceringsverktyg. Jag har inte bett någon ändra något.

Skrivet av Frankthetank:

...fortfarande vidhåller att striderna känns som "ganska klassiska mmo-strider", vilket också var en beskrivning som jag reagerade på? Här blir du dock räddad av ordet känns.

Uppdatering om WvW på väg, men jag har inte hunnit utforska det mer än. Dock har jag kört en del 5v5 nu på kvällen, så det blir snack om det istället. Och jodå, jag vidhåller fortfarande att det är klassiska MMO-strider i grund och botten.

Medlem
Skrivet av vuze2143:

Tro mig, efter lvl 30, det är då spelet börjar ! ^^

Tyckte det började rätt bra redan vid level 1

Medlem

Som om jag fårstått det rätt kan det spelet vara extra kul för oss som speciellt gillar exploration, harvesting och craftingdelar hos MMO:s? Har inte spelat en MMO sen vanguard som var extremt bra när det gäller just den typen av aspekter hos ett spel.


signatur

Inte en chans att jag lägger 1 krona på ett SOE spel i framtiden.

Medlem
Skrivet av firsov:
Skrivet av Mirage:
Skrivet av firsov:

Sjukt roligt spel! Ångrar fortfarande att jag inte sjukanmälde mig idag.

Tycker inte om Artikeln dock.Känns som "peter" som skrev artikeln försöker få ner det i smutsen lite. Oväntat att spelet skulle gå ner lite? Nej absolut inte. Spelet gick ner 3 h i lördags, vi fick tillgång till spelet 3 h tidigare så hade man tagit vara på tiden tappa man ingen tid. Skyll inte på Arenanet för det.

otroligt smidig launch jämfört med D3's!

Tappa 100% av din inkomst en dag för att spela ett spel? Jo tjena...

Tjena Mr 3 post!
ja kommer inte från Sthlm och värderar hela mitt jag i hur mkt pengar eller prylar jag har utan jag kan faktiskt skippa min inkomst om jag t ex får en bra och rolig upplevelse som är jäkligt mkt mer värt än pengar för mig. Pengar är ingen konst att fixa.
Men ja tog mig i kragen och pallra mig bort till jobbet ändå bara för att det är så kul där ändå.

Sen hur fan kan du tycka att man ska värdesätta ett spel rent efter grafik?
Det finns så många nya spel med grym grafik som varit deras enda fokus vilket har gett ett resultat i att spelet är skittråkigt.
* Jag sätter mig mycket hellre och spelar ett spel från 1998 som är genialiskt, skitroligt och fult än ett som är jättesnyggt och skittråkigt.
Men du får gärna sitta och ha tråkigt och kolla på något fint som tröstpris inget mig emot men jag spelar för att ha kul

Guild wars 2 har en väldigt fin grafik, den är underbar och de har spenderat mycket tid på att göra den. Du kan uppenbarligen inte så mycket om grafik men den är verkligen underbart gjord.
Utöver det har de lyckats att göra ett spel som är otroligt mysig och roligt att spela.
Jag visste inte vad jag tycka om det tills jag blev lvl 25. Då vande jag mig vid allting och jäklar vad underbart det är. Detta kommer iaf jag spela LÄNGE och det bästa är att jag inte behöver betala ett öre till för att fortsätta spela det så jag har inget att klaga på.

Haha, du är bra rolig du. Jag är inte heller från Sthlm och jag är inte så dum att jag offrar en dags inkomst bara för att få mina polygoner att skada andra polygoner. Sen att du sa du tog dig i kragen och gick till jobb, varför det? Du ordnade ju pengar så lätt ändå. Fattar inte ens varför du har ett jobb när pengar är så lätta att ordna.

För att nyttja lite av dina ord, hur fan kan du tro att jag värdesätter ett spel rent ut av grafiken? Var säger jag det? Citera mig gärna med källhänvisning. Om du syftar på min tidigare post, så bör du nog öva läsförståelse.

Att säga att GW2 har "väldigt fin grafik" visar bara din förståelse för grafik. Grafiken är väldigt daterad och animationerna är mediokra som bäst.


signatur

I drank what?

Skriv svar