Oculus Rift prissatt – blir svindyr

Medlem

Priset kanske inte är så farligt om man är väldigt intresserad, jag kommer dock avvakta tills fler alternativ och spel finns.

Sen att jämföra den med en skärm känns bara dumt, då man kan använda en skärm till betydligt mer saker, snarare bör den jämföras med en bra ratt eller en bra hotas joystick.

Om något år så kommer det förhoppningsvis bara kosta ca 3000 för ett vr-headsett, vilket jag tycker är rimligt för en bra spelkontroll.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Tobias Solem:

Har inget problem med priset.

Har problem med att de gick ut med ett pris senast i September 2015 och sedan dubblar det priset några månader senare.

De går ut med priset i dag. Det tidigare var målsättningar. Tycka vad man vill om dem men de var ändå inga definitiva prislöften.

När man säger Not $350 but in the same ballpark i September och släpper det för nästan det dubbla i USA, och mer än det dubbla i Europa så får det åtminstone mig att rynka på pannan.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Ja jämförelsen med ratt eller joystick ligger nog betydligt närmare än med skärm/mobiltlf/mm. Det får mig också att undra; en ratt kan du ju få för allt mellan 300kr-3000kr (å säkert mer, jaavetinte). Undra om VR kommer ha samma vidd i pris? Blir spännande att se. Känslan är ändå att något slags normalpris för VR blir runt 2500-3000kr fram mot sommaren. Kanske vi nästa år får se ett noName VR för 800kr.

Medlem

Blir nog en första generations iPhone, massvis med strul till ett högt pris

Medlem

Lägger nog hellre samma summa på ett Nvidia Pascal-kort i år.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem
Skrivet av matnojje:
Skrivet av Tomtampong:
Skrivet av delli:

Sant med telefonen men majoriteten köper med abonnemang

Kostar ju lika mycket för det.

Fast ofta på 24 månader. Känns lite tråkigt att spara i två år för att köpa en rift.

Behöver man spara i två år för att få ihop till 7000 så behöver man byta jobb eller vänta tills man blir byxmyndig.

Medlem

Svindyr är den verkligen inte, men eftersom man måste ha en high end dator och saknar man detta är det klart prislappen blir rätt saftig.

rekommenderar att läsa hans AMA på reddit https://www.reddit.com/r/IAmA/comments/3zt7ul/i_am_palmer_luc...

Medlem
Skrivet av kaealy:
Skrivet av matnojje:
Skrivet av Tomtampong:
Skrivet av delli:

Sant med telefonen men majoriteten köper med abonnemang

Kostar ju lika mycket för det.

Fast ofta på 24 månader. Känns lite tråkigt att spara i två år för att köpa en rift.

Behöver man spara i två år för att få ihop till 7000 så behöver man byta jobb eller vänta tills man blir byxmyndig.

Precis, 7000kr på avbetalning är alltid en skitdålig idé..

Redaktör
Skrivet av Tobias Solem:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Tobias Solem:

Har inget problem med priset.

Har problem med att de gick ut med ett pris senast i September 2015 och sedan dubblar det priset några månader senare.

De går ut med priset i dag. Det tidigare var målsättningar. Tycka vad man vill om dem men de var ändå inga definitiva prislöften.

När man säger Not $350 but in the same ballpark i September och släpper det för nästan det dubbla i USA, och mer än det dubbla i Europa så får det åtminstone mig att rynka på pannan.

Mig med, priset är en mindre chock. Men det är fortfarande en uppskattning, inte ett slutpris. Man måste skilja på det, på 'Rift kommer kosta...' och 'Vi tror/hoppas/vill/ljuger att Rift kommer kosta...'.


signatur
Medlem

Väntar hellre ett tag då, priset på oculus lär förmodligen sjunka. Behöver hur som helst vettigare delar i datorn först och främst innan jag kommer kunna köra med VR

Medlem

Jag väntar tills någon annan köpt eller jag får testa på något annat sätt. Är det värt pengarna så köper jag. men jag betalar inte flera tusen för något jag inte provat först.

Medlem

Svindyr? Nä, en bråkdel av vad min datorhörna går loss på.

Medlem

Inte allt för dyr, men tillräckligt dyr för att jag inte ska bry mig om den. Aldrig varit intresserad av VR, köper hellre något roligare för 7000.

Medlem

Rätt intressant. Folk försöker förklara priset på många sätt.

Oavsett så är priset högt om man ser till de uttalanden de har gjort tidigare som handlat om priser "snäppet" över 350$. Och där kan ingen säga något annat...

Precis som att 20kr skulle vara dyrt för en liter mjölk så är CV1 dyr jämfört med tidigare uttalanden och versioner.

Om dagens pris är värt det, ja det är väl upp till var och en.

Medlem
Skrivet av Horniak:

Rätt intressant. Folk försöker förklara priset på många sätt.

