Minecraft-Marcus tjänade 1 miljard förra året

Medlem
Skrivet av Rockartisten:

Jag har inte sagt nåt om honom personligen, jag vet inte vad han står för eller vilka ideologier han har. Men det har inte med saken att göra. Med 1 miljard kronor kan du betala lön till hundra människor i flera decennier. Tänk dig om Andreas Breivik hade 1 miljard, vad tror du han skulle kunna göra då?

Det finns en anledning till att det förs olagliga krig utan konsekvenser, att länder exploateras och att den västerländska opinionen ser mellan fingrarna på detta. Psykopater med alldeles för mycket pengar och därav alldeles för stort inflytande, påverkar världspolitiken.

Notch har inte gjort nåt fel, han har följt spelreglerna. Det är spelreglerna som är sjuka.

vad är alternativet?


signatur

[spoiler] mööp[/spoiler]

Medlem
Skrivet av Jakobinklubben:

Det verkar dock ärligt intjänat. Han har inte skott sig på att någon annan arbetat åt honom, medan han profiterat, utan arbetet har han gjort själv. Jag själv var en av dem som köpte spelet, det var lite dyrt, men jag har ett intresse av att fler spel görs.

Så mycket för att "piratkopieringen" förstör. Är snarare andra faktorer, som att många spel är mediokra, som gör att de säljer dåligt. Det finns inget som säger att AAA-spel är instant hits oavsett hur mycket mer man lägger på reklamen än utvecklingen.

Nja, det är ju inte för att Minecraft är "VÄRLDENS BÄSTA SPEL" som gör att det säljer utan det är för att alla gör youtube-videos av spelet hela tiden och att det går att göra nytt material till dessa youtube-videos som har lett till att spelet har "gone viral as motherfucking hell" och då känns ju inte pirat-kopiering så relevant att klaga på längre när spelet ändå säljer så mycket att Notch kan tjäna in 1 miljard kronor. Men AAA-titlar påverkas klart fortfarande av piratkopiering (och deras lösningar på problemet är fortfarande bullshit).

Medlem

Får hans anställda någon del av kakan tror ni? Eller får de stackars utvecklarna gå med sina 20-30ish k? Jag menar... ett sånt litet företag, med sådan omsättning, JAG skulle varit givmild om jag var Marcus.

Medlem

Bara att gratulera, gött att det går bra för någon som startat med två tomma händer, och inte bara FÅR i det här förbannade landet.

Grattis Marcus

Medlem
Skrivet av ReGGaeBOSS:

Får hans anställda någon del av kakan tror ni? Eller får de stackars utvecklarna gå med sina 20-30ish k? Jag menar... ett sånt litet företag, med sådan omsättning, JAG skulle varit givmild om jag var Marcus.

Äh, de får vara glada som får jobba där. De får nog gratis företagsläsk från kylen också.

Medlem
Skrivet av ReGGaeBOSS:

Får hans anställda någon del av kakan tror ni? Eller får de stackars utvecklarna gå med sina 20-30ish k? Jag menar... ett sånt litet företag, med sådan omsättning, JAG skulle varit givmild om jag var Marcus.

http://www.minecraftforum.net/news/422-notch-gives-3-million-...
Dom fick några mille

Inaktiv
Skrivet av zilke:
Skrivet av Rockartisten:

Jag har inte sagt nåt om honom personligen, jag vet inte vad han står för eller vilka ideologier han har. Men det har inte med saken att göra. Med 1 miljard kronor kan du betala lön till hundra människor i flera decennier. Tänk dig om Andreas Breivik hade 1 miljard, vad tror du han skulle kunna göra då?

Det finns en anledning till att det förs olagliga krig utan konsekvenser, att länder exploateras och att den västerländska opinionen ser mellan fingrarna på detta. Psykopater med alldeles för mycket pengar och därav alldeles för stort inflytande, påverkar världspolitiken.

Notch har inte gjort nåt fel, han har följt spelreglerna. Det är spelreglerna som är sjuka.

vad är alternativet?

Om jag hade alla svaren på ett välbalanserat ekonomiskt system, så hade jag väl skrivit en bok om det och tjänat en miljard.

Medlem

Han hade bara tur när han tänkte...

Medlem

Kul som fan för honom Way to go, Notch!


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Segas:
Skrivet av Rockartisten:

Balanserad värld vi lever i.

