Hårda copyright-tolkningar drabbar Youtube-användare

Medlem

Varför gnäller ni på youtube? De rättar sig bara efter upphovsrättshavarna. De måste göra det för annars riskerar de stora stämningar i framtiden. Om ni ska gnälla så gnäll på upphovsrättshavarna!

I övrigt så ser jag inga problem med det här. Massa folk har suttit hemma på arschlet och tjänat ohyggliga mängder pengar på att lägga upp klipp med andras verk i. Helt förkastligt att tjäna pengar på andras verk utan att betala ersättning till de som äger verken.

Fine att göra klipp med andras verk för skojs skull men att sen tjäna pengar på det är såklart fel.
Det är lika illa som att sälja piratkopior anser jag.

Medlem

Tips/rant från någon som fått uppleva dem här tokigheterna dem senaste åren...

Helt vansinnigt att det måste gå till så här men inte förvånande. Dryga förläggare och utgivare som börjar känna sig mer och mer klämda i ett system där konsumenten numera allt oftare kan välja att gå direkt till skaparn istället. Och ju mer meningslös förläggaren/utgivarens existens är, destu girigare och desperatare blir dem. Musikindustrin är ett typexempel på detta.
http://theoatmeal.com/comics/music_industry

Medlem
Medlem
Skrivet av Zainter:

Nog kan jag förstå copyright på spelvisningar, om företaget och enskild person lägger.ner x antal timmar på musik etc. Sedan så använder spelare allt material till sin visning och tjänar pengar på det och inte den som gjort allt arbete kring det. Likt filmer/musiker som inte tjänar nått på
på piratkopiering.

Fast det är långt ifrån samma sak, Bara för att det finns folk som tjänar pengar genom reklam på deras previews, roliga, söta klipp eller vad det nu kan vara, betyder det inte att upphovsfolket bakom vad det nu handlar om skulle ha tjänat samma pengar istället. Istället är det antagligen tvärt om.
Att ta betalt för att recensera ett spel via YT av tittarna hade varit en annan sak, men inte mycket. Det här är istället ett högs reellt hot mot yttrandefriheten, där upphovsrättsinnehavarna tillåts att lägga munkavle på negativa röster över deras produkter.

I morgon sitter FRA och lyssnar av din privata mejl och telefon så du inte nämner en sång eller filmtitel utan tillåtelse från upphovsrättsinnehavaren. Långsökt tänker säkert alla naiva stackare nu, medans det händer hela tiden runt omkring oss.

Ok, lite kanske jag tar i, men det märks tydligt att enorma marknadskrafter och resurser arbetar hårt för att kunna säkra varenda krona man kan mjölka från nätet.

Medlem

Nu får väl mina animationer snart copyright strike bara för att dem är baserade på spel. Det här är löjligt


signatur

//Nothing worth doing in life is easy.

Medlem

Välkommen kära kamrater till framtidens c*nsurerade samhälle, där allting går att köpa för pengar och kreativitet + frihet är överskattat!


signatur

Nämen!

Medlem

Har man en omsättning på ett par mille, så kan man allt betala för sig, tjänar man inget på det, så ska det såklart vara gratis.


signatur

i7 920 2.66ghz @3.8ghz, Gigabyte GTX 680 2GB OC SLI, 12GB DDR3 1600mhzmem, Samsung 830 256GB,GA-EX58-UD4P motherboard, 3x24 Asus Vw246"

Medlem

Screw Copyright... det är BAJS.

Nej men seriöst... detta börjar bli rent ut sagt extremt löjligt faktiskt.

Medlem

Jag fattar inte logiken. Dessa kanaler skapar ju enorm exponering för spelen och musiken. Då vill spelbolagen stoppa detta och gå miste om gratis reklam som ses av miljoner? Om spelen är skit får dom väl skylla sig själva.

Medlem
Medlem

dom vill väl helt enkelt att vi ska fortsätta köpa grisen i säcken, haha, nämen. fjantigt, youtube börjar ju dessvärre bli det man hatar.

Medlem

Google ser inget problem med det här, lycka till med den inställning Google...det kommer ni behöva när Twitch växer så det knakar (eller någon annan liknande tjänst, kan tycka att man borde lärt sig en läxa efter Napster men tydligen inte).