Oavsett så är priset högt om man ser till de uttalanden de har gjort tidigare som handlat om priser "snäppet" över 350$. Och där kan ingen säga något annat...

Precis som att 20kr skulle vara dyrt för en liter mjölk så är CV1 dyr jämfört med tidigare uttalanden och versioner.

Om dagens pris är värt det, ja det är väl upp till var och en.

vart köper du 1 liter mjölk för 20 kr? jag betalar 13 spänn för en liter och 15-16 för en och ett halvt liter

Medlem
Skrivet av zliddret:
Skrivet av Horniak:

Rätt intressant. Folk försöker förklara priset på många sätt.

Oavsett så är priset högt om man ser till de uttalanden de har gjort tidigare som handlat om priser "snäppet" över 350$. Och där kan ingen säga något annat...

Precis som att 20kr skulle vara dyrt för en liter mjölk så är CV1 dyr jämfört med tidigare uttalanden och versioner.

Om dagens pris är värt det, ja det är väl upp till var och en.

vart köper du 1 liter mjölk för 20 kr? jag betalar 13 spänn för en liter och 15-16 för en och ett halvt liter

Läs om läs rätt.

Redaktör
Skrivet av Horniak:

Rätt intressant. Folk försöker förklara priset på många sätt.

Oavsett så är priset högt om man ser till de uttalanden de har gjort tidigare som handlat om priser "snäppet" över 350$. Och där kan ingen säga något annat...

Precis som att 20kr skulle vara dyrt för en liter mjölk så är CV1 dyr jämfört med tidigare uttalanden och versioner.

Om dagens pris är värt det, ja det är väl upp till var och en.

Om testversionerna hade kostat 600-700 dollar/euro hade det här inte varit ett dugg överraskande. Men givetvis förväntar sig många ett ungefär lika högt pris för slutversionen. Väldigt märkligt av Oculus tycker jag. Det spelar mindre roll att man får mycket dyr hårdvara för pengarna när folk upprörs över hur mycket dyrare än förväntat den blev.


signatur
Medlem

De gjorde en avvägning mellan att sälja något som ger en grym upplevelse och att sälja något som ger en halvbra upplevelse till lägre pris och valde det förra. De tror att det på lång sikt är det bästa valet för VR:s utveckling. Det finns redan och kommer att finnas fler low end och mid devices från andra som siktar in sig på mid market redan nu och de som absolut måste ha VR nu.

För min del är jag glad att de använder FBs pengar till att pusha vad som är cutting edge i detta läget. De kommer att göra detta och sedan ta fram en mass market device när denna är tillräckligt bra för att övertyga massan. Cred till FB för att de inte pushade fram en halvbra device nu för snabba cash.

Medlem
Skrivet av Tompa:

Om testversionerna hade kostat 600-700 dollar/euro hade det här inte varit ett dugg överraskande. Men givetvis förväntar sig många ett ungefär lika högt pris för slutversionen. Väldigt märkligt av Oculus tycker jag. Det spelar mindre roll att man får mycket dyr hårdvara för pengarna när folk upprörs över hur mycket dyrare än förväntat den blev.

Håller med, eller att de iaf hade meddelat ett riktpris åt detta håll innan release. Nu hade de meddelat en prisbild som inte stämde överhuvudtaget, och då blir man som sagt förvånad.

Skrivet av elongation:

De gjorde en avvägning mellan att sälja något som ger en grym upplevelse och att sälja något som ger en halvbra upplevelse till lägre pris och valde det förra. De tror att det på lång sikt är det bästa valet för VR:s utveckling. Det finns redan och kommer att finnas fler low end och mid devices från andra som siktar in sig på mid market redan nu och de som absolut måste ha VR nu.

För min del är jag glad att de använder FBs pengar till att pusha vad som är cutting edge i detta läget. De kommer att göra detta och sedan ta fram en mass market device när denna är tillräckligt bra för att övertyga massan. Cred till FB för att de inte pushade fram en halvbra device nu för snabba cash.

Självklart, men då förmedlar man också ett mer korrekt riktpris innan release. Då hade man också sluppit den här "uppståndelsen" över prisbilden.

Medlem

Självklart kommer framtida generationer av VR bli bättre men inledningsvis tror nog åtminstone jag att alla dessa generationer kommer se inledande priser av denna klass om inte högre.

Sedan kommer nog tekniken bli billigare i framtiden absolut, men dessa drömpriser folk räknar med har jag inte någon tilltro för. Hoppas självklart jag har fel

Medlem

Jag tycker priset är rimligt. Förhoppningsvis får man vad man betalar för. Då tar jag hellre €750 rift än $350 rift.


signatur

Skaffa QuakeWorld: http://nquake.com

Medlem
Skrivet av vurt:

Att de har råd att ge bort över 7000 st av dessa men måste ta ockerpriser till oss andra

Det är en ganska låg marknadsföringskostnad. Dessa 7000 personer kommer skapa hype och skapar också en marknad för spel till OR. På det här sättet får de väldigt bra PR samtidigt som de slipper subventionera OR till alla för att skapa en efterfrågan på spel.