Han har gjort något stort med sitt liv och förtjänat vartenda krona. Är det inte rättvist att någon som jobbat hårt ska få belöning för det?

Han förtjänar definitivt varenda krona... men att säga att han har "jobbat hårt" för dessa pengar är lite och ta i...

Medlem
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av zilke:
Skrivet av Rockartisten:

Jag har inte sagt nåt om honom personligen, jag vet inte vad han står för eller vilka ideologier han har. Men det har inte med saken att göra. Med 1 miljard kronor kan du betala lön till hundra människor i flera decennier. Tänk dig om Andreas Breivik hade 1 miljard, vad tror du han skulle kunna göra då?

Det finns en anledning till att det förs olagliga krig utan konsekvenser, att länder exploateras och att den västerländska opinionen ser mellan fingrarna på detta. Psykopater med alldeles för mycket pengar och därav alldeles för stort inflytande, påverkar världspolitiken.

Notch har inte gjort nåt fel, han har följt spelreglerna. Det är spelreglerna som är sjuka.

vad är alternativet?

Om jag hade alla svaren på ett välbalanserat ekonomiskt system, så hade jag väl skrivit en bok om det och tjänat en miljard.

Bästa svaret där!

Om Breivik hade en miljard hade han nog inte varit så bitter på samhället att han gick och mördade regeringens ungdomsförbund.
Han hade levt loppan och festat resten av sitt liv.

Det kommer aldrig att gå att få ett välbalanserat samhälle pga människans natur, vi har överlevt för att vi förbereder oss för sämre tider och därför hamstrar vi pengar (För pengar = mat).

Medlem
Skrivet av ReGGaeBOSS:

Får hans anställda någon del av kakan tror ni? Eller får de stackars utvecklarna gå med sina 20-30ish k? Jag menar... ett sånt litet företag, med sådan omsättning, JAG skulle varit givmild om jag var Marcus.

Vinsten blev extra omskriven för att Markus Persson gav bort sin del, cirka 27 miljoner, till de anställda.

här har du hela artikeln

http://www.svd.se/naringsliv/de-betalar-mest-skatt-i-sverige_...


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av ReGGaeBOSS:

Får hans anställda någon del av kakan tror ni? Eller får de stackars utvecklarna gå med sina 20-30ish k? Jag menar... ett sånt litet företag, med sådan omsättning, JAG skulle varit givmild om jag var Marcus.

Snittlönen på Mojang AB ligger på runt 800 000 om året utöver de generösa bonusar de brukar få kring jul och innan semestern. Så de "vanliga" anställda klarar sig nog;)

Inaktiv
Skrivet av izayoi:
Skrivet av Segas:
Skrivet av Rockartisten:

Balanserad värld vi lever i.

Han har gjort något stort med sitt liv och förtjänat vartenda krona. Är det inte rättvist att någon som jobbat hårt ska få belöning för det?

Han förtjänar definitivt varenda krona... men att säga att han har "jobbat hårt" för dessa pengar är lite och ta i...

Ja- och nej. Programmering är väl kanske inte en dans på rosor, jag vet faktiskt inte. Men att starta ett företag, marknadsföra sig och utveckla ett koncept och spinna vidare på det så pass som han har gjort, är ändå imponerande.

Skrivet av MrStrange:

Kanske dags att gå någon/några kurser så man kan lära sig att utveckla spel..

Skaffa ett hederligt jobb och satsa alla pengar på lotto istället det finns många lottomiljonärer men bara en Notch.

Medlem
Skrivet av MrStrange:

Kanske dags att gå någon/några kurser så man kan lära sig att utveckla spel..

Äsch, allt du behöver är en kaffekokare och en fedora, det är nyckeln till att vara en bra programmerare

Medlem

Trist att han inte skatteplanerat och flyttat utomlands. Att göda parasiterna i riksdagen och dagen sjuka system borde vara förbjudet.

Medlem
Skrivet av Segas:
Skrivet av Rockartisten:

Balanserad värld vi lever i.

Han har gjort något stort med sitt liv och förtjänat vartenda krona. Är det inte rättvist att någon som jobbat hårt ska få belöning för det?

Eller är du en sådan individ som fortfarande bor hemma och får panpizzorna värmda och levererade till ditt rum? Då skulle jag förstå att livet känns orättvist.

Han menade väl mer med att de som gör lite mer nytta i världen får typ en aning mycket mindre.. 999.7 miljoner mindre om året ungefär.