Medlem
Skrivet av Struggle:

Välkommen kära kamrater till framtidens c*nsurerade samhälle, där allting går att köpa för pengar och kreativitet + frihet är överskattat!

Välkommen till internet, där en tjänst blir ersatt av en annan.

Inaktiv

Ska inte det bli avgift också för att kunna se på vissa Yuotube kanaler ?

Medlem

Hoppas att youtube dör.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Redaktör

Som tidigare nämnts: det är inte Youtube som skriver upphovsrättslagarna. De hostar kopiösa mängder copyrightskyddat material, och att upphovsrättsinnehavarna trycker på ibland för att få intäkter för sina verk är inte konstigt. Så man bör kanske hålla igen lite på skället på Youtube, åtminstone tills man vet vad som ligger bakom dessa nya krav. Det KAN ju vara så att de mer eller mindre blir tvingade att göra detta.


signatur
Medlem

Tråkigt, vissa är ju faktiskt bra men pewdiepie försvinner eller inte spelar mig ingen roll. Brad däremot vore tråkigt. Men det är väl bara att ta bort alla ljud och snacka ist som de flesta ändå gör hela tiden i tex walkthroughs?!

MFZ
Medlem

vad är problemet.. folk får väl posta spelvideos på vilket annan videotjänst som helst ist.

youtube suger ju iaf numera.


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Skrika högt utan riktig vetskap är väll gamers kända för. Men att skrika på varandra samtidigt...tyvärr.

Inga personpåhopp.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Väldigt mycket svart och vitt här när det kommer till åsikter ang detta.
Man måste förstå att upphovsrättsinnehavarna vill få betalt när de ser att folk systematiskt tjänar pengar på deras produkter via youtube.
Men samtidigt måste de förstå värdet i den uppmärksamhet det faktiskt genererar kring deras produkt så att klampa in och kräva hela kakan vore helt befängt. Lämnar ej något incitament för filmskaparen att fortsätta.
Men med säg 60/40 till filmskaparen, det är trots allt de som gör hela jobbet, så att de skulle ha den större delen av kakan ser jag inget problem med.

Kapitalism är symbios, balans. Vad vi ser nu liknar allt mer kommunistiska monopol.

Medlem

Som gaming-YouTuber är jag ganska nervös över vad som händer, fast jag har inte drabbats så hårt ännu. Bara 1 claim från Nintendo hittils.


signatur

Jag gillar att spela spel och snacka skit samtidigt: http://www.youtube.com/user/ManChildKart

Medlem

Mycket vill alltid ha mer. Det fungerar på samma sätt inom alla branscher där folk tjänar pengar.

Inaktiv

Copyrightlagstiftningen, som är en klasslag, utarmar internet.


signatur

Heja Syrien och Bashar Al-Assad! Ner med Al-Ciada!
-- Du får inte tumma ditt egna inlägg --

Medlem
Skrivet av ManchildKart:

Som gaming-YouTuber är jag ganska nervös över vad som händer, fast jag har inte drabbats så hårt ännu. Bara 1 claim från Nintendo hittils.

Herregud vad orutinerat att inte göra reklam för din kanal samtidigt som du säger det.


signatur

Lite Dyrare Lite Finare

Medlem

Skönt, hoppas Pewdiepew eller vadfan han heter och hans skit kanal går i graven. Tack och bock.

Medlem

Jag har plockat ned allt mitt material jag hade, kommer in sponsra youtube med en spänn eller tittare mer. låg på närmare 1 miljon långt innan de andra snubbarna, jag håller på mkt med musik, och när man blir blockad för en egenproddad låt, eller mix, dessutom om man lyssnar till vad arge joe säger, så är det ok att ladda upp filmklipp med musik, recensioner så länge det inte är hela låtar.

ööööh, när jag började hänga på tuben så var det bara amatörer för hela slanten, vi lade upp videos på allt möjligt, musikvideos, dj mixar, spelrecensioner, inspelningar mm

Inte en käft reagerade, men nu när alla superstjänor lanserar alla sina videos, och man tjänar miljoner bara på reklam, då är något fel.