Medlem
Skrivet av Bakkone:
Skrivet av vurt:

Att de har råd att ge bort över 7000 st av dessa men måste ta ockerpriser till oss andra

Det är en ganska låg marknadsföringskostnad. Dessa 7000 personer kommer skapa hype och skapar också en marknad för spel till OR. På det här sättet får de väldigt bra PR samtidigt som de slipper subventionera OR till alla för att skapa en efterfrågan på spel.

Kan vara så att de som köper en Oculus nu är de som betalar av för dessa över 7000 "gratis"enheter. Dvs det kanske är delvis därför som priset är så högt nu. Man har helt enkelt tänkt att första batchen/batcherna ska de rika och VR-desperata betala, sen når man en mer normal prisnivå. Går man ner 2K inom 6-8 månader kommer folk resonera "wow, nu är det ju billigt, dags att köpa!" = försäljningen kommer ta mer fart och produktionen har då såklart stabiliserats bättre och blivit snabbare.


signatur
Medlem
Skrivet av Leffe76:
Skrivet av kaealy:
Skrivet av matnojje:
Skrivet av Tomtampong:
Skrivet av delli:

Sant med telefonen men majoriteten köper med abonnemang

Kostar ju lika mycket för det.

Fast ofta på 24 månader. Känns lite tråkigt att spara i två år för att köpa en rift.

Behöver man spara i två år för att få ihop till 7000 så behöver man byta jobb eller vänta tills man blir byxmyndig.

Precis, 7000kr på avbetalning är alltid en skitdålig idé..

Ja bara menade att det inte riktigt går att jämföra priset på mobiler och ett vr headset på det här sättet. Däremot kan man jämföra riften med att folk med glädje spenderar 12000 på gamerskärmar.

Medlem
Skrivet av vurt:
Skrivet av Ahris:

Jo det är den första generationen, de tidigare var prototyper, eller betaversioner om du så vill.

Nej, de var framtagna för utvecklare. därav namnet. Men visst, det var inte den färdiga varianten.

De producerades i en relativt liten upplaga = ofta svindyrt eftersom man inte kan massbeställa de komponenter som behövs för att bygga, ofta är produktionen dyrare också, i vissa fall är det to.m ihopsatt manuellt = långsamt och dyrt. Detta är alltså den massproducerade varianten som såklart är betydligt billigare att tillverka än de s.k "dev kits" som inte var massproducerade.

Man kan argumentera att man har lagt till bättre upplösning och priset därför borde vara högre, men det är också fel eftersom här sjunker priserna stadigt hela tiden, en DK2 skulle idag kosta mindre än vad den gjorde då den gjordes för 1 år sedan. Denna kostar alltså mer än dubbelt men kostar givetvis avsevärt mindre än DK2 att tillverka.

Du skriver som att du vet saker du rätt uppenbart inte kan mycket om. Jag påstår mig inte vara expert själv, men "Denna kostar alltså mer än dubbelt men kostar givetvis avsevärt mindre än DK2 att tillverka." är helt och totalt fel. Alla komponenter är avsevärt bättre i CV1. De två skärmarna i den är specialtillverkade för VR och används för tillfället bara i CV1. DK2 använde en redan tillgänglig skärm. Palmer ljuger definitivt inte när han säger att de säljer CV1 till ett pris som inte gör någon vinst.

Medlem
Skrivet av Skyrage:

Meh...känns som att OR skjuter sig själva i foten. Hur kommer det sig att DK-versionerna var så pass mycket billigare när det endast producerades ett fåtal exemplar? Här trodde jag att massproduktion skulle vara billigare istället för dyrare.

Jag tvivlar starkt på att ändringarna sedan DK2 ska ha fördubblat priset bara sådär.

Och hur billigt är det med en automatik som sätter ihop själva enheten? Massproduktion är oftast billigare på sikt. Kan ju jämföra med att köpa en dator för att kopiera en .txt fil med ordet "tjenare mannen!", mot att skriva det " manuellt på ett paper tio gånger.

Medlem
Skrivet av vurt:
Skrivet av Ahris:

Jo det är den första generationen, de tidigare var prototyper, eller betaversioner om du så vill.

Nej, de var framtagna för utvecklare. därav namnet. Men visst, det var inte den färdiga varianten.

De producerades i en relativt liten upplaga = ofta svindyrt eftersom man inte kan massbeställa de komponenter som behövs för att bygga, ofta är produktionen dyrare också, i vissa fall är det to.m ihopsatt manuellt = långsamt och dyrt. Detta är alltså den massproducerade varianten som såklart är betydligt billigare att tillverka än de s.k "dev kits" som inte var massproducerade.

