Har Dayz mött sin överman? Se en timme gameplay från Escape from Tarkov
Det ser otroligt bra ut. Nu är det bara att vänta på att det blir konverterat till en battle royale-cashgrab eller fastnar i early access-helvetet, som riktiga survivalspel ska göra!
Sedan Dayz-moddens tid har man verkligen längtat efter ett riktigt välgjort multiplayer hardcore survival spel. Dock är det hittills inget som ens kommit i närheten av samma inlevelse.
Problemet ligger i att om man ska kunna få samma nivå av spänning och inlevelse måste det även finnas stora risker. Att man i stort sett när som helst och var som helst ska kunna förlora allt. Och det enda man tar med sig till nästa gång är erfarenheterna man själv lärt sig under spelets gång.
Varför är detta ett problem? Jo för att nästan alla större utvecklare som faktiskt skulle kunna åstakomma detta och sammtidigt kunna leverera ett spel med högt produktionsvärde, är även utvecklare som totallt fegar ur från sådan koncept.
Vad vi istället får är det gamla vanliga, ett spel utan större risker och därför självklart utan större spänning. The Division är ett typexempel på detta, även de flesta mmo-spel, där spel som Ultima Online och Eve Online hör till undantagen som bekräftar regeln.
Escape from Tarkov verkar rätt lovande och ser ungefär ut så man hade hoppas standalone versionen av Dayz skulle se ut. Men det är mycket som kan gå fel och som tidigare nämnts att det också kan råka ut för giriga arslen eller att det fastnar i evigt alfa/beta-stadie.
Det ser otroligt bra ut. Nu är det bara att vänta på att det blir konverterat till en battle royale-cashgrab eller fastnar i early access-helvetet, som riktiga survivalspel ska göra!
Det kommer inte att bli ett EA spel. Det blir ett full release spel när det kommer ut. Först blir den en alpha för alla som köpt den dyra varianten av spelet. Hur länge den alphan varar vet ingen ännu. Sedan blir det en stängd beta, och sedan en öppen beta. Sedan släpps spelet när allt är klart.
Blir ingen cash-grab i heller, inga mikrotransaktioner där i heller.
Till nästa gång föreslår jag att du faktiskt läser på och undersöker vad spelet står för och vad utvecklarna vill med spelet. De har nästan varit jätte rädda att visa upp spelet på streamen för att de vill att allt ska vara perfekt.
Sedan Dayz-moddens tid har man verkligen längtat efter ett riktigt välgjort multiplayer hardcore survival spel. Dock är det hittills inget som ens kommit i närheten av samma inlevelse.
Problemet ligger i att om man ska kunna få samma nivå av spänning och inlevelse måste det även finnas stora risker. Att man i stort sett när som helst och var som helst ska kunna förlora allt. Och det enda man tar med sig till nästa gång är erfarenheterna man själv lärt sig under spelets gång.
Varför är detta ett problem? Jo för att nästan alla större utvecklare som faktiskt skulle kunna åstakomma detta och sammtidigt kunna leverera ett spel med högt produktionsvärde, är även utvecklare som totallt fegar ur från sådan koncept.
Vad vi istället får är det gamla vanliga, ett spel utan större risker och därför självklart utan större spänning. The Division är ett typexempel på detta, även de flesta mmo-spel, där spel som Ultima Online och Eve Online hör till undantagen som bekräftar regeln.
Escape from Tarkov verkar rätt lovande och ser ungefär ut så man hade hoppas standalone versionen av Dayz skulle se ut. Men det är mycket som kan gå fel och som tidigare nämnts att det också kan råka ut för giriga arslen eller att det fastnar i evigt alfa/beta-stadie.
Kunde inte sagt det bättre själv. Spel utan spänning är det vi har i överflöd idag. Ja vill inte spela spel för fegisar som inte vågar offra allt. allt eller inget e ju det som gör ett spel, spännande, därav namnet "spel" . Dagens spel är inga spel utan mera en lek. umm ja men ni fattar
DayZ träffat sin överman?
Svårt att inte göra det med tanke på att DayZ inte är så mycket mer än bara ett koncept och inte ett fungerande spel..
Tror de flesta menar modden till ARMA II i det sammanhanget, det finns inga liknande spel som har kommit i närheten av modden DayZ när det gäller popularitet under den korta men intensiva perioden den var aktuell.
Problemen kom när folk krävde mer än en mod.
DayZ? Det här liret har ju inget gemensamt med DayZ förutom ytligheter. DayZ är en sk hardcore zombie apocalypse survival simulator med permadeath, som utspelar sig på en gigantisk karta. Tarkov är något helt annat med grundläggande mmo aspekter som guilds, quests, levels, etc. DayZ har inget av detta utan är helt och hållet en sandboxupplevelse. Tarkov har mer gemensamt med The Division och WoW.
Kära FZ, kommer ni ihåg när ni kallade The Division en "DayZ killer" eller dylikt? Detta är exakt samma situation.
För oss som bara spelat RUST och H1Z1, hur mäter sig de två spelen med de mer namntunga titlarna?
DayZ Stand alone har sina brister även om 0.60 verkar rätta till mycket av problemen. Arma 3 med diverse moddar är fortfarande den bästa upplevelsen, exempelvis Exile eller Desolation.
Och, nej, även om inlärningskurvan är ganska brant och du måste förbereda dig på rätt många respawns innan du börjar få grepp på gameplay så finns det inga survival spel som kan mäta sig med dem. H1Z1 är bara en blek kopia t ex.
I came here to ruin your day. God sent me.
DayZ träffat sin överman?
Svårt att inte göra det med tanke på att DayZ inte är så mycket mer än bara ett koncept och inte ett fungerande spel..
DayZ är modden. DayZ Standalone är spelet. Du får hålla rätt på koddarna och morötterna. DayZ som mod till Arma 3 (i alla sina varianter..) är i högsta grad fungerande.
I came here to ruin your day. God sent me.
Får vibbar av att detta spelet inte kommer leva upp till förväntningarna.
Jag är böjd att hålla med. Jag får lite WarZ vibbar onekligen. Bland annat har jag fortfarande inte något grepp om hur stor världen är I Tarkov vilket har en betydande inverkan på gameplay. Personligen är jag innerligt trött på PvP och från vad jag sett hitintills ligger fokus på detta och inte survival/RP.
I came here to ruin your day. God sent me.
DayZ träffat sin överman?
Svårt att inte göra det med tanke på att DayZ inte är så mycket mer än bara ett koncept och inte ett fungerande spel..
DayZ är modden. DayZ Standalone är spelet. Du får hålla rätt på koddarna och morötterna. DayZ som mod till Arma 3 (i alla sina varianter..) är i högsta grad fungerande.
Modden är inte direkt välfungerande den heller..
Sluta försvara en trasig mod.
DayZ träffat sin överman?
Svårt att inte göra det med tanke på att DayZ inte är så mycket mer än bara ett koncept och inte ett fungerande spel..
DayZ är modden. DayZ Standalone är spelet. Du får hålla rätt på koddarna och morötterna. DayZ som mod till Arma 3 (i alla sina varianter..) är i högsta grad fungerande.
Modden är inte direkt välfungerande den heller..
Sluta försvara en trasig mod.
Jaså? Gör man rätt så funkar den alldeles utmärkt.
I came here to ruin your day. God sent me.