Visst tillför detta en liten glädje för vissa i världen, MEN, tycker fortfarande det är lite för mycket pengar för en sån liten sak. Är samma sak med sport, aldrig förstått mig på de pengarna.

Inte så konstigt att folk väljer sånt istället för att göra något vettigt.

Medlem

Bra, då har du råd med nästa Psychonauts trotts allt Marcus.

Medlem
Skrivet av Segas:
Skrivet av Rockartisten:

Balanserad värld vi lever i.

Han har gjort något stort med sitt liv och förtjänat vartenda krona. Är det inte rättvist att någon som jobbat hårt ska få belöning för det?

Eller är du en sådan individ som fortfarande bor hemma och får panpizzorna värmda och levererade till ditt rum? Då skulle jag förstå att livet känns orättvist.

År du en sån här människa som tar allt 100% seriöst?

Medlem
Skrivet av LVX156:

Trist att han inte skatteplanerat och flyttat utomlands. Att göda parasiterna i riksdagen och dagen sjuka system borde vara förbjudet.

Jag hoppas att du är ironisk nu med ditt inlägg och inte menar det du skriver. Det är väl bra att han betalar sin skatt här i Sverige och bor här så att vi får in mer pengar till vår gemensamma välfärd vilket innefattar skola och vård m.m. Om du tycker att politikerna i Sverige inte gör ett gott jobb och bidrar till det sjuka systemet som vi har i dag enligt dig, så kan du väl utveckla vad det är som är så sjukt.

I Sverige så lever vi i en stat som förespråkar välfärdskapitalist och med det så har man en marknadsekonomi tillsammans med en gemensam välfärd som exakt betalas av de svenska skattebetalarna. Utan den politiken som vi i Sverige har i dag så skulle t.ex. våra sjukvårdsbesök kosta flera 1000 kr och studier över gymnasienivå skulle vara avgiftsbelagda likt USA.

Skatten i Sverige ska dock vara konkurrenskraftig med framför allt övriga Europa och de primära politiska målen ska vara av högsta prioritet.

Personligen så tycker jag att Sverige är ett tryckt, stabilt och allmänt bra land att leva i så jag tycker absolut inte som du.


signatur

Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"

Medlem

Stort grattis till Notch!


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av The Gamer:
Skrivet av LVX156:

Trist att han inte skatteplanerat och flyttat utomlands. Att göda parasiterna i riksdagen och dagen sjuka system borde vara förbjudet.

Jag hoppas att du är ironisk nu med ditt inlägg och inte menar det du skriver. Det är väl bra att han betalar sin skatt här i Sverige och bor här så att vi får in mer pengar till vår gemensamma välfärd vilket innefattar skola och vård m.m. Om du tycker att politikerna i Sverige inte gör ett gott jobb och bidrar till det sjuka systemet som vi har i dag enligt dig, så kan du väl utveckla vad det är som är så sjukt.

I Sverige så lever vi i en stat som förespråkar välfärdskapitalist och med det så har man en marknadsekonomi tillsammans med en gemensam välfärd som exakt betalas av de svenska skattebetalarna. Utan den politiken som vi i Sverige har i dag så skulle t.ex. våra sjukvårdsbesök kosta flera 1000 kr och studier över gymnasienivå skulle vara avgiftsbelagda likt USA.

Skatten i Sverige ska dock vara konkurrenskraftig med framför allt övriga Europa och de primära politiska målen ska vara av högsta prioritet.

Personligen så tycker jag att Sverige är ett tryckt, stabilt och allmänt bra land att leva i så jag tycker absolut inte som du.

Varit i Malmö?

Medlem

Jag tycker att vi ska vara stolta över Notch som har valt att betala sin skatt här i Sverige och som är en sann innovatör inom spelbranschen. Han har mer eller mindre revolutionerat branschen med sin "simplicitet" inom spel och att ta individers skapande till nya höjder. Det som han har bevisat är att man inte behöver göra ett spel med en massa grafiska inslag och komplicerade effekter för att mätta marknaden utan att det räcker med en god idé, samt att spelarna själva får konstruera sin egen spelupplevelse bokstavligen talat.


signatur

Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"

Medlem
Skrivet av eCore:
Skrivet av The Gamer:
Skrivet av LVX156:

Trist att han inte skatteplanerat och flyttat utomlands. Att göda parasiterna i riksdagen och dagen sjuka system borde vara förbjudet.