Man kan argumentera att man har lagt till bättre upplösning och priset därför borde vara högre, men det är också fel eftersom här sjunker priserna stadigt hela tiden, en DK2 skulle idag kosta mindre än vad den gjorde då den gjordes för 1 år sedan. Denna kostar alltså mer än dubbelt men kostar givetvis avsevärt mindre än DK2 att tillverka.

Så vad är det som förvånar dig mest, att den färdiga produkten är dyrare än ett tidigt utvecklings-kit? Eller är det att ett företag (som dessutom är först ut på marknaden med en produkt) har mage att ta mer betalt än själva material och produktionskostnaden?

Medlem
Skrivet av NodCommander:

operating system: Windows 7 SP1 64 bit or newer

Ska jag tolka detta som att Windows krävs? Eller går det lika bra med nyare versioner av OSX och Linux/Ubuntu?

7000 Kr är inte förvånande. En påkostad spelskärm ligger i den regionen med. Förstår inte att så många är förvånade.

"Our development for OS X and Linux has been paused in order to focus on delivering a high quality consumer-level VR experience at launch across hardware, software, and content on Windows. We want to get back to development for OS X and Linux but we don’t have a timeline."

Medlem
Skrivet av Emyxia:

Du skriver som att du vet saker du rätt uppenbart inte kan mycket om. Jag påstår mig inte vara expert själv, men "Denna kostar alltså mer än dubbelt men kostar givetvis avsevärt mindre än DK2 att tillverka." är helt och totalt fel. Alla komponenter är avsevärt bättre i CV1. De två skärmarna i den är specialtillverkade för VR och används för tillfället bara i CV1. DK2 använde en redan tillgänglig skärm. Palmer ljuger definitivt inte när han säger att de säljer CV1 till ett pris som inte gör någon vinst.

Komponenter blir absolut inte dyrare när de massproduceras, har en ganska god inblick i detta och det gör en väldigt stor skillnad att göra massorder vs köpa in fåtal komponenter till ett mycket dyrare pris. Att skärmarna blir dyrare betvivlar jag inte dock, men inte till den grad att priset blir mer än det dubbla, knappast.

Sen att Palmer nu blivit påkommen flera gånger med att ljuga hejdlöst om bl.a priset, te.x att FB dealen var pg.a att man då skulle kunna sälja den till ett extremt lågt pris och att ett lågt pris är förutsättningen för att VR ska bli något, gör att han inte har någon trovärdighet kvar. Det är möjligt att det går jämt ut NU iom att de också gav iväg 7500 enheter helt gratis, den detaljen verkar han inte vilja gå in på

Bara fraktpriset i sig är ju en total scam, 44 euro? Va? Jag skickar en hel del inom EU, ibland med tracking, har skickat tyngre grejer än Oculus-kittet, aldrig kommit upp i dessa summor, likaså när jag beställt saker inom EU, 44 euro är ett skämt. Så vitt jag vet brukar företag även kunna göra ganska bra deals vad gäller frakt, bättre än vad du kan som privatperson. Precis som med resten av priset så är trovärdigheten här låg.


signatur
Medlem
Skrivet av Ender:

Så vad är det som förvånar dig mest, att den färdiga produkten är dyrare än ett tidigt utvecklings-kit? Eller är det att ett företag (som dessutom är först ut på marknaden med en produkt) har mage att ta mer betalt än själva material och produktionskostnaden?

Det som förvånar mig mest är väl att man en månad innan pre-orders gör en helomvändning. Palmer utlovade en produkt som pg.a facebookuppköpet nu skulle kunna bli så billig att den stora massa skulle få VR. Han var mycket noga med att säga att det absolut inte skulle bli någon $800-pryl, att det skulle ta bort själva grejen med VR (vilket ju såklart är att kunna nå ut så att utvecklare intresserar sig för att göra spel som de kan göra pengar på).
Men i decemember är det andra visor. Rätt oseriöst kan man ju tycka. Det är ju ganska självklart att man inte ska kunna missa slutpriset med sådana extrema marginaler. Man pratade om $300-350 ("in that ballbark") sen är det plötsligt den summa som man innan hånat lite och sagt "knappast, då kommer VR inte funka för då når det inte ut och vi missar en stor målgrupp".

Men visst, ska vi tro Palmer så gör de alltså inte vinst på detta öht. Då kan man fråga sig om detta ens kommer bli gångbart i längden, de kanske to.m fattat att det egentligen är kört, därav deras numera ganska oseriösa framtoning. Det är knappast en positivit uttalande att man inte tjänar pengar, om nu någon naivt tror detta. Nä, detta kan nog tyvärr floppa helt är jag rädd för.


signatur
Skriv svar