Sen ni som pratar så varmt om Soundcloud, även denna "Dyra" tjänst kör med samma igenkänningsmjukvara, så har du suttit och jobbat med musik eller podcast och laddar upp den, sen Duuuuuuuuuuuuuh, du har ett copyrightclaim, du kan bestrida om du äger rätten till allt material, annars nada.

Musiker, djs, fotografer och filmare lever på att sprida sina alster, men no no, bara om du är upphovsmannen till allting, inte 90, 80, 75,65, 60%, utan 100%, eller helst 120%, annars skall man ha godkännande på all musik, film b la bla

Vill ni ha ett bra exempel, kolla good copy / bad copy, jag hade den på min kanal, den var fri från upphovsrätt, men den går att ladda från andra platser.

Girl Talk är en av de medverkande, han säger att om han skulle söka tillstånd på varenda låt så kunde han lika gärna lägga av.

Kolla den, ett bra tips om vart allting är på väg!

Skapa en kanal enbart för dessa då, Startube, och Amateurtube för oss andra.

Jag gick över till Daily motion, bara för att ha en server att stream film ifrån, det är väl där folk skall gå, ustream eller twitch.

Youtube = Inte en chans!

Medlem
Skrivet av Zainter:

Nog kan jag förstå copyright på spelvisningar, om företaget och enskild person lägger.ner x antal timmar på musik etc. Sedan så använder spelare allt material till sin visning och tjänar pengar på det och inte den som gjort allt arbete kring det. Likt filmer/musiker som inte tjänar nått på
på piratkopiering.

Den här videon är flaggad, se den så kanske du föstår varför många kritiserar detta.

Medlem

@ Ender

"I morgon sitter FRA och lyssnar av din privata mejl och telefon så du inte nämner en sång eller filmtitel utan tillåtelse från upphovsrättsinnehavaren. Långsökt tänker säkert alla naiva stackare nu, medans det händer hela tiden runt omkring oss"

Detta gör de redan, var så säker, fast folk har ropat foliehatt så fort någon yppar ett ord om det.

Allt ni säger registreras så tänk er för vad ni skriver, söker man på google, så kommer många kommenterar från youtube upp b la, fast via andra sitter, som inte har med youtube att göra, det är lite skrämmande faktiskt

Nu har ju FZ aktiva moderatorer, så mkt som är direkt opassande åker bort med en gång, med tanke vad som spridits i media den senaste veckan är det nog bra också

ECHELON!

Medlem
Skrivet av Comkilla:

Väldigt mycket svart och vitt här när det kommer till åsikter ang detta.
Man måste förstå att upphovsrättsinnehavarna vill få betalt när de ser att folk systematiskt tjänar pengar på deras produkter via youtube.
Men samtidigt måste de förstå värdet i den uppmärksamhet det faktiskt genererar kring deras produkt så att klampa in och kräva hela kakan vore helt befängt. Lämnar ej något incitament för filmskaparen att fortsätta.
Men med säg 60/40 till filmskaparen, det är trots allt de som gör hela jobbet, så att de skulle ha den större delen av kakan ser jag inget problem med.

Kapitalism är symbios, balans. Vad vi ser nu liknar allt mer kommunistiska monopol.

Sorry men jag håller inte med, det finns en stor skara av oss som gör mängder med reklam gratis på youtube och får inte en spänn, ändå hänger de oss.

Det apple, MS och andra bolag vill är inte bara att sälja, det vill sälja samma vara flera ggr om, det är bara en tidsfråga innan du får betala för varje typ av tjänst eller låt, oavsett om du har en ipad eller iphone, för Abirds till ipad, sen Abirds till iphone
eller musik som ett lysande exempel.

har du köpt äig Jay Z senaste platta på Aiff eller Wav, så tycker man att man faktiskt kan få de gratis på mp3 om man nu skulle vilja detta, men inte då, betala betala betala.

Sen tycker jag det är en förfärlig skillnad på en person som gör intervjuer med speltillverkare, dock vet jag att utubes echelonsystem letar efter allt material och slår ned på alla utan skriftlig tillåtelse och godkännande från Nintendo t ex, ocarina of time, BAMM, alla som inte kan påvisa skriftligt godkännande, bye bye

123
Skriv svar