Jag hoppas att du är ironisk nu med ditt inlägg och inte menar det du skriver. Det är väl bra att han betalar sin skatt här i Sverige och bor här så att vi får in mer pengar till vår gemensamma välfärd vilket innefattar skola och vård m.m. Om du tycker att politikerna i Sverige inte gör ett gott jobb och bidrar till det sjuka systemet som vi har i dag enligt dig, så kan du väl utveckla vad det är som är så sjukt.

I Sverige så lever vi i en stat som förespråkar välfärdskapitalist och med det så har man en marknadsekonomi tillsammans med en gemensam välfärd som exakt betalas av de svenska skattebetalarna. Utan den politiken som vi i Sverige har i dag så skulle t.ex. våra sjukvårdsbesök kosta flera 1000 kr och studier över gymnasienivå skulle vara avgiftsbelagda likt USA.

Skatten i Sverige ska dock vara konkurrenskraftig med framför allt övriga Europa och de primära politiska målen ska vara av högsta prioritet.

Personligen så tycker jag att Sverige är ett tryckt, stabilt och allmänt bra land att leva i så jag tycker absolut inte som du.

Varit i Malmö?

Ja, jag har varit i Malmö och det är en väldigt vacker stad med många bra affärer, samt trevliga invånare. Är det något speciellt du tänker på med Malmö eller?


signatur

Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"

Inaktiv
Skrivet av Fr0gg0.:
Skrivet av Segas:
Skrivet av Rockartisten:

Balanserad värld vi lever i.

Han har gjort något stort med sitt liv och förtjänat vartenda krona. Är det inte rättvist att någon som jobbat hårt ska få belöning för det?

Eller är du en sådan individ som fortfarande bor hemma och får panpizzorna värmda och levererade till ditt rum? Då skulle jag förstå att livet känns orättvist.

Han menade väl mer med att de som gör lite mer nytta i världen får typ en aning mycket mindre.. 999.7 miljoner mindre om året ungefär.

Visst tillför detta en liten glädje för vissa i världen, MEN, tycker fortfarande det är lite för mycket pengar för en sån liten sak. Är samma sak med sport, aldrig förstått mig på de pengarna.

Inte så konstigt att folk väljer sånt istället för att göra något vettigt.

Kika på vad Bill Gates gör.

Medlem
Skrivet av The Gamer:
Skrivet av eCore:
Skrivet av The Gamer:
Skrivet av LVX156:

Trist att han inte skatteplanerat och flyttat utomlands. Att göda parasiterna i riksdagen och dagen sjuka system borde vara förbjudet.

Jag hoppas att du är ironisk nu med ditt inlägg och inte menar det du skriver. Det är väl bra att han betalar sin skatt här i Sverige och bor här så att vi får in mer pengar till vår gemensamma välfärd vilket innefattar skola och vård m.m. Om du tycker att politikerna i Sverige inte gör ett gott jobb och bidrar till det sjuka systemet som vi har i dag enligt dig, så kan du väl utveckla vad det är som är så sjukt.

I Sverige så lever vi i en stat som förespråkar välfärdskapitalist och med det så har man en marknadsekonomi tillsammans med en gemensam välfärd som exakt betalas av de svenska skattebetalarna. Utan den politiken som vi i Sverige har i dag så skulle t.ex. våra sjukvårdsbesök kosta flera 1000 kr och studier över gymnasienivå skulle vara avgiftsbelagda likt USA.

Skatten i Sverige ska dock vara konkurrenskraftig med framför allt övriga Europa och de primära politiska målen ska vara av högsta prioritet.

Personligen så tycker jag att Sverige är ett tryckt, stabilt och allmänt bra land att leva i så jag tycker absolut inte som du.

Varit i Malmö?

Ja, jag har varit i Malmö och det är en väldigt vacker stad med många bra affärer, samt trevliga invånare. Är det något speciellt du tänker på med Malmö eller?

Jag tänker ju givetvis på kriminaliteten som härjar där, gängvåld, rån, misshandel och skjutningar. Nått speciellt du trodde jag syftade på?

Medlem

1 miljard på en rip off utav ett annat online spel, impressive.

Medlem

Klart att man gläds med honom. Varenda krona är honom välförtjänt.
Hans jobb, andras lycka. Eller? F_n vet, jag har inte spelat Minecraft ännu, så jag vet inte om man blir lycklig av att spela...


signatur

Acta Non Verba - Verba Non Acta

123
Skriv svar